Kirjoittaja Aihe: JuhoV:n kopteri(t)  (Luettu 203311 kertaa)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #525 : 11 Kesäkuu, 2014, 15:57:38 »
Joo, mutta kullanarvoinen apu jälleen kerran kun oli tilanne päällä kentän reunassa eikä manuaaleja eikä nettiä. Olisin saattanut tuon keksiä jossain vaiheessa, mutta puoli päivää olis mennyt hukaan tai jopa koko päivä.

Onhan tuolla päärattaalla lennetty viime jostain keväästä lähtien muistaakseni. Tais talven torpissa mennä, nyt viimeksi ei mennyt ainakaan näkyvästi. Tosin isku oli niin kova että on aivan mahdollista että se on vähän heikentynyt ja nyt tuli kesto sitten vastaan.

Tarjolla on kolmea pääratasta, tuo punainen on originaali ja niistä heikoin. Sitten on musta suorahampainen, modulus on sama kuin punaisessa, mutta se on käsittääkseni vahvempi. Sitten on vielä vinohampainen jäljellä ja se on käsittääkseni kaikkein lujin noista. Eli ei tämä heti ole murenemassa käsiin jos tuo punainen alkaa hajota koko ajan.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #526 : 11 Kesäkuu, 2014, 16:37:59 »
Tarjolla on kolmea pääratasta, tuo punainen on originaali ja niistä heikoin. Sitten on musta suorahampainen, modulus on sama kuin punaisessa, mutta se on käsittääkseni vahvempi. Sitten on vielä vinohampainen jäljellä ja se on käsittääkseni kaikkein lujin noista. Eli ei tämä heti ole murenemassa käsiin jos tuo punainen alkaa hajota koko ajan.

Luulisi, että toi musta on kestävin kun se on laitettu 12S laitteeseen.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #527 : 11 Kesäkuu, 2014, 17:13:02 »
Luulisi, että toi musta on kestävin kun se on laitettu 12S laitteeseen.
Ok, sitä parempi jos se meneekin noin päin. Käsittääkseni modus on sama sekä punaisessa että mustassa. Ei tarvi edes pinjonia vaihtaa, riittää kun vaihtaa rattaan väriä.  ;)

Katotaan nyt kuitenkin se pinjonin välys myös. Sitten pitää alkaa googlettelemaan miten se alkupotku saadaan kevyemmäksi tuossa brainissa vai onko edes saatavissa. Kai se on koska trex spoolaa paljon nätimmin.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #528 : 12 Kesäkuu, 2014, 14:14:54 »
Tänään taas vajaa 10 akullista kopterin testiä. Sade vähän sotki testiohjelmaa, mutta päästiin tänään taas vähän kovempaan ajoon kuin eilen. Eiköhän se ala olla varmaa että tuo nopari kestää palamatta tässä kyydissä. Tosin se kovin helletesti on vielä tekemättä mutta eiköhän tämä ole kutenkin nyt enää kovaa lentoa vailla.

Tänään lennettiin jo ihan tavallista settiä täysin säästelemättä, mutta ei kuitenkaan yritetty tahallaan polttaa tuota. Jos se kestää tuon mitä nyt olen lentänyt kovassa helteessä niin ei ole tarvetta vielä noparin vaihtoon. Tuossahan pitäisi olla myös lämpösuojaus, joka rajoittaa tehoa jos alkaa liian kuumaksi menemään. Kertaakaan ei ollun nopari tänään polttavan kuuma kuten eilen 2700 kierroksella vedetyn setin jälkeen.

Edelleen näyttää että lentoaika pysyi riittävänä. Myös pääratas kesti tänään leikissä mukana. Onhan se täysin mahdolista että se vaurioitui kuitenkin edellisessä torpissa ja murtui lopullisesti eilen. Topinen vaihtoehto on että jostain lensi joku kiven siru tms. päärataan ja pinjonin väliin. Sain myös soft startin pehmeämmäksi pelkästään lapojen kireyden säädöllä. Olisko ollut liian tiukalla, nyt se kuitenkin starttaa nätimmin eikä lavat kuitenkaan käy linkussa.

Inverttiperuuttelukin vapautuu pikku hiljaa.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #529 : 12 Kesäkuu, 2014, 17:55:59 »
On kiva kattella nättiä menoa  :D   Ja on tuo kivempää livenä nähä ku näytöltä.
Kiitokset lennätys seurasta, vaikka pikanen käynti olikin itellä ;)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #530 : 18 Kesäkuu, 2014, 12:44:07 »
Taas tuli 4 akullista testia surkeassa kelissä. X:n akut kotona täyteen ja kentälle. Samalla trexsin akut lataukseen ja ekan akun jälkeen alkaa sataa vettä. Juuri sen jälkeen kun se eka tyhjennetty akku on saatu kunnolla latautumaan ja trexsin akut täyteen. Puolituntia odottelin ja pakkasin kamat kasaan, Oulussa ei satanut joten ajoin Taskilaan. Siellä valtavassa tuulessa molempien akut tyhjäksi.

Räksän kierroksien oikuttelu loppui kun vaihdoin moottorille sopivat liittimet, kyllä tuo MX moottori sen verran jaksaa että lennetään sillä.

Äksää lennettiin nyt sen verran kovaa mitä sitä tulee kovimmillaan lennettyä ja eiköhän tuo nopari pysy mukana. Tosin edelleen puuttuu se hellekelin testi. Sen sijaan OWB alkaa olla vissiin tiensä päässä. Olen jo aikaisemminkin ollut huomaavinani että se päästelee välillä omia ääniään, etenkin jos tehdään joku ruma temppu eli repäistään rajusti kovasta vauhdista pysäytys tai muuta vastaavaa. Pitch pumpissa se näyttää kestävän mutta muutama noista rajuista saa laakerin parkaisemaan. Tänään sitten hävis tehot viimeisellä akulla puolessa välissä. Sormi oli jo holdilla vetämässä sitä päälle ja oli henkisesti jo aloittamassa autorotaatiota. Kopteri nykytteli ja laakeri äänteli ottaen välillä kiinni, välillä luistaen. Lopulta se otti taas kiinni eikä tarvinnut rotaatioon turvautua. Loppu vedettiin sitten rauhallisemmin laakeria testaillen. Ei se enää oireillut, mutta eiköhän tuo ole nyt tuossa. Voima vissiin puhuu nyt moottorissa. Edelleen jaksaa nostaa kierrokset vielä neljän minuutin jälkeen 2400:sta takaisin 2600 kierrokseen kun vaihdetaan lentotilaa.

Sinällään ei nyt ole hätää tuon laakerin kanssa, hyllystä löytyy Main Gear Hub with One Way Bearing sekä One Way Sleeve Set. Tuohon myydään kuitenkin myös pelkkää owb:tä yksinään. Millähän sen saa pois tuosta hubista ja uuden sisään. Äkkiä katsottuna ei näyttänyt ihan pelkillä sormilla onnistuvan. Hurricanen kanssa tappelin paljonkin tuon laakerin kanssa ja siihen osoittautui ainoaksi toimivaksi ratkaisuksi vaihtaa yhtä aikaa sekä laakeri että akseli. Tässäkin tapauksessa lienee parempi vaihtaa nuo molemmat osat, etenkin kun ne on hyllyssä. Tuossa One way sleeve setissähän on tavallaan akseli, joka tarraa owb:hen ja jos tuo akseli kuluu, ei taida owb:n vaihdosta olla paljoa iloa pidemmään päälle.

Tämä laite on nyt ollut mulla viime vuoden pääsiäisestä lähtien, Brainin laskurissa lentoja tällä hetkellä reilusti yli 500 ja lentoaika reilut 2800 minuuttia. Nuo siis mulla, entisellä omistajalla on vielä omat lennot tuolla. Tähän mennessä on vaihtoon menneet Gauin omat servot (lienee hyperionin tekemät), niistä hajos yksi nuppi- ja peräservo. Lisäksi meni rataspari, joka välittää vedon kardaanille. Tuo on luultavasti oma moka eli välys on jäänyt liian isoksi. Swash on kertaalleen vaihdettu, se piti vähän rahinaa ja luultavasti saanut oman osansa torppien mukana.

Ei siis mikään pitkä lista, loput on sitten torpeissa hajonnutta osaa. Lentoja tasaisesti ympäri vuoden, ainoastaan lumi- ja vesisadekelit on jätetty lentämättä.

Lisäys:
Vaihdoin koko laakerihubin ja sen sleeve setin. Kun katseli ja vertaili noita kahta owb:tä, olin huomaavinani että paikoillaan olleessa oli neulat vähän syvemmällä, jotenkin enemmän linkussa yms. Ero ei ollut suuri mutta jotain olin näkevinäni. Voi olla toiveajattelua ja kuvitteluakin. Kumpikaan ei luistanut käsin pyöritellessä, mutta nyt paikoilleen laitettu tuntui kuitenkin napakammalta. Tungin runsaasti sitä Gauin owb töhnää laakeriin. Eiköhän se siitä taas. Nyt pitäis olla molemmat taas kunnossa.

« Viimeksi muokattu: 19 Kesäkuu, 2014, 13:29:45 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #531 : 27 Heinäkuu, 2014, 19:26:11 »
Tänään kävi sitten kentällä kuten kummelin Jaakko Parantaiselle, pohkeet rohtuu. Paloi sitten niin että kirvelee niin p...leesti.

Lentoja useampiakin kovassa helteessä, nyt oli äksässä sitten ehjä koppa kiinni ja luotin että testiajot on tehty ja nopari kestää. Oli varmaan kuumin päivä mitä ikinä olen kopteria lentänyt.

Pikku hiljaa menee eteen päin nuo pari juttua ja näyttää ettei tämän kesän tavoitteet ihan pahasti olleet yli kykyjen. Vielä en osaa niitä kunnolla, mutta eipä ole kesäkään vielä ohi. Pari uutta juttua uskalsi taas pistää sekaan, mutta hitaasti nyt mennään.

Testasin myös ekan kerran eläissäni 700 kokoista Goblinia. Yllättävän hyvin istui käteen kun ajattelee että se on kaverin itselleen säätämä v-bar ja mankkana Taranis, myös jousivoimat, yms. kynäotteelle säädettynä vs. oma futaba peukkumiehelle. Eka akku oli aikatavalla sellaista kuhertelua, mutta toisella uskalsi jo lentää. Sen verran lähellä oli mun makuun että uskalsi vähän pyöritelläkin sitä. Yllättävintä oli että se tuntui melko tarkasti siltä, miltä ajattelinkin sen tuntuvan. Se lentää eri tavalla kuin X5 tai X7 kun vertaa sitä miten se liikkuu ilmassa, mutta se tuntui juuri siltä miltä se näytti. Tuon perusteella se vaikuttaa mukavalta laitteelta. Voisin hyvin kuvitella että twiikkaamalla säädöt juuri itselleni mieleiseksi, tuo olis kova laite.

Vastaavasti ei ollut kaverillakaan hirveästi moitittavaa äksästä ja se vahvisti edelleen sitä säätämisen suuntaa jota olen hakenut. Uskoisin että kiristämällä vielä FFF-gainia lisää, saadaan se entistä terävämmäksi kuitenkaan menettämättä keskialueen tarkkuutta. Ei se luonnollisesti ihan omalta tuntunut, mutta se nyt ei ole yllätys.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #532 : 09 Elokuu, 2014, 17:35:05 »
Nyt alkaa tuntua taas että Brainin säädöt ovat löytäneet ainakin vähäksi aikaa säätönsä. Parin vivun takana on kyseisen hetken feng shuihin sopivat asetukset, jotka saa vaikka lennosta napsuteltua käyttöön. Terävyyttä alkaa haluttaessa löytyä ja pienellä mankan hiomisella vois nätisti vaikka kesken kurvin vaihtaa pankkia sopivaksi tai sotkea pankit osaksi lentotilanvaihtokytkintä . Olkoon nyt noin kuitenkin siihen asti että taas tuntuu että pitäisi jotain saada hiottua paremmaksi, nykyiset taidot ei anna enempään nyt myöden.

8 akullista tuli tänään, näyttää että kahdella akkuparilla pärjää yksinkin kohtuudella, olen käyttänyt 4C latausta ja aika vähäksi jää odotteluaika käytännössä. Tosin pienempi (208B) jää vähän alimittaiseksi, siitä ei irtoa riittävästi, tosin ei se kaukana ole. Toistaiseksi en ol vielä 5C latausta kokeillut, vanhemmassa akussa alkaa olla noin 180 sykliä, tehoa piisaa edelleen mutta hieman on pehmentynyt. Uudemassa on noin 130 - 140 ja se on edelleen napakka paketti. katellaan nyt miten genssit kestää tuollaista lataamista, aika lämpimiä akut on lennon jälkeen kuumana päivänä. Tämän kokeilun perusteella en kahta akkua enempää enää kopteriin osta.

Lentäminenkin tuntui tänään ja myös edellisellä kerralla varsin mukavalta ja vapautuneelta. Taas uskalsi vähän enemmän soveltaa käytäntöön simulla treenattuja juttuja. Invertti peruuttelu paranee pikku hiljaa ja uskalsin jo varovasti snaken tapaista kokeilla. Muutama käännös jopa sujui kohtuudella, mutta on siinä tekemistä vielä pitkäksi aikaa. Vielä paljon paremmin pitää saada selkärankaan tikkujen liikkeet ja etenkin orientaation vaihdot pitää saada sujuvammaksi ja tarkemmaksi. Tietyistä liikkeistä toiseen sujuu jo aika nätisti, mutta ainoastaan muutamasta. Funneli sen sijaan tökkii tasaisen varmasti, siinä ekassa ja itelle helpoimmassakin on vielä kovasti tekemistä.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #533 : 15 Syyskuu, 2014, 21:05:59 »
Nyt on leiri takana ja kopteri edelleen lentokuntoinen, ihme. Olis sen verran "rohkea" olo sunnuntaiaamuna, jostain syystä se lähti todella rennosti liikkeelle vaikka mahassa kiersi ihan mellevästi.  :-[

Pitkin kesää on lentoa parannettu kuin sika juoksua ja vähitellen alkaa tuntua että tämän kesän tavoite näyttää olevan saavutettu. Peruutusorientaatiot alkaa jo toimia ihan kohtuudella, snake vaatii vielä vähän simuttelua, mutta se alkaa olla kuitenkin siinä pisteessä että kyllä sekin kohta lähtee. Eka funnelikin näyttää mahdolliselta tälle kaudelle, välillä se toimii kohtuudella, välillä taas ei ollenkaan. Joskus kun oikein hyvin lähtee, se toimii tosi mukavasti.

Samalla leirillä sain vihdoin ja viimein kokeiltua zxciiiiii-iiikin X-seiskaa myös. Vähän ujoa se testaaminen oli, mutta sentään vähän sai kokeiltua. Sama juttu oli Xenin 7HV:n kanssa. Kummankin säädöissä oli itelle sopivia juttuja, mutta myös sellaisia ettei mun taidoilla yhdellä akullisella siihen vielä adaptoiduta. Kummassakin oli kyllä potkua mukavasti, mutta tuo mun ylimitoitettu X-5 veti vielä tehton tuntumassa pisimmän korren. Toki kyllä Toni on näyttänyt ettei se tehosta jää noillla isommilla kiinni.

Lyhykäisyydessään tasaista, välillä jopa harmaata puurtamista pikku hiljaa eteen päin tasaisesti simutellen ja lennellen oikealla. Rajalla yritetään joka kerta lentää ja opetella uutta. Seuraava juttu on saada funnelit hallintaan niin että ne toimii oikeasti ja hallitusti. Kova työ on edelleen edessä eli tavoite on kaikki neljä funnelia kunnolla hallintaan kumpaankin suuntaan, ei mitään puolittaista silloin tällöin onnistuvaa räpellystä. Nykypisteeseen on mennyt noin kaksi ja puoli vuotta, tuon toteutumiseen vois olettaa menevän vähintään vuosi, mutta veikkaan ennemminkin kahta.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #534 : 15 Syyskuu, 2014, 21:45:41 »
No sitä tehon tuntua saa lisää kun vaan lisää jengaa nuppiin. ;) Lentelit 1900 kierroksilla, jos laitetaan vaikka se 2300 kierrosta niin alkaa x5 tuntua melko tehottomalta.
Ja mitä tehoon tulee niin ulosmittasin jatkuvaa sellaiset 9kW kun tahalleni tein jotain power funneli sönkötystä ja testailin telemetriaa ;D että tehoa kyllä on jos sitä haluaa käyttää!
On tuo Janin käämimä mylly aika peto

Olen aikamonen ihmisen kopteria testannut ja voin kertoa että yksikään ei ole lentotuntumaltaa sama, varsinkaan nuo fbl vehkeet. Yleistäen sanottuna ne saa säädettyä niin laidasta laitaan erituntuiseksi. Plus myös jos niitä ei ole säädetty oikein niin sitte on hankala vertailla. Esim ele ja aile flippi nopeudet on ihan eri, gainit missä sattuu jne jne. Ja jos toisen kopteria testaa siinä mielessä että olisiko se itselle hyvä niin kannattaa koittaa olla välittämättä säädöistä ja fbl purkista. Koittaa keskittyä sellaiseen yleiseen tuntumaan, mitä se ikinä sitte tarkoittaakaan ;D

Mutta hyvä että testasit ja vielä 6min lennon jälkeen tuli ehyenä maahan! Etkä edes arkaillut vaan annoit mennä! :)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #535 : 16 Syyskuu, 2014, 09:42:51 »
Joo, kyllähän tuo tehopiikkikin jo kertoi etten sieltä hirveästi repinyt ulos ja varaa olis ollut tuplata ne. Ei vaan oikein uskaltanut tuossa vaiheessa vielä.

Sinällään tunnistin samaa mitä x-vitosessakin oli kun ekoja lentoja lensin sillä. Eli se on kevyen tuntoinen ja se lähtee leijaamaan helposti jos sitä ei käske tiukasti kaiken aikaa. Samalla se tuntui kääntyvän varsin ketterästi isoksi kopteriksi, sukulaisuutta oli mun mielestä X-vitoseen. Vois olla aika mukava peli kun totuttelis muutaman akullisen putkeen ja säätäis perän nopeuden vähän pienemmäksi. Siinä oli sellaista nopeutta ja äkäisyyttä johon oli tosi vaikea tottua. Tuosta huomasi että mulla on selkärangassa tietyn suuruinen tikun liike, jolla odotan kopterin tekevän tietyn nopeuksisen perän käännön. Nyt se tuli lähes joka kerta yllättäen ja kääntö meni yli lähes joka kerta. Vasta kovalla keskittymisellä sain piron piron pysäytettyä kohdalleen. Se taas vaati niin paljon keskittymistä että muut tikkujen liikkeet kärsivät siitä vähän. Tuohan ei ole kopterin vika eikä ominaisuus, eikä säätövirhe, pelkästään tottumiskysymys.

Compassiin verrattuna seiskasta jäi aavistuksen ketterämpi kuva, mutta en löis kyllä kovin isosta summasta vetoa, sen verran nopea kokeilu oli kummallakin kopterilla. Robottimaiseksi kumpaakaan ei voi missään nimessä sanoa, ennemminkin pehmeän smootisti käyttäytyviä.

Onnistuinhan kerran hukkaamaan tuosta isostakin orientaation, en ymmärrä oikein miten se meni mutta olisko lähtenyt liikkeelle aurinkoon päin ajamisesta. Kova tuuli, käännös myötätuuleen ja arviointivirhe miten hyvin tuollainen iso kulkee. Siihen vielä yllättävän ketterä rudderi, mutta aika hermoilematta siitä sai taas kiinni ilman että nurmikko näytti lähestyvän. Tuohon helpotti kyllä x-vitosesta tuttu väritys ja profiili. Siinä mielessä tuo oli mukava ja helppo, se näkyy just samalla tavalla värityksen ja muodon puolesta, mutta on vaan isompi.

Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #536 : 12 Lokakuu, 2014, 21:02:55 »
Treeni alkaa näköjään tuottaa vihdoinkin tulosta. Tämän kesän tavoite on nyt aika lailla saavutettu eli peruuttelut menee aika suvereenisti oikein ja väärin päin ja tuosta voi vaihtaa orientaatiota pitämättä pitkää tuumaustaukoa välissä. Siltä osin olen siis tyytyväinen.

Toinen tavoite oli oppia yksi funneli niin että se pyrii edes kohtuudella hallitusti. Tänään tuntui että tuli läpimurto tuossa jutussa, mulle helpoin eli sukset ulos, perä alas funneli vastapäivään alkoi pyöriä tänään jo oikein mukavasti. Tänään uskalsin ekan kerran ottaa sen matalalle, arviolta noin viiden metrin korkeuteen ja pyörittää sitä sen verran lähellä että näen orientaation kunnolla kaiken aikaa. Se pyöri jo siinä jo varsin hyvin lähes niin pitkään kuin vaan halusin. Pientä hienosäätöä tarvitaan vielä pitkään, eli se ajautuu pikku hiljaa johonkin suuntaan ja en ihan pysty sitä vielä täysin hallitusti pitämään täysin paikoillaan. Jonkin verran pystyy ohjaamaan ja kontrolloimaan, mutta ei ihan täysin.

Ympyrän suuruus alkaa pysyä ja pystyn kasvattamaan ja pienentämään kehää, nopeuttakin jonkin verran ja korkeus pysyy kohtuudella. Ennen kaikkea siitä pääsee pois ilman että se on lähdössä käsistä. Lisäksi sain tehtyä elämäni ekan, useamman kierroksen funnelin inverttinä perä alhaalla. Tämä oli sitten fiiliksellä "lähtee lapasesta hetkellä millä hyvänsä" mutta näköjään se onnistuu kun keskittyy niin että unohtaa melkein hengittää.

viime kesän tavoitteesta jäin ihan täysin, tälle kesälle näytti tavoite olevan realistinen. Ilman kovaa treeniä se ei tullut, mutta niinhän sen piti ollakin. Saas nähdä joko onnistuis ensi kesänä funneli kahdeksikkona. Ei ehkä ihan mahdoton tavoite, mutta tämän hetken fiiliksen mukaan vaatii kovaa ja järjestelmällistä treeniä.

Rotaatiot meni sitten ihan metsään, ei sentään kirjaimellisesti mutta eipä ollut kovin kaukanakaan. Nuo Sabit tuntuu rotatoivan tosi huonosti. Onhan edellisistä kerroista jo aikaa, mutta tuntui ettei tuossa ollut tänään päätä eikä häntää. Senhän arvaa että huonosti se päättyy. Ihme ettei mennyt hammasrattaita, sinne heinikkoon se sotkeutui pariin kertaan ja oli kuin perämoottorin potkuri kalaverkossa. Lopulta se tuli niin kovaa alas että landarit katkes. Perälavat lyheni ennestään ja päälavat sai pienet skrandut päihin, ne jäi kuitenkin täysin käyttökelpoisiksi. Huomenna tai ylihuomenna pitäis olla tulossa uudet lavat perälle. Sillä noita uskalsi vetääkin vähän riskillä.

Lisäystä:
Molemmat akut tuntuu potkivan vielä täysillä. Toisessa on noin 220 sykliä, toisessa noin 180 eli ihan heti ei näytä että tarvis akkukaupoille lähteä. Nykyinen latauskalusto pitää huolen siitä, ettei tarvi ostaa ylimääräisiä akkuja hyllyyn, kahdella pärjää. Kentällä latauksena on pidetty 4C fast charge. Jos noilla menee vielä ensi kesä niin on kovaa tavaraa nuo genssit. Toivon mutta en usko tuohon, mutta talven uskoisin kyllä riittävän.
« Viimeksi muokattu: 13 Lokakuu, 2014, 00:30:06 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Jalippo

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #27
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #537 : 13 Lokakuu, 2014, 12:17:30 »
Toinen tavoite oli oppia yksi funneli niin että se pyrii edes kohtuudella hallitusti. Pientä hienosäätöä tarvitaan vielä pitkään, eli se ajautuu pikku hiljaa johonkin suuntaan ja en ihan pysty sitä vielä täysin hallitusti pitämään täysin paikoillaan. Jonkin verran pystyy ohjaamaan ja kontrolloimaan, mutta ei ihan täysin.
Toi on mulle kanssa aika suuri ongelma, eli lähtee ajautumaan jonnekin tai alkaa menettää pyöreyttä.

Huomasin vaan kerran, että oon aina yrittänyt pelkästään "ohjailla" sitä funnelia oikeisiin suuntiin, mikä onnistuu sekin, mutta tosiasiassa sen saisi nätiksi, kun osaisi lapakulmilla kompensoida mahdollisia tuulia. Esimerkiksi vastatuuleen mentäessä pitää lisätä lapakulmia ja päinvastoin myötätuulen osuudella. Ton kun oppis hallitsemaan saumattomasti, niin se ohjailun tarve pienenisi tosi paljon.


SAB Goblin 700 | MSH Prôtos 500 FBL | Blade mCPX V2 | Spektrum DX9
Blackout Mini-H FPV 4S | Fatshark Attitude V2

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #538 : 16 Lokakuu, 2014, 21:49:53 »
Jep, olen tietoinen tuosta collectiven käytöstä ja jonkin verran pystyn sitä käyttämään myös, oikeastaan saman verran kuin cycliciäkin. Liikkeet on vaan vielä hieman karkeita.

Käytännössähän nuo neljä funnelia ovat vaan seuraavat orientaatiot, ne pitää opetella samalla tavalla kuin keula edellä oikein ja väärin päin, peruuttamalla oikein ja väärin päin. Niihin vaan ei ole oikotietä, jokaisen hiominen vaatii työtä mikäli haluaa että käännös menee hienosti eikä auraa tai sorra mihinkään. Tarkasti kun katsoo, näkee helposti miten kaarros lähtee "sivuluisussa" kun perän hallinta ei ole kohdallaan. Tai sitten se nousee tai luisuu kurvissa, vaihtoehtoja on paljon. Kutenkin, jokainen käännös kopterilla on vaikea ja vaatii kovaa treenia jos sen haluaa tehdä ns. oikein eikä luisuttamalla tai väkisin vääntämällä.

En ole huolestuntut, tiedän että noiden neljän funnelin oppiminen kunnolla vaatii valtavasti työtä. Nyt on harrastettu koptereita noin 2,5 vuotta eli ei juuri minkään vertaa. Ensi kesään on yli puoli vuotta, siinä ajassa ehtii treenata paljon.  ;)
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
45 Vastauksia
20062 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Huhtikuu, 2008, 20:17:14
kirjoittanut Penara
14 Vastauksia
7919 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Syyskuu, 2008, 21:29:01
kirjoittanut Jyri
1 Vastauksia
3075 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Heinäkuu, 2009, 13:08:46
kirjoittanut 1m4s0_
2 Vastauksia
3506 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Maaliskuu, 2011, 13:00:13
kirjoittanut Vispilä
148 Vastauksia
73757 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Lokakuu, 2014, 18:40:43
kirjoittanut JuhoV