Kirjoittaja Aihe: Kopteri sähköihin kiinni: 3 sekuntia ja ESC alkaa piipata  (Luettu 6587 kertaa)

Poissa samulil

  • Opetteleva torppari
  • **
Eli taustalla pitkällinen ja inhottava ongelmaselvitys. Nyt pitäisi yrittää koittaa lennättämistä. Mutta on sellainen ongelma, että kun laitan akun kiinni kopteriin, niin alkaa kolmen sekunnin päästä piipitys. Kaikki servot pelaa hienosti, mutta kaasu ei vastaa.

Olen tulkinnut tuon niin, että "kaasu" on liian auki käynnistyksessä. Mutta mikään mankan säätö ei tunnu tuohon auttavan.

Lähetin/vastaanotin ovat Turnigy 9x -pakettia. Kysymys kuuluu, että miten tuosta pitäisi edetä? Jos kaikki servot pelaa, niin ilmeisesti kaikki piuhat ovat oikein. Mutta mikä ihme asetus voi olla noin pielessä, että aina piippaa?

Poissa Iceheart

  • Pro torppari
  • ****
  • Rc-Kopterit Ry #0189
Vs: Kopteri sähköihin kiinni: 3 sekuntia ja ESC alkaa piipata
« Vastaus #1 : 08 Huhtikuu, 2013, 20:30:01 »
äkkiseltään tulee mieleen että onko noparille "opetettu" mitkä on kaasun min- ja max kohdat? Ei ole kokemusta turnigystä mut ehkä joku osaa kertoo tarkemmin.

Poissa piropirkka

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Kopteri sähköihin kiinni: 3 sekuntia ja ESC alkaa piipata
« Vastaus #2 : 08 Huhtikuu, 2013, 20:37:05 »
Oot varmistanut, että mankasta on kaasu 0%, kun tikku on alhaalla? Kaasukanava väärinpäin? Joku muu kuin normaali lentotila käytössä? Mikä säädin?
The fact that you breathe doesn't mean you're alive.

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopteri sähköihin kiinni: 3 sekuntia ja ESC alkaa piipata
« Vastaus #3 : 08 Huhtikuu, 2013, 20:48:00 »
Kaasun kalibrointia kokeilisin, niin kuin Iceheart tuossa jo sanoikin. Mäkään en tiedä miten se sun noparissa menee, kun et edes tarkemmin noparin mallia sanonut, mutta 95%:n varmuudella se menee seuraavasti.

1. ota varmuuden vuoksi kopterista lavat irti
2. varmista mankasta että sulla on 0-100% kaasukäyrä käytössä ja ei mitään trimmejä
3. ota oikeasti ne lavat irti.....
4. nosta mankan kaasutikku aivan ylös
5. kytke sähköt kopteriin
6. kun nopari soittelee jonkun lurituksen niin laske kaasu täsyin ales
7. testaa toiminta
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa samulil

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Kopteri sähköihin kiinni: 3 sekuntia ja ESC alkaa piipata
« Vastaus #4 : 08 Huhtikuu, 2013, 20:55:02 »
Kiitoksia vastauksesta. Testaan tosiaan tuon kalibroinnin. (Kunhan saan ostettua haarniskan jostain ensin...)

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopteri sähköihin kiinni: 3 sekuntia ja ESC alkaa piipata
« Vastaus #5 : 08 Huhtikuu, 2013, 20:55:59 »
Et sä mitään haarniskaa tarvi jos noudatat ohjeiden kohtia 1 ja 3.. ;)
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa samulil

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Kopteri sähköihin kiinni: 3 sekuntia ja ESC alkaa piipata
« Vastaus #6 : 08 Huhtikuu, 2013, 21:11:16 »
Hei,,, Kaksi kehotusta poistaa ne lavat... Ei niitä oikeesti tarvii irrottaa....

Ja sitten kuukauden päästä on tuolla lennätys-osastolla kysymys, että onko yhdelle kädelle sopivaa ohjainta keksitty...

Poissa Eispii

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopteri sähköihin kiinni: 3 sekuntia ja ESC alkaa piipata
« Vastaus #7 : 08 Huhtikuu, 2013, 21:18:57 »
Älä odota sit liian kauan niitä tilulilu ääniä ettei mee ohjelmointitilaan :)
Taitaa olla normi tiluleit sit 1-2 piip sit kaasu alas,muistaakseni näin(jos sulla noparin ohje kato sieltä)
T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Kopteri sähköihin kiinni: 3 sekuntia ja ESC alkaa piipata
« Vastaus #8 : 08 Huhtikuu, 2013, 21:31:05 »
Oisko kaasu reteesti väärinpäin ja menee ohjelmointitilaan?

Lavat irti tai pari johtoa noparilta (tosin sitten ei kuule piippejä) ja koittamaan radiosta reverselle se kaasukanava.

Jos kaasu on väärin päin ja koitat lavat kiinni kytkeä virrat vasen tikku ylhäällä, niin älä panikoi jos roottori alkaa pyöriä tikkua alas vetäessä, vaan tönää tikku takas ylös 'nollille' ja vaiha reverselle.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa samulil

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Kopteri sähköihin kiinni: 3 sekuntia ja ESC alkaa piipata
« Vastaus #9 : 08 Huhtikuu, 2013, 21:55:13 »
Kiitos taas kaikille.

Järjettömän aktiivinen yhteisö! Eiks teillä poijaat ole naisia?

Mutta asiaan. Luulisin reversen olevan ok. (oli ainakin viimeksi. Pitää koittaa tuo top-kohtien konfigurointi, mutta vasta, kun Nissan on pois tallista)

Poissa Tuoppi

  • Seniori torppari
  • *****
    • Kopteri blogi
Vs: Kopteri sähköihin kiinni: 3 sekuntia ja ESC alkaa piipata
« Vastaus #10 : 08 Huhtikuu, 2013, 21:59:38 »
Eiks teillä poijaat ole naisia?

"Kopterileskiä"... ;D
Kaljakombattikone. Durafly Tundra. Spectrum DX8.
rc-kopteri.blogspot.com/

Poissa Naamis

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit RY #0252
Vs: Kopteri sähköihin kiinni: 3 sekuntia ja ESC alkaa piipata
« Vastaus #11 : 09 Huhtikuu, 2013, 09:24:57 »
Kiitos taas kaikille.

Järjettömän aktiivinen yhteisö! Eiks teillä poijaat ole naisia?


Onhan niitä. Juuri tästä syystä välillä etsimme henkireikää foorumeilta :D

Tuanoin. 3sek ja piipittää...  Tuossa aiemmin on käyty läpi kaasun 100% ja 0% läpikäyntiä ja kaasukanavan reverseä yms. Ai niin, lavat pois... Kun sanot että piippaa, siis piippaako samaa säveltä jatkuvalla syötöllä vai alkaa soittelemaan erilaisia yhdistelmiä? Jälkimmäinen on ohjelmointitila ja ensimmäinen lienee jokin virhekoodi. Hoppulan sivuilta (tai kuka sen nyt on myynyt/valmistanut) luulisi löytyvän myös manuskat, joissa on mainittu noitten piippausten merkitys. Tuo siis lienee olennainen vain, jos moottori EI piippaile eri säveliä....

Olikohan tuossa mitään järkeä? Aika paljon toistoa aiemmista kommenteista kyllä.

Noista lavoista vielä, täältä foorumeiltakin muistaakseni löytyy pari kertomusta kun lihaksikas kopteristi päättä ottaa painiottelun sylissään olevan Goblinin kanssa tarttumalla lavoista kiinni käynnistyvää kopteria. Muistaakseni sai voiton ovelalla polvikikalla, millä sai akun irti.
T-Rex 450 Sport, T-Rex 600 ESP + Brain, Walkera Mini CP
Quadro jossa FF Controller
Futaba T8FG, Walkera Devo 7
Phoenix

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopteri sähköihin kiinni: 3 sekuntia ja ESC alkaa piipata
« Vastaus #12 : 09 Huhtikuu, 2013, 12:09:21 »
Mulla tekee satunnaisesti samaa (FlySky 9x, FrSky-moduuli ja vastari, Tgy Plush 40A): ei väliä, mikä on kaasutikun asento, samoja ohjelmointitilan piipityksiä... Muutaman kerran kun irrottaa ja kytkee uudelleen akun, niin pelaa taas normaalisti. Ei aavistustakaan mistä johtuu, mutta toistaiseksi tokeentunut noin.

HobbyKingin SS Heli Series 50-65A meni puolestaan aina ohjelmointitilaan, kun kaasun veti alas. Ja saman pajan Red Brick ei koskaan suostunut tulille, piipitteli vaan.

Lähdetään nyt kuitenkin siitä, jos tuo olisi vain kalibrointikysymys.

edit: ei itse asiassa ollutkaan ohjelmointitilan piippauksia, vaan vikailmoa "piip... piip... piip..."
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Kopteri sähköihin kiinni: 3 sekuntia ja ESC alkaa piipata
« Vastaus #13 : 09 Huhtikuu, 2013, 19:01:45 »
Kaasun trimmin tietty voi koittaa tökkästä ihan alas, jos nopari on nirso ja totee kaasun olevan päällä eikä siksi suostu tarjoilemaan mosalle virtaa.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Jomppis

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Kopteri sähköihin kiinni: 3 sekuntia ja ESC alkaa piipata
« Vastaus #14 : 11 Huhtikuu, 2013, 17:19:18 »
Mikähän säädin kyseessä? Joku Hobbykingin SS Heli Series -kikkare, jolla ei muutenkaan tee ei sitten yhtään mitään, piipittelee kaasu alhaalla ilmeisesti ilmoittaakseen, että soft start on aktivoituneena.

Poissa samulil

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Kopteri sähköihin kiinni: 3 sekuntia ja ESC alkaa piipata
« Vastaus #15 : 11 Huhtikuu, 2013, 20:51:41 »
Jippii. Kopteri kävi ilmassa!

Mutta tuolla uudella vastaanottimella en sitä ilmaan saanut. Ohjelmointitilaan sain sen, mutta ne kuudet luritukset oli yhtä Hepreaa. Ihan hauskaa kuunnella, mutta asia ei mennyt yhtään eteenpäin.

Luovutin ja laitoin kiinni vanhan vastaanottimen. Muutamien säätöjen jälkeen pelaa.

Oli kiva lennättää noin puolen vuoden tauon jälkeen. Näkyy olevan pääakseli vähän kiero, mutta resonanssi sattuu aika alhaalle, joten ei haittane pieniä lennätyksiä.

Nyt olis siis myytävänä halpa ja hyvä ja täysin tarpeeton vastaanotin. Edellä ketjussa valmiina loistava myyntipuhe.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
21 Vastauksia
9310 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Kesäkuu, 2009, 16:35:53
kirjoittanut Vispilä
4 Vastauksia
3546 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Elokuu, 2011, 23:57:44
kirjoittanut Toeh
0 Vastauksia
4943 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Huhtikuu, 2012, 16:02:16
kirjoittanut sarama
19 Vastauksia
19257 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Toukokuu, 2013, 20:24:09
kirjoittanut tompe
15 Vastauksia
6682 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Huhtikuu, 2013, 20:49:48
kirjoittanut Micky