Aluksi hieman taustoja. Hankin tuon mun 600:sen käytettynä ja jo sillon ihmettelin missä se noparin soft start on. Kyseessä on RCE-BL75G, joka tuli paketissa 600L moottorin mukana. Aluksi homma toimi suht hyvin, mutta käynnistyksen kanssa sai olla tosi varovainen. Lapojen kireydellä sai homman pelaamaan joten kuten, mutta hiekalta lähtiessä lähes poikkeuksetta kone potkaisi niin paljon, että perä hypähti 30 cm. Kerran onnistuin lyömään lavat oikein kunnolla pitimiin. Onneksi ei tullu kummempaa vahinkoa, vain kuopat lapoihin. Seuraavaksi alkoi ilmetä semmosta oiretta, että kone ei lähteny ollenkaan pyörimään. Yritti vähän, mutta jätti sitten kesken. Yleensä kolmannella yrityksellä kone nousi ilmaan ja siellä se tuntui toimivan ihan normaalisti.
Nyt keskiviikkona lennättäessä kävi sitten niin, että sain vasta melko monen yrityksen jälkeen lavat pyörimään. Päätin, että nyt tällä täytyy tehdä jotain ja otin koneen alas. Pikaisella katsauksella vikakin näkyi selvästi, toinen noparin konkka puuttui kokonaan! Heilutin hieman toista ja sekin oli selvästi irti. Eiku nopari käteen ja katkomaan se kutistesukan palanen siitä päältä pois. Niin vaan siitä toisestakin konkasta oli jalka poikki ja satunnaisesti varmaan otti aikaisemmin kontaktia. Nyt kun se toinen oli tippunu kyydistä kokonaan niin tuo oli vääntyny semmoseen asentoon ettei sitten ottanu enää ollenkaan kontaktia.
Elektroniikkakaupasta kaksi samanlaista uutta konkkaa (0,50€ kpl) tilalle ja juottaen paikalleen. Sitten vaan virne naamalla testaamaan ja oho, siinähän on soft start! Ei mikään maailman paras, mutta kuitenkin soft start! Ei potki enää eikä tarvitse kytätä liikahtaako peukalo 0,5 vai 0,4 millimetriä startissa. Halpa fixi. Tuolla ulkomaan foorumeilla olen lukenu useita topiceja, joissa valitetaan hävinneestä soft startista tuossa noparissa. Oletettavasti tästä on kyse. Ne konkat on mielestäni aika haavoittuvalla paikalla.