Kirjoittaja Aihe: Lentelin pitkään ja kaikki OK, lopussa tipahti - katso video  (Luettu 6968 kertaa)

Poissa madog2mad

  • Opetteleva torppari
  • **
Terve,

Lenneskelin täällä pellolla. Kaikki toimi mainiosti ja kopteri oli erittäin vakaa. Olin jo laskeutunut ja kävelemässä pois pellolta ja menossa kotiin. Autolla vielä kysyin kaverilta, että vedetään vielä ihan pikkanen 1-2 minuutin lento tässä.. Joten nousin siitä auton viereltä ilmaan ja en ehtinyt lentää kuin 10-20 sekuntia kun kone tuli spiraalina alas. Tuntuisi ihan kuin yksi moottori olisi sammunut. Kokeilin juuri tässä kotona ilman potkureita niin kaikki moottorit pyörii (lento oli about kuukausi sitten enkä ole ehtinyt tutkiskelemaan asiaa sen enempää vielä.

Tässä Video:

Täältä löytyy Lokifailit: https://www.dropbox.com/sh/oemtbrrtbfdzm7g/AADZcGkgbnsSL5WEJhyfd7vta?dl=0

En ole ihan pro noissa lokifaileissa, vähän niitä selailin ja näytti vaan että desired roll ei ollu yhtä kuin actual, eli jotain meni pieleen mutta en ymmärrä mikä. Akun virta jossain kohtaa heittelehtii tuossa lopussa, mutta en tiiä onko sen takia koska siinä oli välissä "disarm"? vai onko ollu joku akun vika sitten?

Osaisko joku fiksumpi auttaa? Ei uskaltais enää lentää tällä ennen kun syy selviäis, tietäis että onko jossain osassa vika vai onko ihan ok? Moottorit pyöri kaikki ainakin nyt kun testasin.

Kiitokset!

Poissa Tuomas P.

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Lentelin pitkään ja kaikki OK, lopussa tipahti - katso video
« Vastaus #1 : 17 Huhtikuu, 2016, 08:36:28 »
Oliko pakkasta...miten akun jännite käyttäytyi? Ettei pudonnut siksi.
TP.
Hiivaleipä + maapähkinävoi + Pepsi Max

Poissa jannesa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Lentelin pitkään ja kaikki OK, lopussa tipahti - katso video
« Vastaus #2 : 17 Huhtikuu, 2016, 09:44:57 »
Olisikohan tosiaan akkujännite tippunut liikaa. Login mukaan lennolle lähtiessä vielä yli 14 volttia, mutta lopussi tippui nopeasti alla 12 voltin. Yksi nopari on voinut lopettaa moottorin pyörittämisen liian alhaisen akkujännitteen takia.

Akkujännitteen kuvaaja:
https://www.dropbox.com/s/eoxghkk8tfp253w/logi_foorumilta.jpg?dl=0

Poissa Tuomas P.

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Lentelin pitkään ja kaikki OK, lopussa tipahti - katso video
« Vastaus #3 : 17 Huhtikuu, 2016, 10:50:10 »
Riippuu säätimen firmwaresta, kuinka käyttäytyy jännitteen laskiessa. SimonK-firmis poistaa low voltage cutoffin kokonaan, ja yleensä kopteri alkaa sitten vajota alijännitteen iskiessä. Jännitettä pitää vahtia koko ajan. Säätimien alkuperäinen cut-off voi saada yksittäisen säätimen katkaisemaan ensin, ja huonommalla seurauksella.
TP.
Hiivaleipä + maapähkinävoi + Pepsi Max

Poissa madog2mad

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Lentelin pitkään ja kaikki OK, lopussa tipahti - katso video
« Vastaus #4 : 17 Huhtikuu, 2016, 12:36:47 »
KIITOKSET nopeista vastauksista!

Pitää checkata nuo noparit. ostin vielä sen ohjelmointi kortin ja omasta mielestäni oon poistanu sen cut offin kaikista niistä. Aikasemmilla lennoilla lentäny kans aika tyhjäks niin että kun kaasu pohjassa niin ei vaan nouse enään ja siitä vaan laskeutunu (oli kyllä lämpimämpi keli). Varmaa nollan paikkeilla oli tai vähän ehkä plussaa. Pitääkin kattoa noi edellisten lentojen lokit (jos on tallessa) että mihin tuo voltage on päätynyt.

Poissa madog2mad

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Lentelin pitkään ja kaikki OK, lopussa tipahti - katso video
« Vastaus #5 : 17 Huhtikuu, 2016, 13:40:54 »
Checkkasin nyt vielä Noparit. Cut off Type oli oikein = soft-cut (ei ollu siis cut off päällä)
Mutta Cut off Voltage on optiot Low/Middle/High niin se oli Middle. Muutin sen nyt Low.

En tiedä voiko olla että johtu siitä sitten vaan. Medium cut off = 11,4V muutin nyt Low = 10,4V. Ei se tuossa graafissa kyllä näytä että menisi 11,4 alle. Mutta käy kyllä lähellä, might be.

Poissa jannesa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Lentelin pitkään ja kaikki OK, lopussa tipahti - katso video
« Vastaus #6 : 17 Huhtikuu, 2016, 21:54:24 »
Harmi, että logissa ei ole RCOUT -arvoja. Niistä näkisi mitä ohjain on moottoreille käskenyt. Itselläni teki kopteri vähän saman näköistä ja logeista (nimenomaan RCOUT -arvoista) viisaammat päätteli, että kaikki moottorit eivät ole täysin suorassa ja tasomaisesti toisiinsa nähden. Ja tosiaan, yksi varsi oli päässyt pyörähtämään ja moottri oli ehkä n. viisi astetta vinossa. Oli vielä sikäli pahaan suuntaan, että aiheutti lisää yaw -momenttia pyörittämään kopteria silloin kun juuri se moottoripari sai enemmän kierroksia saman suunnan yaw -momentin korjaamiseksi. Onpa vaikea selittää ilmiötä. Mutta onhan ja pysyyhän moottrit varmasti suorassa. Ei kai siinä muuta kuin huolellisen tarkistuksen jälkeen turvalliseen paikkaan testaamaan muutamat lennot ajamatta akkuja liian loppuun.

Poissa madog2mad

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Lentelin pitkään ja kaikki OK, lopussa tipahti - katso video
« Vastaus #7 : 18 Huhtikuu, 2016, 08:26:02 »
HEh.. itseasiassa tuon opin samalla kerralla. Olen aikasemmilla lennoilla aina vatupassilla laittanut about suoraksi moottorit. Mutta miettinyt aina että onko se niin tarkkaa. Nyt kun menin niin en kattonut sitä kauhean tarkkaan ja menin suoraan lentämään. Kone pyöri ympyrää heti nousun jälkeen. Otin samantien alas (onneksi kokonaisena) ja laitoin silmämääräisesti suoraksi ja toimi erinomaisesti. ELI tuli sekin kokeiltua = kannattaa laittaa aina niin suoraksi kun saa :D.

Mutta hassua jos tuossa olisi kesken lennon siirtynyt tuo, toisaalta se lähti juuri pienen kääntämisen jälkeen..

Näin se menee kun ovat vinossa :D
« Viimeksi muokattu: 18 Huhtikuu, 2016, 08:37:51 kirjoittanut madog2mad »

Poissa jannesa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Lentelin pitkään ja kaikki OK, lopussa tipahti - katso video
« Vastaus #8 : 18 Huhtikuu, 2016, 10:47:46 »
Viestin liitteenä yhden lentoni login kuvaajat moottoreiden ohjauksen osalta. KOhdassa 37 alkaa yaw -momentin kanssa taistelu, joka päätyi siihen, että ilmassa yksi moottori käytännössä sammui ohajimen ohjaamana ja kyllähän kopteri alas tuli kierteellä. Tuossa login mukaan taistelee ulkoista yaw -momenttia vastaan. Moottoreiden pyörimissuunnat huomioiden momentti yrittäisi kääntää kopteria vastapäivään, koska pyrkii lisäämään myötäpäivään olevaa moottoreiden momenttia. Niinhän se oli, että oikea takamoottorin putkityyppinen varsi oli päässyt kiertymään (n. 5 astetta) ja moottori ei ollut tarkasti oikeassa tasossa. Se oli kääntynyt niin, että aiheutti juurikin vastapäivään olevaa momenttia, jota pyrki korjaamaan kasvattamalla juuri sen moottorin ja vastapäisen moottorin vauhtia, joka taas lisäsi ongelmaa. Lopulta lennonohjain joutui jo käytännössä sammuttamaan toiset vastakkaiset kun toisiin ohjattiin jo lähes täysi teho. Login RCOUT -arvot pitäisi olla tasaisessa leijunnassa kaikilla moottoreilla suunilleen sama. Tokihan moottoreiden ei tarvitse olla tasossa toisiinsa nähden kunhan ovat sikäli symmetrisesti, että eivät aiheuta nosteellaan kiertomomenttia.

Poissa nurmipora

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Lentelin pitkään ja kaikki OK, lopussa tipahti - katso video
« Vastaus #9 : 18 Huhtikuu, 2016, 15:05:43 »
Checkkasin nyt vielä Noparit. Cut off Type oli oikein = soft-cut (ei ollu siis cut off päällä)

Soft-cut ei suinkaan tarkoita sitä, että low voltage cut-off olisi pois päältä, vaan sitä että säädin alkaa laskemaan moottorin tehoa omin päin jännitteen alittaessa säädinkohtaisen raja-arvon. Raja-arvo voi heitellä rajustikin samanlaisten säätimien välillä.

Suosittelen lämpimästi joko säätimien firmwaren flashaamista BLHeli/Simonk/tjms -firmiksiin tai multikopteriin alunperin tarkoitettujen säätimien hankkimista. Tietty joku jännitevahti kannattaa samalla laittaa kopteriin.

Poissa maek

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Lentelin pitkään ja kaikki OK, lopussa tipahti - katso video
« Vastaus #10 : 18 Huhtikuu, 2016, 17:21:41 »
Käytän tämänlaista http://www.ebay.com/itm/RC-Lipo-Battery-Low-Voltage-Alarm-1S-8S-Buzzer-Indicator-Checker-Tester-LED-EA-/261983330192?hash=item3cff6c5f90:g:MmIAAOSwMmBVt4gh
kaikissa lentävissä sähkövehkeissä. Tämä hälyttää jo yhdenkin kennon jännitteen laskiessa liian alas. Hälytysraja on säädettävissä. Olen säätänyt rajaksi 3,5 V / kenno. Hälytysääni on niin kova että kuulee kauempaakin. Tätä on kätevä käyttää koska kytkentä on akun tasausliittimeen.
Trex 500L Dominator, Beam E4 V1 FBL, Trex 250 dfc, Assault 100 Flybarless Dual Brushless
Turnigy SK450 Quad Copter, 250 quadrokopteri, Hubsan x4 HD, Hubsan H501S X4, 7 kiinteäsiipistä
Futaba T10J, Flysky TH9X

Poissa madog2mad

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Lentelin pitkään ja kaikki OK, lopussa tipahti - katso video
« Vastaus #11 : 19 Huhtikuu, 2016, 17:23:24 »
Soft-cut ei suinkaan tarkoita sitä, että low voltage cut-off olisi pois päältä, vaan sitä että säädin alkaa laskemaan moottorin tehoa omin päin jännitteen alittaessa säädinkohtaisen raja-arvon. Raja-arvo voi heitellä rajustikin samanlaisten säätimien välillä.

Suosittelen lämpimästi joko säätimien firmwaren flashaamista BLHeli/Simonk/tjms -firmiksiin tai multikopteriin alunperin tarkoitettujen säätimien hankkimista. Tietty joku jännitevahti kannattaa samalla laittaa kopteriin.

Juu, totta.. Mutta yleensä sen huomaa selkeästi kun akku alkaa loppumaan, joutuu lisäämään kaasua selkeästi että pysyy ilmassa. Siitä tietää sitten että tulee alas. Tyhmänä joku myynyt nuo Turningyn ESCit kun ei sillon tiennyt noista, niin nyt siitä kärsii sitten. Ei viittis heti mennä heittämään pois ja maksaa 100€. Tietty Simon K varmasti paljon parempi, mutta luulen että pärjään noilla jonkun aikaa. Flashaaminen olisi ihan järkevä, Vaikutti aluksi ainakin kun katto niin monimutkaselta, mutta voisi kyllä harkita. Onko jollain muuten valmiiksi askarreltu noita kaapeleita? Voisin "vuokrata"/lainata tai ostaa pois halvalla jos ei tarvitse. Onko joku flashannu itse?

Poissa Hegu

  • Opetteleva torppari
  • **
  • www.skycat.pro
    • Kuvagalleria
Vs: Lentelin pitkään ja kaikki OK, lopussa tipahti - katso video
« Vastaus #12 : 23 Kesäkuu, 2016, 07:06:15 »
Juu, totta.. Mutta yleensä sen huomaa selkeästi kun akku alkaa loppumaan, joutuu lisäämään kaasua selkeästi että pysyy ilmassa. Siitä tietää sitten että tulee alas. Tyhmänä joku myynyt nuo Turningyn ESCit kun ei sillon tiennyt noista, niin nyt siitä kärsii sitten. Ei viittis heti mennä heittämään pois ja maksaa 100€. Tietty Simon K varmasti paljon parempi, mutta luulen että pärjään noilla jonkun aikaa. Flashaaminen olisi ihan järkevä, Vaikutti aluksi ainakin kun katto niin monimutkaselta, mutta voisi kyllä harkita. Onko jollain muuten valmiiksi askarreltu noita kaapeleita? Voisin "vuokrata"/lainata tai ostaa pois halvalla jos ei tarvitse. Onko joku flashannu itse?

Hobbykingiltä löytyy "fläshäys" työkalu posteineen alle parikymppiä. Olen kerran tuolla fläshännyt ja hyvin toimi. Kutistesukat pitää purkaa että saa prossan esille. Sopivan (toimivan) softan etsiminen oli pari kolme vuotta sitten ainakin jonkunlainen homma, mutta se lienee tänä päivänä jo helpompaa fläshäyksen yleistyttyä. Tässä se työkalu, tsekkaa että sopii sun ESCeihin: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__27195__Atmel_Atmega_Socket_Firmware_Flashing_Tool.html

Akkua ei kannata ajaa niin tyhjäksi että kopteri alkaa jo hyytymään. LIPOn kuormittaminen liian tyhjänä lyhentää sen elinikää merkittävästi ja saattaa tyhjäksi ajettuna olla jo kerrasta selvä. Piippari vaan mukaan ja aseta se reilusti yli kolmen voltin, mikäli mahdollista 3.5 volttiin. Tosin sopivalla kokoonpanolla akut kyykkää tuohon jo pian alussa ja pysyy siinä pitkään. Latauksen jälkeen tiedät mitä akkuun meni ja kuinka lähellä liian tyhjän rajaa olit. 20% olisi ainakin hyvä olla jäljellä laskeutumisen jälkeen, mieluummin enemmänkin. Kevyessä käytössä oikein käytettynä hyvä LIPO kestää vuosia.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
42 Vastauksia
18617 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Heinäkuu, 2011, 12:40:23
kirjoittanut Kuntsari
126 Vastauksia
77991 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Joulukuu, 2010, 20:18:35
kirjoittanut tuupola
8 Vastauksia
4057 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Maaliskuu, 2011, 21:35:14
kirjoittanut kopterifriikki
0 Vastauksia
2147 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Heinäkuu, 2011, 23:09:41
kirjoittanut Dumle
15 Vastauksia
8388 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Kesäkuu, 2014, 11:00:55
kirjoittanut Willeh