Kirjoittaja Aihe: Lainsäädäntö: Kauko-ohjatun ilma-aluksen ja lennokin lennättäminen  (Luettu 6645 kertaa)

Teme

  • Vieras
Voimassa oleva ilmailumääräys OPS M1 32:




Lainaus
Miehittämätön ilma-alus on ilma-alus, joka on tarkoitettu käytettäväksi ilman mukana olevaa ohjaajaa. Miehittämättömät ilma-alukset on usein myös varustettu jotain tiettyä tehtävää, kuten esim. valokuvaamista tai mittaamista varten. Miehittämättömien ilma-alusten alakategoria kauko-ohjatut ilma-alukset ovat miehittämättömiä ilma-aluksia, joita ohjaa kauko-ohjaaja (remote pilot) tai joiden toimintaan kauko-ohjaaja pystyy tarvittaessa puuttumaan.

Lennokit sen sijaan ovat harrastus- tai urheilutarkoituksessa käytettäviä, ilman ohjaajaa ilmassa liikkuvia laitteita. Lennokit voivat olla joko kauko-ohjattuja tai autonomisia, ns. vapaastilentävät lennokit.

Trafin määräys OPS M1-32 kauko-ohjatuista ilma-aluksista ja lennokeista on astunut voimaan 1.1.2017.
« Viimeksi muokattu: 07 Tammikuu, 2017, 10:38:03 kirjoittanut TeroS »

Teme

  • Vieras
Käytettäessä kauko-ohjattua ilma-alusta alueella, jota ei ole rajoitettu muulta ilmailul- ta tai miehittämättömän ilma-aluksen lennättämistä varten erotettu, on noudatettava seuraavia ehtoja, ellei Liikenteen turvallisuusvirasto ole myöntänyt poikkeusta kohdan 6 mukaisesti:
a) Kauko-ohjatun ilma-aluksen lentoonlähtömassa saa olla enintään 25 kg.
b) Käytön on oltava näköyhteyteen perustuvaa toimintaa, kauko-ohjatun ilma-aluksen on oltava koko ajan ohjattavissa ja sitä on lennätettävä vallitsevan sään ja valoisuuden huomioon ottaen riittävän lähellä kauko-ohjaajaa tai kauko-ohjaustähystäjää niin, että muu ilmaliikenne ja esteet voidaan havaita ja kyetään arvioimaan väistämistarve luo- tettavasti suoran näköyhteyden perusteella ilman apuvälineitä.
c) Käytettäessä kauko-ohjaustähystäjää on kauko-ohjaajalla ja kauko-ohjaustähystäjällä oltava yhteydenpitoaan varten luotettava viestintäväline, mikäli suora puheyhteys ei ole mahdollinen.
d) Lennätyskorkeuden on oltava alle 150 metriä maan tai veden pinnasta. Lennättäminen alempana kuin tehtävän edellyttämällä korkeudella ei ole sallittu. Korkeusrajoitus ei koske kiinteän esteen (esimerkiksi radiomaston) tarkastustoimintaa kohteen omistajan toimeksiannosta silloin, kun pysytään sivusuunnassa enintään 15 metrin etäisyydellä tarkastettavasta kohteesta, eikä lennättämistä ilmailutiedotusjärjestel mässä julkaistuilla lennokkien lennätyspaikoilla.[/li][/list]

3.12 Kauko-ohjatun ilma-aluksen lennättäminen lentoaseman läheisyydessä eli lähialueella (CTR, Control Zone), lentopaikan lentotiedotusvyöhykkeell ä (FIZ, Flight Information Zone) tai radiovyöhykkeellä (RMZ, Radio Mandatory Zone) on sallittua enintään 50 metrin korkeudella maan tai veden pinnasta, kun vaakasuora etäisyys kiitotiestä on vähintään viisi kilometriä. Mikäli on tarve lennättää lähempänä lentoasemaa tai korke- ammalla kuin 50 metriä edellä luetelluilla alueilla, kauko-ohjaajan on otettava yhteyttä ilmaliikennepalvelun tarjoajaan ja sovittava lennätyksistä erikseen. Jyväskylän (EFJY) ja Utin (EFUT) lentoasemien lähialueella lennättämisestä on kuitenkin kaikissa tapauk- sissa sovittava erikseen ilmaliikennepalveluelime n kanssa. Katso CTR alueet täältä: http://lentopaikat.fi ->Valitse lentokenttä ->VAC kartta

3.13 Kauko-ohjatun ilma-aluksen lennättämisessä on kiinnitettävä erityistä huomiota valvomattomien lentopaikkojen ja helikopterilentopaikkoje n läheisyydessä tapahtuvaan ilmaliikenteeseen sekä otettava soveltuvin osin huomioon mahdolliset paikalliset ohjeet.

3.14 Kauko-ohjatun ilma-aluksen on väistettävä kaikkia muita ilma-aluksia.

3.15 Kauko-ohjatun ilma-aluksen lennättäminen ulkosalle kokoontuneen väkijoukon tai asutuskeskuksen tiheästi asutun osan yläpuolella on sallittua vain kun:
a) ilma-aluksen suurin lentoonlähtömassa on enintään 7 kg,
b) käytetään sellaista lentokorkeutta, että hätätilanteessa voidaan suorittaa lasku siten, että siitä aiheutuva vaara on ulkopuolisille ihmisille tai heidän omaisuudelleen mahdollisimman pieni, tai ilma-alus on varustettu siten tai on ominaisuuksiltaan sellainen, että ulkopuolisille ihmisille ja heidän omaisuudelleen aiheutuva vaara on mahdollisimman pieni,
c) ilma-aluksen käyttäjä on laatinut toimeksiantokohtaisen kirjallisen turvallisuusarvioinnin, joka sisältää vaaratekijöiden tunnistamisen, riskien arvioinnin ja riskien vähentämisen,
ilma-aluksen käyttäjä on laatinut kirjallisen toimintaohjeistuksen, joka sisältää kuvauk- sen normaalitoiminnasta sekä toiminnasta häiriötilanteissa, ja
edellä c) ja d) kohdissa tarkoitetut asiakirjat säilytetään vähintään kolmen kuukauden ajan toiminnan päättymisestä ja esitetään pyynnöstä valvontaviranomaiselle.
Kohdan 3.15 vaatimukset eivät koske kauko-ohjatun ilma-aluksen käyttämistä viran- omaistehtäviin.
Kaikista kauko-ohjatuille ilma-aluksille tapahtuneista onnettomuuksista ja poikkeavista tilanteista tulee ilmoittaa Liikenteen turvallisuusvirastoon viraston antamien tarkempien ohjeiden mukaisesti.

Poissa jaska.t

  • Modetorppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry.#3.Kunniajäsen.Ämmässuo.
Tässä uudet säännöt trafilta.


Poissa Wilikki

  • TLR-Tiimipelotti
  • Jäsen 2024
  • *****
  • Espoon Ilmailukenttä, RC-Kopterit Ry #169, SIL
Äkkiseltään lärättynä vaikuttaa aika järki tekstiltä.

- #Telakalla SUPER Minipruutus - Mini PRÔTOS - 500 PRÔTOS - HENSELEIT TDR - LOGO 600SE - #Telakalla SAB Fireball -
Romut:  Skyartec Wasp X3V (RIP), Walkera Genius CP v2 Exät: T-Rex 450 Pro  DFC stretch 3GX, Gaui X7 Formula, SAB Goblin G700, SAB Black Thunder 700, Prôtos Evoluzione 770, Prôtos 380

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
3533 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Syyskuu, 2008, 22:19:08
kirjoittanut kaardian
0 Vastauksia
2954 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Lokakuu, 2014, 17:54:57
kirjoittanut TeroS
110 Vastauksia
58905 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Marraskuu, 2015, 22:46:58
kirjoittanut Pohjola
1 Vastauksia
2659 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Maaliskuu, 2016, 11:30:26
kirjoittanut TeroS
0 Vastauksia
8470 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Maaliskuu, 2016, 07:58:45
kirjoittanut Teme