Kansainvälisellä merialueella kulkevien alusten (>12NM rantaviivasta) toimintaahan eivät koske rantavaltioiden kansalliset säännökset. Sama koskee myös kansainvälistä ilmatilaa tällä alueella. Koska UAV/RPAS -järjestelmistä ei liene (vielä) olemassa ICAOn kansainvälisiä säännöksiä, voisin kuvitella että kansainvälisellä merialueella olevista aluksista kv. ilmatilassa tapahtuvaa lennätystä ja toimintaa kansainvälisessä ilmatilassa ei periaatteessa valvo tai rajoita toistaiseksi minkään maan viranomainen. Talvella lennätys kv. merialueelle auratulta kentältä kaiketi toimisi samojen sääntöjen (tai siis säännöttömyyden) mukaan.
Osaako joku asioista paremmin perillä oleva taho olenko käsittänyt jotain väärin? Ainakin UAV-järjestelmien kehittelyssä tämä tarjoaisi periaatteessa mahdollisuuden monenlaisiin, varsinkin alkupään testauksiin ja kokeiluihin ilman ilmatilavarauksia ja ennen kaikkien kansallisten määräysten toteuttamiseksi vaadittavia toimenpiteitä tekniikan ja dokumentaation osalta. Toki ottaen turvallisuusseikat tässäkin touhussa riittävässä määrin huomioon.