Moro, kaikki tietävä foorumi!
600E on työkiireiden jälkeen lopulta kasassa. Kasauksen ja säätöjen aikana on vastari tietenkin ollut virrallisena useampaan otteeseen ja sähköt toimineet moitteettomasti. Tänään vein kopukan ulkoilemaan ensimmäistä kertaa ja otin moottorista ensimmäiset savut. Pyöritin mootoria pienillä kierroksilla n. 2-3 min. Sitten aloin tekemään blade trackingiä, nostin kierroksia rauhallisesti ja yhtä äkkiä BEC meni täysin pimeäksi. Kokeilin parilla akulla, tarkistin liitokset mutta ei herää enää henkin. Onko mitään ideoita vai marssinko huomenna kauppaan vaihtamaan?
PS. Yleismittaria ei ole käsillä
PSS: Onkesi oli failsafet ohjelmoituna (taisi olla throttle 70% ennen asetusta), eikä sattunut ensimmäisillä leijutuksilla (nimim. ensimmäinen kopteri)
No niin, nyt onkin mielenkiintoinen ongelma!
Sain tänään uuden BEC:n. Kokeilin BECiä ensin vain akkuun kytkettynä, kytkimestä virrat päälle jolloin LEDit syttyivät ja BEC näytti toimivan. Seuraavaksi kytkin BECin kiinni vastariin (kaikki servot, gyro yms vastarissa kiinni), kytkimestä virrat päälle ja BEC meni pimeäksi välittömästi ja kuumeni voimakkaasti.
Toisen BECin hajoamisen jälkeen on kaikki servot ajettu servotesterillä läpi. Servot, gyro ja vastari mitattu ja todettu ettei ole oikosulussa. Noparia ei ehtinyt/osannut testailla - voisiko syy piileksiä siellä. Onko kellään vastaavanlaisia sähköongelmia tai ideoita mikä voisi olla vikana (kopteri on uusi, vasta kasattu eikä lennätetty kertaakaan - takuu voimassa mutta pitäisi paikantaa mikä palikka on rikki).
T-REX 600E GF Combo
BEC: RCE-B3X
ESC: RCE-BL75G
RCM-BL600XL
3 * Futaba 3050
Gyro: Spartan DS760
1* Futaba 9254
Radiot:
Futaba FG12 2.4 GHz
Futaba R6014FS
Siis: Ensimmäinen BEC meni siis pimeäksi kopterin maakäytössä moottorin pyöriessä (kaikki servot toimivat normaalisti). Hitaasti kierroksia nostettaessa (n. 1/3 kaasulla, eli ei vielä edes leijutuskierroksilla) BEC kuukahti. Jälkimmäinen BEC meni pimeäksi heti kun se kytkettiin vastariin.