Kirjoittaja Aihe: E-Sky Lama V4  (Luettu 7627 kertaa)

Duster

  • Vieras
E-Sky Lama V4
« : 16 Elokuu, 2008, 12:18:02 »
Olisko mitään lääkettä ohjaus ongelmaan, kun ei meinaa millään saada eteen/taakse liikkumaan kunnolla. Ei tarvitse olla juurikaan tuultakaan niin ei jaksa takaperin lentää.

Ja pystyykö mitenkään vakauttamaan moista kopteria, kun kallistuu liikaa niin mitään ei ole tehtävissä vaan kaasuakin jos laittaa niin kyljellään menee vielä pahemmin. No eihän tämä ole 3D kopteri, mutta ei voi edes kovasti mennä, koska häviää ohjaus totaalisesti jos liikaa pääsee kallistumaan ja sitten maa kutsuu.

Mitäkäs tuosta Proportionalista säädettiinkään?

juhpal

  • Vieras
Vs: E-Sky Lama V4
« Vastaus #1 : 16 Elokuu, 2008, 13:05:05 »
Juu, aika samanlaista mun Lama V3:lla. Ei noilla ilman viritysosia kovin kovaa lennetä... Joka tapauksessa Lama V3 on V4:aa hieman parempi liikkumaan eteen/taakse, siksi ostin sen enkä V4:aa. V4 ongelma on lyhyet servo armit, siihen tosin voi modata samanlaiset kuin V3:ssa. keskustelua aiheesta:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=803147

Ja sitten linkit servo armien uloimpiin reikiin kiinni. Tällöin tosin ilmeisesti pitää hieman leikellä Lama V4 kabiinia, jotta ne pidemmät armit mahtuu...

Jos haluaa oikein hurjaksi heittäytyä, niin voi siihen laamaan modata tupla swashplatet, jolloin varmasti mennään kovaa eteen ja taakse:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=839154

Tuota jälkimmäistä modia tekisi mieli joskus kokeilla, ihan mielenkiintoinen :) Jäi vaan toistaiseksi modaukset tekemättä ku ostin Belt CP:n, enkä viitsinyt laittaa laamaan enempää rahaa kiinni (vielä).

Helppoja ratkaisuja nopeampaan eteen/taakse liikkeeseen on tietysti xtreme lavat ja paremmat moottorit esim. tuolta saa:

http://aerotronic.nl/nl/upgrades-74/alle-coaxialen-95/

Tosin V2 moottorit xtremeltä on vielä paremmat. Samalla kannattaa tietysti päivittää pidempi xtreme inner shaft (lavat ei osu yhteen niin helposti) ja alumiininen kallistuslevy (swashplate) ja servot ja ... :).

Duster

  • Vieras
Vs: E-Sky Lama V4
« Vastaus #2 : 16 Elokuu, 2008, 13:20:33 »
Mulla on alumiininen nuppi/swashplate satsi, mutta asennan vasta kun/jos jotain rikki menee.
Käytössä myös valkoiset Super Hero extra hard lavat.

Eipä tähän viitsi hirveitä rahoja laittaa. Kunhan oppis suunnat niin sit uskaltaa ottaa Rexin ajoon.

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E-Sky Lama V4
« Vastaus #3 : 16 Elokuu, 2008, 13:58:19 »
Kato että mikään ei ota kiinni (mikään linkki siis) ja että on kunnolla tasapainossa. Minä kun sääden toisen hepun caliber m24 niin noi autto.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

juhpal

  • Vieras
Vs: E-Sky Lama V4
« Vastaus #4 : 16 Elokuu, 2008, 18:53:53 »
Lukaisepa tuo threadi (on aika hyvä, oikeastaan loistava!):

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=727689

Tuon threadin sivulla 10 on myös hyvät kuvat ja ohjeet pidempien servo armien laitosta. Tää on nyt vähä mutua, mutta alumiini-swashplate kannattaisi ehkä asentaa, sillä se saattaa auttaa hieman (vähintäänkin tarkempi kontrolli).

Miten hyvät muuten on nuo super hero extra hard lavat? (jos nyt kuitenkin jonkun tilauksen sinne johnhobbyyn sit pistäisin) Huomaako vakioihin mitää eroa?

Duster

  • Vieras
Vs: E-Sky Lama V4
« Vastaus #5 : 16 Elokuu, 2008, 22:07:50 »
No hyvistä nyt tiedä, mutta paljon paremmat lavat kuin vakiot ja ennen kaikkea halvat ja nyt on todettu että kestävätkin. Kone tullut ainakin sen 10 kertaa maahan ja lavoissa vasta ruohon väriä.

Poissa Tepaja

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E-Sky Lama V4
« Vastaus #6 : 08 Lokakuu, 2008, 06:32:26 »
Hieman keskustelusta poiketen, mutta minulla on ongelma E-sky co-comanche kopukassa ongelma. Ohjeiden mukaan vasemmasta tikusta horisontaalisti liikuttamalla kopukan pitäisi kallistua, mutta minulla kääntyy akselinsa ympäri. Mikä pitäisi olla oikeassa tikussa... Voiko tuota jotenkin vaihtaa?

Toinen kysymys tulee laturista. Siinä on 11,1v lataus "pistoke", niin sillä ei varmaan kannata ladata vakio lipoa?

seppomikael

  • Vieras
Vs: E-Sky Lama V4
« Vastaus #7 : 08 Lokakuu, 2008, 09:06:17 »
Ei kannata.

Suomessa ohjataan kopteria siten että vasemmassa tikussa on kaasu ja perän kääntö ja oikeassa ne kallistukset.

Se 11,1V latauspistoke on tarkoitettu 3 kennoiselle akulle. Comanche käsittääkseni käyttää 2 kennoista.


Hannu

  • Vieras
Vs: E-Sky Lama V4
« Vastaus #8 : 08 Lokakuu, 2008, 14:54:38 »
Hieman keskustelusta poiketen, mutta minulla on ongelma E-sky co-comanche kopukassa ongelma. Ohjeiden mukaan vasemmasta tikusta horisontaalisti liikuttamalla kopukan pitäisi kallistua, mutta minulla kääntyy akselinsa ympäri. Mikä pitäisi olla oikeassa tikussa... Voiko tuota jotenkin vaihtaa?

Se on Mode 2:ssa, mitä Euroopassa yleisesti käytetään. Vasemmalla tikulla säädetään kaasua ja pystyakselin ympäri kiertymistä ja oikealla kallistellaan eri suuntiin. Muistaakseni siinä manuaalissa oli ohjeet moodin vaihtoon, vastaanottimessa on sitä varten pieni kytkin. Tuskin sitä kuitenkaan kannattaa vaihtaa, jos et ole ennestään tottunut Mode 1:een.


Lainaus
Toinen kysymys tulee laturista. Siinä on 11,1v lataus "pistoke", niin sillä ei varmaan kannata ladata vakio lipoa?

Sillä ladataan kolmekennoista akkua, joita on joissakin isommissa Eskyn koptereissa. Comanchen kaksikennoinen akku tulee aina siihen 7,4 V:n liittimeen. Sen pistokkeen ei pitäisi edes runnomatta sopia 11,1 V:n puolelle.

Comanche tuntuu kanssa olevan tuollainen, että eteen ja taakse se lentää selvästi heikommin kuin sivuille. Tosin joskus se ampaisee oikein kunnolla, kun työntää kahvan täysillä eteen ja antaa reippaasti kaasua.

Poissa another_finn

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: E-Sky Lama V4
« Vastaus #9 : 08 Lokakuu, 2008, 19:52:21 »
Ohjeiden mukaan vasemmasta tikusta horisontaalisti liikuttamalla kopukan pitäisi kallistua, mutta minulla kääntyy akselinsa ympäri. Mikä pitäisi olla oikeassa tikussa... Voiko tuota jotenkin vaihtaa?
Eskyn ohjeissa on kuvattu Mode 2:n kohdalla jokin täysin ihmisjärjelle vieras viritys (mode 3?) mikä ei suinkaan ole tuon läpyskän ainoa tai edes pahin virhe. Kuten edellä todettiin, mikäli kallistukset ovat oikeassa tikussa ja kaasu + kierto vasemmassa, on asia kunnossa. Moodin pystyy periaatteessa vaihtamaan patteritilan vasemman alanurkan kytkimillä, mutta lisäksi täytyisi vaihtaa jousi toiselta puolelta entisen kaasutikun puolelle.

LiPo-akkua ei muuten missään nimessä saa ajaa tyhjäksi ennen latausta, kuten ohje kehottaa tekemään. Dokumentaatio ja sen päivittäminen ei tunnu olevan tässä hintaluokassa valmistajan päällimmäisiä prioriteetteja  ;)

Poissa Jänkhäkopteristi

  • Seniori torppari
  • *****
  • a.k.a Mikael H
Vs: E-Sky Lama V4
« Vastaus #10 : 09 Lokakuu, 2008, 10:45:50 »
Eikös se ole riittävä varaus jäänyt kun kopu ei enää vastaa kaasuun ja samantien sitten lopettaa lentämisen?
T-Rex 100s
E-Sky Honey Bee CT

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: E-Sky Lama V4
« Vastaus #11 : 09 Lokakuu, 2008, 12:11:29 »
Eikös se ole riittävä varaus jäänyt kun kopu ei enää vastaa kaasuun ja samantien sitten lopettaa lentämisen?

Sitten kun se tehot alkaa loppumaan, tätäkään ei varmaan mahdottoman helposti leijutuksessa huomaa niin voi päästä tippumaan aika alas...
Itse etsin aijastimen avulla sopivan lento ajan, ja laturilla että paljonko jää mAh akkuun. sitten nostaa aikaa jos voi ja päin vastoin.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E-Sky Lama V4
« Vastaus #12 : 09 Lokakuu, 2008, 12:48:27 »
Itse etsin aijastimen avulla sopivan lento ajan, ja laturilla että paljonko jää mAh akkuun. sitten nostaa aikaa jos voi ja päin vastoin.
Toimiakseen luotettavasti tämä vaatii laturin, joka kertoo paljonko tuli sinne akkuun ängettyä virtasta. Noilla RTF pakettien latureilla voi tietysti yrittää laskea, että jos se lataa vaikka 0,5A virralla ja lataus kestää 2,5h, niin on tullu ladattua 1250mAh. En kyllä pitäisi tuota kovin tarkkana ratkaisuna...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
7 Vastauksia
6143 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Elokuu, 2008, 15:26:55
kirjoittanut Duster
24 Vastauksia
9853 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Tammikuu, 2009, 11:56:37
kirjoittanut Miku
31 Vastauksia
11242 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Huhtikuu, 2009, 12:02:08
kirjoittanut -DaMulQ-
9 Vastauksia
5643 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Tammikuu, 2009, 18:24:37
kirjoittanut another_finn
6 Vastauksia
10483 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Heinäkuu, 2016, 23:52:31
kirjoittanut jussisto