Kirjoittaja Aihe: GY611 gaini ja säätö  (Luettu 5646 kertaa)

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
GY611 gaini ja säätö
« : 08 Huhtikuu, 2009, 12:12:35 »
Mulla on JR:n raatio, lueskelin tuon kyseisen gyron manuaalia ja tulin siihen tulokseen, että sen gaini säätyy ihan niinku muissakin gyroissa eli [0-50[ on rate modessa ja ]50-100] HH modessa. Helppoa. Nyt kuitenkin, jos laitan raatiossa arvon 70% (jonka pitäisi kaiken järjen mukaan olla HH modessa 40%), niin gyron näytössä näkyy kyllä A (niinku AVCS), mutta vain 30% gainia. Radion asetus 30% (pitäisi olla normimodessa 40%) tuottaa muistaakseni gyron näytölle arvon 33% N. Gyrosta säädettävä gain asetus on 100% kuten ohjeessa käskettiin tekemään etägainia käytettäessä. Onko tässä nyt kyse jostain JR/Futaba kanavan pituuksista vai enkö ole ny hokannu jotain? Mikähän muuten olis hyvä gaini arvo tässä gyrossa kun yrittää ekan kerran koneen nostaa leijuntaan? Solid G:ssä pysty käyttämään aika korkeita gain arvoja, 401:ssä ja Spartanissa matalampia...
« Viimeksi muokattu: 08 Huhtikuu, 2009, 12:47:36 kirjoittanut masu »

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: GY611 gaini
« Vastaus #1 : 08 Huhtikuu, 2009, 12:35:49 »
Moikka,

Onko tässä nyt kyse jostain JR/Futaba kanavan pituuksista vai enkö ole ny hokannu jotain? Mikähän muuten olis hyvä gaini arvo tässä gyrossa kun yrittää ekan kerran koneen nostaa leijuntaan?

Juuri tuosta on kyse. JR:n radiolla ei saa 100% gainistä käyttöön mitenkään. Tosin eipä sitä tarvitse saadakkaan. Muistelisin, että se piti tehdä siten JR:n radiolla, että säätää sen gainin gyrosta 120% enempää ei tainnut saada. Maksimi arvot kuitenkin gyron päästä kehiin. Nimenomaan gainistä AVCS arvoa ei kannata muutella vaan 100% on siinä on hyvä.

Silläkin taisi olla vaikutusta, että muuttaa radiosta sen kanavan liikealuetta jolla gainia säädetään niin suureksi kun sai. Olikos JR:n radiossa se maksimi 150% vai 140%. En muista tarkasti vaikuttiko tämä siihen mutta sellainen mielikuva olisi, että vaikutti. Nyt sitten taidat saada maksimissaan 97% gyron gainista ulos. Leijuntaan riittää normi jampalle polttiskopterissa about 80 - 85 % Taivaalle sitten luokkaa 60% mikäli nyt oikein muistelen. Tarkista todelliset gainiarvot sitten siitä gyron näytöltä.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GY611 gaini
« Vastaus #2 : 08 Huhtikuu, 2009, 12:37:20 »
Laitetaan nyt tähän vielä tämäkin kysymys... säädättekö GY611:sen normimodessa mekaanisesti niin ettei pyöri vai annatteko HH moden vaan hoitaa homman itse?

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: GY611 gaini
« Vastaus #3 : 08 Huhtikuu, 2009, 12:42:05 »
Muistaakseni samanlaista keskustelua oli jonkin muunkin gyron tiimoilta. Itse en ole tarkastanut mitä Gainia näyttää siinä Gyron näytöllä koska tuntuu toimivan. Itsellä on N9:ssä ja DX:lla arvot jossain 80% hujakoilla muistaakseni (Lähettimen näytöltä siis).

Kannattaa muuten olla varovainen pironopeuden kanssa aluksi. Eli älä laita sillä 3d asetuksella end pointteja ihan tappiin. On hieman epäystävällinen parän rattaille kun keskittää tikun ylinopeasta pironopeudesta. Kuuluu vaan *raks* ::)

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: GY611 gaini
« Vastaus #4 : 08 Huhtikuu, 2009, 13:52:20 »
Moi,

Laitetaan nyt tähän vielä tämäkin kysymys... säädättekö GY611:sen normimodessa mekaanisesti niin ettei pyöri vai annatteko HH moden vaan hoitaa homman itse?

No periaatteessa HH-mode hoitaa homman, mutta jos peräservon varsi on kovasti vinossa perän ollessa paikoillaan, niin ei olla enää oikein optimilla alueella. Eli paremmin se toimii jos se leijuu paikoillaan servovarren ollessa 90 asteen kulmassa. Yksi syy tähän on jo se, että servovivun liike molempiin suuntiin on tällöin symmetrinen. Se mekaaninen säätöhän on sidottuna vain tiettyyn roottorin kierroslukuun jne. joten jo pieni muutos roottorin kierroksissa tai eri lavat saattavat muuttaa sitä hivenen. Pointtina on lähinnä se, että se perusasetus nyt ihan törkeästi heitä. Itse olen joskus säädellyt sen leijuntakierrosten ja idle-up kierrosten väliin. Se on sitten molemmissa lentotiloissa "vähän pielessä", mutta toimii hyvin molemmissa.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GY611 gaini
« Vastaus #5 : 08 Huhtikuu, 2009, 14:24:56 »
No periaatteessa HH-mode hoitaa homman, mutta jos peräservon varsi on kovasti vinossa perän ollessa paikoillaan, niin ei olla enää oikein optimilla alueella. Eli paremmin se toimii jos se leijuu paikoillaan servovarren ollessa 90 asteen kulmassa. Yksi syy tähän on jo se, että servovivun liike molempiin suuntiin on tällöin symmetrinen. Se mekaaninen säätöhän on sidottuna vain tiettyyn roottorin kierroslukuun jne. joten jo pieni muutos roottorin kierroksissa tai eri lavat saattavat muuttaa sitä hivenen. Pointtina on lähinnä se, että se perusasetus nyt ihan törkeästi heitä. Itse olen joskus säädellyt sen leijuntakierrosten ja idle-up kierrosten väliin. Se on sitten molemmissa lentotiloissa "vähän pielessä", mutta toimii hyvin molemmissa.

--
Timo
Loistava vastaus. Kiitos.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: GY611 gaini ja säätö
« Vastaus #6 : 08 Huhtikuu, 2009, 16:33:54 »
Kiitokset Timolle hyvästä kansantajuistamisesta, minäkin tajusin viimein kunnolla mistä on kyse...

Aihetta vahvasti sivuavia jatkokysymyksiä, jos pieni topicin ryöstö sallitaan.
Onkos niin, että Gain-käsite voidaan ajatella kertoimena itse gyroskooppisen anturin antamaan "nyt perä pyärii x astetta sekunnissa" viestiin.  Jos juu, niin gainin lisäys ollee(?) sama asia kuin servoarmin pituuden kasvattaminen.
Armin pidentäminen (tai tönärin kiinnityskohdan) vaikuttaisi maalaisjärjellä ajateltuna  liikkeiden lineaarisuuden  ja nopeuden kannalta paremmalta vaihtoehdolta kuin gainin lisääminen gyrosta, mutta samalla menetetään jotain servon tarkkuudesta? Jossain lienee optimi?

Meneekö liian hifiksi vai kannattaako tällä ajatuksella hakea armin pituus/gain optimia?


Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: GY611 gaini ja säätö
« Vastaus #7 : 08 Huhtikuu, 2009, 16:44:13 »
Onkos niin, että Gain-käsite voidaan ajatella kertoimena itse gyroskooppisen anturin antamaan "nyt perä pyärii x astetta sekunnissa" viestiin.  Jos juu, niin gainin lisäys ollee(?) sama asia kuin servoarmin pituuden kasvattaminen.
Armin pidentäminen (tai tönärin kiinnityskohdan) vaikuttaisi maalaisjärjellä ajateltuna  liikkeiden lineaarisuuden  ja nopeuden kannalta paremmalta vaihtoehdolta kuin gainin lisääminen gyrosta, mutta samalla menetetään jotain servon tarkkuudesta? Jossain lienee optimi?

Juurikin näin, eli jos on pitkä servovarsi, niin on käytettävä vähemmän gainia kuin lyhyellä servovarrella. Olet myöskin oikeassa siinä, että pidemmällä servovarrella menetetään tarkkuutta. Perä on niin herkkä kopterissa, että tuolla on vaikutusta. Esim jos joissain tilanteissa gyro ryömii vähän eikä ryömintää saa hallintaan, saattaa ryömintä johtua liian pitkästä servovarresta ja kuluneesta peräservosta. Eli gyro ei vaan saa riittävän tarkasti ohjattua perää jottei se ryömisi. Tällöin lyhyempi servovarsi voi auttaa ryömintään.

Toisaalta pitkä servovarsi kompensoi hivenen hidasta peräservoa. Mutta siis todella vähän, saavutettu nopeus menetetään tarkkuuden menetyksessä. Kaikkein tärkein asia servovartta mitatessa on se, että perän tönis pääsisi liikkumaan mahdollisimman sulavasti koko servon liilealueen ajan. Eli jos servovarsi on liian pitkä tai liian lyhyt, niin työntötanko varmasti kanittaa joissain tilanteissa tukiinsa aika paljon ja se on aina huono juttu. Eli jos kopterin valmistaja on ilmoittanut jonkun mitan peräservon varrelle. Niin kannattaa suosia tätä mittaa ja säätää sitten gaini sen mukaan sopivaksi.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa ArthurDent

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: GY611 gaini ja säätö
« Vastaus #8 : 12 Huhtikuu, 2009, 20:49:02 »
Sattumalta löysin Helifreak:in sivuilta moista.

http://www.helifreak.com/showthread.php?t=41692

BASICS ja GYRO GAIN 101.

Havainnollistaa hiukan.

Robbe Nova Cuatro, DX8 & DX7S

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
18 Vastauksia
9505 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Elokuu, 2008, 20:39:40
kirjoittanut jippo
18 Vastauksia
50835 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Lokakuu, 2009, 21:26:59
kirjoittanut masu
28 Vastauksia
19105 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Toukokuu, 2010, 18:33:11
kirjoittanut jimbo82
3 Vastauksia
3236 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Kesäkuu, 2010, 11:24:17
kirjoittanut Leskentekijä
7 Vastauksia
3600 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Maaliskuu, 2011, 11:38:44
kirjoittanut kopterifriikki