Kirjoittaja Aihe: Tusausta Esky ek2-0704a kanssa...  (Luettu 2504 kertaa)

Poissa koha

  • Tavallinen torppari
  • ***
Tusausta Esky ek2-0704a kanssa...
« : 21 Elokuu, 2008, 12:06:11 »
Tuommoinen tuli T-rexin mukana. Käyttöohjeet olivat jääneet jonnekin, netistä löytyi jotain hieman auttavaa. Radiolla saa säädettyä ja toimii HH- ja tavallisena gyrona, eiliseen asti en tiennyt miten. No, aivan alussa gyro hoiti tehtäväänsä riittävästi, tosin trimmiä piti käyttää. Radiolla ei saanut mitään tolkkua herkkyyden säätämiseen, havaittava muutos gyron toiminnassa oli; pysyy suorassa tai kopu pyörii kuin p*.. p*.. Tyydyin ruuvilla säädettyyn toimivaan kohtaan, HH mutta trimmiä piti laittaa hieman vasemmalle. Ohjekin käski laittamaan trimmiä. Juutuubissa on olemassa videoita joissa ko laite toimii HH- ja normaalissa tilassa, tosin radioina esky, mulla Futaba.

Eilen näin XciD:n Nummelan kentällä ja tuli turistua ja sain vihiä ja eikun kerholle säätämään. Ja taas näin valon: kokeilin laittaa radion kautta 100% gainia ja 0% ajatuksena saada normitilassa mekaaninen säätö kohdalleen. Aikaisemmin kokeilin 50% radion kautta, nyt perä alkoi pitämään! Prossat menee jotenkin erilailla kuin luulisi.. No, peräservon paikkaa tuli haettua ja normitilassa sain toimimaan trimmi keskellä mutta HH-tilassa ei sitten millään, servon paikasta riippumatta aina 6 piippiä trimmiä vasemmalle. Mutta HH toimii, kun tökkää perää sivulle niin palautuu alkup kohdalle. Kovemmilla kierroksilla teholisäysheiladuskin pysyy kurissa. Jossain vaiheessa tuli esille peräservon bindaus kun normitilassa perä pysyi paikallaan -> takaisin alkuun.

Kamalan mekaanisen turauksen myötä servo on samassa paikassa kuin aloittaessa ja gyro toimii aavistuksen paremmin kuin aikaisemmin. Tuttu fiilis viimeajoilta, säätöä ja lopputuloksena mikään ei ole muuttunut. Tieto gyron sielunelämästä lisääntyi hieman. Kohta menen gyrokauppaan ja ostan jotain, MKS 293 houkuttaa vai suosiolla GY401?
Kimmo Huoviala, yks niistä
FIN-3222

Moottoriteho korvaa suunnitteluvirheet
ja taidon

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Tusausta Esky ek2-0704a kanssa...
« Vastaus #1 : 24 Elokuu, 2008, 12:29:49 »
401.

Ei kannata parin tai viidenkympin takia pihistellä. Lennätys on hauskempaa kun ei tarvitse repiä hiuksia päästä..  :D

Onko se perän mekaaninen puoli ok.. Ettei jumita lian takia slideri, tai tanko kiero, yms?

EDIT - Niin, ja kun sait gyron toimimaan STD moodissa tikku keskellä ilman trimmejä (eli ilman HH) niin kun laitoit virrat kopusta ja lähettimestä pois, ja uudestaan päälle, niin HH tila ei pitänyt? Lisäsit gainia sen jälkeen, ja silti ei efektiä? Pyörimäänkö rupesi, vai ryömimään?

Kokeilitko siirtää linkkipalloa servohornissa ulommas? Muista tarkistaa ettei ala bindaamaan tuon siirron jälkeen. JOS bindaa, niin gyron limit potikasta arvoja alemmas, se rajoittaa servon liikealuetta.
« Viimeksi muokattu: 24 Elokuu, 2008, 12:42:14 kirjoittanut XciD »

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Tusausta Esky ek2-0704a kanssa...
« Vastaus #2 : 26 Elokuu, 2008, 08:15:29 »
(Vastaus yksityisviestiin, jotta muut voi korjata jotain jos on väärin, etten puhu aivan palturia. En viitsisi huonoilla neuvoilla pistää kenenkään kopukkaa rikki)  :)

Juu, se HH kyllä toimii vaikka mekaaninen puoli ei olisikaan aivan tikissä (eli oikein säädettynä ilman HH modea leijuisi kohtuu hyvin eikä kampeaisi paljoakaan) mutta jos tämä ilman HH modea tehty säätö on pielessä, eli slideri ei ole oikeassa kohdassa leijunnassa, niin se rajoittaa kopterin kääntymiskykyä jompaan kumpaan suuntaan.. Eli slideri bindaa reunaan, ja saattaa hajoittaa servon. Tästä seuraa sellainen ongelma, että pilotti saattaa rajoittaa seräservon liikealuetta pienemmäksi ettei bindausta tapahtuisi, ja näinollen kopterin pironopeus laskee, koska se ei saa tarpeeksi kulmia perälle.

Eli oireet ja lääkkeet:

1. Kun kopteri leijuu ilman HH modea, tai kun kopteri on pyörivässä alustassa kiinni, niin leijunta kierroksilla kopterin tulisi pysyä suhteellisen suorassa. Ei lähde kääntymään oikealla eikä vasemmalle rajusti. Pientä elämistä voi olla, mutta STD modessakin on herkkyys gyrolle, joka reagoi tönimiseen, mutta ei käännä kopteria takaisin alkuperäiseen asentoon.

2. Kun perä on säädetty STD (ilman HH:a) modessa mieleiseksi, niin peräservon horni tulisi olla 90 asteen kulmassa (Eli leijuntaa ja sen kampeamista korjataan servoa liikuttelemalla peräputkessa eteen tai taakse.. Karvanverran kerrallaan), eli perälavoissa aavistus kulmaa joka kompensoi leijunnassa aiheutuvan väännön päälavoilta.

3. Nyt kun kopteri leijuu suht hyvin ilman HH modea, niin haetaan limitit gyron potentiometriä säätämällä. Sliderin tulisi liikkua mahdollisimman kauas molempiin suuntiin, ilman että bindaa reunaan jommalta kummalta puolelta. Lähettimessä end pointit (travel adjust) tulisi olla 100% kumpaankin suuntaan.

4. Kun homma on hoidossa, niin mennään HH tilaan, ja säädetään radion HH asetukset tiukalle. Kopterista ottaan virrat pois, ja laitetaan takaisin päälle, että gyro saa ohjelmoida itsensä.
Kopterin tulisi olla täysin liikkumatta viitisen sekuntia kun gyro tulee toimintaan. Nostetaan kopteri leijuntaan, ja vähennetään gainia radiosta jos perä wägää, eli heiluu edestakaisin. Kun on saavutettu stabiili leijuntatila, niin siltäosin kaikki alkaa olla pulkassa.

Taivaslentoon idle1 ja vähemmän gainia, kunnes perä ei vatkaa lennossa.

Tuosta kyseisestä gyrosta ei ole kokemusta, mutta 401 säätyy näin.. Tuskin se kovin kaukana on.
« Viimeksi muokattu: 26 Elokuu, 2008, 08:55:56 kirjoittanut XciD »

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Poissa koha

  • Tavallinen torppari
  • ***
Ei tusata enää Esky ek2-0704a kanssa...
« Vastaus #3 : 02 Syyskuu, 2008, 22:45:57 »
Ratkaisin säätöoutouden ostamalla GY401:n, ja laitoin sen juuri hetken aikaa sitten paikoilleen. Pitää, toimii ja säätyy. Servona 3135.

Tuo muuten mainio ohje toimi, mutta ei aivan Eskyn kanssa. Kun siinä on vain herkkyyden säätö, ei limittiä. jotenkin se toimii mutta oudosti. Taidan laittaa johonkin lennokkiin propellihattukokeita varten.

401 tuotti hieman työtä että sai mekaanisen säädön kohdalleen mutta lienee sen arvoista, normimoodissa pysyy suorassa ja HH:ssa tasan suorassa. HH:lla pysyi tosiaan hyvin vaikka normi vielä vaelsi. Vielä jäi vaivaamaan onko perässä tarpeeksi liikettä.. Mutta on se ny parempi kuin muutama tunti sitten.

Vielä semmoista että voiko tuos servon kanssa laittaa gyron DS-tilaan vai ei? Nyt normaalina.
Kimmo Huoviala, yks niistä
FIN-3222

Moottoriteho korvaa suunnitteluvirheet
ja taidon

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Tusausta Esky ek2-0704a kanssa...
« Vastaus #4 : 02 Syyskuu, 2008, 22:57:33 »
Jos se sun peräservo on digitaalinen niin laita DS päälle.

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Poissa koha

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tusausta Esky ek2-0704a kanssa...
« Vastaus #5 : 02 Syyskuu, 2008, 23:03:01 »
Joo, on se digitaali mutta muistelen varoituksia että kaikki ei kestä. Tää on näin nopee:
SPECS:    Speed:  .11 sec/60° @ 4.8V - .09 sec/60° @ 6V
Kimmo Huoviala, yks niistä
FIN-3222

Moottoriteho korvaa suunnitteluvirheet
ja taidon

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Tusausta Esky ek2-0704a kanssa...
« Vastaus #6 : 02 Syyskuu, 2008, 23:11:22 »
En uskalla kyllä varmaksi sanoa.. DS on digitaaliservoille tarkoitettu vaihtoehto gyrossa, mutta siitä kestämisestä en osaa sanoa yhtään mitään.
Mitä minä luulen, niin ei kai siinä pitäisi olla mitään vaaraa jos servo ei bindaa mihinkään. Tosin älä nyt tee mitään tosiaan ennenkuin saadaan varmuus.

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
33 Vastauksia
12355 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Syyskuu, 2009, 12:35:28
kirjoittanut Mie
6 Vastauksia
4074 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Tammikuu, 2011, 08:45:21
kirjoittanut Vispilä
0 Vastauksia
2595 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Maaliskuu, 2011, 06:29:53
kirjoittanut Jerkku
19 Vastauksia
13229 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Kesäkuu, 2012, 17:57:19
kirjoittanut kopterifriikki
1 Vastauksia
2754 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Marraskuu, 2011, 11:14:45
kirjoittanut Sammy