Avataan nyt sitten kopterilleni ihan oma aihe, kun siitä kuitenkin tulee tänne kirjoiteltua. Vehje on siis E-flite Blade 400 3d RTF ja nimestään huolimatta ilmeisesti 450-koon kopukka (325 cm lavat). Paketin mukana tuli 3s 1800 mAh akku, simppeli tasaava laturi ja radiona Spektrum DX6i. Ennen Bladea lennätyskokemusta oli muutaman vuoden takaa Ikarus Eco Piccolosta ja Hirobon XRB Lamasta sekä parin kuukauden ajalta Walkeran 4#3B:stä, joten Blade oli ensimmäinen "oikea" CP-kopterini. Simulaattoreilla olin kyllä pörrännyt aika paljon ja jopa flipit ja selkäleijuttelut sujuvat virtuaalisesti ainakin jotenkin.
Kopteripaketin lisäksi olen ostellut sekalaisia varaosia, työkaluja, lisää akkuja, virtalähteen laturille ja uusimpana hankintana servot ja erillinen BEC. Bladen vakioservot ovat melko kehnot ja niissä tuntuu selvää klappia, kun vaikka swashia vähän heiluttelee. Epätarkat ja huonosti keskittävät servot eivät juurikaan helpota sisätiloissa (Lippulaiva) leijuttelua, joten korvasin nupin servot paremmilla (ja halvemmilla: HXT900, $3,95/kappale). BEC:in hommasin sen takia, että vakiona tuleva nopeudensäädin on mitoitettu vähän alakanttiin tai ainakin sen BEC on vajaatehoinen. Säädin kuumenee leijuttelussa ja on pari kertaa vetänyt moottorilta tehoja pois kesken akullisen. Erillinen BEC (HXT Ubec 5V/3A) auttoi asiaa tämänpäiväisen leijuttelun (5 akkua) perusteella. Säädin edelleen lämpenee, mutta siinä voi hyvin pitää sormea kiinni ilman että kuumuus tuntuu edes epämukavalta. Päivitys maksoi vajaat 7 taalaa.
Muita modauksia tähän mennessä ovat peräservon kiinnityksen muuttaminen pyrstöpuomiin (alunperin toinen pää puomissa ja toinen rungossa) ja kopan "ilmanottoaukkojen" avaaminen. Jälkimmäisestä on se hyöty, että ilmanvaihto sisällä paranee ja akun johdon saa vedettyä kopan ulkopuolelle, jolloin virrat saa kytkettyä kiinni ilman kopan availua.
Sain tänään perän pysymään melko hyvin paikallaan. Perässä on vielä alkuperäinen servo, joten senkin voisi vaihtaa toisenlaiseen, jos vaikka pito paranisi. Kopterin gyro ei ole mistään parhaasta päästä, mutta sen voinee saada jotenkin toimimaan ainakin leijuttelua ja pientä ajelua varten. Gyrossa on sekä lukko (HH) että rate-moodi ja gainia saa säädeltyä etänä. Gyro tukee myös digiservoja, mutta yllättäen kopterin mukana tulleita servoja (vaikka ovatkin olevinaan digejä) pitää käyttää gyron kanssa normaaleina servoina, sillä ne eivät kestä isompia ohjaustaajuuksia tai jotain vastaavaa. Olen vähän katsellut sillä silmällä Logictechin 2100/3100-yhdistelmää, mutta yritetään nyt ensin opetella säätelemään perää tuolla nykyisellä vekottimella.
Virallista poseerauskuvaa ei vielä ole otettu, mutta yritän saada edes jotain tänne näytille.