Jep jep,
Täällähän tuntuu olevan oikein wanha kunnon vasikointi meneillään, että varmasti päädytään ruotsin malliin. Tervettä järkee nyt käteen, ettei vaan luisuta siihen. Vai mitä te itsekkin harrastaja ajattelette kun teette ilmiannon kopterista, oli se sitten poliisille tai jollekki muulle? Mitä voitatte? Mitä häviätte? Tuntuu, että kaivatte omaa hautaanne sillä toiminnalla.
Ja en.. en puolestele millään tavalla tuota yleisön päällä lentelyä ym. vastuutonta, vaan vain ja ainostaan vastuullista lentämistä.
Katoin mielenkinnosta yhden tämän "Harryn" kuvaamaan videon "Kuivan sillan eritasoliittymä Loimaalla". Noviisi kun olen niin kysyn, että mikä tuossa videossa oli teidän mielestänne "rikollista" tai laitonta?
Mun mielestä kopteri ei edes ylittänyt tietä tai vastaavaa laitonta mitä nyt noviisina voisin keksiä. Kopteri oli hanskassa koko ajan, joten mikä meni pieleen? Korkeus vai?
Haluisin vaan aloittelijana tietää, etten tee samoja virheitä.
Ja just näinhän tää kerkes mennä. Kun luin eteenpäin päin niin tämä tuli vastaan:
"Miten vakuutukset? Nyt kun trafi on määrännyt: Kauko-ohjatulla ilma-aluksella on oltava ilmailun vakuutusasetuksen mukainen vakuutus. (Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 785/2004.
Paras tässä on se, että suomessa ei ole tarjottu 20-vuoteen ilmailuvastuuvakuutuksia
. Tällä hetkellä yritykset voivat hakea suomalaisen meklarin kautta vastuuvakuutuksen toiminnalle, mitkä alle 1,5kg laitteissa pyörivät 250eur sis alv/vuosi kustannuksissa.
Eli kaikki yksityiset phantom pilotit lennättävät laittomasti. Ja kun toiminta on ilmailulainsäädännön piirissä myös rangaistukset on sitä luokkaa ja siellä ei sovitella.
Laitteen käyttötarkoitus ratkaisee, eli sama laite voi olla kumpi vaan. Inspiret ja phantomit ovat kuvaamista varten."
Ja vielä toinen:"
Tässä lainaus paikallisen lennokkikerhon puheenjohtajalta, joka oli myös Ilmailuliiton mukana valmistelemassa lausuntoa Trafille määräyksestä: OPS M1-32 Määräyksessä ainoastaan käyttötarkoitus ratkaisee. Jos käytät nelikopteria "urheilu- ja harrastetoimintaan" niin se on lennokki siinä missä kaikki kiinteäsiipisetkin. Jos käytät sitä ammattimaiseen toimintaan, niin sitten se on Ilma-alus ja silloin pitää tehdä ilmoitukset, hommata vakuutukset jne. Tekniikalla ei siis ole mitään tekemistä asian kanssa vaan ainoastaan käyttötarkoituksella. Nelikopteria koskevat harrastekäytössä täsmälleen samat säännöt kuin kaikkia muitakin lennokkeja."
,Tomi