Tämä tuli todettua. Kopu lähes kosketti maata tai hipaisi jo uudelleen nousussa rauhallisessa sessiossa kuoppiksella kun PAM KOPS RÄKS ja runko lattialla erikoisen näköisenä, toinen päälapa jysähti seinään, akku poistui kymmenkunta metsiä ja koppa lähes saman verran. Onneksi ei ollut korkealla.
Tutkijalautakunta tutki ja totesi että toinen päälavan muovinen pidike on murtunut jonka seurauksena lapa poistui paikalta n15m, poistuminen päätyi salin seinään varsin suurella nopeudella. Kyseiseen lapaan ei tullut juuri vaurioita. Epätasapainoon joutunut kopteri kaatui välittömästi ja hiilikuituinen peräputki mursi putken pidikkeen ja kääntyi voimakkaassa sivuttaisliikkeessä n100 astetta vasemmalle kiertyen 180 astetta. Jäljelle jäänyt päälapa osui akkuun joka iskun voimasta lensi/liukui yli kymmenen metrin päähän pysähtyen juuri ennen seinää. Akun lasikuituinen kiinnityslevy murtui iskun voimasta poikki, ja oli edelleen velcro-nauhoilla kiinni akussa. Akku ei vaurioitunut. Päälapaan tuli puolivälin paikkeille murtuma. Perän mekaniikka jäi ehjäksi. Pääroottorin ohjausmekaniikka jäi ehjäksi, mutta pää-, stabilointi- ja lepatusakselit vääntyivät. Yhden nupin ohjausservon rattaat hajosivat. Koppa kärsi pintavaurioita, mutta on käyttökelpoinen. Päärattaan hampaat kärsivät vaurioita.
Tutkijalautakunta suosittaa muovisten päälavanpitimien käytöstä luopumista.