Ainakin Naza apauksessa haittaa. Itse en GPSää ole vuosiin pitänyt kytkettynä vaikka sellainen kaapista löytyy (no viimeaikoina vähän kokeillut taas jos siihen voisi luottaa yhden alustan kanssa.)
Nazassa on kolme moodia. Manual, ATTI ja GPS. GPS moduli tuntuisi vaikuttavan sekä ATTI. että GPS moodiin. Puhdas Manual moodi on tosi vaikea aloittaa harrastusta, ja muutenkin se on tosi vaikea lentää. ATTI. ilman GPS on ok, ja itse asiassa GPS ei tunnu vaikuttavan ATTI. moodin lento-ominaisuuksiin, vain siihen karkaako se ATTI. moodissa.
Tosin, kun viimeaikoina olen sitten lentänyt vähän rajummin niin kyllä sen Naza ATTI. moodinkun tuntuu saavan sekaisin. Esim. tässä kohdassa 0:40.
Myöhemmät nopeat laskut ja nousut ovat Manual moodissa, mutta kuten kohdasta 2:04 näkee, manuaalimoodissa asennon säilyttäminen voi olla haastavaa, hyvä puoli kuitenkin on että Manual moodissa se on aina ollut täysin kontroloitavissa.
Aloittelijan on kyllä todella paljon helpompi lentää GPS moodissa silloin kun se toimii. Tarvitsee vain irroittaa kädet ohjaimesta ja se vakautuu ja aktivoida kotiin paluu ja se palaa lähtöpisteeseen, teoriassa, usein käytännössäkin, mutta ei aina. Sitten jos osaa vain lentää GPS moodissa ja se ei toimikkaan, niin on aika vähän tehtävissä. Tämän vuoksi en suosittele GPSää aloittelijalle. Se on kokeneen lentäjän apuväline, pitää kopteri tarkasti paikallaan kuvaustilanteessa.
Edit: Selvenykseksi,
Manual moodi tuntuisi käyttävän vain kulmanopeusantureita. Kopteri kääntyy niin kauan kun ohjainta poikkeuttaa ja sitä joutuu jatkuvasti ohjaamaan vaakalennossakin, monta sekuntia ei pysy paikallaan jos ohjaimista irroittaa. Kaasun käyttäminen vaikuttaa suoraan moottoreihin. Kaasuvaste on erittäin hyvä. (ks. 1:33 ja 1:57 videolla)
ATTI. moodi käyttää lisäksi kiihtyvyysantureita ja se pysyy huomattavasti vakaammin vaakatasossa ja estää yli +-30 asteen poikeutukset vaakatasosta. Nazassa ATTI. moodi vaikuttaa myös erittäin paljon kaasun vasteeseen. kaasu keskellä pysyy paikallaan ja kaasu täysin ylhäällä nousee varsin hitaalla nopeudella. kaasua alas päin vetämällä laskee varsin hitaasti, mielestäni aivan liian hitaasti. ja jos kaasun laskee alle 10% asetuksista riippuen moottorit voivat saammua? En pidä ollenkaan Naza ATTI. moodin kaasuvasteesta, mutta sen kanssa oppii elämään.
Miksei gepsiä kannata ottaa? Estääkö sen olemassaolo manuaalilla lennättämään opettelemisen? Tai karkaako automaattisesti? Jos kumpi tahansa, niin sitten ei kannata.