Muistan lukeneeni, että "riittävä" tip clearance on potkurin halkaisija. Tällöin vierekkäin pyörivien potkureiden pyörteet eivät vaikuta enää mainittavasti toisiinsa. Multikoptereiden alkuaikoina tätä pidettiinkin kiveen hakattuna sääntönä, eli tätä pienempi tip clearance oli yksiselitteisesti väärin. Nykyään jostain syystä tuosta "säännöstä" on lipsuttu - onko sitten aivot parantuneet niin ettei turbulenssin mukanaan tuomaa epävakautta enää huomaa ja voimapuolellakin on niin paljon ylimäärää, ettei häiriö vaikuta lentoaikaan niin että korpeaisi. Oli miten oli, nykyään nyrkkisääntö tuntuu olevan se, että kun potkurit eivät hakkaa toisiaan rikki, on hajurakoa riittävästi.
Käytännön kokeilujen kautta olen huomannut saman, eli potkurit voidaan tuoda hyvin lähelle toisiaan ilman sen suurempia ongelmia. Olen kokeillut jopa limittäin pyöriviä potkureita, enkä huomannut siinäkään mitään sen suurempaa ongelmaa. Lentoaika tippui (marginaalisen) vähän ja tuosta tulee runkoon lisää värinää, mutta siinä se.
Nykyään potkurit ovat jo usein niin suuria (40cm ja yli), että "ohjeen mukaisella" raolla kopterista tulisi aivan tolkuttoman suuri.
Minkälaiset puomit sinulla on, voiko moottoreita siirtää puomissa lähemmäs runkoa portaattomasti? Jos näin, voit helpolla kokeilla pienennystä ja tutkailla sen vaikutusta. Lyhentää puomit sitten, kun sopiva etäisyys löytyy. Pääsääntöisesti pidemmät puomit tuovat vakautta ja hitautta, lyhyemmät ketteryyttä ja epävakautta. Sanoisin että tuo mainitsemasi lyhyempi etäisyys on vielä oikeinkin OK.