Kirjoittaja Aihe: Outo sivuääni kierrosten noustessa  (Luettu 3973 kertaa)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Outo sivuääni kierrosten noustessa
« : 19 Maaliskuu, 2009, 19:06:33 »
Mistä mahtaa tulla videolla kohdasta 0:09 eteenpäin kuuluva outo sivuääni?



Kyselin asiasta myös HeliFreakissa, mutta sieltä ainoa arvaus oli huono lapaura... Kuten ehkä arvata saattaa, ääni pysyy muuttumattomana lapakulmista riippumatta. Lavoista kuuluva suhina on äänenkorkeudeltaan ja luonteeltaan aivan toisenlainen.

Kopteri on Blade 400, moottorina Scoprion 2213-14 V2 12t pinionilla. Sekä nuppi että perä ovat CopterX:n alumiiniset. Radix 325:t katolla ja "geneeriset hiilarilavat" perässä. Vaihdoin eilen kummatkin päärattaat ja perän hihnavedon laakerit, mutta tuloksetta. Ääni säilyi täsmälleen samana. En muista moista kuuluneen kopterin vakiomoottorilla, joten kyllä se ääni moottoristakin voi kuulua. Siinä on tosin öljytyt laakerit ja vasta 10 lentoa alla, joten en heti uskoisi sen ainakaan rikki olevan.

Arvauksia, tietoa, heittoja?

Poissa nurmipora

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Outo sivuääni kierrosten noustessa
« Vastaus #1 : 19 Maaliskuu, 2009, 19:19:12 »
Hiastani ravistin epäilyn jossain lymyävästä risasta laakerista. Oletko koittanut heittää hihnaa irti ja käyttää ilman perää? Miltä kuulostaa?

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Outo sivuääni kierrosten noustessa
« Vastaus #2 : 19 Maaliskuu, 2009, 19:32:32 »
Hiastani ravistin epäilyn jossain lymyävästä risasta laakerista. Oletko koittanut heittää hihnaa irti ja käyttää ilman perää? Miltä kuulostaa?

Siltä se tosiaan minunkin korvaani kuulostaa. Perä on pakasta repäisty eli uusi, joka ei toki poissulje risojen laakereiden mahdollisuutta. Meteli vaikuttaisi kuitenkin kuuluvan jostakin rungon tienoilta (ihan kuin näitä tarkasti voisi huminan ja vinkunan yli kuulla...) joten seuraava projekti on vielä vaihtamattomien laakereiden vaihto. Samalla voisin koittaa käyttää vermettä ilman sitä perää.

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Outo sivuääni kierrosten noustessa
« Vastaus #3 : 20 Maaliskuu, 2009, 12:00:29 »
Mulla vähän samaa (siis, että ääni alkaa vasta tiettyjen kierrosten yläpuolella ja pysyy lähes muuttumattomana sen jälkeen) teipattujen lavankärkien kanssa, aina joku pieni teipinkulma hieman repsottaa. Mene ja tiedä...
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: Outo sivuääni kierrosten noustessa
« Vastaus #4 : 20 Maaliskuu, 2009, 12:44:13 »
moottorin laakeri?? Nuissa Scorppionin moottoreissa on kuulemma vähän huonohkosti kestävät laakerit... vaativat öljyämistä säännöllisesti n. 10 lennon välein...
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Outo sivuääni kierrosten noustessa
« Vastaus #5 : 20 Maaliskuu, 2009, 15:27:32 »
Noniin, käytin eilen vehjettä ilman perää (tai siis vyö löysänä) ja tuo sivuääni ainakin muuttui. Se oli huomattavan hiljainen, joskin yhä ainakin ajoittain läsnä samoilla kierroksilla. Tämä kielisi siitä, että ujellus tulee hihnan "vetoakselista" rungon sisältä. Kun hihna ei vedä tuota akselia vasten laakeria, on sivuäänikin joko todella hiljainen tai kokonaan poissa. Pitää vaihtaa tuon akselin kummatkin laakerit vielä kerran, jos vaikka heitin viimekerralla valmiiksi kulahtaneen laakerin kopteriin. Harmittavaista sikäli, että akselin ylin laakeri on todella hankalasti Bladen rungon sisällä ja koko rungon peräosa pitää käytännössä halkaista laakeria vaihtaessa. Eikä muuten ko. akselin paikalleen saaminen muutenkaan mitään leikintekoa ole.

moottorin laakeri?? Nuissa Scorppionin moottoreissa on kuulemma vähän huonohkosti kestävät laakerit... vaativat öljyämistä säännöllisesti n. 10 lennon välein...

Mahdollistahan toki on, että ne olisivat jo vasta pakasta vedetyssä moottorissa rikki. Mutta moottori on siis alle kymmenen lentoa vanha ja öljysin laakerit ennen ensimmäistä käyttökertaa.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
2637 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Toukokuu, 2009, 14:48:46
kirjoittanut 1m4s0_
3 Vastauksia
2712 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Elokuu, 2009, 17:58:30
kirjoittanut Mikka
3 Vastauksia
2634 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Heinäkuu, 2010, 22:35:22
kirjoittanut Vispilä
30 Vastauksia
16543 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Maaliskuu, 2015, 20:56:09
kirjoittanut Smigi
15 Vastauksia
10820 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Elokuu, 2015, 18:59:22
kirjoittanut Kumppis