Kirjoittaja Aihe: Pidemmän lentoajan salaisuus?  (Luettu 7374 kertaa)

Poissa Miika

  • Seniori torppari
  • *****
  • Hätiköiden hyvä tulee, paniikissa paras!
Pidemmän lentoajan salaisuus?
« : 24 Kesäkuu, 2010, 14:49:04 »
Moi,

Mitään ongelmaa ei siis ole, mutta kiinnostaa:
Miten saa aikaan mahdollisimman pitkän lentoajan kopterilla?

Akkukokoa suurentamalla toki helpoiten, mutta jos akku pidetään samana millä lentoaikaa saa pidemmäksi?

Nyt Sportissa kiinni 14T Pinjoni, 450M moottori ja RCE-BL35X nopari.
Leijuttelin äsken todella rauhallisesti Sporttia 6 min ja sain tulokseksi 1086mAh eli 181mAh/min.
Näillä luvuilla päästään 9.7 min maksimi aikaan, kun akkusta käytetään se 80%.

Auttaisiko pinjonin vaihto lentoajan lisäämiseen? Onko taloudellisempaa ajaa esim. flat 50% kaasukäyrällä vai normimodella joka mulla on 0-100% lineaarisesti?
Päästäänkö löysemmällä hihnalla pidempään lentoaikaan?

Muita ideoita?
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Pidemmän lentoajan salaisuus?
« Vastaus #1 : 24 Kesäkuu, 2010, 15:29:12 »
Itse jouduin tiputtamaan ajastimen 7 minuutista 5:30 minuuttiin vaihdettuani pinionin yhden hampaan isompaan.

Lennättämällä normimodella tai idlellä miten tahansa, ei tuota 7 minuutin ajastinta voi käyttää, vaan aina kului milliamppeereita huomattavasti enemmän kuin pienemmällä pinionilla. Kaasukäyrää normimodella en tosin tiputtanut saadakseni samat kierrokset nuppiin, kuin aiemmin oli normimoodissa.
Saimpa jopa kopterin sammumaan ilmassa heikoimmalla akulla, kun drag race testin tein. Kopterin kerättyä täyden vauhdin ja alkaessa vajota muutin suuntaa jyrkästi ylöspäin. Parin sekunnin nousun jälkeen nopari totesi vissiin akun jännitteiden tipahtaneen suht rankasti ja puhalsi pelin poikki sammuttamalla koko laitteen. Onneksi virrat palasivat ennen kuin maapallo törmäsi kopteriin ja laitteet säilyivät ehjänä sillä kertaa :)


Toki tuo lennätystapa vaikuttaa paljon. Rauhallisesti ajellen pienillä kierroksilla ja pienillä kulmilla pääsee ihan eri tulokseen kuin ajamalla täysillä apinarallia taivaalla.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Miika

  • Seniori torppari
  • *****
  • Hätiköiden hyvä tulee, paniikissa paras!
Vs: Pidemmän lentoajan salaisuus?
« Vastaus #2 : 24 Kesäkuu, 2010, 16:01:13 »
Kiitos Sammy!

Eli jos vaihdan pinjonin 14T -> 13T tai jopa 12T saan huomattavasti pidemmän lentoajan?
Eikö pinjonia vaihtamalla nuppikierroksetkin pienene, joilloin tehoa on vähemmän kuin 14T:llä, mutta lentoaika pidempi?

Taitaa mennä muutama pinjoni tilaukseen... :D
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Pidemmän lentoajan salaisuus?
« Vastaus #3 : 24 Kesäkuu, 2010, 17:37:58 »
Nuppikierroksia laskemalla kasvaa lentoaika, mutta tässä taitaa näytellä osaansa nopeudensäätimen hyötysuhde eri kierroksilla. Ns. paremmissa nopareissa, (esim YGE ja Kontronik) on joku "active free wheeling" -piiri, jolloin osakaasulla ajamisessa ei ole isoa eroa hyötysuhteessa verrattuna täyskaasuun. Halvemmissa nopareissa hyötysuhde voi olla osakaasulla paljon heikompi kuin täyskaasulla (joku voisi heittää teknisen perustelun miksi) jolloin nimenomaan pinjonin pienentäminen pidentää lentoaikaa kun kaasua voidaan pitää enemmän auki saman nuppikierrosluvun saavuttamiseksi.

tjsp
« Viimeksi muokattu: 24 Kesäkuu, 2010, 17:50:25 kirjoittanut Jussi. »

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Pidemmän lentoajan salaisuus?
« Vastaus #4 : 24 Kesäkuu, 2010, 19:47:26 »
Mites nuo fbl systeemit vaikuttavat sähkön kulutukseen? Luulisi ainakin, että nupin aiheuttama vastus pienenne kun stabilointilavat ja stabilointitanko poistuu nupista.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Pidemmän lentoajan salaisuus?
« Vastaus #5 : 24 Kesäkuu, 2010, 19:56:10 »
Mites nuo fbl systeemit vaikuttavat sähkön kulutukseen? Luulisi ainakin, että nupin aiheuttama vastus pienenne kun stabilointilavat ja stabilointitanko poistuu nupista.

Mulla meni FB systeemissä 3:30 lennon jälkeen 1700mAh akkuihin. Kun vaihdoin FBL systeemiin menee sinne 1300-1400mAh sisään. Tosin on hyvä ottaa huomioon että tipautin nupin kierroksia samalla 2500rpm --> 2400rpm, sillä FBL nopeus riittää matalammillakin kierroksilla. Eli hyvinkin voi saada 20% pidemmän lentoajan, leijutettassa varmaan vieläkin enemmän sillä F3N kisoissa meni vain 1100mAh.

-

Poissa kopterimies

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • Kopterit on siistejä
Vs: Pidemmän lentoajan salaisuus?
« Vastaus #6 : 24 Marraskuu, 2019, 22:56:29 »
Jos haluu mahdollisimman pitkän lento ajan ja tavallinen lentely ei 3D idle up meininki tietenkään. Niin Kokeilee tehda kaasu käyrän tyyliin 0-30-50-70-85 tms. ja kokeilun jälkeen sitten huomaa kun kokeilee leijumista paikallaan että missä kohtaa kaasu on. Ja kun nouset ylös päin onko liian laiska jos on niin muuttaa alkua 0-40-50-.... Ja jos taas kokee että oli keskikohdan kaasu about hyvä vaikka niin muuttaa siitä 50-jälkeen vaikka 60-70. Ja Joskun tein itelleni ekan flight moden joka oli se taloudellisin mihin voi tyytyä ja sitten seuraava sellanen että potkua on varman päälle mutta ei turhaa mitään urku auki jne... ja sitten jos ensin laskeutuu völillä ja vaihtaa flight moden. Niin hakee ne kaikki niin että kaasu keskellä kopteri ei mee ylös eikä alas päin vaan se on about paikallaan. Niin sitten on kätevä ilmassa pysähtyä leijuntaan ja vaihtaa flight mode niin ei tapahdu mitään levotonta.  Tää oli hatusta heitetty mutta tällä idiksellä saa haettua sen pisimmän lento ajan. ja sitten tietty eri pinjoni. Kun huomaa kumpaa tarvii hyödyksi. Isompiko pinjoni? enemmän jengaa vähemmällä kaasulla. Mutta kun tulee raskaammat välitykset ei voi tai kannata kaasu käyrän muutokset minimistä maksimiin olla niin jyrkät erot. Voi käydä raskaaksi nopea nousu jos samalla joutuu nostaa kierroksia. Mutta näin kun lähtee liikkeelle niin tietää itse kohta parhaiten oman laitteensa

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
20 Vastauksia
12141 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Joulukuu, 2013, 18:47:59
kirjoittanut Maikko
0 Vastauksia
2480 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Syyskuu, 2016, 23:40:05
kirjoittanut Perusmalli QRX-350