Jos halutaan pitkää leijutusaikaa mahdollisimman kevyellä kopterilla, niin varmasti 4s akut on parempi vaihtoehto.
Mikäli kuormaa on enemmän, on 6s akusto parempi vaihtoehto.
Käytännössä en näe mitään järkeä tuon tyyppisen kokoonpanon päivittämiseen, varsinkin jos ajattelee taloudellisesti.
Helpompi vaihtaa mahdollisimman isot potkurit, mitä nykyiset moottorit kestää tai käyttää isompia akkuja. Myöskin ylimääräisen painon pudottaminen tuo suoraa hyötyä.
Olennaisinta on omaan käyttöön parhaiten rakennettu kokoonpano.
Uusimmassa X8 kuvauskopterissa on itellä 2x8000mAh 6s akut, joilla kameran kanssa ollaan ilmassa lähes 15min kerrallaan. Kone painaa n. 10kg.
GH-kokoista kameraa varten olisi varmasti päässyt vähemmälläkin akustolla ja kopterin painolla, mutta nykyinen kokoonpano sietää jopa 1-2kg lisäkuorman tulevaisuutta varten.
Eli melkein ensin tarkkaa harkintaa mitä aikoo ilmassa kannatella ja mitkä asiat on tärkein omaan käyttöön huomioida.