Kirjoittaja Aihe: Radiohäiriö(kö?)  (Luettu 6763 kertaa)

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Radiohäiriö(kö?)
« : 11 Elokuu, 2007, 16:45:50 »
Terve,

Tämän hetkinen setup:
Kopteri: Align T-Rex 600 (Rotorworkz HFX-hiilikuiturunko)
Moottori: Neu 1515/2.5D/F/H + 11T Mikado-pinioni
ESC: CC Phoenix HV-85
Akku: FP 6s1p 4900mAh
Vastari: JR RS77S PCM
Servot: 3x JR DS8231
Gyro + peräservo: Futaba GY401 + S9254
Lavat: Sab 600mm
Perälavat: Sab 92mm

Päivitysosia: kardaani, metalliset lavanpitimet, erimalliset laskutelineet, 440mm stabbaritanko, CF-stabbarilavat, CF-evät ja painelaakeroitu peräroottori.

Radiolaitteet saavat sähköä Alignin 3A:n regulaattorin kautta 7,4V 1100mAh lipo-akusta (kopterin mukana tullut setti). Ongelma on seuraavanlainen. Moottori sammuu pystyliikkeissä. Tätä on tapahtunut kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla ajoin tictocia, ja moottori sammui. Tänään vedin pystykäännöstä, ja jälleen tehot hävisivät. Pystykäännöksessä hieman ennen moottorin sammumista tuntui siltä, että rudder ei olisi toiminut. Viittaisi siis radiohäiriöön. Fail-safe asetukset on ohjelmoitu niin, että kaasu pois ja servot jäävät niihin asentoihin missä olivat.

Lisäksi kerran ajaessani pystykäännöstä, rudder ei toiminut vähään aikaan, mutta moottori pysyi "käynnissä". Käydessäni Oulaisissa lennätyspäivillä joitain viikkoja sitten huomasin moottorin käyvän pois päältä murto-osa sekunnin ajan kopteria kaartaessa. Tämä tapahtui vain kerran.

Ongelmat ovat alkaneet sen jälkeen, kun vaihdoin kopteriin uusia osia. Vaihdetut osat olivat moottori (palanut Align 600L -> Neu-moottori), nopeudensäädin (vakio Align 75A -> Phoenix-säädin), runko (vakio hiilarirunko -> HFX-hiilikuiturunko), evät (vakio muovievät -> hiilarievät) ja yksisuuntaislaakerinakse li. Kun huomasin, että kopteri ei toiminut niin kuin piti, vaihdoin myös pääakselin laakerit uusiin ja lisäsin ferriittirenkaat sekä nopeudensäätimen että regulaattorin johtoihin. Näillä toimilla ei ole kuitenkaan ollut vaikutusta.

Nopeudensäätimen asetukset olen säätänyt niin, että virtarajoitus ei ole päällä ja cutoff jännite on 12V. Käytän governor-moodia, mutta häiriötä esiintyy myös ilman sitä. Onko ideoita, mitä asioita kannattaisi tarkistaa, jotta ongelmat poistuisivat? Olen ajatellut aluksi katsoa kaikki laakerit läpi, että ne olisivat kunnossa.
« Viimeksi muokattu: 04 Syyskuu, 2008, 00:15:45 kirjoittanut Ville Erkkilä »

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Radiohäiriö(kö?)
« Vastaus #1 : 11 Elokuu, 2007, 16:55:06 »
Mistä sulla kulkee antenni? Saisko vaikka kuvatusta asennuksesta...
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Radiohäiriö(kö?)
« Vastaus #2 : 11 Elokuu, 2007, 17:37:20 »
Tässä kuvia:
http://personal.inet.fi/koti/erkkila/IMG_3532.jpg
http://personal.inet.fi/koti/erkkila/IMG_3533.jpg
http://personal.inet.fi/koti/erkkila/IMG_3534.jpg
http://personal.inet.fi/koti/erkkila/IMG_3535.jpg

Vastariakun olen laittanut tuohon keulalle moottorin eteen. Ajoakku tulee alemmalle levylle. Aiemmin minulla oli nopeudensäädin ylemmällä levyllä ja regulaattori hieman erissä paikassa (http://personal.inet.fi/koti/erkkila/IMG_3515.jpg). Jouduin kuitenkin siirtämään säädintä lähemmäs vastaria, koska ferriittirenkaan ympärille kiedottu johto on aika lyhyt. Vastaanottimen antenni oli vanhassa rungossa laitettuna samallalailla: ei koskaan ongelmia. Muutenkin johdot kulkevat samalla tavalla kuin ennenkin, mutta johtoja suojaava spiraaliletku on korvattu pienillä nippusiteillä. Regulaattori oli vanhalla rungolla sen ulkopuolella, ja vastariakku lähempänä vastaria rungon sisällä.

Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Radiohäiriö(kö?)
« Vastaus #3 : 11 Elokuu, 2007, 19:09:10 »
Sun antenni kulkee takaisinpäin, ei tee kantomatkalle hyvää. Mulla oli taannoin iso ongelma sähkökopterin häiriöiden kanssa, loppuivat  kokonaan vasta 2.4 Ghz laitteilla. Sorry 8)
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Radiohäiriö(kö?)
« Vastaus #4 : 11 Elokuu, 2007, 19:36:52 »
Voin kokeilla laittaa sen suoremmin. En vain tajua, miten ennen samalla tavalla laitettu antenni pelitti hyvin. Ajattelin myös vaihtaa nopeudensäätimen vanhaan, jos sillä olisi vaikutusta. Katselin laakereita läpi kopterista, ja näyttivät olevan kunnossa. 2,4GHz-laitteet olisi tietenkin helppo ratkaisu, mutta nekin maksavat.

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Radiohäiriö(kö?)
« Vastaus #5 : 11 Elokuu, 2007, 20:07:55 »
Kokeileppa eka vetää antenni suoraan taaksepäin. Sido siihen kumirenksu ja kiinnitä sillä pystyevään.

Hiilikuitu on vihoviimeinen runkomatsku, ottaa kokoajan häiriötä... Muovirunko rules ;D
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Radiohäiriö(kö?)
« Vastaus #6 : 11 Elokuu, 2007, 22:01:38 »
http://lennokit.net/showthread.php?t=29594

Löytyisikö tuolta jotakin kokeiltavaa.

Oletko muuten saanut johdon monta kertaa kierreytyksi renkaan läpi? Ainakin 4 kertaa olisi hyvä, tai enemmän.
« Viimeksi muokattu: 11 Elokuu, 2007, 22:03:45 kirjoittanut jukka »
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Radiohäiriö(kö?)
« Vastaus #7 : 11 Elokuu, 2007, 23:40:44 »
Kiitoksia linkistä! Tuosta voisi olla apua. Olen kiertänyt viitisen kertaa johdon renkaan ympäri.

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Radiohäiriö(kö?)
« Vastaus #8 : 12 Elokuu, 2007, 17:08:57 »
Tein kantomatkatestejä. Sillä ei ollut mitään vaikutusta kantomatkaan, pyörikö moottori vai ei. Antenni sisällä kantomatkaa sain arviolta n. 30m. Tosin aluksi en päässyt edes 15m päähän, ja fail-safe meni päälle. Laitoin vastarin (syntikka) hakemaan uudelleen lähettimen signaalia, ja tulos parani. Antenni ulkona kävelin melkein 100m ja vielä toimi.

EDIT: testiä varten olin vaihtanut säätimen ja laittanut vastariantennin suoremmin.
« Viimeksi muokattu: 12 Elokuu, 2007, 17:10:59 kirjoittanut Ville Erkkilä »

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Radiohäiriö(kö?)
« Vastaus #9 : 12 Elokuu, 2007, 22:29:11 »
Terve taas,

Nyt on koelennot lennetty vanhalla noparilla ja hienosäädetyllä antennilla. En havainnut minkäänlaisia häiriöitä. Tein useita isoja pystäreitä, ja kaikki toimi niin kuin piti. Lisäksi tarkistin nyt radion kantomatkan antenni sisällä kentällä. Kantomatkaa tuli ainakin 50 metriä: en viitsinyt kävellä pidemmälle :). Seuraavaksi vaihdan nopeudensäätimen takaisin uuteen selvittääkseni, antaako se häiriöitä. Vanha oli nimittäin kuuma lentojen jälkeen, joten se voi olla hieman alimitoitettu nykyiselle moottorille.

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Radiohäiriö(kö?)
« Vastaus #10 : 14 Elokuu, 2007, 18:56:17 »
Pari akullista CC:n säätimellä ja katkaisi kaksi kertaa. Kummatkin kerrat olivat ensimmäisen akullisen jälkeen, kun kaarroin kopterilla itseeni päin. Tuntui siltä, että ohjaus olisi pysynyt koko ajan minulla eli kopukka ei olisi mennyt fail safeen. Moottori pysähtyy vain hetkeksi ja lähtee sen jälkeen taas käyntiin soft startilla. Soft start on kuitenkin säädetty niin pehmeäksi, että kierrokset eivät ehdi nousta tarpeeksi ennen kuin maa tulee vastaan.

Kantomatkaksi mittasin >50m antenni sisällä ennen lentoja. Aika mystiseltä vaikuttaa. Vosikohan nopeudensäädin tehdä lämpökatkaisun? Säätimen jäähdytysrivat olivat hieman kuumat lennätysten jälkeen.

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Radiohäiriö(kö?)
« Vastaus #11 : 14 Elokuu, 2007, 21:26:13 »
Pari akullista CC:n säätimellä ja katkaisi kaksi kertaa. Kummatkin kerrat olivat ensimmäisen akullisen jälkeen, kun kaarroin kopterilla itseeni päin. Tuntui siltä, että ohjaus olisi pysynyt koko ajan minulla eli kopukka ei olisi mennyt fail safeen. Moottori pysähtyy vain hetkeksi ja lähtee sen jälkeen taas käyntiin soft startilla. Soft start on kuitenkin säädetty niin pehmeäksi, että kierrokset eivät ehdi nousta tarpeeksi ennen kuin maa tulee vastaan.

Kantomatkaksi mittasin >50m antenni sisällä ennen lentoja. Aika mystiseltä vaikuttaa. Vosikohan nopeudensäädin tehdä lämpökatkaisun? Säätimen jäähdytysrivat olivat hieman kuumat lennätysten jälkeen.
Voi olla, jos kerran pitää olla akullinen takana ennen kuin alkaa pätkiä. Koita vääntää ennakkoa niin että kone ei enää revi niin kovia virtoja tai länttää radikaalisti isompi ESCi. Tai voihan siihen askarrella tuulettimen... ;D
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Julle

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Vuoristo
Vs: Radiohäiriö(kö?)
« Vastaus #12 : 15 Elokuu, 2007, 00:29:02 »
OFF TOPIC! Hermis eikös siinä ole se "isompi" fööni yläpuolella? ::)
« Viimeksi muokattu: 15 Elokuu, 2007, 00:30:35 kirjoittanut Julle »
Align T Rex 250SE, DS410, DS420 GP750, AR6100
JP Twister Bell 47
MiniZoom Genius 180, Hitec 50, LGT2100T+3100G, AR6100 (myytävänä)
Align T Rex 600NP, Align Hyper 50, DS620, LGT6100T+6100G, AR9000
Align T Rex 700NP, YS90, MP, 8717, G770+DS8900G, AR7000 Hirobo SST Eagle, OS61FX, DS821, GY-401, DS620 Futaba 9C + Futaba TM7 + Spektrum DM8

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Radiohäiriö(kö?)
« Vastaus #13 : 15 Elokuu, 2007, 13:33:40 »
Ennakko on nyt low-kohdassa. Voisin koittaa mid-timingia: se on toinen suositeltu säätö tuolle moottorille. Lisäksi minulla on 10T-pinioni, joka pienentää virtoja. Säädin on hyvin kopan suojassa, joten roottori ei tuuleta sitä aivan suoraan.

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Radiohäiriö(kö?)
« Vastaus #14 : 23 Elokuu, 2007, 22:06:11 »
Juotin Castlen liittimet uudelleen, mutta tämä ei auttanut. Laitoin Alignin säätimen takaisin kopteriin. Kuusi akullista takana eikä häiriöitä. Ongelma on siis uudessa noparissa. Se on katkaissut kolmen minuutinkin jälkeen, joten se ei ylikuumene. Kyseessä ei voi olla myöskään huono kontakti. Phoenix on katkaissut vaakalennossakin eli ei aina virtapiikin kohdalla. Säädöt olen katsonut kohdalleen Castlelinkillä. Ihan ihmeellistä... voisiko säädin olla rikki? Takuu on kyllä edelleen voimassa.

Poissa atgrohn

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Radiohäiriö(kö?)
« Vastaus #15 : 27 Elokuu, 2007, 21:17:50 »

Hei,

Ongelmasi kuulostavat tutulta, tosin itsellä Trex-450 (hiilarirunko ja peräputki), Caste Phoenix 35 (softaksi päivitetty muistaakseni 1.55) ja Align 430L. Vastarina F146ip (PCM), antenni laakasuora muoviputkessä perän yli.
Minulla ei tuossa erillistä BEC:iä ole vaan käytän luonnollisesti tuota ESC:ssä olevaa.

Minulla tekee myös noita satunnaisia moottori-katkoja, joista toipuu nopeasti (ohjaus toimii koko ajan).
Välillä tuntuu, että kopteri ei myöskään vastaa ohjaukseen noin sekuntiin (ainakaan perä).
Jälkimmäisessä tapauksessa roottorin pyörinnässä ei häiriöitä.

Ihan kuin ongelmat vaihtelisivat hetkellisestä PCM-säätösanojen puuttumisesta täydelliseen fail safeen.

Säätimellä ajettu < 100 akullista.

Eikös ainakin Phoenix-sarjan säätimissä ledi, joka näyttää virhe koodeja:

 + 1 Flash - Start Failure (The motor was jammed or locked)

+ 2 Flashes - Low Voltage Cutoff (Your batteries are likely discharged. Check that batteries are fully charged and that your Phoenix detects the proper number of cells at power-up)

+ 3 Flashes - Over Current (Current draw exceeded the safe capacity of the controller)

+ 4 Flashes - Prop Strike Detected (Your motor stopped spinning freely. Check for proper operation of motor)

+ 5 Flashes - Poor Radio Signal (Signal from your receiver is corrupt or non-existent, check transmitter and receiver)

Oletko noita huomannut katsoa katkon jälkeen, itse älysin niiden olemassaolon vasta nyt.

Lieneekö softavika...ajelin pitkään sillä ikivanhalla ESC-softalla ja toimi hyvin.
Tänä kesänä ostin sen USB-kaapelin joten pakkohan softakin oli päivittää...

Terveisin, Antti G
Trex250, Trex450, Trex600N, Raptor50, kiinteäsiipiset X Y Z ja Å
...ei se miten päin laskeutuu vaan kuinka kovaa....

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Radiohäiriö(kö?)
« Vastaus #16 : 27 Elokuu, 2007, 23:07:02 »
Terve,

En ole älynnyt katsoa lediä moottorin katkon jälkeen. Säädin on kopan sisällä, joten sinne ei tule paljon vilkuiltua. Vanhalla säätimellä on nyt yli 10 akullista takana ja aina on pelittänyt hienosti. Ajan suoralla 100% kaasukäyrällä taivaslentomoodissa, jotta säädin ei turhaan lämpenisi. Laitoin CC:lle sähköpostia omasta ongelmastani. Saa nähdä, mitä vastaavat, jos vastaavat.

Poissa atgrohn

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Radiohäiriö(kö?)
« Vastaus #17 : 28 Elokuu, 2007, 11:38:50 »
Näin tarkemmin ajateltuna säädin varmaan vilkuttaa tuota vikakoodia kun ns. tilanne on päällä ei koko aikaa. Eli kun esim Voltage cuttoff lyö päälle niin ledi alkaa vilkkua.

Onko tuo sinun säädin ihan uusi?

Merkillinen on kyllä tilanne. Tuo moottorin hetkellinen pysähtyminen viittaisi johonkin cutoffiin (tai failsafeen jos ohjaus menisi samalla, mutta kun ei mene)
Taas se pelkän perän juminen on jotakin ihan merkillistä, luulisi että kaikilla kanavilla olisi silloin vastaavaa häiriötä.

Tuo ensimmäinen häiriö menee helposti ESC:n piikkiin, mutta entäs toinen.
Onko kyseessä jonkin säteilevä häiriö...tuskin
Notkahtaako akun jännite hetkellisesti...saattaa olla mutta sinullahan on vielä erillinen vastariakkukin ja BEC.

Meillä on kyllä paljon yhteisia tekijöitä:
-mulla on failsafe samoin asetettu
-401 gyro
+lukuisat muut edellisessä viestissä listaamani

Ainoa ero mielestäni on, että sinulla on suurempi säädin, ulkoinen vastariakku ja ulkoinen BEC.
« Viimeksi muokattu: 28 Elokuu, 2007, 19:30:24 kirjoittanut atgrohn »
Trex250, Trex450, Trex600N, Raptor50, kiinteäsiipiset X Y Z ja Å
...ei se miten päin laskeutuu vaan kuinka kovaa....

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Radiohäiriö(kö?)
« Vastaus #18 : 28 Elokuu, 2007, 12:25:35 »
Säädin on uusi, ostettu 15/4. Laita viestiä, jos ja kun saat oman ongelmasi selvitettyä.

Poissa atgrohn

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Radiohäiriö(kö?)
« Vastaus #19 : 01 Syyskuu, 2007, 22:00:27 »

Nooh...tänään sitten lopultakin "kopsahti" ensimmäinen kerta tänä kesänä... :D

Harmittaa vaan ettei mennyt kokonaan pilot errorin piikkiin...moottorin taas sammui kesken kevyehkön
lapakulmajumpan ja kyljelleen alas...jes (no ehkä 50-50 pilot error / tekniikka murhe)

No ei mennyt kun laskutelineet ja kaikki nupista, sabin lavat tosin näyttävät edelleen suht virheettömiltä,
eikä vaikuta pahalta vaikka kuinka taivuttaa. Lensivät kyllä monta metriä ilmassa.

Mulla on tuossa laatikossa tulevaisuuden projekteja odottamassa 45 Castle joten pitänee se uhrata
Rexin uuden elemän puolesta.

Antti
Trex250, Trex450, Trex600N, Raptor50, kiinteäsiipiset X Y Z ja Å
...ei se miten päin laskeutuu vaan kuinka kovaa....

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Radiohäiriö(kö?)
« Vastaus #20 : 16 Maaliskuu, 2008, 19:51:29 »
Nostetaan vähän vanhaa aihetta... uskaltauduin asentamaan Phoenixin uudelleen T-Rexiin gigahertsilaitteisiin siirtymisen jälkeen. Seitsemän akullista ajettuna eikä mitään häiriöitä. Softan vaihdoin ennen kokeilua vanhempaan versioon; ei beta-versio. Kyllästyin Alignin kovaan soft starttiin, mutta tässä säätimessä se toimii hienosti. Onhan tässä myös hieman enemmän virran kestoa Aligniin verrattuna.