Kirjoittaja Aihe: Ensimmäinen multikopteri mielessä  (Luettu 5931 kertaa)

Poissa M

  • Aloitteleva torppari
  • *
Ensimmäinen multikopteri mielessä
« : 12 Helmikuu, 2015, 22:54:55 »
Tervehdys kaikille,

Noniin, nyt puraisi kopteri-innostus tännekin, ja ensimmäinen postaus lähti tässä palstalle.

Pitkään katselin Phantom 2:sta, mutta pian tajusin että tuo on liian "kliininen", ja olisi mielenkiintoisempaa kasata itse. Jonkinverran tässä on asiaa tutkittu, ja termit ja perus-perusasoat alkaa olla jo tiedossa. Ainakin nyt näyttää että valinta kallistuu DJI F450 kopteriin. Tarkoitus olisi kyllä hankkia aikalailla koko setti, jonkinlainen kamera gimbalilla, GPS, FPV jne... eli koko paketti pyörisi varmaan lähellä tonnia. Tosin kaikkea ei ole pakko ihan heti saada, ja lentelyn perusopettelu olisi ensimmäisenä mielessä.
Ehkä turvallisinta ja helpointa olisi mennä ihan "perussetillä", eli DJI:n moottorit, E300 ESC, NAZA-M, jne..
Ilmeisesti tälläinen setti on ihan pätevä vieläkin, eikä markkinoille ole tullut mitään uutta jonka vuoksi tuo ei olisi enää järkevää hankkia.

Katselin näitä F450 kittejä, ja kaikissa niissä näyttää olevan poikkeuksetta 2212-moottorit. Kuitenkin uudessa phantomissa on uudet 2312 moottorit, joissa nostovoimaa enemmän.    Miksi tuota F450 kittiä ei ole missään näillä samoilla uudemmilla moottoreilla ja uudemmalla E300 mark II ESC:llä?

Jos jatkossa on tarkoitus käyttää kopteria kuvaamiseen esim GoPron kanssa, niin onko Phantom 2 jotenkin parempi tälläiseen kuin tuo ellä mainittu setti? JOssakin ketjussa joku taisi vihjata että Phantom kuvaamiseen ja F450 lentämiseen.

No, täytyy jatkaa tutkimista ja opettelua. Mielenkiintoista puuhaa. Hyviä vinkkejä saa laittaa tulemaan asiaan liittyen, ainakin niitä joilla välttää pahinnat sudenkuopat. Tai jos jollakin on omasta mielestään toimiva F450 kokoonpano niin saa mainostaa.

Poissa SiB77

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ensimmäinen multikopteri mielessä
« Vastaus #1 : 12 Helmikuu, 2015, 23:05:16 »
Ootko katsellut discovery pro:ta tai niiden klooneja? Samat moottorivarret mutta keskilevyt on tilavampia, saa helpommin tavarat paikalleen. Keulassa paikka gimbalille ja goprolle (ei siinä halvimmassa kloonissa). Siihen vaan flight controlleri, vastari, 4 esciä, moottorit ja rusetit.

Ja oma työnsä on radiolähettimen valinta ja akkulaturi.
Phantom 4, GEP 210 racing miniquad. Alien 500 quad.

Poissa M

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ensimmäinen multikopteri mielessä
« Vastaus #2 : 13 Helmikuu, 2015, 08:37:29 »
Kiitos ehdotuksesta. Täytynee tarkistaa tuokin mahdollisuus. Tosin en tiedä onko itsellä sellaista tilannetta että romua olisi niin paljon ettei niitä saa kaikkea kiinni F450 pienempään tilaan.
Onko mitään käytännön eroa sillä että kamera on tuossa keulassa, tai sitten kopterin alla kuten DJI:ssä?

Poissa SiB77

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ensimmäinen multikopteri mielessä
« Vastaus #3 : 13 Helmikuu, 2015, 09:28:49 »
Jos on pohjassa niin jalat ei sais tulla kuvaan ja jos keulassa niin etupropelit ei sais tulla kuvaan. Kummallakin helpottaa kun kamerassa ei käytä laajinta kuvakulmaa. Lopputulos on sama molemmilla eli enemmän pilotista kiinni kuinka hyvin onnistuu.

Diskoon sais kyllä keulaan fpv kameran helposti ja sitten sitä tavaraa alkaakin kertymään.
Phantom 4, GEP 210 racing miniquad. Alien 500 quad.

Poissa M

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ensimmäinen multikopteri mielessä
« Vastaus #4 : 13 Helmikuu, 2015, 09:57:17 »
Ajattelin asiaa lähinnä symmetrian ja tasapainon kannalta. Jos kamera on kopun alla (aikalailla keskellä kopteria), niin tuntuisi että koko kopteri olisi paremmin tasapainossa kuin että kamera on kopterin sivussa. Tai onko tällä käytännössä mitään merkitystä lentämiseen.

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäinen multikopteri mielessä
« Vastaus #5 : 13 Helmikuu, 2015, 11:42:29 »
Useat "pitkältä" vaikuttavat värkit ovat varsiensa osalta aivan tasamittaisia, se keskirunko vain saa värkin näyttämään mitoiltaan muulta.
Jos kamera on edessä, niin sitä tasapainotetaan siirtämällä vastaavasti akkua taaksepäin,
mutta on asiassa sikäli perää, että mitä keskemmällä massat ovat, sitä helpompi työ aivoilla on.

Poissa M

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ensimmäinen multikopteri mielessä
« Vastaus #6 : 14 Helmikuu, 2015, 10:34:36 »
OK, kiitos vastauksista.

Laitan nyt kuitenkin ensin Hubsan X4:n tilaukseen ja vähän crash varaosia mukaan. Saa opetella sillä perusasioita ja samalla miettiä varsinnaisen kopterin hankintaa rauhassa. Voihan olla että tuollainen suunniteltu 450-luokan kopteri vaihtuu vielä vaikka vikkelämmäksi 250-300 -kokoiseksikin. Tai onko jokin toinen selvästi parempi opetteluun kuin tuo Hubsan?

Kun tilaan tuon Hubsanin niin sen mukana tulee tietenkin halpa lähetin. Onko järkevää että seuraavassa vaiheessa päivitänkin ensimmäisenä lähettimen paremmaksi (esim Turnigy 9X tai vastaava), ja lentelen sillä sitten Hubsania. Onkohan tähän ei ole mitään teknistä estettä, eli saako nuo samalle bandille keskenään? Samaa lähetintä kun voisin sitten käyttää kun joskus siirryn suurempaan kopteriin. Näin muutos ei olisi kauhean suuri, kun kädessä olisi jo tuttu kapula.

« Viimeksi muokattu: 14 Helmikuu, 2015, 11:08:56 kirjoittanut M »

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäinen multikopteri mielessä
« Vastaus #7 : 14 Helmikuu, 2015, 11:59:47 »
Minulla on lennokkitouhujen takia kunnon lähetin, mutta en ole tarviunnut sen oinaisuuksia omaan nelikopteriini juurikaan.

Pärjäisin aika yksinkertaisella radiolla. 4 kanavaa lentoon ja kaksi kimbaalille, likukusäätimet kimbaalin kääntelyyn.

Joku Taraniskaan nyt ei maksa kuin 200e:n kintaalla joten kyllä se sikäli puoltaa paikkaansa. Lisäksi, vaikka monipuolisesa on opettelemisensa, niin ei tarvitse opetella kuin se yksi. Tosin radioiden telemetriat ja integroidut FPV-toiminnot kehittyvät koko ajan joten radionvaihdon voi kokea tarpeelliseksi tulevaisuudessa kuitenkin.

Kannattaa joka tapauksessa valita laite, joista löydät paljon juttua, jos ostat "jonkun Carsonin", et saa keneltäkään ongelmiisi opastusta, kun kukaan ei tunne laitetta.
« Viimeksi muokattu: 14 Helmikuu, 2015, 17:53:18 kirjoittanut oskuk »

Poissa pekoni

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ensimmäinen multikopteri mielessä
« Vastaus #8 : 14 Helmikuu, 2015, 15:20:14 »
OK, kiitos vastauksista.

Laitan nyt kuitenkin ensin Hubsan X4:n tilaukseen ja vähän crash varaosia mukaan. Saa opetella sillä perusasioita ja samalla miettiä varsinnaisen kopterin hankintaa rauhassa. Voihan olla että tuollainen suunniteltu 450-luokan kopteri vaihtuu vielä vaikka vikkelämmäksi 250-300 -kokoiseksikin. Tai onko jokin toinen selvästi parempi opetteluun kuin tuo Hubsan?

Kun tilaan tuon Hubsanin niin sen mukana tulee tietenkin halpa lähetin. Onko järkevää että seuraavassa vaiheessa päivitänkin ensimmäisenä lähettimen paremmaksi (esim Turnigy 9X tai vastaava), ja lentelen sillä sitten Hubsania. Onkohan tähän ei ole mitään teknistä estettä, eli saako nuo samalle bandille keskenään? Samaa lähetintä kun voisin sitten käyttää kun joskus siirryn suurempaan kopteriin. Näin muutos ei olisi kauhean suuri, kun kädessä olisi jo tuttu kapula.

Hubsanilla omat modulaatiot et ei toimi ainakaan helposti jotain vaihtamatta. Turnipsi taitaa toimia wltoysin pikkukopterien kanssa nekin on ihan hyviä. Hubsan on kyllä pirun hauska opettelukopteri ja sen pariin tulee palattua aina uudestaan.  Itse treenasin fpv:tä omalla X4 fpv:llä.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
83 Vastauksia
48222 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Huhtikuu, 2014, 21:29:23
kirjoittanut Mika Lukumies
1 Vastauksia
3538 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Marraskuu, 2013, 13:56:44
kirjoittanut Tsss
38 Vastauksia
16658 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Tammikuu, 2015, 00:10:49
kirjoittanut IL3
154 Vastauksia
78586 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Maaliskuu, 2017, 14:43:04
kirjoittanut Miksu
0 Vastauksia
3003 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Kesäkuu, 2018, 19:40:17
kirjoittanut Variz