Kirjoittaja Aihe: Pientä Projektia päivän valoon,,  (Luettu 7909 kertaa)

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Pientä Projektia päivän valoon,,
« : 09 Tammikuu, 2011, 00:37:55 »
Ajattelimpa sitten julkistaa tämänkin projektin,,
jota on tullu hierottua kasaan pitkän aikaa.

Tulin talvella 2010 hommanneeksi jenkeistä X-Cell:in pro1:en käyttämättömän mekaniikan ja
siihen hommasin osin sitten Pro2:en upgreidi osia,,
ja samalla vanha SE meni osiksi ja siitä osin tekniikka siirty tähän.
Pro:t on alun rakennettu fai laitteiksi,,ja Pro2K:lla on menestyttykin hyvin aikanaan,,

ajatuksena oli saada aikaan sähkö setupilla ja täyskopalla katettu kopu,,
jota samanlaista ei joka kentän nurkalta löydy,,
sähköt on samat mitä oli SE:ssä,mutta siihen se jääkin,,
katselin aikani uusia koppia,,mutten tykänny muutamasta jutusta,,
hinnasta,tyyliin 800ekua,,ei kiitos,!!,,ulkonäöstä,,ja että ne on kaikki nykysiä"läskiposki" koppia,,
ja selkeesti alun polttikselle tehtyjä,,ja et ne oli raskaita,,700-800gr,,
omasta tuli 500gr,,ja hintaa ehkä 50 ekua ite tehtynä,,
eli aika kustannustehokas ratkaisu,,ja 750e jäi työpalkkaa :)
toisekseen halusin kokeilla vähän uusia juttuja,,(tietääkseni)
rakenne poikkeaa normaalista myös,,siten ettei mekaniikan omaa pyrstöputkea ole
ollenkaan, vaan koppa itessään on kantavaa rakennetta, ja perässä kulkee
vain kardaani ja tönäri ja pyrstövaihde on kiinni tuliseinässä kopan puomin perässä.
tällä saatiin aikaan noin 300gr painon säästö.
koko laite lentokuntoisena painaa "about" 5600gr 10S akku setupilla.
ei paha täyskatetulle mekaniikalle,,
kopu on nyt lentäny ehkä 60 keikkaa, ja toimii hyvin,,
ja nyt kun se on maalattukin,oli aika julkistaa se.
ja kaverit voi hengähtää,,kun olen niitä pyytänyt pitämään
projektin oman tietona,,kunnes olen varma et se pelaa,,
kuten olen halunnut.

 

« Viimeksi muokattu: 09 Tammikuu, 2011, 00:56:35 kirjoittanut kopperi »
JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Vs: Pientä Projektia päivän valoon,,
« Vastaus #1 : 09 Tammikuu, 2011, 00:48:01 »
lisää kuvia
« Viimeksi muokattu: 09 Tammikuu, 2011, 01:08:06 kirjoittanut kopperi »
JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Vs: Pientä Projektia päivän valoon,,
« Vastaus #2 : 09 Tammikuu, 2011, 00:49:49 »
vielä lisää kuvia,,
JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2024
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Pientä Projektia päivän valoon,,
« Vastaus #3 : 09 Tammikuu, 2011, 00:51:29 »
Juu jopas on! Hyvältä näyttää!

Onko videoo missä lentää, mites perän äänet?

-R
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Vs: Pientä Projektia päivän valoon,,
« Vastaus #4 : 09 Tammikuu, 2011, 00:53:19 »
ei ole videota,,jospa joku joskus kuvaisi,,
JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Pientä Projektia päivän valoon,,
« Vastaus #5 : 09 Tammikuu, 2011, 01:03:16 »
Mielenkiintoisen näköinen laite  :D  Aikoinaan noiden X-celien kanssa tuli paljonkin touhuttua. Tuo mekaniikka ilman peräputkea edellyttää kyllä varsin jäykkää koppaa. Itse vissiin olet laminoinut vai oliko tuo hiilikuitua kokonaan? Taatusti ei samanlaista tule kentällä vastaan.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Vs: Pientä Projektia päivän valoon,,
« Vastaus #6 : 09 Tammikuu, 2011, 01:13:03 »
se on ihan lasikuitu koppa,,hiilirovinkia on tarpeen mukaan ollu mukana
jäykisteenä.
koppa on jäykkä perästä,,missä sen pitääkin,kuitu suunnat miettimällä homma
toimi aika kivuttomasti ja lopputuloksesta saatiin mitä haettiinkin,,
ainoat hiilikangas osat on evät ja peräkartio.
JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Vs: Pientä Projektia päivän valoon,,
« Vastaus #7 : 09 Tammikuu, 2011, 01:27:49 »
pari kuvaa ekoista leijutuksista,,
JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

Poissa Jänkhäkopteristi

  • Seniori torppari
  • *****
  • a.k.a Mikael H
Vs: Pientä Projektia päivän valoon,,
« Vastaus #8 : 09 Tammikuu, 2011, 09:31:22 »
Mahtavan näkönen laitos! Mukava tunne sitten kentällä sanoa kun muut tullee kyssyyn et "Mistä näitä saa?" Ja vastata "Ei mistään, tämä on uniikki" :D
T-Rex 100s
E-Sky Honey Bee CT

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Pientä Projektia päivän valoon,,
« Vastaus #9 : 09 Tammikuu, 2011, 09:47:14 »
no nyt ei oo ihan plug'n'play :D kauas tota on väännetty kaikkinensa?

Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Pientä Projektia päivän valoon,,
« Vastaus #10 : 09 Tammikuu, 2011, 10:55:11 »
Todella hieno projekti ja hyvä kertomus! Nyt vain videoita peliin.

[spoiler]Tälläisiä projekteja jos jollain on niin pitäkää jotain blogia tjs.. Mukava lukea näitä :)[/spoiler]
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Vs: Pientä Projektia päivän valoon,,
« Vastaus #11 : 09 Tammikuu, 2011, 11:12:20 »
pari kuukautta oli aika intensiivistä rakentamista,,
ite kun teki kopat ym,oli työtä aika lailla,eikä uudet rakenne ratkaisut
helpottanu asiaa,,oli miettimistä aika paljon,,
joitain lapsen vikoja joutu korjailla alkuun,,mutta muuten
se toimi odotetusti alusta asti,,

pelkästään heti alkuun,,joutu korjata muotit,joista koppa lammattiin,,
ovat 15 vuotta vanhat,,ja olivat aika heikossa kunnossa,,
vaikka niistä ei ollut otettu kuin yksi koppa aiemmin ulos,,
ekan parin viikon illat kului muotteja korjatessa ja viimeistellessä,,
ja se oli pakko tehdä,,jos mieli saada niistä jotain aikaan,,
mutta homma kannatti,,ja nyt muotteja voi tarvittaessa uudelleenkin
vielä käyttää,,
yksi syy,,miksi myös halusin kys, muotit korjata,
on siinä,,ettei Zephyr:in fai koppaa enää mistään mailmalta saa,,
se on muodoilleen kaunis ja sulava,,
.30 kokosena voi tuurilla jostain saada,,mutta isompaa ei löydy,,
saman tyylisiä valmiita en ole missään nähnyt,,niin sekin osaltaan
kypsytti ajatuksen,,et ne muotit on saatava kuntoon,,
ja toisaalta,,halusin kopan,,jota ei varmasti muualla vastaan tule,,
ei ainakaan suomessa,,
ja nyt kun muotit on olemassa,niin varaosiakin saan tehtyä
itse tarvittaessa,,

uniikki kopun halusin tehdä,,ja tämä on sitä,,
varaosia saa edelleen ulkomailta,,ja toinen samanlainen täydellinen mekaniikkakin on
olemassa varaosiksi,,tai jos joskus innostuu,,
niin siitä saisi toisen lentävän aikaan,,

jatkossa kopun voimalaite puoli päivittyy,,
moottoriksi tulee Alikilin 700M tehokkaampi motti,,ja samalla vaihdan voiman siirtoon
upgreidi rattaat,,joilla saa myös perän pyöriin mukana rotaatioissa,,  
nykyiselllään pyrstö ei pyöri mukana rotaatioissa,,
jossain vaiheessa tulee mietittäväksi,siirtyykö 12S setuppiin akkujen osalta,,,
kun nykyisistä akuista alkaa aika jättään,,



 


JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Pientä Projektia päivän valoon,,
« Vastaus #12 : 09 Tammikuu, 2011, 11:38:14 »
Moikka,

Kieltämättä kunnioitusta herättävä projekti. Kyllä se on varmasti ihan eri fiilis lennättää ja katsella konetta hyllyllä kun voi samalla ihailla omien kätösten aikaan saamaa työtä. Olen kuullut, että 90-luvulla ainakin Hirobon tehdaskuski lensi konseptilla jossa koko kopan sisällä ei ollut peräputkea vaan kyseessä oli samankaltainen konstruktio mitä tuo käyttämäsi. Silloin syynä oli tosiaan keveys joka sillä saavutettiin. Onhan se jäykempikin kun putken halkaisija on suurempi. Nykyisin kun on meinannut olla ongelmana hiilikuituperäputkien löysyys ja alumiininen painaa niin merkittävästi enemmän ettei sitä ole painonsa takia jo voitu koko koppaan laittaa. Taisi silloin Hirobolla homma loppua siihen, että oli kai huolloltaan hieman vaikeampi. Mikäli olet saanut rakennettua tuon huoltoystävälliseksi, niin varmasti on hyvin toimiva rakenne.  Menestyksellisiä lentoja koneelle.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Pientä Projektia päivän valoon,,
« Vastaus #13 : 09 Tammikuu, 2011, 17:02:01 »
Moi!

onko tämä se sama koppa ja mekaniikka, mitä ajelit viime kesällä Joeelin pellolla?

Hienosti se siellä ainakin kulki ja toimi ja koppa on kyllä uskomattoman ohut, kevyt ja kestävä. Nyt näyttää vielä uusi värikin olevan pinnassa ;).

Peräkin toimi moitteettomasti, vaikka näyttää 'eksoottiselta'. Oliko se niin, että siinä muutetaan vaan sen puolen lapakulmia, mihin perää käännetään vai miten tuo perän mekaniikka toimikaan?

Anyway, todella hieno uniikki projekti ;D


- 4D -
fourdee

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Vs: Pientä Projektia päivän valoon,,
« Vastaus #14 : 09 Tammikuu, 2011, 21:39:20 »
tämä on se sama,jos olet sen kalmarin pellolla nähnyt,,,ei näitä ole kuin tämä yksi,,
nyt on vaan maalit päällä,,ja vähän muuten saatu paremmin kulkeen,,
siellä se ei oikein mennyt vielä,,  ;D

tuon pyrstön kans ei ole juuri ongelmia ollut,,toiminu aina kuin junan vessa,,
olen siihen enempi kuin tyytyväinen,,
JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Vs: Pientä Projektia päivän valoon,,
« Vastaus #15 : 14 Lokakuu, 2012, 22:52:22 »
Päivitystä aiheeseen...

Pro on sitten viime juttujen päivittyny taas hiukan eteenpäin,,
omaa laiskuuttaan vaan kestäny niin kauan..
viime kirjoittelun jälkeen on palikkaa vaihtunu,,pääveto rattaat,,moottori,,ja nuppi,,

Pääveto rattaat on upgrade osia,,eroaa alkuperäisistä siinä,että nyt peräkin
pyörii mukana rotaatioissa,,ja moottoriksi vaihtui Alignin MX700 mosa,,
Nuppina onkin sitten sellainen harvinaisuus,,jota ei tietääkseni Suomenmaalla taida enää
muita lentää? eikä enää mailmallakaan pahemmin,,?
Kyseessä on Hirobon vanha SST Eaglen DDF nuppi.
on erikoinen siitä,että poiketen normi nupeista,,joissa lavat on yhdessä samalla lepatusakseilla
niin DDF:ssä on molemmille lavoille omat lepatusakselit jotka on lukittu nupin keskiöön
omilla ristitapeilla,,ja lepatuksen jäykkyys on portaattomasti säädettävissä kierrettävillä
collareilla,,

Ensi leijutustuntuma oli aika miellyttävä,,hyvin rauhallinen ja täsmällisen oloinen,,
kokemusta ei ole vielä kuin parin lennon verran tuosta,,ja täytyy säätää hiukan,
ja kokeilla taivaallakin,,ja katsoa mitä tulee,,,  ;)

Pari kuvaa liitteeksi tämän päivän testilentojen jälkeen,,
JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
3074 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Marraskuu, 2012, 17:35:24
kirjoittanut jarauv
61 Vastauksia
22444 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Tammikuu, 2014, 18:11:48
kirjoittanut Toeh
16 Vastauksia
6867 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Heinäkuu, 2014, 14:52:11
kirjoittanut varis
22 Vastauksia
6971 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Elokuu, 2019, 17:52:06
kirjoittanut privy
4 Vastauksia
5233 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Heinäkuu, 2023, 16:49:20
kirjoittanut JasuT