Moido,
En tiedä ajaako kukaan F3C tyylistä lentoa kisoissa limitterillä. Ne voi olla hieman kinkkisiä saada toimimaan koska ne toimii aina vähän myöhässä. Toki niissä pystyy gainia ilmeisesti kaikissa säätämään jne. Mutta ei ne silti ole mikään oikotie onneen. Ainoa järkevä kohde limitterille mielestäni olisi varmistaa, ettei kierrokset nouse kohtuuttomasti tilanteissa joissa roottorin kuorma pienenee kuten pystykäännösten pystyosuuksissa jne. Mutta tuolloin kierrosten nousu johtuu tavallisesti huonosti säädetystä moottorista / kaasukäyrästä. Sähkömoottoreilla governorit toimii mainiosti, mutta polttiksilla tilanne on vaikeampi koska kaasuviivettä on enemmän ja vääntöä taas vähemmän kuin sähkiksillä.
Noita governoreja ja limitterejä kun käyttää, niin seos säädöt on oltava kunnossa. Ajatellaan vaikka laihalle säädettyä moottoria. Vaikka kaasua pudottaa, niin moottorista ei kierrokset putoa yhtä nopeasti. Kaasukäyrällä ajettaessa sen huomaa hyvin ja kierrokset laskee hieman perässä halutuksi. Limitteri tuossa tilanteessa pudottaa kaasua ja kun kierrokset ei laske, pudottaa se kaasua vielä lisää, pahimmillaan hetkellisesti jopa tyhjäkäyntialueelle. Tällöin moottori putoaa pois vääntöalueeltaan ja sieltä kierrosten kerääminen voi kestää hetken jolloin taas ollaan myöhässä. Asiaa pahentaisi vielä jos tyhjäkäyntialue olisi hieman rikkaalla jolloin kaasun nopea avaaminen governorin johdosta ei nosta kierroksia niin nopeasti kuin pitäisi. jne... Eli kaasu on koko ajan epäsynkassa kierrosten kanssa ja kierrokset vaeltaa pahasti jne. Vaikka seokset olisivatkin kohdallaan, niin ei se governori välttämättä pysty pitämään kierroksia niin hyvin kuin haluaisi. Ne voi olla joskus hieman kinkkisiä säätää toimimaan hyvin.
Kolmas kysymys onkin, että mitä jos käy niin, että se limitteri hajoaa kesken lennon ja radiossa on suora kaasukäyrä? Voi sitä moottori parkaa, jos vielä meinaa kilpaa ajaa, niin sitä kierrosta ei tarvi sitten menestyksellisesti ajaa enää loppuun. Suosittelen siis aina toimivaa kaasukäyrää radioon vaikka käytössä olisikin limitteri. Ennemmin tekee kaasukäyrän sellaiseksi, että se antaa koko ajan vähän enempi kierroksia kuin limitterin kanssa halutaan. Joten se limitteri on aktiivisena koko ajan jos haluaa mutta mikäli se limitteri hajoaa niin se ei ole ihan, niin pelottava juttu sitten taivaalla kun se kaasukäyrä toimii.
Ideasi siitä, että loggerilla seuraisi miten hyvin eri tavat pitää kierrokset liikkeissä on ihan mielenkiintoinen ja olisi kiva sitä joskus kokeillakin. Mutta pelkään pahoin, ettei tulos ole niin merkittävä että sillä olisi vaikutusta lentosuoritukseen jos kopteri toimii jo muuten hyvin.
--
Timo