Tuli tässä mieleen kun irkissä TeroS linkkasi kerran jonkun PDF:n (en muista enää mistä), mutta homman juoni oli kuitenkin tämä: Lipo akut kestää käyttöä pitkään parhaiten silloin kun kennon sisäinen lämmöntuotto on keskimäärin alle 6W/Ah. Sisäinen lämmöntuotto puolestaan riippuu suoraan purkuvirrasta ja sisäisestä resistanssista. Kaikkien tunteman PUImURI kaavasta voidaan siis johtaa seuraava kaava jolla maksimipurkuvirta saadaan laskettua:
Imax = sqrt(6 * C / R)
Tässä siis C tarkoittaa kapasiteettia ampeeritunteina (ei siis milliampeeritunteina), R on sisäinen vastus ohmeina (eikä milliohmeina), Imax on maksimi jatkuva virta joka akulta voidaan ottaa ilman lisääntynyttä ikääntymistä. sqrt tarkoittaa neliöjuurta. Kaavaa voidaan johtaa edelleen jotta saadaan suoraan C lukema:
Cmax = sqrt(6 * C / R) / C
Eli Cmax on nyt saatu C lukema jonka pitäisi olla vertailukelpoinen akun päälle printattuun lukemaan. Tässä siis ei ole merkitystä kennojen lukumäärällä. Huonoimman kennon IR lukema on se mikä merkkaa. Ei ole merkitystä vaikka hyvistä kennoista menee iso virta ongelmitta läpi jos siellä on seassa huonompi mikä turpoaa ylikuumenemisen takia.
Esimerkki:
Itselläni Synergyssä on 45C 4400mAh 6S akkuja pari. Näissä lämpimänä kesäpäivänä parin syklin jälkeen huonoimmassa kennossa täydellä akulla sisäinen resistanssi laturin mukaan noin 1.8mOhm. Sijoitetaan ne ensimmäiseen kaavaan:
Imax = sqrt(6 * 4.4 / 0.0018) = 121A
Todellisena C lukemana sama siis:
Cmax = sqrt(6 * 4.4 / 0.0018) / 4.4 = 27.5
Eli eli aika kauaksi jäädään siitä mihin Genssi lupaa. En tiedä olisiko tulos parempi jos akkuja syklitettäisiin vielä enemmän kuin kaksi tai kolme sykliä viikon sisään. Yllättäen wanhat kunnon turnigyn 6S 30C 5000mAh akut pääsee käytännössä identtisiin IR lukemiin, eli niillä C luvuksi saataisiin:
Imax = sqrt(6 * 5.0 / 0.0018) = 129A
Cmax = sqrt(6 * 5.0 / 0.0018) / 5.0 = 25.8
Eli samalla IR lukemilla isommalla kapasiteetilla olevasta akusta kestää ottaa isomman purkuvirran, mutta C lukemaksi tulee silti pienempi. Omassa lennätyksessä nykykalustolla edes piikkivirrat eivät yllä noin ylös, eipä siis ihme että jopa turnigyn akut on kestäny lähemmäs kahtasataa sykliä ilman ikääntymisen merkkejä.
Pikkutrexin 2200mAh 3S 65 Genssit oli viimeksi mitattaessa 3.3mOhm paikkeilla kennoa kohden, joten sillä päästäisiin:
Imax = sqrt(6 * 2.2 / 0.0033) = 63.2A
Cmax = sqrt(6 * 2.2 / 0.0033) / 2.2 = 28.8
Tästä nyt ei ole virtoja mitattuna, mutta noparilla taisi olla 45A kestoa, joten ihan turvallisilla rajoilla mennään vieläkin. Mutta kauas jäädään luvatusta 65C arvosta. Nämä akut on kyllä saanu tosi vähän syklejä kuluneen vuoden aikana, joten voisivat parantua aika paljon kun vähän ajaa sisään.
Merkittävämpi havainto ehkä se että tällä kaavalla laskettuna on todella harvassa akkupakat jotka oikeasti pääsee edes lähelle luvattua virrankestoa. Varsinkin ne akut jotka lupaa hyvin korkeita C lukuja tuntuvat olevan kaukana luvatusta. Tärkeä huomio on myös se miten akkujen todellinen C luku vaihtelee ympäristön lämpötilan ja käyttötiheyden mukaan. Pitkään storagessa ollut akku joka ladataan kylmässä ja laitetaan kopteriin kylmänä vaatii ehkä ainakin sen yhden lämmittelylennon ennen kuin sitä kannattaa isommin rääkätä.