Kirjoittaja Aihe: Multikopterien FPV kisaaminen  (Luettu 53517 kertaa)

Poissa Lassi

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • LassiVVV videos's - Youtube
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #150 : 24 Maaliskuu, 2015, 09:07:42 »
Tää on hyvä, pieni ja toimii. Näkyy olevan sama kuin tuolla EuroRC:lläkin.
http://www.securitycamera2000.com//products/RunCam-600TVL-DC-5%252d17V-Wide-Voltage-Mini-FPV-Camera.html

Samoin ääni myös fatsharkin 600tvl pikkukameroille. Menee tosi pieneen tilaan ja toimii hyvin. Tällä hetkellä kumpiakin näistä käytössä. Tuollanen isompi runcami on laatikossa juurikin kokonsa takia.

Kiitoksia vinkistä pitää tilailla tuo  Runcam kamera eurorc:ltä.

Ajetaanko näitä normaalisti 3s akuilla, tuskin 2s akuilla kuitenkaan? Vähän selvitellyt että olisko 3s 1300-1600mAh oikea akkukoko tuollaiseen?

« Viimeksi muokattu: 24 Maaliskuu, 2015, 09:12:37 kirjoittanut Lassi »

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #151 : 24 Maaliskuu, 2015, 09:11:45 »
Runcam ottaa 5-17V toimiakseen, fat sharkin vehje 5v. Eli runcamiin voit ottaa suoraan akulta virtaa tai videolähettimestä. fat sharkille sitten joko videolähettimestä tai erillisestä 5v lähteestä. Suurin osa lähettimistä antaa tuon 5v ulos.

Poissa aprepo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #152 : 24 Maaliskuu, 2015, 09:29:02 »
Ajetaanko näitä normaalisti 3s akuilla, tuskin 2s akuilla kuitenkaan? Vähän selvitellyt että olisko 3s 1300-1600mAh oikea akkukoko tuollaiseen?

3S tai 4S yleensä. Toi runcam toimii suoraan kummallakin ilman jännitemuuntimia, joten siinä mielessä hyvin kätevä. Tuo kokoluokka on just näille, itse lennän pääosin 1300mAh akuilla, sekä 3S että 4S.
"Ei tää kulje kovempaa!" | multikopterit.net

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #153 : 24 Maaliskuu, 2015, 09:29:43 »
Niin ja jos otat virran suoraan akulta, saattaa ottaa häiriötä kuvaan. Lähettimestä virran ottaessa, ei häiriöitä tule kuin muutamalle täällä oleville...
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa bk_t

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #154 : 24 Maaliskuu, 2015, 09:32:06 »
Joo, fatsharkin "ccd killer", eli yllä mainuttu on hyvä. Fatshark Pilot hd jää paljon jälkeen, älä sitä edes katso

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #155 : 24 Maaliskuu, 2015, 09:35:36 »
Harmi ettei toi Pilot ole hyvä. Tai näin oon ymmärtänyt. Olis aika jees, kun noin pienessä olis myös nauhoittava.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa bk_t

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #156 : 24 Maaliskuu, 2015, 10:06:28 »
Joo, siinä on aika paljon lagia. V2 versio kuulemma korjaa aika paljon. Mulla on V1 kiinni minissä, tosin hos haluaa sd kortin pois pitää joko viritellä ylälevyä, tai sit ruuvata se irti

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #157 : 24 Maaliskuu, 2015, 10:29:47 »
Mulla on hyllyssä yksi  Pilot HD V2 enkä pidä siitä yhtään. Mobius päihittää sen sekä lentokamerana että tallentimena mennen tullen, vaikka lagia on hiukan enemmän (120ms).

Voin myydä vähänkäytetyn PilotHD:n edullisesti, jos joku haluaa kokeilla  ;).

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #158 : 24 Maaliskuu, 2015, 10:31:47 »
No joo kattelin muutaman tube pätkän ei kyllä ole vakuuttavaa matskua.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #159 : 24 Maaliskuu, 2015, 11:40:55 »
Niin ja jos otat virran suoraan akulta, saattaa ottaa häiriötä kuvaan. Lähettimestä virran ottaessa, ei häiriöitä tule kuin muutamalle täällä oleville...
Kelle?
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa EuroRC.com

  • Mainostajat
  • *
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #160 : 04 Toukokuu, 2015, 14:03:28 »
Muutamia ajatuksia koskien fpv kisaamista, pitkä postaus, mutta koittakaa jaksaa lukea  :)

FPV kisailun ohjeet ja keskustelua niistä.

Aluksi kiitokset Mikek, Toeh ja Affen ajatuksistanne.

EuroRC tulee järjestämään tukon tapahtumia tänä vuonna FPV kisailun merkeissä.
Tapahtumat sijoittuvat varmasti Riihimäen seudulle mistä ollaan jo talven aikana käyty katsomassa paikkoja.

Alkuun ajattelimme kirjoittaa säännöt, mutta se on varmasti turhan tiukka käsite näin ensimmäiselle kaudelle.
Joten päädyimme termiin ohjeet.

Tavoitteet ohjeilla on:
- Turvallisuus
- Pitää kulut kurissa
- Varmistaa tiukka kisailu
- Pitää fun factor korkealla
- Alentaa aloittamisen kynnystä

Lajia voi tarkastella kahdesta suunnasta, ne jotka jo tietävät perusteet ja ovat jo lentäneet muita laitteita,
sekä ne, jotka ovat hankkineet ensimmäisen lentävän laitteen. Ohjeet ottaa nämä kummatkin ryhmät huomioon.

Racing quadin tekniset ohjeet:
- 5" potkurit, esim Gemfan 5030
- rungon diagonaalimitta moottorista moottoriin ~270mm eli 250 kokoluokka
- moottorit noin 2300kv esim 1806 tai 1804
- lentoopaino noin 500g

Konkareille
- Akku 3-4S esim. 4s1000mAh, 4s1300mAh, 3s1400mAh tai 3s1300mah
 
Aloittelijoille:
- Akku 3s, esim 3s1400mAh tai 3s1300mAh

Tavoite olisi hillitä nopeuksia, mutta pitää kalusto helposti lentävänä.
Parasta olisi, jos laitteisto on vähän ku bussia lentäisi mutta kuitenkin reagoi riittävästi.
Testatiin 2S setuppikin, mutta se ei pysy taivaalla kunnolla.
Tässä voidaan harkita esim EPA rajoitusta millä pidetään vauhti alhaalla mutta tehot riittävinä.
On tärkeää, ettei laitteisto sinkoile ympäriinsä ja aiheuta vaaratilanteita tai vahinkoa toisten omaisuudelle.

FPV laitteisto:

Tavoite on saada mahdollisimman monta laitetta kerralla taivaalle, siten että kaikki näkevät jotain.
Lähtökohtaisesti se tarkoittaa, että vähän tehoa kohdennetusti. Käytännössä meillä on seuraavat työkalut:

- Teho
- Kanavat
- Antennit

Teoria sanoo, että pitäisi olla mahdollisiman pieni teho jaettuna mahdollisman isolle kanava-alueelle siten,
että on LHCP ja RHCP antennit ovat vierekkäin.

Käytäntö on varmasti jotain ihan muuta, mutta tuosta on hyvä lähteä liikenteeseen. Sanomattakin on selvää,
että lähettimet jotka häiritsevät muita tai "syövät" liian ison kaista-alueen eivät ole tervetulleita.

Alkuun varmasti parasta, jos porukka vaan tuo paikalle sen mitä heillä on
ja siitä iteroimalla saadaan käytännön kokemusta mikä toimii keskenään.
Alkuun varmasti sen verran vähän porukkaa, että pyritään vaan maksimoimaan kerralla lentävät suhteessa kalustoon.

Itse veikkaisin, että joku 25mW-200mW on se oikea teho ja jokatoisella on LHCP ja RHCP antenni,
millä saadaan kilpailijoiden määrä maksimoitua.
Voi myös olla, että tietyn merkkiset/malliset lähettimet eivät vain toimi muiden kanssa hyvin yhteen vaikka yksinään toimivat.
Huonoimillaan tilanne menee semmoiseksi, että kaikilla pitää olla sama lähetin, että saadaan porukka taivaalle.

Perustelut:

Pidetään paino ja koko pienenä, mutta ei lähdetä ottamaan viimesiä grammoja pois.
Näin kalusto pysyy hyvin ehjänä pienissä kolareissa ja kulut maltillisena, kun ei tarvitse ostella
painoa vaan edullisemmallakin laitteistolla olet kilpailukykyinen.
Kevyt kopteri on myös turvallisempi kun se osuu johonkin, esim siihen autoon tai ihmiseen.

Miks ei 6" potkureita? 5" potkureilla kaikilla pysyy kalusto ehjänä ja moottorit sekä säätimet ovat kaukana rajoistaan.
Kestävät myös näin pitkään käytössä. Näin kaikilla pysyy kalusto ehjänä ja kulut kurissa.

Miksi en saa rakentaa nopeinta quad raceria mitä rahalla saa? Tämä on kilvanajoa,
se edellyttää, että kalusto on kohtuu yhtenäistä, se ei vaadi sitä, että kaikilla on nopein kalusto.
Myös hitaamalla kalustolla voi ajaa kisaa. Tapatumissa voitaisiin järjestää myös "speedrun" tyylistä väliohjelmaa,
missä voidaan katsoa kenellä kulkee lujiten.

Ehdotelma multikopterien Fpv-kisaamiseen.

Kisamuodot

Fpv Slalom

Vauhdikas kisa, jossa ajetaan aikaa vastaan yksi multi kerrallaan.

-Lähtö maaliviivalta ja aika lähtee päälle multin noustessa ilmaan (ei lähettäjää, vaan saa vapaasti itse lähteä kun valmis)
 pujottelurata joka, kierretään kolmeen kertaan ja aika katkeaa maaliviivalla.
-Esteinä tolppia, tolpista tehtyjä portteja sekä luonnon esteitä.
-Tarkoitus on, että rata on rakennettu esteistä jotka kierretään,
 ei siis alitettavia tai ylitettäviä esteitä (jotta olisi entry level kisa myös aloittelijoille).
-Este tulee selkeästi kiertää, vaikka multi olisikin korkeammalla ilmassa.
-Kaksi tai kolme lähtöä, joista nopein aika jää voimaan (lähtöjen määrä osallistujien määrän mukaan).



Fpv Race

-4 multia per lähtö (kun alussa on mahdollisesti vähemmän osallistujia,
 ettei tulisi niin paljon kolareita, sekä toimitsijoiden helpompi seurata tapahtumia?).
-Rata kierretään 3 - 4 kertaa ympäri.
-Jos torppaa ja pääsee omin avuin takaisin ilmaan, saa jatkaa,
 jos torppaa niin ettei pääse ilmaan, ulkopuoliset eivät saa kääntää/auttaa takaisin ilmaan.

-Videolähetin tulee olla sijoitettuna niin, että kanavia voi vaihtaa helposti.
-Ennen jokaista lähtöä jaetaan taajuudet uuteen lähtöön osallistuvien kesken.
-Ennen jokaista lähtöä tarkistetaan, että jokaisella on oma kuva laseissa/näytössä ja kisaajan tulee ilmoittaa ongelmista.
-Jos kisaajan videolähetin aiheuttaa häiriöitä muiden signaaliin, kyseistä lähetintä ei saa käyttää.
-Esteinä voidaan käyttää tolppia, portteja, luonnon esteitä ja esteet voivat olla kierrettäviä, alitettavia,
 ylitettäviä sekä läpilennettäviä.
-Jokaisessa multissa oltava takana ledi.

Kisaterveisin

EuroRC




Poissa EuroRC.com

  • Mainostajat
  • *
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #161 : 04 Toukokuu, 2015, 14:28:25 »
Jatketaan keskustelua aiheesta täällä, niin ei huku niin helposti: http://www.kopterit.net/index.php?topic=26157.0

Poissa RcKauppa

  • Mainostajat
  • *
  • RcKauppa - Radio-ohjattavat kaikille!
    • RcKauppa
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #162 : 04 Toukokuu, 2015, 22:37:35 »
Terve kaikille tasapuolisesti. :D

Mites tarkka tuo kokorajoitus olisi? Aiemmin joku kirjoitti että alle 299mm ristimitta voisi olla hyvä, entäpä jos on kokona 280mm ristimitta, onko se silloin liikaa, vai menisiko noin 270mm kokoluokkaan?
Samoin tuo propelli koko, voisiko esim 6 tuumaa olla okei jos on 1900KV motit?
Itselläni oli multissa ennen 2300kv moottorit, mutta lentäminen oli mielestäni vaikeaa, siksi hiukan pienensin, vauhtia on ainakin mulle ihan riittävästi vieläkin. Akkuina on 3S, joten ihan älypotkuja ei siitä irtoa. Propellikoko on kokoajan pysynyt siinä kuudessa tuumassa, enkä vieläkään ole koittanut noita 5 tuumasia. Saattaapi olla et se muuttas asiaa.


Terkuin
Jarno


www.rckauppa.fi  - GensAce - Sävöx - Os-Engines - Sanwa -Axial - Byronfuels - ja paljon muita.

Poissa VERTICAL

  • Seniori torppari
  • *****
    • VERTICAL Hobby
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #163 : 04 Toukokuu, 2015, 23:20:16 »
Potkureissa rajoittaisin nousua, en läpimittaa. Nopeutta rajoitetaan kuitenkin nousulla, moottorin KV arvolla ja jännitteellä.  6 tuumaisella potkurilla on vain enemmän pinta-alaa ja näin paremmin ohjattavissa ja nostovoimaa enemmän. 3s akuilla pitäisi tekniikkakin kestää kaikilla 6 tuumaisia.  4s sitten voidaan rajoittaa 5 tuumaisiiin, mutta niissäkin rajoittaisin nousun, jotta pysyvät suunnilleen saman nopeuksisina. 6 tuumaisilla voisi aloittelijat tehdä hitaamman laitteen alle 2000kv moottoreilla ja edullisimmilla "puolihiilikuituisilla" rungoilla.

Joka tapauksessa alkuun ainakin pitäisi rajoitteet ihan minimissä, jotta mahdollisimman moni pääsee osallistumaan, eikä rajata vain muutamaan malliin. Eli rajaisin vain käytettävän jännitteen, max. kv luvun ja maksiminousun ja kokoluokka pitäisi olla 250-300mm. Tuohon kun laitetaan max. 3 tuuman nousu, 3s akku ja max. 2300 kv moottorit, niin pitäisi suurinosa markkinoilla olevista malleista käydä ja olisivat suunnilleen saman nopeuksisia. 4s luokka sitten konkareille. 
Ilmainen toimitus yli 50 € tilauksille!.
Kopterit, Multikopterit, Lennokit, Autot, Tankit. 10 vuotta ammattitaitoista palvelua harrastajilta.

Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #164 : 05 Toukokuu, 2015, 02:52:25 »
Potkureissa rajoittaisin nousua, en läpimittaa. Nopeutta rajoitetaan kuitenkin nousulla, moottorin KV arvolla ja jännitteellä.  6 tuumaisella potkurilla on vain enemmän pinta-alaa ja näin paremmin ohjattavissa ja nostovoimaa enemmän. 3s akuilla pitäisi tekniikkakin kestää kaikilla 6 tuumaisia.  4s sitten voidaan rajoittaa 5 tuumaisiiin, mutta niissäkin rajoittaisin nousun, jotta pysyvät suunnilleen saman nopeuksisina. 6 tuumaisilla voisi aloittelijat tehdä hitaamman laitteen alle 2000kv moottoreilla ja edullisimmilla "puolihiilikuituisilla" rungoilla.

Joka tapauksessa alkuun ainakin pitäisi rajoitteet ihan minimissä, jotta mahdollisimman moni pääsee osallistumaan, eikä rajata vain muutamaan malliin. Eli rajaisin vain käytettävän jännitteen, max. kv luvun ja maksiminousun ja kokoluokka pitäisi olla 250-300mm. Tuohon kun laitetaan max. 3 tuuman nousu, 3s akku ja max. 2300 kv moottorit, niin pitäisi suurinosa markkinoilla olevista malleista käydä ja olisivat suunnilleen saman nopeuksisia. 4s luokka sitten konkareille.

Hyshys... Mä jo hihittelin hihaani että potkurin nousu oli kokonaan unohdettu ;D

Mä oon kuitenkin henkilökohtaisesti sitä mieltä että nuo rajoitukset ovat tässä kohtaa hyvinkin turhia .. pääasia olisi varmaan saada porukka lentämään edes jollain kalustolla ja kokemusta pienimuotosta kisailemisesta. Sitten jos alkaa oikeasti näyttää siltä että joku dominoi ihan selkeästi koska tehoja on enemmän niin voi alkaa miettiä rajotuksia tarkemmin kuten yllä

Tuossa eurorc ehdotuksessahan oli kokonaan unohdettu että heidän kilpailijat myyvät 3s setuppia 6" rupelleilla. En ole itse lentänyt kyseistä setuppia, mutta uskoisin ettei tuo mikään täysin hillitön setuppi ole 6030 propelleilla

Ja sitten taas joku 5030 propelleillakin oleva 4s setuppi on semmoinen että sillä varmasti pääsee tarpeeksi lujaa. Harva täällä varmasti hanskaa tuommoisen quadin hana kaakossa, itselläkään ole lähelläkään että pystyisi jotain selkeää linjaa ajamaan urku auki. Ja silti olen piruuttani laittamassa 4s 6045 setuppia koska teho on kivaaa.. Mä en vaan näe miten tämmöset perus amatöörit hyötyvät niin julmetusti tuommosesta tehokkaammasta setupista. Se on nopeammin vaan siellä männyssä ja karkaa helpommin käsistä. Muttajoo mähän nyt vaan lennän enkä mihinkään sääntöviidakkoon oo kyllä muutenkaan pk-seudulle lähdössä, joten eurorc varmasti tekee niin kuin parhaaksi näkee omissa kisoissaan :P

btw mikä hitto on "EPA rajoitus"?

Ja ledivaloista sen verran että joku voisi vaikka ottaa oikeasti valoisan ja soppelin combon valikoimiinsa (ledi ja driveri? 12-17v input?). Ne ledit pitää oikeasti näkyä myös päivällä jos meinaa että niistä on mitään hyötyä. Se on nyt jo kokeiltu että vaikka silmällä näkeekin kaverin valot niin perässä ajaessa fpv-kuvalla valojen erottaminen voi olla hyvin vaikeaa. Sitten kolahtaakin perseeseen kun ei ajoissa huomaa että edellä menevän vauhti on pudonnut. Periaatteessa siis pidän ideasta "perävalot" kaikille, mutta ne pitäisi sitten myös näkyäkin

Tässä on esimerkiksi mobiuksen kuvaa kun kaveri vetää blackoutilla default ledeillä edessä. Itse fpv-kuvassa ledit eivät erotu juuri ollenkaan, mutta tuossa mobiuksen kuvassahan ne jopa vähän näkyvät. Silmällä katsoessahan nuo kans erottuvat ilamssa. Myönnettäköön nyt että noita ledejä taidettiin ajaa 3s akusta ja 4s:nä nuokin ehkä näkyisivät paremmin. Ei vaan vissiin oo blackoutissakaan ledejä speksattu 4s:lle. Joku ainakin tais valitella että vähä palaneen käryä tuli välillä :D

Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #165 : 05 Toukokuu, 2015, 05:55:20 »
Omasta mielestä viivalle tullaan sillä kalustolla mitä on. Meillä ei nyt kukaan lennä 6 tuumaisilla ja 5 tuumaisista käytössä on 5x3 ja 5x4.5 bullnoseja. Akkuina 3s ja 4s sekä koneina mitä nyt on. Vauhti ei ole ongelma ja liiat tehot versus lentotaito, löytyy mini ekasta pusikosta. Ei siinä kerkeä kenenkään muun kalustoa rikkoa ja tarpeeksi monta kertaa kun pusikosta noutaa, oppii kyllä hölläämään vauhtia mutkiin. Rajoitukset mankkaan skaboja varten ei toimi, koska parasta lentää sillä setupilla mihin on tottunut ja minkä on omaan tyyliin säätänyt.

Enemmänkin ongelmia on aiheuttanut videolähettimet. Kun on 4-5 miniä yhtä aikaa lentämässä, ollaan saatu setvittyä taajuudet. On ollut lähes joka taajuudelle vuotavia lähettimiä ja nekin ollaan saatu setvittyä. Huomattu että jos lähtöpaikka on lennättäjien vieressä, se kuka laittaa minin lähtöpaikalle, blokkaa tehokkaasti sillä hetkellä kauempana olevien videosignaalin. Tästä on selvitty kun siirtää lähtöpaikkaa kauemmaksi lentäjistä, eikä skabassa ole tuota ongelma kun kaikki lähtee yhtä aikaa yhtä läheltä.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #166 : 05 Toukokuu, 2015, 06:46:22 »
Omasta mielestä viivalle tullaan sillä kalustolla mitä on. Meillä ei nyt kukaan lennä 6 tuumaisilla ja 5 tuumaisista käytössä on 5x3 ja 5x4.5 bullnoseja. Akkuina 3s ja 4s sekä koneina mitä nyt on. Vauhti ei ole ongelma ja liiat tehot versus lentotaito, löytyy mini ekasta pusikosta. Ei siinä kerkeä kenenkään muun kalustoa rikkoa ja tarpeeksi monta kertaa kun pusikosta noutaa, oppii kyllä hölläämään vauhtia mutkiin. Rajoitukset mankkaan skaboja varten ei toimi, koska parasta lentää sillä setupilla mihin on tottunut ja minkä on omaan tyyliin säätänyt.

Enemmänkin ongelmia on aiheuttanut videolähettimet. Kun on 4-5 miniä yhtä aikaa lentämässä, ollaan saatu setvittyä taajuudet. On ollut lähes joka taajuudelle vuotavia lähettimiä ja nekin ollaan saatu setvittyä. Huomattu että jos lähtöpaikka on lennättäjien vieressä, se kuka laittaa minin lähtöpaikalle, blokkaa tehokkaasti sillä hetkellä kauempana olevien videosignaalin. Tästä on selvitty kun siirtää lähtöpaikkaa kauemmaksi lentäjistä, eikä skabassa ole tuota ongelma kun kaikki lähtee yhtä aikaa yhtä läheltä.

Tää mikek:n teksti asiaa. Tuli jo todistettuu meidän metsässä keväällä. Kukaan ei vetänyt lähellekään täysillä. Tasainen lento oli se millä pärjää. Rata kuitenkin oli simppeli, ja maaliinpääsyjä todella vähän.

Terve kaikille tasapuolisesti. :D

Mites tarkka tuo kokorajoitus olisi? Aiemmin joku kirjoitti että alle 299mm ristimitta voisi olla hyvä, entäpä jos on kokona 280mm ristimitta, onko se silloin liikaa, vai menisiko noin 270mm kokoluokkaan?
Samoin tuo propelli koko, voisiko esim 6 tuumaa olla okei jos on 1900KV motit?
Itselläni oli multissa ennen 2300kv moottorit, mutta lentäminen oli mielestäni vaikeaa, siksi hiukan pienensin, vauhtia on ainakin mulle ihan riittävästi vieläkin. Akkuina on 3S, joten ihan älypotkuja ei siitä irtoa. Propellikoko on kokoajan pysynyt siinä kuudessa tuumassa, enkä vieläkään ole koittanut noita 5 tuumasia. Saattaapi olla et se muuttas asiaa.


Terkuin
Jarno




Tosta vaikeasta lentämisestä lähtisin syyttämään lennonohjainta enkä moottoreita ja potkureja. Melki sanoisin että hyvin säätämällä saa minkä vaan mukavaksi lentää. Multia ku kuitenkin ohjaa se elektroniikka ja pilotti vaan esittää toivomuksia asennosta tai kulmanopeuksista.


Kokoon sen verran. Isompi aina vaikeempi samalla radalla ja torppi maksaa enemmän. Kukin lentää lompakkonsa mukaan, mut voi olla vaikee pärjätä pienemmilleen.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #167 : 05 Toukokuu, 2015, 06:49:55 »
...edullisimmilla "puolihiilikuituisilla" rungoilla.
 
Minä ainaki suosittelisin alottelijalle sitä alussa hiukan isompaa sijoitusta ja oikea täys hiilikuiturunkoisen hankinta. Tuo hiilarirunko kun kestää oikeasti iskua aivan eri mallin kuin G10 versiot ja niitä kolauksia alussa aina tulee. Pitemmän päälle halvempi runko. Kauppiaan kannalta toki heikompi runko parempi.  :D

Poissa Certi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Team PKS FPV
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #168 : 05 Toukokuu, 2015, 10:54:52 »
Rungolla ei niin väliä, ostaa sen minkä haluaa. Videolähettimeen kannattaa sijoittaa muutama kymppi enemmän kuin kiinamalleihin (juu, mulla on niitä kiinavehkeitä kiinni...) kun ne halvat tuppaa vuotamaan ainakin kun audio-inputti kelluu. Muistakaa siis maadoittaa audio kun sillä ei tee mitään.

Toinen juttu on tuo "EPA"-rajoitin. Sitä ei pysty tekemään, ja vaikka tekisi, sen pystyy ohittamaan lento-ohjaimesta.

Nousun ja halkaisijan rajoittaminen esim niin, ettei halkaisija+nousu*kennomäärä*moottorin KV ole yli 66000 rajoittaa 4S käyttäjien moottorit 2093KV:hen kun käytössä 5x3". Tosin, en näe rajoitusta tarpeelliseksi vielä.
Käytännössä potkurin ilmanopeuden pitäisi olla sama käyttäessä 4S tai 3S setuppia jotta kaikki pystyvät lentämään suorilla yhtä lujaa (samalla moottorilla 3S ja 4,5" nousua = 4S ja 3,38" nousua). Halkaisijalla taas saadaan lisää staattista työntövoimaa, siksi tuossa ehdottamassani kaavassa myös halkaisija. Vastaavaa rajoitusta käytetään lennokkipuolella aircombat-touhuissa.

Aluksi tosiaan kaikki vaan viivalle.

Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #169 : 05 Toukokuu, 2015, 14:58:09 »
Aluksi tosiaan kaikki vaan viivalle.

Mä harvoin certin postauksista tykkään, mutta jos olisin kopterit ry kannatusjäsen niin voisin tykkää nappia painaa nyt ;D
Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction