Rakensin käytännössä koko kopterin uusiksi, kun vaihdoin putkia pidempiin. Heitin varmuudeksi vähän ylimittaiset putket, jotta voin tarvittaessa kokeilla myös 18" huiskia. Nyt 17" potkureilla moottorit voi vetää vähän putkissa sisäänpäin, joka ei ehkä ole optimaalisin mahdollinen tilanne. Pitänee tilata uudet putket, joista teen täsmälleen oikean mittaiset. Ei se putkien vaihto kuitenkaan niin kovin iso urakka tällä nykyisellä setupilla ole... Vanhat putket olivat muuten alumiinia, uudet hiilaria.
Tein pieniä muutoksia myös putkien ripustukseen/kiinnitykseen, tukevoittaen etenkin rungon keskellä olevaa "nivelkohtaa". Tein lisäksi liikkumattomien blokkien sivuille pienet tuet, joihin kuljetusasentoon taitetut sivuputket lukittuvat. Voin pistää näistä kuvia myöhemmin näkösälle.
Suurin muutos edelliseen on nopareiden uusi sijoituspaikka. Ennenhän ne olivat aivan moottorin vieressä, putkeen kiinnitettynä. Nyt tein näppärän virranjako- & kiinnityslevyn nopareille ja sijoitin ne suoraan kopterin rungon alle yhtenä rengasmaisena pakettina. Samalla johdotukset siirtyivät hieman kauemmas AutoQuad-laudasta, joka parin testin perusteella tiputti dramaattisesti MAG-sensorin häiriöitä. Nyt lautaa voisi ottaa taas reilusti alemmas, eli lähemmäs runkoa. Aivolaudan pitäminen korkeiden tolppien päässä tuntuikin niin typerältä ajatukselta, että hyvä kun siitä pääsee edes osittain eroon.
Virranjakolevyn mallailua. Levy on kaksipuolista piirilevyä, jonka toisella puolella kulkee negatiivinen, toisella positiivinen jännite.
Kaikki noparit konkkineen juotettuna:
Noparit pysyvät ihan kivasti paikallaan pelkkien juotosten varassa (virta kulkee kolmisen milliä leveässä luiskassa millin paksua kuparilevyä virranjakolevyltä nopariin), mutta lisätueksi etenkin konkille tulostin paikalleen ruuvattavat pidikkeet. Punainen merkkaa plussaa, alla on mustat maan merkiksi:
Moottoreiden kaapelit on juotettu suoraan nopareihin. Käytän kahta akkua, joten juotin suoraan virranjakolevyyn kahdet kaapelit. Tämän lisäksi levystä luikertaa pari ohuempaa piuhaa esimerkiksi AutoQuadin ja valojen & kameratelineen ajamiseen. Melkomonien spagetti:
Kaikki kaapelit palmikoitiin tai kierrettiin tiukasti AutoQuadin ohjeen mukaan. Tämä vähentää merkittävästi häiriöiden muodostumista/säteilyä ja pitää samalla johdot kivasti nipussa. Moottorin johtojen päihin juotin bullet-liittimet, akkukaapeleihin tuli tietenkin EC5:set. "Lisävirtakaapelit" ovat JST-liittimellä.
Kuvassa virranjakolevy on ruuvattuna kopterin pohjaan. Moottoreiden kaapelit taittavat nopareiden päästä tiukasti ylöspäin, läpi alemman runkolevyn ja siitä suoraan putkiin:
Tein koelentoja pakkasella ja noparit pysyivät todella viileinä. Pitää lennätellä uusiksi nyt plussakeleilla ja ottaa oikein lämpömittarikin mukaan, että saa tarkat lämmöt.