Kirjoittaja Aihe: Nemon 550mm H-Quad project  (Luettu 13444 kertaa)

Poissa Mika Lukumies

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #25 : 04 Toukokuu, 2014, 16:26:05 »
Oman kokemuksen mukaan ei se ole niin millin tarkkaa, olen noita multeja kaivanut lapiolla maasta esiin ja vääntänyt puomit suurinpiirtein suoraksi ja ihan normaalisti on lentänyt vaikka moottorit on jääny sojottamaan minne sattuu. :)
--Taranis, tuo kaikkien radioiden Tarzan--

Poissa Nemo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #26 : 14 Toukokuu, 2014, 15:08:24 »
Vihdoin saapui kakkospaketti maahan jossa fc (KK2.1.5) + muut puuttuvat sälät, ja juuri maksoin tullit. Kohta pitäisi siis päästä asennuspuuhiin. 8)

Varmistaisin vielä kytkennöistä: Virta FC:lle tulee siis ESC:n BEC:ltä esim. ykkösmoottorin afron punaisesta johdosta, mutta saako muut punaiset johdot olla myös kykettynä? Tätä oli näköjään muutkin kyselleet, mutta löysin kahdenlaisia vastauksia.

Radiona tulee käyttää jo olemassa olevaa DEVO7:aa, ja vastarina on devo rx702 eli tuo http://img.alibaba.com/img/pb/058/214/842/842214058_692.jpg Miten tuo vastari saa virtansa? Samalta ESC:ltä controllerin "läpi" vai pitääkö laittaa erikseen? Jos pitää, niin voinko ottaa suoraan punaisesta johdosta taas esim. kakkosmoottorin ESC:ltä.  Ja mikä mahtaa olla vastarissa oleva BATT-portti?

Näyttää olevan sen verran harvinainen vastari, etten löytänyt kytkentäohjetta.

Poissa virtakuono

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kapteeni Sählä, Vuoden Torppari 2018
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #27 : 14 Toukokuu, 2014, 15:36:57 »
Batt-portti on vastanotinakulle. Esim. Liidokeissa joissa ei ole moottoria tulee siihen akku.
Kasama Srimok 90N 1kpl, Gaui NX4, Gaui X5, Henseleit TDR, Thunder Tiger Titan X50,
Spektrum DX9 black edition
Please be patient, I'm crashing my helis as fast as i can!

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #28 : 14 Toukokuu, 2014, 15:56:57 »
KK2.1.5:ssa saa olla kaikki punaiset kiinni. Fc ottaa virtansa ykkösmoottorin liitännästä. Ja vastari saa virtansa todellakin fc:n kautta.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Nemo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #29 : 17 Toukokuu, 2014, 09:02:43 »
Kiitti näistä,

Vastarista ei tosiaan kauheasti tietoja löydy, joten kumpi vastarin pinneistä on signaalille, kannen vai pohjan puoleinen? Vastapuolella oleva sitten maa, ja virtahan tulee varmaan keskimmäisestä.

Edit: Ja voiko vastarin ja fc:n välillä olevissa servojohdoissa olla kaikissa punainen johto kytkettynä, vai jätetäänkö se ainoastaan throtle-kanavaan?
« Viimeksi muokattu: 17 Toukokuu, 2014, 10:25:10 kirjoittanut Nemo »

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #30 : 17 Toukokuu, 2014, 16:24:35 »
Saa olla kaikissa punainen kiinni. Noi vaihtelee miten päin menee kiinni, mut väärinpäin kytkiessä et käräytä vastaria. Tai itsellä on tullut kytkettyä väärin ja hyvin on toimineet sen jälkeen. Testaamalla selviää...
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Nemo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #31 : 19 Toukokuu, 2014, 21:21:50 »
Jep, löysinkin jo tuolta juttua missä sivuttiin aihetta http://forums.openpilot.org/topic/10491-devention-rx701-anyone/

Vastusmittarilla kokeilin, että pohjan-puolimmaiset pinnit pitäisi olla GND-pinnit ja kannenpuoleiset signaalille. Tosin tuo kaveri joka juttua kyseli, oli jättänyt kuitenkin kaikista muista kanavista virran ja maan pois eli virta tuli ainoastaan throttle-kanavaan, taidan kokeilla jos tuo oma toimisi myös tuolla samalla kytkennällä. 8)

Poissa Nemo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #32 : 29 Toukokuu, 2014, 23:25:18 »
Noniin, kasassa on.  :) On se vaan hieno fiilis kun saa ekaan omaan tekeleeseen vaikka sitten pienen pientä elämää.

Yritin jo vähän nostaa ilmaankin, mutta jotain on pahasti pielessä. Kaasulle mentäessä yrittää nostaa ensin takapäätä, ja kun yritän korjata vetämällä vasemmasta tikusta taakseppäin niin sitten flippaa takakautta. Tässä nyt voi olla ihan mitä tahansa pielessä, joten mistäköhän alottas? ;D

-Tein nopareiden kalibroinnin (Afro 30A SimonK) tuubista löytyneen AliShanMao:n ohjeiden mukaan, eli nopari kerrallaan vastarin throttle kanavaan ensin kaasu täysille ja sitten nollille. Ja oikeat piippaukset sain aikaiseksi.

-Boardista (KK.2.1.5) tehty ACC-kalibrointi

-Pyörimissuunnat ja potkurit on tarkistettu kolmeen kertaan. Tosin aluksi luulin, että pyörimissuunta määräytyy (tai vaihdetaan) laudan asetuksista, mutta en sellaista asetusta löytänyt. Aluksi kaikki moottorit pyöri vastapäivään, mutta vaihdoin ykkös ja kolmosmoottoreista punasen ja mustan johdon ristiin, joten nyt ne pyörii layoutin mukaisesti myötäpäivään. Layoutiksi on siis valittu quadcopter X. Potkurit myös tarkistettu että noste/työntö on alaspäin pyörimissuunnan mukaisesti.

Pöydällä ilman huiskia pyöritettäessä löytyy kyllä vikaa. Mosat elää ihan omaa elämäänsä eikä synkronista ole tietoakaan kalibroinnista huolimatta. Kaasun ollessa 20% alkaa pyörimään nelos ja kolmos moottorit, 24% mukaan tulee kakkonen vasta noin 30% alkaa ykkönen herätä henkiin. Eli nopareiden kalibrointi ei ilmeisesti  ole onnistunut... Gyrot reagoi kyllä herkästi kun kallistelee kopua pöydällä.

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #33 : 29 Toukokuu, 2014, 23:37:36 »
Eikö kk:sta löydy kalibrointia, nii ei tarvii yksitellen niitä vastariin laitella. Vanhemmassa mallissa oli.

http://youtu.be/oNFPQ4Psjg8?t=12m50s tuosta

Poissa Nemo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #34 : 29 Toukokuu, 2014, 23:40:45 »
Joo jotenkin muistelin jossain videolla myös nähneeni valikoissa calibroinnin, mutta ainakaan päävalikosta en heti löytänyt. Täytyy tarkistella vielä uudestaan.

Boardissa on muuten kauttaaltaan tehdasasetukset, onkohan ne tähän tapaukseen "edes sinneppäin" vai onko vinkkiä/linkkiä parempiin?


Edit: Niin eli ei mistään valikosta, vaan virrat päälle ja ykkös + nelosnamiskat pohjaan jne. Täytynee kokeilla huomenna. Thänks.
« Viimeksi muokattu: 30 Toukokuu, 2014, 00:13:08 kirjoittanut Nemo »

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #35 : 30 Toukokuu, 2014, 09:19:03 »
Yritin jo vähän nostaa ilmaankin, mutta jotain on pahasti pielessä. Kaasulle mentäessä yrittää nostaa ensin takapäätä, ja kun yritän korjata vetämällä vasemmasta tikusta taakseppäin niin sitten flippaa takakautta. Tässä nyt voi olla ihan mitä tahansa pielessä, joten mistäköhän alottas? ;D
Tää kuulostais yhtäkkiä siltä, että jotkut noparit/moottorit on kytketty lautaan väärinpäin. Mistäkö tiedän...? ;D
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa UberL

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #36 : 30 Toukokuu, 2014, 10:01:49 »
Itse yleensä kalibroinut escit nipussa, tehnyt servo jatkoista 1-4 sovittimen ja sillä suoraan vastariin kiinni, toimineet hyvin. Syynä lähinnä se että aika monen FC:n kalibroinnit ei vaan toimi. Tuo oireilu on kyllä ihan sen kuuloista että jossain kohdassa joko pyörintäsuunta on pielessä. Tarkasta vielä kerran että escit on kytketty FC:hen oikeassa järjestyksessä, sekin aiheuttaa samanlaista ongelmaa.
TBS Discovery - Sunnysky - Frsky - 5.8ghz
Kiina Hämppy - HKpilot mini - Gimb - 5.8ghz
FPV250 - Emax 1806 - FrSky - 5.8ghz
Mini-H - RCX 1804 - FrSky - 5.8ghz
Kiinteet: Bix2 ja Versa Wing

Poissa Nemo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #37 : 31 Toukokuu, 2014, 00:15:51 »
Jep, pyörimissuunnat ja rusetit oli oikein, ja vika oli juuri throttle calibrationissa. Eli tässä tapauksessa ei jostain syystä onnistunut yksi kerrallaan vastarista kalibrointi, mutta kun teki sen boardista Petskun linkittämän videon mukaan niin johan on synkassa. Jostain löysin maininnan, että afrot pitäisi kalibroida nimenomaan yksitellen eikä controllerin kautta, mutta nyt se näköjään oli juuri päinvastoin.

Neitsytlento tehty, ja sehän lensi paremmin kuin uskalsin missään vaiheessa toivoa.  :D Tosin ainoastaan SL-modessa. Ilman self leveliä oli liikkeissä niin epävakaa että pitää vielä perehtyä säätöihin.

Yksi "pikku probleema" on vielä, nimittäin se että kopun suunnat on jostain syystä peilikuvana. Eli oikealle on vasemmalle ja eteen on taakse.  Leijuttelin kuitenkin perä edellä joten silloin kaikki oli ok, mutta pitää kuitenkin jossain vaiheessa koettaa kääntää suunnat. Radiona on siis Devo7 jonka asetuksiin en ole kajonnut. Loin ainoastaan uuden mallin aero-type modella ja siinä on sisällä jotkut tehdasasetukset. On kyllä niin monimutkainen tuo Devon sielunelämä joten se vaatii vielä vähän perehtymistä. :-\

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #38 : 31 Toukokuu, 2014, 00:22:12 »
Aileron ja elevator kanavat vaatii devosta käännön eli reverse. Function menusta RevSw se ensimmäinen mikä siitä tulee. Ja sieltä elev joko norm tai rev, riippuu kumpi se nyt on ja sama aile kanavalle.

Jaa sulla olikin näköjään 7F malli, siitä en tiedä tarkkoja ohjeita mutta nuo kaksi kanavaa pitää kääntää :)
« Viimeksi muokattu: 31 Toukokuu, 2014, 00:24:22 kirjoittanut Petsku »

Poissa Nemo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #39 : 31 Toukokuu, 2014, 07:21:45 »
Aileron ja elevator kanavat vaatii devosta käännön eli reverse. Function menusta RevSw se ensimmäinen mikä siitä tulee. Ja sieltä elev joko norm tai rev, riippuu kumpi se nyt on ja sama aile kanavalle.

Jaa sulla olikin näköjään 7F malli, siitä en tiedä tarkkoja ohjeita mutta nuo kaksi kanavaa pitää kääntää :)

Ok, täytyy tutustua. Kyllä tuo mun radio on muuten Devo7 eikä F7, en tiedä miten oon laittanu sen joskus vahingossa tuohon allekirjoitukseen, nyt korjasin oikeaksi.


Tuossa erittäin huonolaatuinen testivideo neitsytlennolta, laittelen joskus parempaa kun saan tehtyä https://www.youtube.com/watch?v=DMlhVCW08oI&feature=youtu.be

Poissa Nemo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #40 : 25 Kesäkuu, 2014, 00:17:00 »
Päivitellääs välillä tätäkin. Eli nyt on noin 20 onnistunutta flaittia takana. (eikä muuten vielä yhtään epäonnistunutta :P) En ole koskenut fc:n asetuksiin ollenkaan, ja self level-modella lentää tehdasasetuksilla todella hienosti. Ilman self leveliä tuntuu epävakaalta, joten sen käyttäminen vaatisi vielä perehtymistä setuppeihin.

Kokemusta tätä ennen oli ainoastaan tuosta walkeran QR350:stä, ja tämä tuntuu jo ilman säätämistä paljon vakaammalta lentää, ja vaikutta siltä että tällainen vähän isompi ja raskaampi soveltuu kuvaukseenkin paremmin kuin kevyt. Kokeilin nostaa jo GoProtakin, mutta pitäisi rakentaa akun kiinnitys siten, että saisi sillä säädettyä painopistettä. Lisäksi ottaa jelloa kuvaan aika pahasti, joten vaimennusta tarvitaan.

Setuppi on siis tällä hetkellä seuraava:

Runko 550
Koneet NTM 900kv / 270w
Akku Turnigy 3S 4000mAh 30C
Potkurit Gemfan 11x5
Lentopaino akun kanssa (ilman kameraa) 1280g

Nyt kun sain vihdoin kunnon laturin niin laskin vähän kulutuslukemia. Kulutus mielestäni varsin kohtuullinen 230 - 275 mAH / min, eli lentoaikaa tulee 12-14 minuuttia. Nämä mitattu kevyehkössä leijuttelussa välillä kunnon kaasutuksin. Leijuu 60% kaasulla ja reagoi kaasuun vielä kiukkuisesti. Moottorit ja escit lämpenee hieman, joten voisi ehkä vielä kokeilla 12" propelleja. Tämä kait voisi vielä hieman pidentää lentoaikaa ja voisi laskea hoveringin tuonne lähelle 50%

Mutta projekti jatkuu. Seuraavaksi suunnitelmissa laskutelineet jotta saisi kameran roikkumaan. Lisäksi ledejä, tasapainotusta ja säätämistä. Ja nälkä kasvaa syödessä, kova hinku olisi fpv-settiin, ardu-pohjaiseen gsm-lautaan jne... 8)


 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
13 Vastauksia
4002 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Syyskuu, 2009, 23:15:13
kirjoittanut mnentwig
22 Vastauksia
11912 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Maaliskuu, 2010, 21:05:36
kirjoittanut Mikka
10 Vastauksia
5774 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Joulukuu, 2009, 02:31:03
kirjoittanut villehoo
9 Vastauksia
5491 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Elokuu, 2012, 10:13:38
kirjoittanut ToniH
0 Vastauksia
2150 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Syyskuu, 2014, 11:08:03
kirjoittanut calicha92