Kirjoittaja Aihe: RIP Ensimäinen RC-lennätin, Tricopter V2.5. Welcome X550  (Luettu 9000 kertaa)

Poissa tapio.l.

  • Opetteleva torppari
  • **
Tervehdys tännekin!

Aloitellaan esittelyllä, eli nimimerkin takaa löytyy teknologiateollisuuden tuotantotöissä viihtyvä 20-vuotias helsinkiläinen kilpa-ajoneuvoasentaja. Aikasempia harrastuksia löytyy niin valokuvauksen kuin nopeiden kehonsiirtimien parista. Nykyisen työpaikkani yksi esimiehistä (viihtyy täälläkin, saa tunnustautua jos haluaa ;)) alkoi höpöttelemään rc-koptereista ja alkuun mietin että miksi aikuinen mies haluaisi käyttää aikaansa taivaalle tuijotellen jonkun pienen killuttimen perässä. Hetken aiheeseen perehdyttyäni alkoi aihe kuitenkin poltella mieltä. Minkäänlaista RC-taustaa ei löytynyt entuudestaan, eikä taitolento varsinaisesti kiinnostanut joten huomio siirtyi multikoptereiden suuntaan. RCExplorer.se:n kautta tuli perehdyttyä David:in projekteihin ja ajatus omasta tricopterista alkoi poltella. Pari viikkoa mietiskelin että pitäisiköhän sitä kokeilla. Entä jos siitä ei tykkääkkään? Jos sitä ei osaakkaan lentää? Entä jos tuleekin ostomorkkis kun nekin rahat olisi voinut käyttää kahteen harrasteautoista tai ensi viikonloppuna koittaviin häihin.

EDIT: Tricopter päätyi parin torppauksen jälkeen kopterien taivaaseen, kun vanhan korjaaminen olisi maksanut enemmän kuin uuden tekeminen. Uuden quadin rakennus alkaa viestissä #15

No osat lähti tilaukseen tuossa maaliskuun aikana. Hobbykingiltä tuli pakettia moneen kertaan kun ei kaikkea älynnyt kerralla tilata.

Jotain osalistaa kuitenkin tähän kohtaan

- 2mm hiilikuitulevystä runko
- 40cm pitkät millisellä seinämällä olevat 10mm hiilikuitupuomit
- KK2 FC joka pyörii vielä 1.2 firmiksellä, adapteri matkalla jotta saa päivitettyä
- Turnigy Plush 18A noparit, tarkoitus päivittää SimonK firmis kunhan se kapula..
- DT750 moottorit
-12x4.5 ropellit, kaikki pyörii myötäpäivään
- Blue Birdin 385DMAX digiservo metallirattaalla
- Turnigy X9 halpis radio
- Turnigy 3600mah 3s akku

Rakenteeltaan perusruma ja vielä viimeistelemätön. Akku vielä kiinni tarranauhalla rungon pohjassa kun akku/kamerateline ei ole vielä tehtynä. Eli painokeskipistettä ei ole vielä edes yritetty hakea kohdilleen, silti sain lentämään aika hyvin. Tyynellä kelillä leijuu paikallaan auto-levelin kanssa ilman että tarvii tikkuihin koskea.

Neljä akullista vedin läpi että sai säätöihin, ja tänään kävin tossa Kivikon puistossa lentelemässä kun oli nätin tyyni ilma ja täysin tyhjä puisto. Nätisti sai pysymään hallussa ja uskalsi jo kokeilla lentää kauemmas ja kovempaakin. Yhdellä torppauksella selvittiin, syy täysin amatöörimäinen ja vastuuton, eli liian kauas lento. Kone pysyi kyllä näkyvissä koko ajan, noin 300m päässä, korkeutta oli 10m luokka ja en enään havainnut mihin suuntaan kopteri oli. Yritin vasemmalla tikulla pyöritellä jotta näkis missä perä menee. Heti kun pääsi takaisin jyvälle että mitenkä päin kopteri on, iski tuulenpuuska joka lähti kaatamaan kopteria sivulle, panikoin ja korjasin väärään suuntaan. Sain oikeaistua noin 5m ennen maan pintaa mutta vauhtia oli alaspäin sen verta rajusti ja kun kaasuvipu on säädetty melkolailla rauhalliseksi niin ei ehtinyt nostaa enään ennen maata, hieman sain pudotusvauhtia leikattua.

Kaikenkaikkiaan hyvä lennätys oli, en saanut kaveria mukaan niin lentokuvia ei ole, mutta muutama kuva takaisin kotona mistä näkyy vähän kopterin rakennetta ja torppauksen vahingot. Akusta meni kuori, kennot tuntuu ehjiltä, täytyy paketoida uudestaan.

Etuvarsien eteen liikkumista rajoittaa pystypultti 4cm varren kääntöpisteen takapuolella. Kopteri pääsi tulemaan hieman vinossa alas ja painoi koko painollaan toisen etuvaraan eli koko paino kohdistui neljän sentin matkalle millisellä seinämällä olevaa hiilikuituprofiilia. Sanoi naps. Ei tosin mennyt ihan rikkirikki vaan on vielä pelastettavissa. ajattelin tehdä stopparin myös kääntöpisteen etupuolelle jolloinka mahdollisen torppauksen yhteydessä paine jakautuu tasaisemmin kääntöpisteen molemmin puolin.

Torppauksesta säikähdin että siihenkö se nyt meni. Nopee pyöräytys moottoreista ja tuntuis olevan ehjiä, kopteri tasaselle ja kaasua, kas sehän lentää vieläkin suoraan! kunnes torppaus part II.. David:in ohjeiden mukaan takamoottorin "yaw-mechanism" on kiinni takapuomissa pelkillä nippusiteillä, Davidin ohjeissa on myös puupuomit. Kävi ilmi että muovinen yaw-mechanism vasten hiilikuituista puomia on melko luikas, tuleksena se että mekanismi pääsi liukumaan irti servosta ja takamoottori löi "kaikki vasemmalle". Oli onneksi vain reilun metrin korkeudessa niin sain laskettua nätisti maahan, mutta kävi vähän mielessä että entä jos noin olisi käynyt siellä 10m korkeudessa.

Mutta kaikenkaikkiaan aikalailla 30min ehti lennellä täydellä akulla ennen kuin putos alle 10V jännitteen ja totesin että parempi lyödä laitteet pakettiin.

Jatkoparanteluina tiedossa:
- 10cm pitkät 8mm puutapit etupuomien sisäpäihin vahvistamaan taittumispistettä
- loppujen 2 lasketumisjalustan kiinnitys
- kamera/akkutelineen teko ja CoG paikalleen hakeminen

Täytyy kyllä todeta että onkin kyllä erittäin koukuttavaa puuhaa! Vaimoke ei alkuun ihan lämmennyt mutta nyt parin kerran jälkeen puolitoistavuotias tyttäremme hokee aina iltaisin "isi lentää koptewii", ja niin saa taas yhden hyvän syyn lähteä perheen kanssa ulos :) Kunhan saa laitteen uusilla firmiksillä säätöihin niin vois lyödä mankan vaimokkeen käteen ja katotaan josko se saataisi samalla tavalla koukkuun :)

Laitetaan nyt pari kuvaakin, ei kummosia mutta lupaan laittaa parempia kunhan saan jonkun kaverin mukaan kuvaamaan

Räks









Jalustaa ja motor base platea. Jalustan pultit vielä lyhentämättä





Takamoottorin ropelli lienee hieman kiero. On aina tehnyt tätä eli myös ennen torppausta, kumma kyllä ei häiritse lentoa? Takapuomi tärisee kyllä muita enemmän, mutta servo näyttäisi olevan stabiili


« Viimeksi muokattu: 06 Elokuu, 2013, 22:47:14 kirjoittanut tapio.l. »

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimäinen RC-lennätin, Tricopter V2.5
« Vastaus #1 : 25 Kesäkuu, 2013, 07:57:59 »
Hienoa, tervetuloa monimuotoisen ja antoisan harrastuksen pariin!

Mitä tulee noihin torppivaurioihin, äkkiseltään tuntuisi järkevältä pelkän osien vahvistamisen sijaan/lisäksi lisätä laitteeseen helppo ja halpa rikkoutumiskohta. Jos sinulla on puomit tukevasti "nivelöity", voisi ulkopuolisen kiinnityksen hoitaa esimerkiksi nippusiteellä, joka antaisi periksi torpissa sivuttaisten voimien alla. Lennättäessä puomeihin kohdistuu häviävän pieni sivuttainen voima, joten ohutkin nippuside kestäisi. Kunhan se pitää puomin paikallaan ja runkolevyt yhdessä. Tämä siis vain ajatuksena. Torpissa pettää aina joku kohta, vaikka kuinka yrittäisi vahvistaa ja varoa. Tällöin on parasta, jos hajonnut osa on parin sentin geneerinen killutin joka on äärimmäisen helppo korvata. Puomien vaihtamisessa on aina hommaa ja kustannuksia.

Kun olet kurvaillut jonkin aikaa tricopterilla, kannattaa tähyillä myös quadkoptereiden suuntaan. Siis näiden, jotka lentävät neljällä potkurilla. Mekaaninen rakenne on yksinkertaisempi, kun perämoottoria kääntelevä servo ja sen nivelmekanismit jäävät pois.

Poissa tapio.l.

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimäinen RC-lennätin, Tricopter V2.5
« Vastaus #2 : 26 Kesäkuu, 2013, 08:59:41 »
Mitä tulee noihin torppivaurioihin, äkkiseltään tuntuisi järkevältä pelkän osien vahvistamisen sijaan/lisäksi lisätä laitteeseen helppo ja halpa rikkoutumiskohta. Jos sinulla on puomit tukevasti "nivelöity", voisi ulkopuolisen kiinnityksen hoitaa esimerkiksi nippusiteellä, joka antaisi periksi torpissa sivuttaisten voimien alla. Lennättäessä puomeihin kohdistuu häviävän pieni sivuttainen voima, joten ohutkin nippuside kestäisi. Kunhan se pitää puomin paikallaan ja runkolevyt yhdessä. Tämä siis vain ajatuksena. Torpissa pettää aina joku kohta, vaikka kuinka yrittäisi vahvistaa ja varoa. Tällöin on parasta, jos hajonnut osa on parin sentin geneerinen killutin joka on äärimmäisen helppo korvata. Puomien vaihtamisessa on aina hommaa ja kustannuksia.

Kiitoksia vinkistä,  meni heti toteutukseen,  tosin hieman muunneltuna.  Korvasin etupuomien liikettä rajoittavat rosteriset pystypultit nylonisilla joista ohensiin varren kahteen milliin.  Riittävän tukevat että toimivat stoppareina mutta sopivan heikot että ovat sulakkeena torppauksessa!

Poissa tapio.l.

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimäinen RC-lennätin, Tricopter V2.5
« Vastaus #3 : 14 Heinäkuu, 2013, 23:35:46 »
Tänään olikin oikein mukava loman päätös. Viikko sitten tultiin aika railakkaasti tontiin kun yhdestä moottorista irtosi jalustassaan sitä pitävät pidätinruuvit. Kymmenestä metristä nurmikkoon. No ei tullut varsinaisesti isoa tuhoa, taka yaw-mekanismi rikki, pari potkuria poikki ja kk2:sesta pari nappulaa poikki ja lcd puoliks pimeeks. Tänään korjasin ne ja vaihdoin hajonneiden hiilikuitupuomien tilalle uudet. Lentelin yhden akullisen tallin pihassa ja tuntui toimivan ihan hyvin. Löin kameran kiinni ja siirsin akkua enemmän taakse jotta painokeskipiste oli kohdallaan. Ei muuta kuin testilentoa vaan. Toimi hyvin, ehkä jopa paremmin kuin ennen nyt kun paino oli siellä missä piti. Kontrolli oli tarkka, kopteri ei vaeltanut lainkaan vaan toimi kuin ajatus. Lentelin pari minuuttia ja ajattelin että vedetään vähän ylemmäs ja kuvataan vähän maisemia. Nousi hitaasti ja nätisti sinne 10-15m korkeuteen, pudotin kaasua siihen mitä leijuttaminen yleensä vaatii.

Minuutin verran kiertelin tallin yllä ja aloin ottamaan alas. pudotin kaasua ihan karvan verran ja ensimäinen ajatus oli "voi vttu, nyt tulee kallis torppaus". Alkoi oskiloimaan aivan hulluna . Kuuli jo heti että alkoi sellainen "whum, whum, whum, whum" ääni kun vasen ja oikee moottori vuorotellen lyö päälle - pois - päälle - pois. yritin antaa lisää kaasua = ei reagoi, vähentää kaasua = ei reagoi. Tein ratkaisun että nyt minimoidaan tuhot, kaasua ja pitchiä eteenpäin niin paljon kuin lähtee ja laite mahdollisimman kauas tallista.



Vähällä selvittiin. Yaw-mekanismi hajos, 3x propellit ja vaimokkeen ixus sanoi lopullisesti morjens, näyttö paskaks ja objektiivi väänty. Kaikki hiilikuituosat pysy ehjänä. Kiitollinen oon siitä että sai tarpeeksi kauas tallista, ois tehny aika rumaa jos ois osunu mihin tahansa pihan autoista kun valikoimaa C5 Z06 corvetesta XJR jaguaariin. Siinä ois kopterin vahingot ollu aika toisarvoisia kun olis saanu maksaa tallikavereille vähän automaalausta..

Noh, kunhan tässä nyt hetken miettii mitä haluaa tehdä niin katsellaan sitten uudestaan. Noparit nyt ainakin menee tässä samalla vaihtoon, jotain mihin saa simonK:ta poltettua. Controlleriksi himottaisi laittaa joku gps+baro ohjain, MultiWii pro kiinnostaisi mutta en tiedä mimmosen nörtin se vaatii että saa edes lentoon.

Rip evo 1, olit hyvä maanantaiversio, seuraajasi tulee olemaan vakaampi.
« Viimeksi muokattu: 14 Heinäkuu, 2013, 23:37:17 kirjoittanut tapio.l. »

Poissa Lassi

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • LassiVVV videos's - Youtube
Vs: Ensimäinen RC-lennätin, Tricopter V2.5
« Vastaus #4 : 15 Heinäkuu, 2013, 10:12:40 »
Hyvää tarinointia aiheesta. Harmi että torppeja on näinkin reilusti napsahdellut. Toivotaan että tästä eteenpäin mennään positiivisemmin tuloksin :) Onneksi sait pahimmat tuhot tosiaan väistettyä. btw. hieno kuva tuossa iltahämärissä kun kopteri leijuu :)

Controlleriksi antaisin ite kyllä lämpöset suosittelut Naza M suuntaan. Itsellä noin 90akullista takana tuon quadin kanssa lentoa ja kertaakaan ei oo tehnyt mitään tikkujen liikkeiden vastaista. Lennelty eri olosuhteissa kohtuullisen paljon ja videoitu erilaisia asioita.. gimbalin tärinät vaan vielä ongelmana.

Lennetty myös älyttömillä puuskasilla tuulilla, missä KK2.0 vehkeiden hallinta oli melkosen hurjaa tikkujen kansas taistelua. Tuo pysyi gps:llä vielä täysin ajettavissa, vaikka tasaista ei kyyti toki enää ollut mut täysin lennettävissä.

Kaverilla tuo multiwii on gps kanssa, eikä tuota ainakaan tässä 1kk säädön jälkeen oo viel erityisen vakuuttavasti saatu pelaa esim gepsin osalta. Pelaa kyl kohtuullisesti mielestäni verrattavissa about 2.0 kk käytökseen. Mut sen enempiä mainos puheita pitämättä, 3 nazaa asentaneena erilaisiin laitoksiin niin vehkeet on defaultti asetuksilla noussu taivaalle ja olleet erittäin erittäin vakaita. Hyvin pieniä säätöjä tarvinnut pc softan kautta ja tämän jälkeen olleet kyllä älyttömän vakaita laitteita ilmassa. Sanotaan siis että naza on hyvin lähellä mielestäni plug and fly controlleria.

Itse aikoinaan lentoharrastus loppui säätö/vääntö vaiheeseen, ei ollut vaan aikaa ja innostus laski entisestään kun vehkeet ei kunnolla lentäneet. Nazan kanssa on voinut kyllä nauttia helposta lentämisestä ja voinut 100% keskittyä kameran säätöön ja gimbalin tekemiseen koska ainakin tähän mennessä tietää että naza vie quadin ilmaan ja pitää sen siellä vakaasti. Toki aina pidettävä mielessä että kaikkea näiden kanssa voi tapahtua.

Naza-lite näyttää kans aika mielenkiintoselta paketilta videovarusteella 199€ sisältää yksikön ja gepsin. Melkein puolet halvempi kun Naza-m, mutta en tiedä tarkalleen mitä kaikkea tuossa litessä on karsittu, suosittelen kyllä senkin kortin katsomaan. Toki myös voi Naza-m:ää ettiskellä käytettynä. 

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimäinen RC-lennätin, Tricopter V2.5
« Vastaus #5 : 15 Heinäkuu, 2013, 11:21:14 »
Naza vaan ei tue tricopteria, jos uusi sellainen on rakenteilla.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Lassi

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • LassiVVV videos's - Youtube
Vs: Ensimäinen RC-lennätin, Tricopter V2.5
« Vastaus #6 : 15 Heinäkuu, 2013, 11:39:10 »
Kappas tosiaan vilkasinkin liian pikasesti tukee vaan noita IY ja Y hexaa. Toki tuosta tuesta puhuttu kovasti foorumeilla, mut eipä kai oo vielä tullut tarjolle eikä oo dji suunnalta kommenttejakaan vissiinn näkynyt. Noh jos aikoo muuttaa johonkin muuhun multikopteri tyyppiin, muuten voi jättää tuon oman mielipiteeni huomioimatta edellisessä viestissä :)

Poissa tapio.l.

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimäinen RC-lennätin, Tricopter V2.5
« Vastaus #7 : 15 Heinäkuu, 2013, 13:45:48 »
"valitettavasti" on tarkoitus pitää tricopterina sen helpon kuljetettavuutensa vuoksi, ja kun runkokin pysyi ehjänä niin ei huvikseen viitsi uutta tehdä. Jos nazalla olisi tricopteri tuki niin se olisi selvä valinta! Näin oon kans ymmärtäny tosta multiwiistä että hyvä, jos saa säätöihin. Mutta tosiaan se säätöihin saaminen ilmeisen vaikeaa. Siitä taas tykkäsin KK2:sessa että on helposti säädettävä. Jos KK2:seen saisi edes barometrin niin valitsisin sen uudestaan. Mutta jos tahtoo gps+baro tai edes pelkän baro tuen niin arduino-pohjaisia taitavat olla kaikki. En tiedä mimmoinen ero on esim multiwii vs arducopter ohjaimissa. Arducopteriin tuntuisi löytyvän parempi käyttäjätuki ja tutorialit sekä käyttöliitymä näyttää helpommalta. Noh, täytyy tässä pohdiskella mitä tekee mutta tricopterina pysyy

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimäinen RC-lennätin, Tricopter V2.5
« Vastaus #8 : 15 Heinäkuu, 2013, 14:34:29 »
Itsellä rakenteilla kk2.0 tri. Mutta tuleekin hupikoneeks. Kamera on kiinni quadissa ja siinä Naza. APM:ää ovat kehuneet ja nythän saa kopiota hobbykingistä. Pitäis varmaan jossain vaiheessa kokeilla sitäkin.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa tapio.l.

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimäinen RC-lennätin, Tricopter V2.5
« Vastaus #9 : 15 Heinäkuu, 2013, 21:35:49 »
Sen verran tuli nyt sahattua edestakas ton multiwiin monipuolisuuden ja kk2:sen helppouden kanssa että kallistun nyt kuitenkin sen multiwiin suuntaan. Mikään helppo ei oo koskaan kivaa  :) Aattelin tilata tämän yksikön ja siihen uBlox 6M gepsi, ei mikään 10hz mutta 5hz kuitenkin. Nopareiksi sitten samalla vaivalla nämä, pitäis reagoida jokseenkin nopeemmin kuin noi vanhat.
« Viimeksi muokattu: 15 Heinäkuu, 2013, 21:40:59 kirjoittanut tapio.l. »

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimäinen RC-lennätin, Tricopter V2.5
« Vastaus #10 : 15 Heinäkuu, 2013, 21:44:36 »
Sen verran tuli nyt sahattua edestakas ton multiwiin monipuolisuuden ja kk2:sen helppouden kanssa että kallistun nyt kuitenkin sen multiwiin suuntaan. Mikään helppo ei oo koskaan kivaa  :) Aattelin tilata tämän yksikön ja siihen uBlox 6M gepsi, ei mikään 10hz mutta 5hz kuitenkin. Nopareiksi sitten samalla vaivalla nämä, pitäis reagoida jokseenkin nopeemmin kuin noi vanhat.
Itse kans tilasin ton 2.0 version Witespy:ltä gepsillä. Jos löytyy Androidia luurina/tabina, suosittelen BT palikkaa. Nopeuttaa säätöjen hakemista. Kyllä sen lentämään saa, mutta onhan se vähän hakemista. Vähän monipuolisempi softa on Megapirate ja sitä kannattaa kokeilla. Itse ainakin sain Megapiraten paremmin säädettyä kun Multiwiin.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa JML

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimäinen RC-lennätin, Tricopter V2.5
« Vastaus #11 : 20 Heinäkuu, 2013, 01:36:05 »

vaimokkeen ixus sanoi lopullisesti morjens, näyttö paskaks ja objektiivi väänty.

Menikö näyttö ihan mykäksi vai pelkästään toi lasi? Pari lahjaksi saatua ja objektiivinsa vääntänyttä/murtanutta ixusta olen korjannut omaan käyttöön toimivaksi. Ei mikään helppo ja nopea homma, mutta onnistuu jos on sinniä ja kellosepän vikaa sormissa  :)

-Jani-

Poissa tapio.l.

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimäinen RC-lennätin, Tricopter V2.5
« Vastaus #12 : 20 Heinäkuu, 2013, 23:38:21 »
Menikö näyttö ihan mykäksi vai pelkästään toi lasi? Pari lahjaksi saatua ja objektiivinsa vääntänyttä/murtanutta ixusta olen korjannut omaan käyttöön toimivaksi. Ei mikään helppo ja nopea homma, mutta onnistuu jos on sinniä ja kellosepän vikaa sormissa  :)

-Jani-

Vain lasi hajosi,  isompi ongelma taitaa olla objektiivi joka vääntyi ja nyt kamera sahaa tarkennusta kokoajan.  Mulla on jemmassa toinen vastaava ixus josta pimeni kenno.  Eli kyllä noista varmaa viel yhden toimivan tekee

Poissa tapio.l.

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimäinen RC-lennätin, Tricopter V2.5
« Vastaus #13 : 24 Heinäkuu, 2013, 09:05:15 »
"quadia en tee",  niinpä niin..  8)


Poissa tapio.l.

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: RIP Ensimäinen RC-lennätin, Tricopter V2.5. Welcome X550
« Vastaus #14 : 06 Elokuu, 2013, 22:44:02 »
Noniin, Tricopterista on nyt käytettävät osat kaluttu. Quadin rakentelua aloitettu eilen ja tänään. Piti tulla isoo ja hienoo hiilarirunkoo, nazaa ja kaikkee haitekkiä. No sattuipa niin hassusti että vihdoin koitti lähtö Kivikosta ja elintason (tai ainakin vuokran  ::)) nousun seurauksena täytyy tähän väliin rakentaa budjetti-quadi. X550 runko ja KK2 aivot. HK blue 20A noparit SimonK firmiksellä ja vanhat DT750 moottorit.

Alottelua, noparien päivittelyä


Yks jo paikallaan rungossa ni ei viittinyt irti repiä. KK:lle menevät piuhat käänsin toiseen suntaan kuin alunperin, tällä saadaan johdot paremmin piiloon.


Tärinänvaimennusta mietin pitkään. Earit vs moongel vs teippi vs o-renkaat. Päätin sitten kokeilla o-renkaita kerta tossa rungossa oli tarvitavat reiät valmiiks. 12mm x 2mm o-renkailla sai levyn tarpeeksi napakasti kiinni. Kokeilin aluksi 11mm x 1,5mm jotka oli huomattavasti venyvämpää sorttia, näistä jäi sellainen pelko että nopeissa liikkeissä levy jälkeen ripustusten "liiallisen herkkyyden" takia.



Seuraavaksi pitäisi alkaa moottoreita sovittelemaan, en oo vielä edes katsonut onko mimmonen homma, mutta eiköhän ne aika helposti mene. Sitten johdotus kuntoon ja lentoon. Jos lauantaina viimeistään saisi ilmaan :)

Poissa tapio.l.

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: RIP Ensimäinen RC-lennätin, Tricopter V2.5. Welcome X550
« Vastaus #15 : 09 Elokuu, 2013, 11:25:33 »
Tyhmästä päästä kärsii koko lompakko vai mitenkä se olikaan. Sorvasin tossa aikani kuluks uudet 4mm akselit ilman kierteitä että voi käyttää prop adapterien kanssa. Ajattelin että nyt tehdään tiukka lämpösovite -> moottoreista kehät irti ja uuniin sekä akselit pakkaseen. Sanovat että uuden oppiminen on kivaa, mutta voin kertoa että ei paljoa hymyilytä kun akseleiden sovittamisen jälkeen kasasin moottorit ja opin että lämpö tekee magneetista ei-magneettisen. Kattoo mitä sitä nyt sit keksii, hatutus on suuri

Poissa nurmipora

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: RIP Ensimäinen RC-lennätin, Tricopter V2.5. Welcome X550
« Vastaus #16 : 09 Elokuu, 2013, 11:44:14 »
Löysit sitten curien lämpötilan. ;) Neodyymillä se on n. 300-400 astetta C.

Asiaan. Mulla on sama X550 runko ja jotain huomiota siitä.

- Varret (moottoripuomit vai miksi näitä nyt kutsuisi) ei tule suoraan jos vain tuuppaa ruuvit liuku-urassaan pohjaan asti. Koskee niin korkeus-, kuin sivusuuntaa. Omassani kun sain puomit kaikin puolin vaateriin, laitoin pikistä runkolevyjen ja puomin väliin varmistamaan. Ei taivu enää kasaan, mutta onpahan ainakin suora.

- Kuminauhoilla vaimennettu KK2 näyttää minun silmään siltä, että saattaa alkaa resonoimaan. Varsinkin kun vielä kansi on mukana painopistettä nostamassa. Gyroteipin palat ovat omissani tähän asti hoitaneet homman kunnolla.

Hyvä siitä silti tulee. :)

Poissa tapio.l.

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: RIP Ensimäinen RC-lennätin, Tricopter V2.5. Welcome X550
« Vastaus #17 : 09 Elokuu, 2013, 16:36:54 »
Löysit sitten curien lämpötilan. ;) Neodyymillä se on n. 300-400 astetta C.

uuni lämpee hätinä 250c, mutta ilmeisesti sekin riitti :D

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: RIP Ensimäinen RC-lennätin, Tricopter V2.5. Welcome X550
« Vastaus #18 : 09 Elokuu, 2013, 19:53:55 »
Rauha hänen sielulleen.

Muistoksi kyllä jäi tuo varsin komea auringonlaskukuva. Suututko jos sitä kierrättää ja käyttää tulevaisuudessa johonkin?

Talon + KK2.0 näyttää olevan varsin suosittu kombo meikälaisissä piireissä juuri nyt. Tuo FC:n kiinnitys näyttää kyllä mielenkiintoiselta, mielellään lukisi asiantuntevaa kommenttia siitä miten se vaikuttaa lentoon. Miten paljon ne renkaat joustaa?
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa tapio.l.

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: RIP Ensimäinen RC-lennätin, Tricopter V2.5. Welcome X550
« Vastaus #19 : 30 Elokuu, 2013, 00:08:35 »
Noniin, jotain pientä taas kun sai pahimmat maastopyöräilyintoilut purettua metsässä möyrimällä.
Eli tänään tuli moottorit ja tein perus preppaukset, akselien lyhennys, johtojen liimaus ettei tärinästä irtoa juotoksistaan, laakerien voitelu ompelukoneöljyllä ja viimeisenä ja tärkeimpänä pidätinruuvien varmistaminen loctite 2700 lukitteella. Nää DT750:set on tunnettuja siitä että pidätinruuvit on vakiona ilman lukitetta ja hyvin löysällä.



Huomenna jos kolvailis moottorit kiinni ja alkais etsimään kolmea puuttuvaa prop adapteria jotka jäivät tyttäreni leluksi päätyneeseen tricopteriin kiinni, saa nähä mistä löytyvät  ::)

Poissa tapio.l.

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: RIP Ensimäinen RC-lennätin, Tricopter V2.5. Welcome X550
« Vastaus #20 : 03 Syyskuu, 2013, 22:22:12 »
Mosat tasapainossa, escit calibroitu ja propellit kiinni!

 Tosin neljästä propellistä kolme tekee tätä samaa kuin vanhat, mutta huomattavasti vähemmän


Mittailin että lavat ovat kyllä suorat, mutta ilmeisesti vinossa suhteessa kiinnitysreikään. No ei se mitään, kokeillaan nyt noilla, eiköhän se ilmaan saada. Pitäis joku pikainen patentti keksii gopron kiinnitykseen ja kattoo josko tällä viikolla olis viel lisää kirkkaita iltoja että sais vähän tämmöstä taivasta videolle ;)

Poissa tapio.l.

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: RIP Ensimäinen RC-lennätin, Tricopter V2.5. Welcome X550
« Vastaus #21 : 04 Syyskuu, 2013, 19:41:37 »
Ensimmäinen koelento suoritettu! Pelaa jo nyt paljon paremmin kuin tricopteri!

Poissa tapio.l.

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: RIP Ensimäinen RC-lennätin, Tricopter V2.5. Welcome X550
« Vastaus #22 : 08 Syyskuu, 2013, 17:02:38 »
Tiputin sitten lipon lattialle, saa nähä kui kävi. Ulkoisesti näyttäis ok, ei ylimääräisiä ääniä eikä hajuja, mutta toinen pää akusta tuntuu selvästi lämpimämmältä. IR-mittarilla katoin että 8c lämpimämpi kuin muu akku. No nyt odottelee ulkona peltiämpärissä josko saataisiin savut pihalle ja taas vähän intoa tapettua tästäkin

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Tricopter

Aloittaja Trnquill « 1 2 3 4 » Protopaja

89 Vastauksia
44528 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Maaliskuu, 2011, 09:46:13
kirjoittanut justiina
11 Vastauksia
8137 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Marraskuu, 2012, 23:16:45
kirjoittanut next
4 Vastauksia
3340 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Syyskuu, 2014, 10:35:16
kirjoittanut oskuk