Kirjoittaja Aihe: X-CELL .60 graphite SE sähkökonversio  (Luettu 13288 kertaa)

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Vs: X-CELL .60 graphite SE sähkökonversio
« Vastaus #25 : 29 Maaliskuu, 2009, 21:24:18 »
gyro ongelmat ratkesi viimein,,
tosin gyro tai servo ei sittenkään ollut syypää pyrstön omituiseen käytökseen,
kuten aluksi epäilin,ja jota kovasti tutkinut,,

perä nyki ja ryömi omituisesti leijunnassa ja idleillä nykiminen paheni
gyron ja gainin säädöstä riippumatta tilanne oli ja pysyi samana,,
varsinainen syy paljastui nopari puolelta,,moottorin havaittiin käydessä kovemmilla kierroksilla
ikäänkuin pätkivän tai nykivän jotenkin,,joka aiheutti säväreitä pyrstöön,,
asiaa testattiin gyro ja pyrstöservo pimennettynä, ja kopteria pidin kiinni käsin pääni yläpuolella kun kaveri antoi tehoja radiolla,,nykimisen tunsi/näki selvästi tuolla tavalla tehtynä,,
syy tähän oli että noparin softa oli jotenkin ohjelmointien
yhteydessä jotenkin"vinksahtanut",,
asia tuli esiin,,kun kokeilin noparia "simple" tilassa ja kun siirsin setupin takaisin"governor"
modeen link ohjelmalla jonka mukaan se oli govi tilassa,,mutta toimi kuitenkin simplen mukaan eli
totteli normaalia nousevaa trothle curvea,, ???
ei myöskään PWM rate suostunut vaihtumaan millään,,
no,,hetken tuumaus ja resetti ohjelmalla noparille ja uudestaan asetukset sisään,,
ja kokeileen,,ja hip hei se pelasi ilman mitään nykimisiä ym,,
pyrstö pysyi vakaasti paikallaan leijunnassa kaikissa lentotiloissa kun säätelin gyro senset
kohdalleen ensin,,

pienestä oli kaikki kiinni,,2 viikkoa raavitutti kuontaloa rankasti,,mutta viimein onneksi juttu
selvisi,,ja nyt toimii kaikki hyvin,, 8)
samalla pääsi vähän jo radioiden säätöhommia leijutellen jatkamaan,,
aina uutta tulee vastaan,,se tästä opittiin,, 
JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Vs: X-CELL .60 graphite SE sähkökonversio
« Vastaus #26 : 22 Toukokuu, 2009, 22:02:01 »
päivitetäämpä tätäkin hiukan,,

kaikenlaista on tehty ja ihmetelty, ::),

hanurista oleva gyro läksi,,tilalle laitettiin uusi 401 ja 9254 servoksi,,
ja gyro ongelmat loppui siihen,,
käytettyäkin katastelin,,mutta oli aina tarjolla pelkkää gyroa ilman servoa,,
joten päädyin sitten pakettiin,,

pyrstövaihteen rattaan hajoamisesta alko prokkis,,
suht lailla onnistuneen(ei tullu täystuhoa)rotaation loppumetrit näkymättömissä tehdyn
seurauksena.
vaihtoon meni pyrstöputki,pääakseli,lepatusakseli,vertical fin, vaihteen rattaat
nupin laakerit,lavat,pyrstöputken tuet.

osat vaihdettuani,,ja eka kertaa sen jälkeen kun oltiin "Masun" kans lentelemässä
kun trimmailin uutta gyroa,korkkasi sitten torquetube,,
oli ilmeisesti saanut kaputissa kipeää :-*

uutta tubea kehiin sitten, tein "heavyduty"version 8mm hiiliputkesta tilalle, orkkis 6mm.
sitten alkoi ongelmat perän tutinan kanssa,,
oli ongelma jonka selvittäminen teetti kympillä duunia 3viikon ajan,,

vaihdettiin kaikki akselit, tube pariin otteeseen,nuppi tuli rakennettua uusiksi,
setupit uusiksi,pyrstövaihde rakennettiin uusiksi, laakerit lähes kaikki uusittiin,,
lavat uudet,,ja pussikaupalla työintoa,,
mutta yksi oli ja pysyi,,,tutina perässä!! :P

Rikun Freyjasta lainatuilla lavoilla tutinan sai pois säätämällä lapauria,,mutta samalla kun perä ei
värissyt oli lapaurat hanurista,,
about 1-1,5cm kulkivat eri latua,,ei hyvä,,
uusilla Sab:eilla sama juttu,,ei hyvä,,

sitten hoksasin kiinnittää huomiota hiukan "hakkaavaan" käyntiääneen samalla kun perä värisi,,
Castle HV110 kiinni linkkiin,,
ja tutkimaan setupeita,,"timing" mietitytti,,paljonko arvo tarttisi olla,, ???
oli "normal" asetuksilla eli 5 astetta.
uusin firmware tuli ladattua samalla(beta 2.12)
Castlen customer servicestä tiedustelin asiaa moottori ja välitys speksien kera,,
vastasivat aika nopsaan (6tuntia)maililla,,etteivät tässä kohtaa osaa kertoa tarkkoja arvoja,
ennen kuin heidän"spesialisti" tutkii asiaa,,
mutta laittoivat alkuun kuitenkin muutamia linkkejä joista asiaa voisi tutkia,,?

linkeistä selvisi että HV110 säätää itse tietyissä rajoissa ajoitusta, mutta esiasetus pitää käyttäjän
määrittää.
kokeeksi laitoin timingin 2 asteeseen viiden sijasta ja kokeilin sitä, ja totesin tilanteen parantuneen oleellisesti,,
värinä oli vähentynyt ja kun kopua kiusasi "pienellä" pomputtelulla, tilanne parani entisestään,
ilmeisesti Castlen oma säätö teki töitä silloin,,
käytin säätimen vielä uudestaan linkissä ja vähensin ajoitusta 1asteeseen,,
ja sitä taas kokeillessani totesin ongelman poistuneen,,

lopulta aika pieni juttu,,joka teetti duunia paljon,,no toisaalta tekniikalleen X-CELL
on lähes uutta vastaavassa kunnossa,,jos tästä jotain positiivista yrittää löytää,,

jospa tällä vielä pääsisi ajamaan oikein tälle kesää,, 8)





 

 

 
« Viimeksi muokattu: 23 Toukokuu, 2009, 11:55:18 kirjoittanut kopperi »
JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Vs: X-CELL .60 graphite SE sähkökonversio
« Vastaus #27 : 23 Toukokuu, 2009, 11:52:33 »
esimerkillistä kuluttaja neuvontaa castlelta, kun tiedustelin "timing"säädöistä sieltä
moottori, akku ja voimansiirron spekseineen.

Run timing on low (0). If you have the option on your ESC with the new software, some ESCs have outrunner mode. If you have this, use it. It is available on the HV ESCs with the HV2 control board (see software tab to see if this applies to you or look at timing screen...would be at the very bottom).

Joe Ford
Product Specialist
Castle Creations
JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Vs: X-CELL .60 graphite SE sähkökonversio
« Vastaus #28 : 03 Kesäkuu, 2009, 01:07:38 »
päivitystä:

viime vkon vaihteella pääsi oikein sitten makusteleen taivaslento ominaisuuksia ja
minkälainen kopu onkaan tullut rakenneltua loppojen lopuksi? ???

lento-ominaisuudet tuntui erinomaisilta kaikin puolin,ja totesin uuden setupin myötä
parantuneen huimasti.
taivaalla fiilis oli kuin olisi ajanut hyvin viritettyä stunttia,,
kulkee tikkasuoraan joka suuntaan todella eleettömästi kunnes ite käskee muuttaa suuntaa.
ohjaus on miellyttävä ja tunnokas sekä hyvin täsmällinen.
ehkä jos pitäs puristaa pähkinän kuoreen tuo, niin sanoisin että,,
lähinnä hyvän F3A taitolennokin ominaisuuksia muistuttava kopteri mitä koskaan olen ite ajanut?

tehoa tuntui olevan aika mukavasti ja se castlen govikin toimii "puheista huolimatta" erinomaisesti.
ei saanut juuri havaittavaa muutosta nuppikierroksissa aikaan vaikka kuin yritti rääkätä,,?

vaakakierteet ja silmukat pysyi hyvin ryhdissä,,yleensä ottaen oli helppoa ajettavia
nöyrän ja konstailemattoman käytöksen takia.

jotain muutos hommaakin katsoin kuitenkin tarpeelliseksi tehdä,,
nykyinen välitys on hiukan liian raskas, ja nyt on siksi työn alla 13T pinionin vaihto 12T
pinioniin, että saa välitystä keveämmäksi kun moottori tuntui kuumuvan turhan paljon
kun alkaa oikein vääntämään, ja akut samoin,,
ja throthle output on idlellä ollut vain 76% jolloin pinionia on senkin puolesta varaa
pienentää,,(välitys kevenee, moottorin kierroksia pitää nostaa, throtle outputia lisää,
mutta moottorin kuorma pienenee ja kuumuu toivon mukaan vähemmän?)
liika lämpö on huono juttu, tappaa motin ja ei ole hyvä pitkässä juoksussa varmaan akuillekaan,,
ja sen ehkäisemiseksi päätin tehdä muutokset heti.
kokeillaan nyt 12:sta ja jatkossa jos tarve vaatii niin 11T pinionikin löytyy,,
lapojen vaihto ehkä lisäsi lämpöongelmia,,kun nykyiset SABit on hiukan leveämmät kuin
vanhat,,mutta tiedä tuota,,??

arviot lento-ominaisuuksista perustuu pitkälti ECOn ominaisuuksiin sekä muutamiin muihin kopuihin
joita tyypännyt 90:sta 400:seen,,
sekä vajaan 30 vuoden kokemuksiin erilaisista kiinteäsiipisistä,
liidokeista single että monimoottori malleihin ja niistä aina turbiini jettiin saakka,,
JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Vs: X-CELL .60 graphite SE sähkökonversio
« Vastaus #29 : 29 Heinäkuu, 2009, 00:36:04 »
viime kuukausista päivitystä,,

pinioniksi vaihtui tosiaan 12T, ja nyt idlen puoli ok ja moottorin lämmöt kurissa.

säädin teetti töitä aika tavalla.
ja siinä tartti apua jonkin verran myös Castlen supportista, kun käytössä kokeellinen
beta softa.
ongelmana oli saada matalan kv:n scorppari pelittää sievästi hovering&idle modeissa nätisti,,
säädöt löytyi kuin aikansa etsiskeli, kyse oli lähinnä sopivasta ajoituksesta ja govin gainin
arvoista.
mutta toimii nyt hyvin kaikin puolin,,

perälapuiksi vaihtui välissä sabit,,jotka erinomaiset verrattuna vanhoihin lasikuituisiin,,

eturungon upgreidaus työn alla, eli tavoitteena rakentaa hiililevyistä vastaavanlainen
eturunko kuin X1/x2 pro malleissa,,
joka huomattavasti tukevampi kuin SE:n oma rimpulanoloinen muovihässäkkä.
samalla muutetaan pitchi push&pull systeemille ja samalla servokiikku jää pois.

perävoimansiirtoon tuli puuhattua ulkomailta x-cellin update palikat,,
eli päärattaan yläpuolella olevan perävoimansiirron vahvistetut osat,
jolla koko hoito saadaan lujemmaksi,,kun tuo on ollut tunnetusti x-cellien heikkopaikka.
samalla tuli asennettua myös "heavy duty torquetube"joka lähes tuplaten vankempi
putkeltaan ja samalla siinä on uudenmalliset päätyosat.

viimesin muutos onkin sitten hiukan erikoisempi,,jota jo kokeiltukin hyvin kokemuksin,,
kulkee nimellä"chapman twintail",,  
eli kyseessä on alun Don Chapmanin FAI:hin suunnittelema ja x-cell:in patentoima kaksois peräroottori
järjestelmä.
kaverilta jolla on ollut tiettävästi suomen ainoa ja eka tuollainen, sain kuvat ja manuaalit
kyseisestä tuotoksesta, ja samalla runsaasti käytännön tietoa siitä,,
eli kuinka toimii,säädetään,ym,,
todellakin..pyrstörootto reita on nyt sitten kaksi!

homman idea on siinä että toisella roottorilla kumotaan kiertopyrkimys, ja toista periaatteessa
käytetään sitten varsinaiseen ohjailuun,,
lapoina käytetään x-cell:in kolmekymppisen hekon lapoja jotka huomattavasti pienemmät kuin
60:sen omat.
mutta siitä huolimatta perä on aika tehokas,,kun lapoja 4kpl ja niiden yhteinen ala onkin sitten
huomattavasti isompi kuin 60:en 2kpl vastaan,,
ohjaukseltaan ne ovat linkitetty yhteen välitangolla eli kääntäessä molemmat lapaparit kääntävät kuitenkin,,
ja tehoa on,,!!
ohjaustuntumaltaan on mukava ja kääntyy tismalleen samalla tavalla molempiin suuntiin,,
expoja piti laittaa lisää kun oli aluksi aika pintaherkän tuntoinen eli reagoi todella pieniinkin
ohjauliikkeisiin herkästi.
se että onko tuosta lopulta mitä hyötyä, jää nähtäväksi kun paremmin pääsee lennoilla siihen tutustumaan,,?
mutta ompahan aika erikoinen ja näyttävän näköinen perinteisiin verrattuna, 8)
täytyy laitella kuvia kun keksis taas miten niitä tänne saa,,??

X-Cell:in omistajille tiedoksi,että ruotsista RC Sweden nimisestä paikasta löytyy kattava valikoima
varaosia ja kohtuu hintaan tarvittaessa muutaman päivän toimitusajalla ja että Bernt on hoitanut homman hienosti mitä osia häneltä tähän saakka tilannut.
ei ole voinut moittia mitenkään,,vaan päinvastoin.
ja kiitokset Berntille siitä.

« Viimeksi muokattu: 29 Heinäkuu, 2009, 23:52:58 kirjoittanut kopperi »
JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Vs: X-CELL .60 graphite SE sähkökonversio
« Vastaus #30 : 29 Heinäkuu, 2009, 23:54:20 »
lisää fotoja,,
JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
13 Vastauksia
4809 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Helmikuu, 2010, 17:37:21
kirjoittanut juza