Nyt on piuhalla kytketty putki, perähihnan hihnapyörän pukit ja moottoripukki toisiinsa.
Täytyy huomenna mitata vielä kontakti noiden välillä. Mä kun vein yleismittarit sun muut töihin.
Tuossa ennen maadoituksen rakentamisen aloittamista mittasin tuota hankaussähkön ilmenemistä allaolevan videon mukaisesti.
Fluke paloi punaisella koko peräputken osalta, kuten myös päärattaan lähistöllä. Valoa sai aikaan joissain kohtaa muutaman sentin päässä kopteristakin.
Jännä juttu muuten ilmeni tuota mittaillessani. En uskonut että tuota hankaussähköä kertyisi moisia määriä, joten en laittanut kameraa kuvaamaan ensimmäisellä testikerralla. Kun totesin että Fluke huutaa punaisella mistä kohtaa vaan mitaten, tipautin kaasun pois ja valmistelin kameran tuolille ja kopterin käänsin eri asentoon. Kun laitoin kameran päälle ja mittailin tuota uudelleen, ei koko peräputki huudattanut mittaria, vaan pieni pätkä takaa ja se päärattaan lähistö. Lienee noita jpietarin mainitsemia erikoisia purkureittejä tullut mukaan, tai sitten reipas ote peräputkesta kopteria kääntäessä on syvämaadoittanut peräputken
Jos huomenna pääsisi testailemaan vielä tuon päärattaan ympäristön ja tarvittaessa maadoittamaan pääakselin laakeripukit.
Ja vielä tuo video. Itse käytin mittaamiseen
Fluke 1AC-II VoltAlert , jossa mittausherkkyys on 90 V AC - 1000 V AC
Muoks muoks.
Tälläinenkin löytyi tuolta jostain. Aiemminkin olen nähnyt, mutten muistanut. Videossa myös ratkaisu tuohon murheeseen (ainakin noista kohdista mitattuna).
Itse hioin putkesta pinnan rikki ja tosta perän rungosta sisäpuolelta kanssa alumiinia esille (idean alkuperä:
helifreak)