Kirjoittaja Aihe: YS 91SR yskii  (Luettu 5598 kertaa)

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
YS 91SR yskii
« : 30 Joulukuu, 2008, 20:11:52 »
Terve,

Avant Aurorassa on kiinni otsikon mukainen moottori. Putki on Hatorin SB19FH, kaasuservo Futten S9254 ja lisäksi revlimitteri on käytössä (sisäänrakennettu vastariin, Spektrum AR7100R). Polttoaine on kotitekoista, jossa 20% Klotzin heliöljyä ja 20% nitroa. Videossa näkyy ongelma eli kuormitettaessa moottorin käynti alkaa pätkiä. Tämä korostuu, kun nojaa nousussa kopterilla eteenpäin. Olen myös miettinyt, voisiko tuo olla yksisuuntaislaakerivika. Silloin kuitenkin luulisin kierrosten nousevan, kun laakeri antaa periksi, mutta moottori tuntuu päinvastoin melkein sammuvan. Muuten tuo toimii hienosti. Käy tyhjäkäyntiä hyvin, ei nikottele kierrosten noustessa leijuntaa varten ja taivaalla voi ajella rauhallisesti. Savua on runsaasti ja paineet pysyvät tankissa. Keskineula on nyt 1,5 kierrosta auki ja yläpää kierroksen verran.

Video:
« Viimeksi muokattu: 07 Maaliskuu, 2009, 13:27:02 kirjoittanut Ville Erkkilä »

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: YS 91SR yskii
« Vastaus #1 : 30 Joulukuu, 2008, 20:26:22 »
Onko sulla headeritankkia?? kuulosti ihan ilmakuplalta.... kone heilahti ennen kiihdytystä siten että klunkki taisi olla jossaki muualla ku polttoaine...
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: YS 91SR yskii
« Vastaus #2 : 30 Joulukuu, 2008, 20:33:40 »
Ei ole, mutta klunkki on OMIn Fuel Magnet eli sieni, joka imee itseensä polttoainetta. Sen pitäisi ajaa header tankin virka. Ulkomailla ovat näin sitä kovasti kehuneet. Seuraavalla kerralla voin testata täydellä tankilla, yskiikö.

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: YS 91SR yskii
« Vastaus #3 : 30 Joulukuu, 2008, 20:37:59 »
Ei ole, mutta klunkki on OMIn Fuel Magnet eli sieni, joka imee itseensä polttoainetta. Sen pitäisi ajaa header tankin virka. Ulkomailla ovat näin sitä kovasti kehuneet. Seuraavalla kerralla voin testata täydellä tankilla, yskiikö.

venyny klunkkiletku joka vuotaa jostain matkalta tai painuu kasaan ja fuilin tulo estyy?

Tai ihan finaalissa olevat moottorin laakerit jotka jossain asennossa alkavat ahdistaa enempi. Tämän tosin luulis jo kuulevan äänestä joten katsoisin ensin sen klunkkiletkun..

- Ilkka

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: YS 91SR yskii
« Vastaus #4 : 30 Joulukuu, 2008, 20:47:11 »
Samoin katsosin sen klunkkiletkun ja uus tulppa vois olla paikallaan. Noi YS on kyllä aika varmoja pelejä sanoo entinen O.S.omistaja.

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: YS 91SR yskii
« Vastaus #5 : 30 Joulukuu, 2008, 21:11:01 »
Samalla tavalla se voi hörppiä ilmaa sen foamin seasta ku normiklunkilla... Headeri oikein kasattuna on paljon varmempi ratkaisu ku nuo "tuhvero"klunkit...


no enivei... videolla moottori hörppäisi jostaki välistä ilmaa tai ei saanut fuilia ehkä vissiinki, tai ainaki kuulosti siltä..
« Viimeksi muokattu: 30 Joulukuu, 2008, 21:18:31 kirjoittanut Timo Huhtamäki »
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: YS 91SR yskii
« Vastaus #6 : 30 Joulukuu, 2008, 21:18:07 »
Onko OMI magneetissa huopa vai vaahtomuovi "tuhvero"?   Olen omin silmin nähnyt semmosesta huopa "tuhverosta" irronneen nöyhtän tukkiman polttoainesuodattimen...
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: YS 91SR yskii
« Vastaus #7 : 30 Joulukuu, 2008, 21:27:55 »
Onko miten vanha Omi fuel magnet? Itsellä ei ole ollut noita koskaan, mutta pitää kuulemma tiettyjen fuilien kanssa vaihtaa kohtuu usein se foami. Joku lisäaine ilmeisesti aiheuttaa sen haurastumisen. Jännä ääni videolla, kuulostaa ihan siltä että pääsee ilmakuplia mottiin, olet varmaan vaihtanut jo letkut. Voisikos regulaattorissa olla joku roska joka aiheuttaa tuon?


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa fatboy

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: YS 91SR yskii
« Vastaus #8 : 30 Joulukuu, 2008, 21:34:47 »
Itselläni OMI:n FuelMagnet suli pieniksi muruiksi todella lyhyen käytön jälkeen (sain valmistajalta uusia vaaleita foameja, mutten laittanut niitä enää paikalleen..), joten tarkista se!!

-Mikko-
x______..______x

        Mikko

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: YS 91SR yskii
« Vastaus #9 : 30 Joulukuu, 2008, 21:43:44 »
Joo laita vaan headeri kiinni ja polje se OMI suohon.... :)
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: YS 91SR yskii
« Vastaus #10 : 24 Tammikuu, 2009, 15:24:50 »
Tarkistin klunkkiletkun, ja se ei vuoda mistään. Otin OMIn pois ja laitoin tilalle Ossin klunkin. Lisäksi vaihdoin tulpan ja suodattimen. Headertankkia en vielä koittanut... pitäisi tilata sellainen. Kävin äsken tekemässä testejä ja ongelma toistui. Kun kopterin kiihdytti nousuun pystysuoraan ylöspäin, moottori alkoi yskiä. Tankista puuttui tuossa tilanteessa polttoainetta vain sentin verran, joten en usko klunkin imaisseen ilmaa. Tilasin Hayesin klunkkiletkua ja koitan, jos se muuttaisi tilannetta.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: YS 91SR yskii
« Vastaus #11 : 24 Tammikuu, 2009, 15:42:08 »
En usko että on klunkkiletkun laadusta kiinni koneen yskiminen, jos ei kerran vuoda mistään. Pääasia että moottori saa fuilia. Ootko purkanut ja puhdistanut jo kaasarin?


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: YS 91SR yskii
« Vastaus #12 : 24 Tammikuu, 2009, 16:33:13 »
En ole vielä koskenut kaasariin. Se olisi jo isompi homma, koska moottori pitäisi ottaa pois. Uudessa klunkkiletkussa olisi ideana, että vanha pääsee painumaan jotenkin kasaan, kuten ija sanoi, ja näin tukkii polttoaineen saannin. Letkun vaihtaminen on nopea homma. Katsotaan sitten uudestaan, jos sekään ei auta.

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: YS 91SR yskii
« Vastaus #13 : 24 Tammikuu, 2009, 17:01:30 »
Kalvo rikki, pakopaineen noustessa kone hukkuu soppaan...
Jos menisi laihalle koneen kierrokset ei pysyis noin alhaalla.
Ainakin omaan korvaan kuulosti tältä.
MJP
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: YS 91SR yskii
« Vastaus #14 : 07 Maaliskuu, 2009, 13:34:48 »
Terve,

Huomasin pari viikkoa sitten kopterin pitävän ihmeellistä ääntä. Tämä tapahtui, kun nosti maassa kierroksia nopeasti. Kuulosti hyvin samanlaiselta kuin kaverini rikkinäinen yksisuuntalaakeri kytkimessä. Vaihdoin pääakselin yksisuuntalaakerin ja ongelmat ovat poissa. Kolme tankillista takana eikä merkkiäkään yskimisestä. Ilmeisesti kierrosrajotin piti kierrokset hallussa niin, ettei moottori päässyt huutamaan laakerin lipsuessa. Nyt vain polttamaan lisää metanolia... kopteri lentää todella hienosti :).

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: YS 91SR yskii
« Vastaus #15 : 07 Maaliskuu, 2009, 19:05:27 »
Tervepäterve... Kierroslimitteri siis "piilotti" oikean vian... Jos limitteri ei ois ollu päällä, videon perusteella olisi tullut heti oikea korjausvinkki ;)  Joskus Governeekeristä/limitteristä on haittaakin...
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
15 Vastauksia
7158 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Kesäkuu, 2009, 10:18:58
kirjoittanut masu
23 Vastauksia
19930 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Maaliskuu, 2015, 09:59:21
kirjoittanut Matti Häkkinen
2 Vastauksia
2961 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Joulukuu, 2011, 00:12:10
kirjoittanut rane78