Taas tuli 4 akullista testia surkeassa kelissä. X:n akut kotona täyteen ja kentälle. Samalla trexsin akut lataukseen ja ekan akun jälkeen alkaa sataa vettä. Juuri sen jälkeen kun se eka tyhjennetty akku on saatu kunnolla latautumaan ja trexsin akut täyteen. Puolituntia odottelin ja pakkasin kamat kasaan, Oulussa ei satanut joten ajoin Taskilaan. Siellä valtavassa tuulessa molempien akut tyhjäksi.
Räksän kierroksien oikuttelu loppui kun vaihdoin moottorille sopivat liittimet, kyllä tuo MX moottori sen verran jaksaa että lennetään sillä.
Äksää lennettiin nyt sen verran kovaa mitä sitä tulee kovimmillaan lennettyä ja eiköhän tuo nopari pysy mukana. Tosin edelleen puuttuu se hellekelin testi. Sen sijaan OWB alkaa olla vissiin tiensä päässä. Olen jo aikaisemminkin ollut huomaavinani että se päästelee välillä omia ääniään, etenkin jos tehdään joku ruma temppu eli repäistään rajusti kovasta vauhdista pysäytys tai muuta vastaavaa. Pitch pumpissa se näyttää kestävän mutta muutama noista rajuista saa laakerin parkaisemaan. Tänään sitten hävis tehot viimeisellä akulla puolessa välissä. Sormi oli jo holdilla vetämässä sitä päälle ja oli henkisesti jo aloittamassa autorotaatiota. Kopteri nykytteli ja laakeri äänteli ottaen välillä kiinni, välillä luistaen. Lopulta se otti taas kiinni eikä tarvinnut rotaatioon turvautua. Loppu vedettiin sitten rauhallisemmin laakeria testaillen. Ei se enää oireillut, mutta eiköhän tuo ole nyt tuossa. Voima vissiin puhuu nyt moottorissa. Edelleen jaksaa nostaa kierrokset vielä neljän minuutin jälkeen 2400:sta takaisin 2600 kierrokseen kun vaihdetaan lentotilaa.
Sinällään ei nyt ole hätää tuon laakerin kanssa, hyllystä löytyy Main Gear Hub with One Way Bearing sekä One Way Sleeve Set. Tuohon myydään kuitenkin myös pelkkää owb:tä yksinään. Millähän sen saa pois tuosta hubista ja uuden sisään. Äkkiä katsottuna ei näyttänyt ihan pelkillä sormilla onnistuvan. Hurricanen kanssa tappelin paljonkin tuon laakerin kanssa ja siihen osoittautui ainoaksi toimivaksi ratkaisuksi vaihtaa yhtä aikaa sekä laakeri että akseli. Tässäkin tapauksessa lienee parempi vaihtaa nuo molemmat osat, etenkin kun ne on hyllyssä. Tuossa One way sleeve setissähän on tavallaan akseli, joka tarraa owb:hen ja jos tuo akseli kuluu, ei taida owb:n vaihdosta olla paljoa iloa pidemmään päälle.
Tämä laite on nyt ollut mulla viime vuoden pääsiäisestä lähtien, Brainin laskurissa lentoja tällä hetkellä reilusti yli 500 ja lentoaika reilut 2800 minuuttia. Nuo siis mulla, entisellä omistajalla on vielä omat lennot tuolla. Tähän mennessä on vaihtoon menneet Gauin omat servot (lienee hyperionin tekemät), niistä hajos yksi nuppi- ja peräservo. Lisäksi meni rataspari, joka välittää vedon kardaanille. Tuo on luultavasti oma moka eli välys on jäänyt liian isoksi. Swash on kertaalleen vaihdettu, se piti vähän rahinaa ja luultavasti saanut oman osansa torppien mukana.
Ei siis mikään pitkä lista, loput on sitten torpeissa hajonnutta osaa. Lentoja tasaisesti ympäri vuoden, ainoastaan lumi- ja vesisadekelit on jätetty lentämättä.
Lisäys:
Vaihdoin koko laakerihubin ja sen sleeve setin. Kun katseli ja vertaili noita kahta owb:tä, olin huomaavinani että paikoillaan olleessa oli neulat vähän syvemmällä, jotenkin enemmän linkussa yms. Ero ei ollut suuri mutta jotain olin näkevinäni. Voi olla toiveajattelua ja kuvitteluakin. Kumpikaan ei luistanut käsin pyöritellessä, mutta nyt paikoilleen laitettu tuntui kuitenkin napakammalta. Tungin runsaasti sitä Gauin owb töhnää laakeriin. Eiköhän se siitä taas. Nyt pitäis olla molemmat taas kunnossa.