Tämä ei ehkä ole ihan torppaustarina, mutta tavallaan kuitenkin. Ensimmäinen viestini tänne foorumille joka tapauksessa.
Tänään, lähes tyynenä ja aurinkoisena loppukesän päivänä päätin kokeilla Nine Eagles SoloPro 270:täni ulkona kotipihalla. Sitä ennen olen ajellut kopteria sisätiloissa, mutta siellä on ahdasta ja hankalaa kokeilla loivempia liikkeitä.
No, ulkona sitten lämmäsin kaasun tiskiin, ja kopteri tuntui ponnahtavan maasta kuin raketti, kun ei ollut kattoa varottavana. Lentelin sitä sivuttain, joku sudenkorentoin tuli siihen tutkailemaan pariin kertaan. Virinnyt tuuli vei kevyttä SoloPro:ta uhkaavasti naapurin puolta kohti, joten päätin lentää eteenpäin, siis vastatuuleen.
Eteenpäin lentäminen sai kopterin lähinnä ottamaan korkeutta ja kaasun vähentäminen taas sai kopterin putoamaan alaspäin ja tuulen työntämään sitä entistä nopeammin naapurin puolelle. Kopteri ehti käydä oman taloni katonharjan takana, josta vielä nostin sen kaasu täysillä ylös, jotta näkisin sen ja voisin tuoda sen hallitusti alas. Se oli virhe.
Mitä enemmän yritin lentää itseäni kohti vastatuuleen, sitä korkeammalle kopteri nousi, ja sitä paremmin tuuli siihen tarttui. En saanut kopterin nokkaakaan suoraan itseäni kohti (ei se onnistu muutenkaan helposti) ja kymmenessä sekunnissa Solo Pro oli kymmenessä tai viidessätoista metrissä, ylittänyt naapurin tontin edelleen rivakassa nousussa ja loittonemassa. Siellä se kiemurteli yhä pienenevänä pisteenä pilviä vasten. Hämmästyttävää, miten hyvä erotuskyky ihmissilmällä onkaan, ja miten hyvin SoloPron vinkuna kuului. Laitoin lähettimen expert-tilaan, jossa pitäisi olla ärhäkämpi kaasuasetus. Ei mitään apua, ja kopteri vain loittoni yhä ylemmäs ja kauemmas, ja kadotin sen näkyvistäkin kauhuntäyteiseksi sekunniksi. Sain karkaavan kopterin näkyviini ja seuraavassa sekunnissa tein päätöksen: kaasu kiinni ja antaa kopterin pudota.
Sinne se putosi, tiheään sekametsään. Lähdin kopteria etsiskelemään lähetin kädessä, siltä varalta, että jonkin ihmeen kaupalla akku olisi pysynyt kopterissa kiinni ja kykenisin kuulemaan sen moottorin vinkunan, kun työnnän kaasuvivusta. Mitään ei kuulunut eikä näkynyt. Päättelin, että kopteri on todennäköisimmin kiinni jossakin korkealla jonkin puun oksissa. Katse siis kiinni puihin.
Kävelin aika pitkälle, ja näin autotien vieressä marjastajan. Selitin tilanteeni ja kysäisin häneltä, oliko hän mahdollisesti kuullut vinkunaa. Olihan hän, noin vartti sitten, mutta luullut sen tulevan läheisestä kännykkämastosta. No, lähdin sitten uudelleen kulkemaan sitä linjaa, jota pitkin uskoin kopterin lentäneen, tähyillen puihin ja maahan. Siinä kaasusauvaa ja toista sauvaa tökkiessä tulin vartin päästä sitten tulin taas samaan paikkaan, jossa marjastaja oli. Nyt hän hihkaisi ja kertoi kuulleena äsken räsähdyksen läheltä. En oikein ottanut sitä vakavasti, mutta päätin kuitenkin kuulostella ja katsella tarkemmin.
Vääntelin sauvoja, ja parin askeleen päästä kuulin ikään kuin tutun kuuloista servojen rätinää. Hetkeksi sen hukutti kaukaisen hälytysajoneuvon ulvonta, mutta kun tuli hiljaista, kuulin sen taas. Nyt kuulin lisäksi ulvahduksen joka kerta kun työnsin kaasusauvaa. Ja kun katsoin äänen suuntaan, oli keskellä ajotietä, täsmälleen kaistojen välissä SoloPro 270:ni kyljellään! Näytti siltä, että se oli sirpaleina, mutta kun kipaisin nostamaan sen käteeni, se olikin lähes täysin ehjä! Pääroottorin lavoissa oli muutamia naarmuja, eikä roottori pyörinyt (koska muuan ruuvi oli katkennut), ja yksi linkkitanko oli napsahtanut irti, mutta sen sai paikoilleen saman tien.
Kiittelin vuolaasti marjastajaa, ja palailin iloisena kotiin. Vähän yli 200 metriä oli SoloPro ehtinyt linnuntietä lentää näinä ehkä 20 sekuntina, jonka karkaaminen kesti. Ei koskaan enää ulkolennätystä tällä kopterilla. LiPo-akku oli ottanut osumaa, joten purkasin sen varauksen ja heitin sen paristonkierrätykseen.
Nyt sitten vain uutta akkua tilaukseen ja lisäksi pitäisi saada osa nro 015: Flathead cross screw PM 1.2x2.5. Maahantuojalla ei näytä kyseistä nippeliä varastossa olevan, mutta ehkä noilla spekseillä se löytyy jostain muualta.