Kirjoittaja Aihe: E-Flite Blade 130 X  (Luettu 120998 kertaa)

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #150 : 07 Huhtikuu, 2014, 10:46:57 »
Kun torppikestävyys on kriteerinä, ei 250:llä ole kyllä mitään jakoa.

Tilaa tosiaan niitä perän rattaita pari pussia sitten mukaan, ja ota vaikka metallirattaatkin perään, laita niistä C ratas kiinni ja jätä D ratas muoviseksi sulakkeeksi. Mulla meni noin pitkän aikaa mukavasti. Kun muoviset D rattaat loppuu, vaihtaa sen metalliseksi ja käyttää ne muoviset C rattaat. Se A ratas kannattaa tilata metallisena myös, alkuperäinen muovinen menee aika helposti sileäksi.
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa Mh

  • Pro torppari
  • ****
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #151 : 07 Huhtikuu, 2014, 11:24:05 »
lisätään vielä yksi plussa puoli  .. varaosat löytyy suomesta. esim eurorc

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #152 : 07 Huhtikuu, 2014, 13:02:30 »
Luulen että eniten tästä vermeestä tietää picofly. Siltä kannattais kysyä.
Jinxilläkin tämä härpäke oli jonkin aikaa.  Siinä olis varmasti oikeat miehet vastaamaan.

Olen ehkä väärä henkilö vastaamaan koska "väärinkäytän" omaani  FPV-lentelyyn. Kameran kanssa lentämiseen 130X on  jokseenkin haastava alusta, koska perän rakenteesta johtuen kopteri on varsin vaikea säätää täydellisen tärinättömäksi. Normilentelyyn riittäisi varmaan, jos systeemi on melkein tärinätön.

Minulla on kaapissa myös Trex 250:n kokoinen Gaui EP200 FBL. Lento-ominaisuuksien puolesta Gaui on selkeästi parempi kuin 130X, mutta torppaukset tulevat huomattavasti kalliimmaksi. Yli 4500 RPM pyörivät hiilarilavat aiheuttavat myös enemmän vahinkoa ympäristölle, joten ihan joka paikassa 250-kokoista ei uskalla lennättää.

Sanoisin, että 130X on muutamilla päivitysosilla höystettynä ihan ok harjoituslaite mutta ilman niitä ei. Keskilaakerilla varustettu tail boom, metalliset A,B C- ja D-rattaat sekä parempi tail pitch slider auttavat jo paljon. Sen lisäksi kannattaa harkita moottorin vaihtamista tehokkaampaan. Paketin mukana tuleva inrunner on painava ja heikkotehoinen. Päivitysmoottorilla saavuttaa samalla sekä lisätehoa, että painonsäästöä.

130X:n saa myös kohtuuhintaisesti skaalattua 150mm lavoille. Omakin kopterini on tätä nykyä 150X stretch. Suuremman lapakehän ansiosta 130X lentää selvästi "isommin" kuin ennen ja yllättäen stretchaus myös pidensi lentoaikoja. Normaalisti pidemmät lavat syövät enemmän virtaa mutta tässä tapauksessa hyötysuhteen paraneminen vaikutti tosiaankin toisin päin. Torppauksenkestävyys on pysynyt suurin piirtein samalla tasolla, joskin pidempi tail boom murtuu hiukan helpommin kuin ennen. Joka tapauksessa 150X stretch kestää torppaamista selkeästi paremmin, kuin Trex250 tai Gaui EP200.
« Viimeksi muokattu: 07 Huhtikuu, 2014, 14:00:27 kirjoittanut Picofly »

Poissa vmmattil

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #153 : 07 Huhtikuu, 2014, 13:48:01 »
Onko lapapäivitys helppo? Viittitkö antaa urlin käyttämääsi lapoihin? Komppaan tuota, että perä on 130x:ssä ongelmallinen ja picoflyn kertomat osat tarvii hankkia. Muuten kopteri on kiva, pieni mutta urheilullinen.

Poissa marola

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #154 : 27 Huhtikuu, 2014, 21:15:58 »
Muutaman viikon olen lennellyt 130-x:ää myös mcpx bl:n 2S akuilla. Sama purkuvauhti ja painoa 10 g vähemmän (24-25 g vs. 15 g (digi-keittiövaaka) nano-tech 300 mAh 35-70C). Himppasen originaali canopyä painammalla Fusunon torppikestävällä canopyllä tuntuma on hyvä ja tehot ennallaan eli tässä on saatu itsehankittua painoa pois nokasta. Pikkuisilla voi muutama gramma merkitä, jos haluaa viilata ;).
Phoenix 4-5-- Spektrum dx8--180CFX--T-rex 450L Dominator K-BAR--G380 KSE (paitsi canopy) V-BAR mini--Goblin 420 Sport K-BAR--Gaui X5 BeastX--Trex 700E DFC Pro Robird G31

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #155 : 11 Elokuu, 2014, 23:26:42 »
Tuli 130X hommattua nyt sitten vihdoin. Oikein hauskalta vehkeeltä 7 akullisen jälkeen tuntuu. Aika saman tuntuinen lentää kuin mcpx BL, mutta isomman kokonsa ansiosta hieman tarkempi. Kolme kertaa on tullut torpattua ja yhdellä kerralla meni A rattaan hampaat, kun en ihan ehtinyt holdata ajoissa, muuten ei vaurioita. Eli kohtuullisen kestävältä vehkeeltä vaikuttaa, varsinkin jos on nopea holdisormi.

Hieman tosin yllätti miten tehottomalta kopu vaikuttaa. Tai onhan tuossa toki tehoa, mutta olisin odottanut ehkä hieman enemmän. Collectivea saa laittaa ihan ääriasentoihin, että rupeaa oikein mitään tapahtumaan. Kaasukäyrä flätti 100 ja 0-100 pitch käytössä. Auttaakohan jos säätäisi pitch kanavan travelia hieman suuremmaksi, vai puutuuko moottori sitten jo?
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #156 : 25 Elokuu, 2014, 21:46:05 »
Kolmisen viikkoa tämän kanssa nyt tullut tahkottua ja on kyllä aikamoista kuraa koko vehje. Muutama eka akullinen lensi ihan kivasti ja hauskaakin oli. Sitten alkoi ongelmat perän kanssa. Perä tekee kokoajan ihan omiaan. Aluksi oireili vain pienenä vaeltamisena ja epätarkkuutena. Nyt hiemankaan kovemmassa liikkeessa perän pito katoaa kokonaan. Luulin keksineeni syyn perän pito-ongelmiin, kun yksi perän rattaiden keskiöistä oli pyöristinyt. Vaihdoin nuo ja kävin tänään kokeilemassa pienessä tihkusateessa ja ei toiminut edelleenkään. Flipatessa joka kerta perä karkaa alta. Aika kovaa osumaa kopteri kyllä kestää, se pitää myöntää. Ei nimittäin ihan hiljaa osunut nuppi edellä asfalttiin kolme kertaa peräkkäin ja tuloksena vain yksi sileä ratas perässä.

Perässä on ihan käsittämättömän paljon klappia kopterin kokoon nähden, joten ei ihme että toimii huonosti tai ei ollenkaan. Ehkä tän sais lentämään kunnolla kun vaihtais kaikki osat perästä lynxiin, mutta tulee kyllä kallis mikrokopteri. Olisi pitänyt vaan laittaa Walkera v120, kun se on jo kerran hyväksi havaittu  >:(
« Viimeksi muokattu: 25 Elokuu, 2014, 21:47:36 kirjoittanut Iron_man »
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
325 Vastauksia
154624 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Heinäkuu, 2010, 15:12:24
kirjoittanut Illodin
5 Vastauksia
4601 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Helmikuu, 2012, 20:25:38
kirjoittanut Noxi
4 Vastauksia
3824 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Joulukuu, 2012, 11:50:45
kirjoittanut Tohtori R
1 Vastauksia
3539 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Huhtikuu, 2014, 15:29:23
kirjoittanut Pikkiz
6 Vastauksia
16860 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Elokuu, 2017, 18:22:24
kirjoittanut Dutchman