Kirjoitetaan nyt tännekkin, kun verenpaineet on hieman laskeneet.
Pienenä vinkkinä vaan, että negatiivista "itku" palautetta tulisi huomattavasti vähemmän, jos noita säännöksiä ja niiden perusteluita avattaisiin vähän laajemmin kuin myös trafin kanssa käytyjä keskusteluja. Esim. miksi rekisteröityminen pitää uusia ja on aina maksullista? Eihän ajokorttiakaan tarvitse 5 vuoden välein uusia ja maksaa itseään kipeäksi. Keille noita rekisteröityjen tietoja luovutetaan ja millä perusteilla? Millä perusteilla tiukemmat säännöt koskevat kaikkia lennokkeja, joissa on kamera, riippumatta siitä lähettääkö ko. kamera edes kuvaa takaisin maahan vai ei? Miten käy FPV lennättämisen? Jne. Sen sijaan viesti tuntuu ennemmin olevan ylimielinen "suut kiinni ja lompakot auki". Sitten vielä ihmetellään kun tulee paskaa niskaa.
Onneksi ei ole pelkästään teidän harteilla tämä asian ajaminen, vaan kansalaisilla on muitakin keinoja vaikuttaa. Trafi tai virkamiehet ylipäätään, edes EU:ssa, ei ole mitään jumalia joiden sana on ehdoton laki. Niihin päätöksii voi yrittää muillakin
laillisilla keinoilla vaikuttaa, jopa jälkikäteen. Teidänkin olisi ihan hyvä sisäistää demokraattisen yhteiskunnan periaatteet siitä, että ne virkamiehet on olemassa meitä kansalaisia varten eikä toisinpäin, kuten nyt asenteissanne tuntuu vähän olevan. Olisi toki ollut kaikkien kannalta parempi, jos näistä asioista olisi voitu keskustella avoimesti ja hyvässä hengessä. Nyt on jäänyt väkisinkin sellainen kuva, kuin EK olisi ollut neuvottelemassa työntekijöiden puolesta.
Kokonaisuutena ymmärrän ja hyväksyn kyllä tarpeen uudelle lainsäädännölle. Tähän olisi pitänyt tarttua jo vuosia sitten. Nyt tulee väkisinkin vaan olo, että kiireessä tehdään juosten kustua ja liike-elämä edellä, harrastajat jälleen unohtaen. Vastenmielistä tästä tekee se, että niiden instanssien edustajat, jotka ovat olemassa meitä harrastajia varten, tuntuvat suhtautuvan kovin ylimielisellä asenteella itse harrastajiin. Ainoa lohduttava seikka on, että oma henkilökohtainen harrastus keskittyy lähinnä sellaisiin paikkoihin, joissa riski valvonnan kohteeksi joutumisesta on olemattoman pieni, niin voi suhtautua näihin uusiin lakeihin, jos ne pahimmassa muodossaan toteutuvat, ns. Italialaisella menttaliteetilla. Toki ohjelmisto- ja laitekehityksen joutuu lopettamaan lähes kokonaan, mutta sekin on enemmän muilta pois kuin itseltä.
Sääliksi käy vaan koko harrastusta ja etenkin uusia harrastajia. Jos jo 10€ minikopterin lennättämisestä joutuu maksamaan 30€ vuodessa, se tuskin houkuttaa hirveästi uusia kokeilijoita. Toki kituville kerhoillehan tämä varmaan tuo jonkin verran uusia jäseniä ja ehkä se on näillä Petreillä ja Pettereillä ollutkin se rakentava ajatus. Vaikea kuitenkin nähdä, että nyt esitetyssä muodossa tämä lait ainakaan suurta ryntäystä aiheuttaa tai tekisivät kokonaisuutena hyvää koko harrastukselle. Enneminkin jättää lisää ilmatilaa kaupalliseen toimintaa joka myöskin lienee oleva ääneen sanomaton tavoite. En ole yhtään yllättynyt jos muutaman vuoden sisällä nähdään muutama Trafin virkamies vaihtamassa yksityselle puolelle. Tämä kun on tupannut olemaan maan tapa jo pidemmän aikaa.
Nyt jäänkin odottelemaan tämän viestin miehekästä poistoa ja iki-bannia perustuen yksityiseen viestienvaihtoon, jolla ei ole tämän foorumin kanssa mitään tekemistä. Alea iacta est.