Muistelisin että kyseinen ohjeistus on ollut joskus minullakin esiluettavana. Siinä on toki asioita joista aika on tekemässä vanhan aikaisia. Kuten puulavat. Luultavasti parin vuoden kuluttua myös kaikilla aktiivisilla harrastajilla on käytössään 2,4Ghz radiot. Mutta, niin kauan kun näin ei ole, on ohjeistettava myös näitä muitakin.
Osalle osa ohjeista on aivan itsestään selvyyksiä. Mutta toista se on heille jotka asuvat esimerkiksi kaukana muista lennättäjistä. Hankkivat ensimmäisen polttiskopterin esimerkiksi ja alkavat itsekseen pelaamaan sen kanssa. Puulavat tulee helposti korjattua erikeepperillä tms. Kyllä tämmöisiä varmasti löytyy.
Myös oman järjen käyttö ohjeita lukiessa on sallittua. Teräväreunaisilla lavoilla mitä ilmeisimmin tarkoitetaan lapoja joissa on esimerkiksi teräväksi viilattu etureuna. Ei sellaisia taida olla myynnissäkään missään, mutta mistä sitä tietää mitä joku pellepelotin keksii illan synkkinä hetkinä kokeilla.
Metallivahvisteisilla lavoilla tarkoitetaan lapoja jotka ovat metallirakenteisia. Näitäkään ei onneksi taida olla olemassa, mutta ne on kielletty jottei kukaan niitä edes tekisi. Se lavan torsion sisällä kulkeva pianolanka tai vaijeri on turvallisuuden kannalta aivan olennainen juttu isoissa lavoissa eikä sitä pidä mitenkään sotkea metallirakenteeksi.
Suurin osa ilman lennättäjän lentovirheestä johtuvaa kaputtia voitaisiin melko varmasti välttää näillä ohjeilla. Korviini on kantautunut melkoisen monta tilannetta joissa joku kopterin sähköjärjestelmän johto on irronnut kesken lennon. 35 Mhz radioilla kulunut lähettimen antenni on aiheuttanut kaputin, itsellänikin vastaava oli todella lähellä aikoinaan. Allekirjoittaneelta unohtui jopa kerran pari perävedon voimansiirron ruuvia kiinnittää kaverin kopteriin ja siinä oli melkoinen tilanne lähellä. Onneksi se huomattiin matalalla ja silloin oli hiton hyvä tuuri. Joskus olen huomannut kun joku on meinannut lähteä lennättämään kopterilla jossa oli nupin pallilinkki haljennut. Joskus on kallistuslevytä kuula irronnut kesken lennon. Japanin MM-kisoissa 2003 yhdellä kaverilla katkesi jopa lepatusakseli ilmassa kun oli mennyt itse sitä modaamaan. Eli noita tyhmiä mokia sattuu ihan MM-tasolla. Näin ollen on melkoisen lapsellista alkaa naureskelemaan ohjeille joilla pyritään välttämään kaiken maailman kopterionnettomuudet.
Ai niin ja sattuipa minulle viime kesänä niinkin, että polttoaineletku tärisi ilmassa runkoon enkä huomannut sitä ennen kuin se puhkesi ilmassa. Eli on se syytä tarkistaa ne letkut jollei ennen jokaista lentoa niin, ainakin jokaisen lentopäivän aluksi ja lopuksi. Erittäin tärkeää olisi varmistaa sähköjohtojen kunto etteivät ne ole päässeet hankautumaan puhki tärinässä tms. Samoin liitännät ja kovien laskujen jälkeen sormin edes tunnustelemaan servojen rattaiden kunto.
Tuskin meistä kukaan käy kovin tarkkaa tarkistusta ennen lentoa läpi vaikka ei siitä haittaakaan olisi. Niin ja olen joutunut näkemään niitäkin tilanteita joissa lähdetään lennättämään tyhjällä vastarin akulla tai vastari sammutettuna. Polttiskopterin voi saada käyntiin vastarin ollessa sammuksissa ja moottorin tärinä voi avata kaasua lisää. Siinä vaiheessa on ikävä havaita, että radiot ei toimikaan. Muutami vuosia sitten kun Model Expossa oli ulkolennätystäkin. niin yksi sähkökopteri tuli tonttiin sen takia kun käytettiin samaa taajuutta vaikka niistä yritettiin pitää kuria. Siis taas inhimillinen virhe Helsingin keskustassa.
Vuonna 2001 kun sain ensimmäisen Freyani, niin ensi lento päättyi siihen etten saanut sitä edes ilmaan. Kaadoin sen kenttään heti koska aileron toimi väärin päin. Joskus on käynyt suomessakin niin, että gyro on päättänyt resetoida asetuksensa ja seuraavalle lennolle lähdettäessä se on toiminut väärin päin. Niin ja joku vuosi sitten joissain kilpailuissa. Olisiko olleet SM-kisat vai peräti Grensecup ruotsissa tms. niin eräs joukkueemme jäsen taisi ehtiä lennättää kopteri kymmenkuntametriä kunnes huomasi, että hänellä oli radiossa väärän kopterin ohjelma käytössä. Kaveri vaan alko ihmettelemään kun peräsin toimi väärin päin.
Sormet ei edes riitä laskemaan miten monta kertaa itse, joku kaverini tai muu harrastaja on startannut kopterin idle-up päällä. Näitä kertomuksia olisi ties miten paljon, miten Nokian Communicaattori on laitettu paskaksi kun se roikkui takin taskussa ja osui lapaan kun sitä mentiin pysäyttämään tai joku on yrittänyt pysäyttää kädellä idle-up päällä pyörivää roottoria. Onneksi siinä selvittiin murtuneilla sormilla. Viime kesänä kaverilla tuli kunnon haavat sääriin kun meni liian lähelle pyörivää lapakehää vaikka vauhtia ei enää ollut paljoa jne... Sähkökoptereilla on sitten omat juttunsa. Jos autorotaatio keskeytetään, niin eihän se säädin ammu liian nopeasti maksimi tehoja päälle roottoriin. Jne. Eihän kukaan yritä käyttää lavan pultteina tavallisia K-Raudan ruuveja. jne.
Täysin kattavia ohjeita on mahdoton tehdä. Mutta kyllä nuo ovat paljon tyhjää paremmat.
--
Timo Keränen