Kirjoittaja Aihe: Vaeltamisesta  (Luettu 2918 kertaa)

Poissa Ace

  • Opetteleva torppari
  • **
Vaeltamisesta
« : 13 Heinäkuu, 2008, 13:55:17 »
Semmonen juttu, että juuri kon kone on nousemassa maasta, se hakee ensin vasemmalle ja ilmassa se sitten vaeltaa oikealle.
Kokemuksia/ohjeita?

k0pter1m1es

  • Vieras
Vs: Vaeltamisesta
« Vastaus #1 : 13 Heinäkuu, 2008, 14:02:48 »
eihän kopterin kai pidäkkään pysyä ihan paikoillaan , sitä ohjataan kokoajan. ;)

jos se vaeltaa paljon niin sitten en voi auttaa, viisaammat vastatkoon. ;D

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Vaeltamisesta
« Vastaus #2 : 13 Heinäkuu, 2008, 14:21:09 »
maybe you're experiencing the sidewash from the tail rotor.
When taking off, you have to steer somewhat right while still close to the ground.

Poissa Ace

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Vaeltamisesta
« Vastaus #3 : 13 Heinäkuu, 2008, 16:19:03 »
Lainaus käyttäjältä: kopter1m1es
eihän kopterin kai pidäkkään pysyä ihan paikoillaan , sitä ohjataan kokoajan. Iskee silmää
No jyy, mutta se on kyllä aika vahvaa, se vasemmalle veto, tai ainaskin tuntuu siltä. Mulla se nopari lepattaaa siinä vasemmalla puolella, mutta on jotenkin vaikee uskoo että se vois vaikuttaa tasapainoon niin paljon...

Lainaus käyttäjältä: mnentwig
maybe you're experiencing the sidewash from the tail rotor.
When taking off, you have to steer somewhat right while still close to the ground.
So what I'm experiencing, is a cause of two different things, am I right? The tail is taking me left on the ground, but while airbourne it's going left, because it's not trimmed right? So, logically, if I trim it right, it should behave nicely in the air but make the wondering to the left any worse on the ground.
I believe there was some logic in that, correct if I'm wrong...
I'll be flying tonight if the weather's ok, and hopefully solve my problems...

jpheli

  • Vieras
Vs: Vaeltamisesta
« Vastaus #4 : 13 Heinäkuu, 2008, 16:37:30 »
taasen kerran pitää kysyä että onkos swashi säädetty oikein?? ja samoin lapakulmat yms? noi mekaaniset perussäädöt on todella tärkeät. varsinkin niiden servoarmien kanssa. kun tikut on keskellä ja idle1 tai 2 mode päällä, pitäisi kaikki nupin 3 servoa ja niiden armit olla ihan täysin 90ast kulmassa pääakseliin nähden. tällöin myös swashplate on sekä edestä ja sivusta katsottuna 90ast kulmassa pääakseliin nähden. jos näin on niin voidaan säätää nupin yläpää mukaan lukien päälavat ja stabbarit. jos näin ei ole.. säädä armit/swashi niin että ne on varmasti suorassa.

ccpm swashin symmetrinen kulku on enemmänkuin tärkeätä. jos tikute keskellä swashi on suorassa ja yksikin servoarmi on alempana tai ylempänä toisiin nähden. ei swashi kulje suoraan joten nuppikaan ei ole symmetrinen mistä seurauksena on se että kopteri kiemurtelee aina johonkin suuntaan...

--jp

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Vaeltamisesta
« Vastaus #5 : 13 Heinäkuu, 2008, 18:31:41 »
The tail is taking me left on the ground, but while airbourne it's going left, because it's not trimmed right? So, logically, if I trim it right, it should behave nicely in the air but make the wondering to the left any worse on the ground.

Eli perä vaeltaa, ei siis kopteri kylki edellä? Gyroa ei pidä trimmata radiolla. Kerro mikä gyro on kyseessä, niin voidaan antaa tarkemia ohjeita säätöihin. Kerro myös onko vaeltaminen hidasta, ja tuntuuko perä vastaavan viiveellä käskyihin.

Jos perä vaeltaa niin lue tämä:

http://www.kopterit.net/index.php?topic=727.0

Jos kääntyy aileron kanavan mukaan kyljelleen niin lue tämä:

http://www.kopterit.net/index.php?topic=1396.msg15679#msg15679

(Kannattaa lukea kummatkin joka tapauksessa)


-op-
« Viimeksi muokattu: 13 Heinäkuu, 2008, 18:34:50 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

seppomikael

  • Vieras
Vs: Vaeltamisesta
« Vastaus #6 : 13 Heinäkuu, 2008, 18:38:04 »
Yksi mikä kannattaa huomata on myös se, että kun konetta varovasti nostaa ilmaan niin kaikki ne yrittää vaeltaa vasemmalle.
Ainakin minun vempaimeni.

Lääke siihen on että ottaa koneen rohkeammin ilmaan.

Tuo jos aina lähtee ilmassa oikealle on sitten säädöistä johtuvaa.

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Vaeltamisesta
« Vastaus #7 : 13 Heinäkuu, 2008, 18:57:38 »
Yksi mikä kannattaa huomata on myös se, että kun konetta varovasti nostaa ilmaan niin kaikki ne yrittää vaeltaa vasemmalle.

Mikä johtuu peräroottorin työnnöstä oikealle.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Ace

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Vaeltamisesta
« Vastaus #8 : 13 Heinäkuu, 2008, 19:30:44 »
No joo, eiköhän  tässä tullu melko lailla selkeeks mitä pitää tekemän... Oli vaan jotenkin oudon tuntunen kun ensin menee vasemmalle ja sitten oikealle, mutta jos se vasempaan kyljillään vaeltaminen on ihan perän työnnöstä johtuvaa, ei tarvii sen enempää huolehtia, kunhan saa kunnolla trimmattua...

Poissa Ace

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Vaeltamisesta
« Vastaus #9 : 16 Heinäkuu, 2008, 22:50:41 »
No ni, loppu se vaeltelu kun saatiin nuppi kunnon säätöihin... Tosin veli meni sitten hipelöimään sitä maata niillä lavoilla, mutta ei kyllä tykänny rexi hiirveesti pahaa, pieni lovi tuli kivestä, ei sen pahempaa... Tärinöitä ei ilmaantunut, eli ei tainnu nuppi pahasti kärsiä...