Kirjoittaja Aihe: 6s-akulla toimivat kopterit joilla saa pitkän lentoajan  (Luettu 12163 kertaa)

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Terve,

Aloitetaan ajankuluksi tällainen ketju, vaikka en välttämättä ole mitään hankkimassa. Otsikko on vähän erikoinen, vaikka sitä yritin miettiä jonkin aikaa että siitä tuli hyvä. Epäonnistuin. ::)

No yritetään selittää. Kaapista tulee löytymään aina iso kopteri, olkoon se sitten 700-kokoluokkaa tai sitten tulevaa 800-kokoluokkaa. Kakkoskopteriksi olisi hyvä saada sellainen pienempi kepakko, jolla olisi mahdollista saada pitkä lentoaika ja hyvä suorituskyky. Nykyinen Trex-500 on riittävän tehokas, mutta lentoaika 3:30 ei oikein riitä. Nyt korvaan tätä pitämällä mukanani viittä akkua, mutta vaihdot ärsyttävät. Ostamalla tuohon 3300mAh akun voisi saada varmaan minuutin lisäaikaa (nyt käytössä 2200mAh ja 2600mAh). Lentoajan pitäisi saada tuonne 5min hujakoille. Lisäksi kopterille tulisi riittää yksi 6s-akku, sillä noilla isommilla tulee pelattua kahdella akulla. Yksi akku on helpompi ladata ja niiden roudaaminen on helpompaa.

Kokoluokka voi olla mielestäni olla vaikka 450 - 550. Mitäs vaihtoehtoja on jälkellä ja millaisilla lentoajoilla? KÄytännössä tämä tarkoittaa että minkäkokoisen akun saa kyyttiin ja paljonko kopteri painaa.

550-luokassa:
- Gaui X5 (4400mAh)
- Protos 500 strech (3300mAh, 470mm lavat)
- Mikado Logo 500SE (5000mAh, SE:ssä jopa 600mm lavat)
- Goblin 500 (4400mAh, meneekö oikeasti?)
- Synergy E5 (5000mAh)

500-luokassa:
- Protos 500 (kevyt, max akku 3000mAh?)
- Gaui X4II (5000mAh)

450-luokassa:
- Compass Warp (2000mAh)

edit: Gaui X4II siirretty 500 luokkaan, max akkukapasiteettejä lisätty ja lisätty Warppi
« Viimeksi muokattu: 15 Lokakuu, 2013, 11:18:05 kirjoittanut Maikko »

kekke

  • Vieras
Vs: 6s-akulla toimivat kopterit joilla saa pitkän lentoajan
« Vastaus #1 : 14 Lokakuu, 2013, 23:47:21 »
550 trexi 5000mah akulla lennän sen 5-6 minsaa idle päällä käyrä kai jotain 100 - 90 - 90 - 90 - 100 tms..
Painaa kai semmosen kolmekiloo.


t:k

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: 6s-akulla toimivat kopterit joilla saa pitkän lentoajan
« Vastaus #2 : 15 Lokakuu, 2013, 00:23:38 »
Trex 550 on virtasyöppö elephantti letkulla rungolla ;D NX4II on muuten 500 kokoluokka eli 425mm lavat

kekke

  • Vieras
Vs: 6s-akulla toimivat kopterit joilla saa pitkän lentoajan
« Vastaus #3 : 15 Lokakuu, 2013, 02:03:12 »
Trex 550 on virtasyöppö elephantti letkulla rungolla ;D

 ;D

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: 6s-akulla toimivat kopterit joilla saa pitkän lentoajan
« Vastaus #4 : 15 Lokakuu, 2013, 04:37:35 »
Stretch protos lentää ainaki 3300mah akulla ja käyttääkö lie joku jopa isompia. Mulla on vakio 425mm lavoilla ja 2600mah ja timerissä 4:30. En tiiä kuinka 3000mah akku sitte pelais vakion kanssa vai pilaako painopisteen.

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 6s-akulla toimivat kopterit joilla saa pitkän lentoajan
« Vastaus #5 : 15 Lokakuu, 2013, 06:46:42 »
Lainaus
No yritetään selittää. Kaapista tulee löytymään aina iso kopteri, olkoon se sitten 700-kokoluokkaa tai sitten tulevaa 800-kokoluokkaa. Kakkoskopteriksi olisi hyvä saada sellainen pienempi kepakko, jolla olisi mahdollista saada pitkä lentoaika ja hyvä suorituskyky. Nykyinen Trex-500 on riittävän tehokas, mutta lentoaika 3:30 ei oikein riitä. Nyt korvaan tätä pitämällä mukanani viittä akkua, mutta vaihdot ärsyttävät. Ostamalla tuohon 3300mAh akun voisi saada varmaan minuutin lisäaikaa (nyt käytössä 2200mAh ja 2600mAh). Lentoajan pitäisi saada tuonne 5min hujakoille. Lisäksi kopterille tulisi riittää yksi 6s-akku, sillä noilla isommilla tulee pelattua kahdella akulla. Yksi akku on helpompi ladata ja niiden roudaaminen on helpompaa.


Hyvä kysymys.
Mun kokemuksen perusteella kaikki koput saa lentämään 5 min akullisella ihan vakiona kun ajaa pienillä kiekoilla ja rauhallisesti. Mutta 3D lentoa ajetaan sähkökopulla 3-4 min lentoajoilla.
Jos akun kokoa kasvatetaan tulee kopusta painava siitä seuraa ketteryyden ja terävyyden puute.
Mulla kun on noin 700 kokoset nitro ja sähkö niin niissä huomaa hyvin mitä paino vaikutttaa lentoominaisuuksiin. Eli jos akkua kasvattamalla kasvattaa lentoaikaa niin kopusta tulee painava elefantti.


Tohon lentoaikaa vaikuttaa tietysti myös noparin, moottorin ja voimansiirron hyötysyhde. Tämä on asia joka unohtuu koeskustelusta koska monasti puhutaan vaan max tehosta.


Nyt näyttäis siltä, että 450 poro 6s setupilla ja maltillisilla kiekoilla (n.3300-3400) sekä sopivilla lavoilla voisi lento aika olla 4 min.


Jos läydätte 450 kokoseen 5 min 3d setupin niin se voisi kiinnostaa.


Nitrolla saa sen 6 min lentoajan mutta siitähän ei ollut kyse.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 6s-akulla toimivat kopterit joilla saa pitkän lentoajan
« Vastaus #6 : 15 Lokakuu, 2013, 08:23:25 »
Mun kokemuksen perusteella kaikki koput saa lentämään 5 min akullisella ihan vakiona kun ajaa pienillä kiekoilla ja rauhallisesti. Mutta 3D lentoa ajetaan sähkökopulla 3-4 min lentoajoilla.
Siinäpä se ratkaisevin asia lyhyesti. Ja riippuu kopusta miten se toimii alemmilla kierroksilla: toimiiko lepatus tai uhkaako boomstrike tms. Enitenhän se on kiinni mitä tuolta 5min ajalta haluaa. Adhd-smäck 5min taitaa olla toistaiseksi mahdoton yhtälö. E7:lla voi lentää 7-8min perusneppailua kun ei muuta osaa.

Voimansiirron hyötysuhteesta: kun sähkömoottorista on kyse, toimii se parhaiten kovaa kiertämällä, ei nää tässä kokoluokassa mitään vääntövehkeitä ole. Eli pienin mahdollinen pinjoni kiinni joka toimii ja motin kv sen mukaan jolla halutut kierrokset saavutetaan 80-85% kaasulla täydellä akulla (eli siis govilla ajettaessa loppuakusta headroom on 0). Ja noparissa olisi suotavaa olla free-wheeling etenki jos halutaan lentää matalemmilla kierroksilla.

Akun kasvattamisessa tulee ongelma raskaasta tuntumasta, mutta sitä voi jo pienelläkin stretchillä kompensoida. Tietysti kierroksia pitää samalla laskea jos haluaa käyttää isomman akun hyödyn lentoaikaan. Tällä voi olla vaikutusta motin kv:n valintaan jos maksimaalista hyötysuhdetta haetaan. Itse lähtisin tuossa tilanteessa hakemaan kopua johon on saatavissa stretchiä ja varustettuna pykälää isommalla akulla. Ja YGE nopariksi. Jäikö montaa vaihtoehtoa noista?  ;D

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: 6s-akulla toimivat kopterit joilla saa pitkän lentoajan
« Vastaus #7 : 15 Lokakuu, 2013, 08:35:58 »
550-luokassa:
- Gaui X5
- Mikado Logo 500
- Goblin 500
- Synergy E5

E5:lla voisi saada pitkän lentoajan kun laittaa 12S:ksi ja >3300mah akut, mutta 6s:nä se painaa kyllä liikaa. Noiden muiden kanssa ongelmaksi tulee akun koko, eli kaikkiin menee  max. 4400mah akku helposti, mutta isompien kanssa menee säätämiseksi jos on vääränmuotoisia. Logo taitaa olla kevyin, joten sillä vois kokeilla jos tämän kokoisen haluaa.

450500-luokassa:
- Gaui X4II

Veikkaisin, että tällä voisi päästä lähimmäksi tuosta 5 minuuttia ellei jopa yli kun laittaa 5000mah akun. Tämänhan voi venyttää X5:sen osilla pidemmäksi jos haluaa.

Ja laitetaan vielä yksi vaihtoehto 450 kokoisista, eli Warp 360. Siihen voi pistää 1800-2000mah 6s akun ja lentoajan pitäisi olla kohtuullinen.
« Viimeksi muokattu: 15 Lokakuu, 2013, 08:59:41 kirjoittanut njs »

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: 6s-akulla toimivat kopterit joilla saa pitkän lentoajan
« Vastaus #8 : 15 Lokakuu, 2013, 09:56:10 »
Hyviä kommentteja. Päivitin tietoja ensimmäiseen viestiin. Katsokaapa ja kommentoikaa jos on virheitä.

Xenillä on hyvä pointti että kopterin pitää myös toimia pienemmillä kierroksilla. Molemmat nykyiset kopterit toimivat paremmin kun kierroksia on enemmän, mutta X7:lla pystyy hyvin lentämään myös pienemmillä kiekoilla. Pienistä tavoite kiekoista johtuen perän välitys saisi olla myös aika iso, jottei ongelmia tulisi pidon kanssa.

Synergy E5 ja Logo 500 olisivat mielenkiintoisia sillä niitä saisi kasvatettua 12s tarvittaessa. Tuo Gaui X4II venyttäminen X5:sen osilla oli myös uutta.

Miksi NJS sanoit että tuo E5 on liian painava 6s akulla? Pikaisella googletuksella löysin videon n.6min lentoajasta 5000mAh (:o) 2200rpm nupissa ja suorituskyky näyttää mielestäni riittävältä. Tähän pystyy myös päivittämään perän välityssuhdetta.



Edit: Tässä videossa Tareq tyhjää samaisen 5000mAh akun 3:30 minuuttiin :). Tosin tässä tosin kiekkoja on enemmän, mutta todistaa sen että kyllä se liikkuu tuollakin konffiksella tarvittaessa.

« Viimeksi muokattu: 15 Lokakuu, 2013, 10:35:03 kirjoittanut Maikko »

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 6s-akulla toimivat kopterit joilla saa pitkän lentoajan
« Vastaus #9 : 15 Lokakuu, 2013, 10:45:04 »
- Goblin 500 (4400mAh, meneekö oikeasti?)
Akun suurin koko 52x53x180mm valmistajan mukaan, joten kyl tonne genssin 4400/6s pitäs mahtua. Miten käy painopisteelle, säätövara menee aika pieneksi?

Ostappa tuo E5 ja kerro sitte onko se hyvä  ;D  Liekkö noita vielä eksyny Suomen kamaralle..

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: 6s-akulla toimivat kopterit joilla saa pitkän lentoajan
« Vastaus #10 : 15 Lokakuu, 2013, 11:00:00 »
Miksi NJS sanoit että tuo E5 on liian painava 6s akulla? Pikaisella googletuksella löysin videon n.6min lentoajasta 5000mAh (:o) 2200rpm nupissa ja suorituskyky näyttää mielestäni riittävältä. Tähän pystyy myös päivittämään perän välityssuhdetta.

Se on samaa luokkaa painossa Trex 550:sen kanssa = liikaa

Tuossa vertailu mikä osui silmään HF:ssä:
Weight's w/o pack's
E5 w/ HeliJive 120, 4025 3+4YY 1.5mm, V-Bar, Edge 553/95 2803g's
T550 w/ CC Ice 100, WR HC BEC, Align 600Mx, Skookum 720, Edge 553/86 2714g's

Logo 500/550 painaa saman akun kanssa, joten ero on aika huomattava.


Poissa J@ni

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Vs: 6s-akulla toimivat kopterit joilla saa pitkän lentoajan
« Vastaus #11 : 15 Lokakuu, 2013, 11:33:02 »

Edit: Tässä videossa Tareq tyhjää samaisen 5000mAh akun 3:30 minuuttiin :). Tosin tässä tosin kiekkoja on enemmän, mutta todistaa sen että kyllä se liikkuu tuollakin konffiksella tarvittaessa.



Noissa Tareqin lennätyksissä kannattaa myös huomioida että herraa ei kiinnosta 80% purkaussääntö olleskaan  :o.
Kun kysyin siltä että paljonko hänellä on taimerissa lentoaika, niin vastaus oli että en käytä koskaan timeria.
Akut näköjään ajetaan niin loppuun kun rupee hyytyyn  ;D

Maikko, jos haluat pitkän lentoajan, niin ehdotan Henseleit TDR 5000mAh akuilla niin että kytket ne rinnan 6S pariksi ja nuppikierrokset n.900rpm.
Lentoaika kulutuksen perusteella n. 30min. 
Tosin ei kannata yrittää mitään pirotiktokkeja tai 3D smäkkii  ;D


Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: 6s-akulla toimivat kopterit joilla saa pitkän lentoajan
« Vastaus #12 : 15 Lokakuu, 2013, 11:42:16 »
leirillä kateltiin ku Olli (Haikara) testaili uutta logo 500 kopteriaan. siinä on scorppari, yge, edget ja 6s. kelpo setuppi siis.

se ajeli sillä joku 5min minkä jälkeen todettiin että akun varauksesta oli menny joku 30% tai jotain :D ei se vehe huutanu mutta näytti siltä että niillä kiekoilla tekis itekki mieli temppuja vedellä. se tuntuu todella kevyeltä värkiltä.(kun kädessä heiluttelee) joka taas tekee sen että ei niitä kiekkoja tartte olla ziljoonaa.

toi hitailla kiekoillakin ajelu on kivaa jos laite toimii hyvin niin.

sanoisin että toi logo on tutkimisen arvonen. ollilta varmaan saa lisätietoa.
« Viimeksi muokattu: 15 Lokakuu, 2013, 11:43:52 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: 6s-akulla toimivat kopterit joilla saa pitkän lentoajan
« Vastaus #13 : 15 Lokakuu, 2013, 13:21:18 »
Totta, tuon logon muovirakenne on kevyttä ja imee värinöitä hyvin. Kauan sitten kokeilin Sjo1:sen Logo 600SE:tä ja pidin siitä. Hyvä puoli on myös se että sen pystyy kasvattamaan verrattaen helposti pyörittämään aina 690 lapoja ja 12 setuppia. Ainoa negatiivinen puoli on se että Logot eivät tunnetusti kestä torppaamista hyvin, mutta sen hinnan keveydestä saa maksaa.

Näkyi olevan julkaistu myös uudempi versio parannuksilla ja hieman matalemmalla nupillakin. Logo 550 SX, lisäksi löytyy myös 500SE (Menee 600mm lavat) ja Logo 500. Alla esittely tuosta 550 SX:stä:


Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 6s-akulla toimivat kopterit joilla saa pitkän lentoajan
« Vastaus #14 : 15 Lokakuu, 2013, 19:47:54 »
Lainaus
Noissa Tareqin lennätyksissä kannattaa myös huomioida että herraa ei kiinnosta 80% purkaussääntö olleskaan  . Kun kysyin siltä että paljonko hänellä on taimerissa lentoaika, niin vastaus oli että en käytä koskaan timeria.Akut näköjään ajetaan niin loppuun kun rupee hyytyyn 



Tosin saattaaa olla että Tareqin pyörityksessä kiekat tippuu jo ennen kun 80% raja saavutetaan.

Lainaus
Ainoa negatiivinen puoli on se että Logot eivät tunnetusti kestä torppaamista hyvin, mutta sen hinnan keveydestä saa maksaa


Eihän toi ole mikään ongelma. Siitähän selviää rahalla tai sit sillä että ei torppaa :) .


Eiks torppaaminen oo muutenkin ihan yliarvostettua 8) .
Aletaan satsaamaan turvalennätykseen väh 15m korkeutta ja 20 etäisyyttä itteen, avuksi sit kaukoputki tai kiikarit että näkee kopun. ;)
« Viimeksi muokattu: 15 Lokakuu, 2013, 23:39:52 kirjoittanut Matti Häkkinen »
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: 6s-akulla toimivat kopterit joilla saa pitkän lentoajan
« Vastaus #15 : 15 Lokakuu, 2013, 23:16:04 »
Moi,

minulla on E5:n, samalla setupilla kuin Botoksella (Castle 120, Castlen BEC, Mini Vbar, Futten HV servot jne.. lisänä tosin noin 400 lediä ja yöllä valolavat. Aika läski se on, 5300 mAh:n Genssillä paino on lentokunnossa noin 3600g ja radion Timeri huutaa 4:45:n kohdalla, mikä sekin on liikaa jos rääkkää kunnolla ja usein akussa noin 10% jäljellä, minulla idl2:lla on noin 2500 RPM nupissa... :-[

Minulla on myös se Sjo:n maahantuoma Logo 600SE tuon Mikadon MD500E -kopan sisällä, nuppikierroksilla 1400 RPM 12S, 4400 mAh:n Genseillä lentoaika luokkaa 12-13 min. (kerran ajoin storage-ladatuilla akuilla ja ihmettelin kun alkoi himmata 8:30:n kohdalla ;)). Sitten on vielä tuo TDR monsterimosalla, millä samaisen 12S 4400 Genssin tyhjentää pakkasen puolelle 7 minsan kohdalla...

Asiaan: E5:ssä on hyvää se, että sen voi tarvittaessa muuntaa 12S:lle ja pidentää peräputkea 600mm tai jopa 690-710mm:n lavoille. E5:n ruumaan mahtuu iso akku, esim. 2 x 5300 mAh:n Genssit. Eli jos ja kun haet pitkää lentoaikaa 6s akulla, niin E5 ei ole sinulle sopiva - se pitää laittaa 12S:lle ja stretchata vähintään 600:ksi pidemmän lentoajan saavuttamiseksi, en tosin ole testannut 12S 3300 mAh:n akuilla 550mm lavoilla kun ei ole sopivaa KV-arvon moottoria..

Logon muovirunko taas on äärimmäisen kevyt ja kestävä, minullakin tuo Logo 600SE painaa scalekopan kanssa saman kuin Trex 700E vakiokopalla ja sekin pyörittää 710mm:n lapoja. Jos ja kun tuo Logo 550SX käyttää samaa runkoa, niin totta on, että se painaa lentokunnossa saman kuin kilpailijansa ilman akkua. Logon osat ovat suhteellisen halpoja, rungon puolikkaatkin luokkaa 25€. Lisäksi Logo on helppo venyttää kun peräputkia ja hihnoja saa eri kokoluokkiin. Logo syö tuon vakio heribone-päärattaansa alle 200:ssa lennossa, mutta ne on halpoja ja kannattaa vaihtaa jossain 150:n lennon tietämissä - nyt siihen saa leveämpiä heribone -rattaita  (550SX:ssä vakiona?) tai vinohampaisia Delrin rattaita. Logoon ei kuitenkaan mahdu 4400 mAh:n akkua isompi 6S akku :-\.

Trex 550:n minulla oli myös aikoinaan, eikä siinä letkuksi haukutussa rungossa ole mitään vikaa (tai ainakaan noin parinsadan lennon aikana ei sitä huomannut), mutta kevyemmän luokan kopteri se on kuin E5.

E5:ssä kaikkea on enemmän, kuten tehoa, painoa, poppista..  8) - eli tuo sanonta 'True 550 class' pitää sen kohdalla paikkansa - kaikki osat on todella laadukkaita rattaita ja nuppia myöten, mutta lentoaika jää lyhyeksi 6S:llä. Muista koptereista en voi sanoa mitään kun ei ole kokemuksia sellaisista.

Summasummarium: minulta ääni Logolle - valtteina keveys, kestävyys ja yksinkertaisuus 8)

#Jari
« Viimeksi muokattu: 16 Lokakuu, 2013, 08:35:36 kirjoittanut 4D »
fourdee

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: 6s-akulla toimivat kopterit joilla saa pitkän lentoajan
« Vastaus #16 : 16 Lokakuu, 2013, 09:00:17 »
Kiitos Jari laadukkaasta vastauksesta! Logon keveys kyllä vetoaa. Mutta mikä niistä olisi sopivin? Logoissa on vaihtoehtoja:
- 550 SX (uusin ja ainoastaan 550 lavat)
- 500 SE (päivitettyjä osia ja pyörittää 600mm lapoja. Ei kuitenkaan kaikkia päivityksiä)
- 600 SX (periaatteessa voisi ajaa 6s ja lyemmillä lavoilla ja jos pieneen kyllästyy niin isomman saa edullisesti. Liian iso jo pikkukopuksi?)
- 600 SE (liian iso)

Millä kustannuksilla tuollainen 550 SX päivittyy 600 SX:ksi?

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: 6s-akulla toimivat kopterit joilla saa pitkän lentoajan
« Vastaus #17 : 16 Lokakuu, 2013, 09:46:13 »
Millä kustannuksilla tuollainen 550 SX päivittyy 600 SX:ksi?

Käsitykseni mukaan tarvittavat osat ovat:

- pääratas ja pinjoni (550SX mod 0.7 -> 600SX Mod.1.0)
- peräputki
- hihna
- perän työntötanko
- streivat

Uskoisin, että se on siinä kun heittää vaan pidemmät lavat (kannattaa kuitenkin tehdä vertailevaa tutkimusta lataamalla netistä kokoamisohjeet).
Tarkista vielä nuo välityssuhteet molemmista koska tuo pääratas on erilainen ja uskoisin, että 600SX:n pääratas on kestävämpi käytössä.
Erona myös Logo 500:n ja 550SX:ssä on peräkasetti (perän välityssuhde?), mikä 500:ssa on umpinainen ja taitaa sitten 500SE:ssä ja 550SX:ssä olla sama kuin 600:ssa ja 600SE:ssä. Minulla on nyt arviolta nelisensataa lentoa takana tuolla 600SE:llä ja sama hihna rattaineen pyörittää perää edelleen - kerran olen kiristänyt.

#Jari
fourdee

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: 6s-akulla toimivat kopterit joilla saa pitkän lentoajan
« Vastaus #18 : 16 Lokakuu, 2013, 11:39:45 »
Käsitykseni mukaan tarvittavat osat ovat:

- pääratas ja pinjoni (550SX mod 0.7 -> 600SX Mod.1.0)
- peräputki
- hihna
- perän työntötanko
- streivat

Lisäksi taitaa vaatia tail boom holderin, koska putki on paksumpi ja myös nupin lavanpitimet on isommat.

Sitten tietenkin moottori voi olla vähän pieni 600:seen, joten tukilaakeri ja sen teline pitänee uusia jos isommassa moottorissa on 6mm akseli. 550SX:ssa on 5mm.

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: 6s-akulla toimivat kopterit joilla saa pitkän lentoajan
« Vastaus #19 : 16 Lokakuu, 2013, 14:21:37 »
Lisäksi taitaa vaatia tail boom holderin, koska putki on paksumpi ja myös nupin lavanpitimet on isommat.

Sitten tietenkin moottori voi olla vähän pieni 600:seen, joten tukilaakeri ja sen teline pitänee uusia jos isommassa moottorissa on 6mm akseli. 550SX:ssa on 5mm.

No niinpä onkin, eli kannattaa tyytyä 550SX:n sellaisenaan tai ostaa samantien 600SX ja siihen 6s vermeet  :-X

#Jari

(Ps. Scorpparia saa ainakin 5mm:n ja 6mm:n akseleilla)
« Viimeksi muokattu: 16 Lokakuu, 2013, 18:07:42 kirjoittanut 4D »
fourdee

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: 6s-akulla toimivat kopterit joilla saa pitkän lentoajan
« Vastaus #20 : 03 Joulukuu, 2013, 18:47:59 »
Tämän ketjun keskustelun ja muutamien tuntien perehtymisen jälkeen päätin tilata…
 
...Mikado Logo 550 SX:n.

Mielenkiinnolla odotan tätä, sillä tuollainen muovinen kevyt Logo on ollut ajatuksissa pitkään. Aluksi katselin Logo 600 SX:ää, mutta se tuntui kuitenkin kompromissilta ajaa sitä 550 lavoilla. Halusin nimenomaan yhdellä akulla toimivan jossa on pitkä lentoaika, joten en usko että tulee tarvetta konvertoida tuota 600 SX:ksi. Aikaisemmin tuo Trex 500 oli juuri järkevin yhden akun kopteri, jossa tehopainosuhde on kunnossa.

Tilasin paketin, jossa tulee mukana:
- Kitti
- Edge Lavat
- Mikado Mini Vbar (voi olla että laitan kuitenkin täysikokoisen silverlinen kyyttiin)
- YGE 90LV noparin

Lisää tähän:
- Cyclic Servoiksi laitan itse kaapista löytyvät Align 610
- Persservoksi  Futaban 9256
- Akuiksi tulee varmaan kaapista löytyviä akkuja tai sitten voin jopa ottaa yhden parin X7:lta.

Vähän mietin että olisiko pitänyt ottaa Kontronikilla, mutta päädyin tuohon Ygeen. Syynä tähän oli mahdollisuus käyttää VBARia,  sisäistä BECiä voi ajaa HV jännitteellä ja 150e:n hintaero. Noi on lukemani perusteella kuitenkin toiminut hyvin.

Jos tuo toimii hyvin niin nyt Trex 500 jää vähän turhaksi, tai sen korvaajaksi tämä on hommattu.


 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
9 Vastauksia
4872 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Syyskuu, 2008, 02:17:41
kirjoittanut Jyri
6 Vastauksia
7377 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Marraskuu, 2019, 22:56:29
kirjoittanut kopterimies
5 Vastauksia
3118 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Syyskuu, 2012, 10:30:11
kirjoittanut taski63
9 Vastauksia
7839 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Tammikuu, 2016, 22:47:43
kirjoittanut TeeSCee
17 Vastauksia
6192 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Heinäkuu, 2017, 14:51:20
kirjoittanut samiwhat