Lapaura voi muuttua kierrosten mukana, joten on ihan mahdollista, että pienillä kierroksilla näyttää kohtuullisen hyvältä, mutta alkaa isommilla kulmilla ja kierroksilla näyttämään huonolta
. Säätäminen kannattaa tehdä ulkona/hallissa turvallisen matkan päästä kunnon kierroksilla (vaikka leijunnassa). Lapauran säätäminen itsessään on hyvin yksinkertaista ja teoriassa (myös käytännössä mulla ollu ainakin isompien koptereiden kohdalla) sen pitäisi olla kohdillaan, kun nuppi on hyvin säädetty ja molempien lapojen kulmat ovat samat (alhaalla, keskellä, ylhäällä).
Jos olet säätäny useaan otteeseen ja näyttää ettei millään mene/pysy kohdallaan, niin kannattaa etsiä jotain mekaanista vikaa. Mulla esim. 450:sessä oli lapauraongelmaa, enkä tajunnut kiinnittää huomiota mekaanisiin vikoihin (kone oli ihan uusi), kunnes tajusin, että se pakasta vedetty pääakseli oli kiero. Samoin kiero lepari vie pakosti lapauran metsään. Kerran säädetty lapaura ei itsestään "häviä" minnekään, jos kaikki on mekaanisesti kopterissa kunnossa.
Kokeile vaikka näin:
1. Merkkaa toinen lavanpidin
2. Leijuta kopteria ja katso lapauraa
3. Säädä merkattua lavanpidintä toiseen suuntaan
4. Parempi vai huonompi?
5. Säädä merkattua lavanpidintä uudestaan havainnon perusteella
6. Toista kohtia 2-5 kunnes on kohdallaan
Jos ei millään tunnu menevän kohdalleen tai näyttää että välillä on hyvä ja kohta taas ei, niin pura nupista akselit, tarkista kierous / vaihda akselit, säädä nuppi uusiksi...