Kirjoittaja Aihe: Erillaiset potkuri mallit  (Luettu 13423 kertaa)

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Erillaiset potkuri mallit
« Vastaus #25 : 24 Huhtikuu, 2014, 18:10:14 »
No tuossapa harkittavaksi sitten itsellekin seuraavata rusettia, kiitoksia.  Onkoos lievästi näiltä tiimoilta tämä nähty?
 
« Viimeksi muokattu: 24 Huhtikuu, 2014, 18:13:04 kirjoittanut oskuk »

Poissa EM

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Erillaiset potkuri mallit
« Vastaus #26 : 24 Huhtikuu, 2014, 20:05:16 »
No tuossapa harkittavaksi sitten itsellekin seuraavata rusettia, kiitoksia.  Onkoos lievästi näiltä tiimoilta tämä nähty?
 


Videoon liittyen:
Oman rakennelman hyötysuhde tippui -13% flatista koaksiaaliksi-modauksen myötä. Kolmen hiilarivarren poistamisesta lähti toki painoa hieman vähemmälle. Tuulta kestää nyt omasta mielestä paremmin ja menee pienempään tilaan.

Poissa Mika Lukumies

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Erillaiset potkuri mallit
« Vastaus #27 : 24 Huhtikuu, 2014, 21:39:10 »
Tuosta videosta tuli mieleen, että paljonkohan hyötysuhde nousee jos normaalissa quadissa kääntäisi moottorit alaspäin ettei puomit olisi sotkemassa ilmavirtaa.. ::)
Tuskinpa lennossa mitään eroa huomaa mutta voihan sitä kokkeilla..
--Taranis, tuo kaikkien radioiden Tarzan--

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Erillaiset potkuri mallit
« Vastaus #28 : 25 Huhtikuu, 2014, 10:02:34 »
Tuosta väännettiin jokin aika sitten DIYDronessa. Arviot liikkuivat nollan ja kymmenisen prosentin välillä, kunnes joku heitti videon missä todistettiin että (sillä kyseisellä rungolla) hyötysuhde laski. Sen jälkeen pakka levisi täysin eikä mihinkään konsensukseen päästy. Kannattaa siis kokeilla itse. :)

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Erillaiset potkuri mallit
« Vastaus #29 : 25 Huhtikuu, 2014, 11:12:59 »
Tuosta väännettiin jokin aika sitten DIYDronessa. Arviot liikkuivat nollan ja kymmenisen prosentin välillä, kunnes joku heitti videon missä todistettiin että (sillä kyseisellä rungolla) hyötysuhde laski. Sen jälkeen pakka levisi täysin eikä mihinkään konsensukseen päästy. Kannattaa siis kokeilla itse. :)

Keksittiinkö kuitenkin hyviä arvioita miksi oli laskenut?

Poissa elvis

  • Pro torppari
  • ****
  • Virtuaalista räpyttelyä bittitaivaalla
Vs: Erillaiset potkuri mallit
« Vastaus #30 : 25 Huhtikuu, 2014, 11:27:46 »
Keksittiinkö kuitenkin hyviä arvioita miksi oli laskenut?

Ehkä potkurit ovat olleet herkkiä tulevan ilmavirran laadulle. Lähellä oleva runko pyörteyttää ja blokkaa tulevaa ilmavirtaa melko tavalla ja herkempi potkuri voi tämän johdosta sakata osalla kierrosta.
Ei oo helppoo olla Mikko Kuustonen, ei.
-elvis-

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Erillaiset potkuri mallit
« Vastaus #31 : 25 Huhtikuu, 2014, 12:08:11 »
Jep, mutupohjalta arvelen samaa kuin elvis; onhan kiinteäsiipisessäkin nimenomaan siiven yläpinta se millä lennetään - vrt. potkurin "etupuoli".
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Erillaiset potkuri mallit
« Vastaus #32 : 25 Huhtikuu, 2014, 14:12:52 »
Jotain tuollaista se oli, joo. Eli liian lähellä potkuria ollut puomi häiritsi nimenomaan roottorin yläpintaa, joka tekee työn. Olisiko joku arvellut osittaista kavitointiakin putken takana, eli potkuri pyörii putken kohdalla "tyhjiössä". Mutta arvailuja ne kaikki oli. Alkuperäinen testaaja ei testaillut sen enempää. Viemällä potkurit kauemmas puomeista saavutetaan hyötyä sekä pääli- että ala-asennuksessa varmasti.

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Erillaiset potkuri mallit
« Vastaus #33 : 25 Huhtikuu, 2014, 14:28:39 »
Sama hommahan se on CP koptereillakin kun tehdään inverttilentoa. Kummasti ne lavat pärisee ihan eri tavalla mitä oikein päin lennettäessä, mitä enempi on ilman liikettä lapakehän läpi negatiivisilla lapakulmilla niin sitä isompi pärinä. Itse olen tullut siihen tulokseen että tuo johtuu nimenomaan siitä että peräputki aiheuttaa pyörteilevän kohdan ja lavat pärähtää aina kun lyövät siitä läpi. Muutakaan eroa siinä ei voi olla. Sama homma kai se on multeissa jos menee rupelin siirtämään alapuolelle, niin sitten on runkoputki kokoajan haitolla. Eri asia kummasta on enempi haittaa, siitä että sotketaan imuvirtaus vai siitä että blokataan osittaan puhallus. Ei ehkä yksiselitteistä vastausta tuohon ole.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Erillaiset potkuri mallit
« Vastaus #34 : 25 Huhtikuu, 2014, 15:02:41 »
Ainaskin turbiineissa hipostelevat (imu)virtauskanavien kanssa ja sillä on suuret vaikutukset tehoon. Kai se sama vaikutus tulee pienemmilläkin paine eroilla esiin.
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Mika Lukumies

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Erillaiset potkuri mallit
« Vastaus #35 : 25 Huhtikuu, 2014, 15:07:24 »
Jaaha, no sitä on sitten ihan turha edes kokeilla. :) Samallaisia havaintoja olen kyllä ilmatyynyaluksessakin havainnut, kun hytti on paikallaan, niin jonnekkin se potkurin työntövoima vaan häviää.
--Taranis, tuo kaikkien radioiden Tarzan--

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
7 Vastauksia
3797 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Elokuu, 2008, 20:23:21
kirjoittanut Hermis
126 Vastauksia
77993 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Joulukuu, 2010, 20:18:35
kirjoittanut tuupola
7 Vastauksia
21776 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Joulukuu, 2013, 11:17:27
kirjoittanut mikuni
1 Vastauksia
2781 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Syyskuu, 2014, 15:54:18
kirjoittanut VERTICAL
9 Vastauksia
7836 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Tammikuu, 2016, 22:47:43
kirjoittanut TeeSCee