Kopteri on flybarilla ja on Align Trex kopio.
Kopteri myytiin minulle säädettynä ilman radiota.
Asensin oman Devo F7 radion niin säädöt eivät enään päteneet. Swashplate oli ihan ketuillaan.
Tämä on ensimmäinen CP kopteri minulle ja lennokkiharrastajana nuo throttle curvet, swash curvet ja lapakulmiensäädöt on hepreaa.
OK, harmin paikka.
Ehkä myyjä on forumilta ja saat yksityisviestillä apua?
Sen verran täytyy myyjää näpäyttää, että jos myy flybar kopteria myyntipuuheella "Säädettynä", niin että radio ei kuulu kauppaan niin mitäköhän silloin on itseasiassa säädettynä? Linkkien pituudet?
Nyt vähän kiirus, enkä tunne devoa ollenkaan, toivottasti joku ehtii kaivaa vuosien takaa FB kopterin perussäädöt tai jopa joku jolla on devo7. Yksi tiedettävä asia olisi myös perää pitävän gyron merkki ja malli?
Ranskalaisilla viivoilla homma menee kutakuinkin näin..
- Moottorista pari johtoa irti. Jos takasinlaittessa motti pyörii vikasuuntaan, meni arvaus johtojen paikoista väärin.
- Swashtype oikein. 3 servoa 120 astetta.
- Jos nupin servot ei liiku samaan suuntaan pitchistä, servoasetuksista löytynee reverse.
- Lapkulmakäyrään -100 - 100 (täydet liikkeet)
- Subtrimmit (servokohtainen arvo) nollaksi.
- Kepit keskelle, onko servokädet 90 asteen kulmassa, jos ei, mieti onko ero niin iso että kantsii siirtää servokättä servolla vai naputella subtrimmillä asiat suoraan. Tässä kohtaa lapakulmien pitäisi olla 0 astetta (silmämääräinen on ihan ok jos ei ole lapakulmamittaria). FB kopterissa, lapakulmia voi katsoa vain sitten että itse flybar on 90 astetta akseliin nähden. Koita samalla katsoa että molemmissa lavoissa on sama 0. Jos lavoissa on iso ero kulmissa vaikka flybar ja swash on suorassa niin swashilta lapaan menevää linkki joutuu kiertelemään.
- Varmaan sitten servojen endpointeilla voi säätää maksimiliikkeen siten että ei ole ihan hullut kulmat tikku alhaalla tai ylhäällä. esim max 12-14 astetta, tästä voi olla montaa mieltä. Parempi olisi radiosta löytää joku swashin liikerataan vaikuttava asetus. Lapakulmakäyrällä voi toki myös rajoittaa.
- Sitten pitäisi tarkistaa toimiiko aileron/elevon tikku oikeaan suuntaan. Jos ei toimi, niin taaskaan en tiedä mikä on tällä radiolla paras konsti. Ehkä joku swashmix.. Servojen reversellä ei enää voi pelata, koska liikkeet vaikuttavat aina kaikkiin servoihin. SWASH jotain on säätö?
- Rudder servossa pitäisi ensin varmistua että liikesuunnat on oikein, kun rudderia kääntää oikealle, peräroottori puhaltaa enemmän oikealle. Tää täytyy vain järkeillä. Jos tikusta liikesuunta on väärä, servon reverse auttaa.
- Gyron korjaussuunta pitää olla oikein, eli kun perää heiluttaa sähköt päällä, niin ilmavirran tulee vastustaa liikettä, tämä pitää kanssa vaan miettiä. 50% mahdollisuus että on oikein. (Tämä itseasiassa voisi olla se yksi asia joka on "säädöissä", koska tieto tallentuu gyroon eikä radioon.)
- Jos löydät gyron manuaalin, niin siinä kenties neuvotaan miten perän endpointit saadaan säädettyä. Tätä ei tehdä radiosta vaikka siltä voisi tuntua, gyro ohjaa perää itsenäisestikin. Sitten kun tiedät gyron merkin niin googletellaan.
Ehkä jotain muuta... hmm..
Toivottavasti joku paikallinen osaa jeesata, mieluiten toki myyjä itse?