Kirjoittaja Aihe: 700N rusahteli ilmassa piron pysäytyksessä  (Luettu 4286 kertaa)

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
700N rusahteli ilmassa piron pysäytyksessä
« : 06 Heinäkuu, 2009, 00:14:41 »
Tänään oltiin kentällä ja säädin 700:sen piroa vähän nopeammaksi, kun tuntui jotenkin "vajaalta". Testaisin sitten säädön vaikutusta ja pironopeuden tasaisuutta eri suuntiin pyörittelemällä kopua puolin ja toisin. Olin tätä tehnyt jonkin aikaa ja mietin et meniköhän aavistuksen liian nopealle (meni, pitää ottaa vähän takas, mutta se on sivuseikka). Välillä ajoin taivaalla ja homma toimi hyvin. Sitten leijunnassa vielä pyöräytin perää ja pysähdyksessä kopusta kuului selkeästi moottorin äänen yli jotain rutinaa. Se ei kuitenkaan tuntunut kopterissa mitenkään vaan leijunta jatkui normaalisti, mutta otin koneen alas. Maassa pyöriteltiin rattaita, mutta ei löydetty puuttuvia hampaita. Pääratas on kyllä hieman kuluneen oloinen, että olisikohan voinut päästä hyppäämään yli... toisaalta luulisi, että sillon olis jo tullut silppua. Mistähän tuo voisi johtua ja mitähän sitä tarkistelis ennen seuraavaa lentoa? Sen päärattaan aion vaihtaa ihan huoltotoimena, kun ei ihan priimalta enää näytä.

seppomikael

  • Vieras
Vs: 700N rusahteli ilmassa piron pysäytyksessä
« Vastaus #1 : 06 Heinäkuu, 2009, 08:26:09 »
Jos sinulla on siinä se hiilikuidulla päällystetty alumiininen peräputki niin onkohan se voinut olla kestorajoilla jos niin nopeasti olet pirottanut. Ja pysäyttänyt pirotuksen. Olen kuullut isojen poikien kertovan että noissa 90-luokan kopuissa voisi saada peräputken taittumaan liian äkäisellä pirotuksella

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 700N rusahteli ilmassa piron pysäytyksessä
« Vastaus #2 : 06 Heinäkuu, 2009, 08:53:24 »
Jos sinulla on siinä se hiilikuidulla päällystetty alumiininen peräputki niin onkohan se voinut olla kestorajoilla jos niin nopeasti olet pirottanut. Ja pysäyttänyt pirotuksen. Olen kuullut isojen poikien kertovan että noissa 90-luokan kopuissa voisi saada peräputken taittumaan liian äkäisellä pirotuksella
Alumiiniputki on tällä hetkellä. Pironopeus oli kyllä melko kova... uskoin kuitenkin, että kone kestää :). Gyrosta (611) on se pysähdyksen pehmennys arvossa 45, joten ei pitäisi liian äkäsesti pysähtyä. Tai ehkä sitäkin arvoa pitäisi kasvattaa, jos nopeutta kasvattaa. Pitää tänään illalla purkaa koko perä ja tarkistella esimerkiksi TT:n kunto.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: 700N rusahteli ilmassa piron pysäytyksessä
« Vastaus #3 : 06 Heinäkuu, 2009, 10:41:20 »
Perän vetoratas voi hyppiä autorotaatiorattaan yli, ainakin 600:ssa melko helposti. Sitä klappia kun ei voi edes säätää.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 700N rusahteli ilmassa piron pysäytyksessä
« Vastaus #4 : 06 Heinäkuu, 2009, 14:46:49 »
Perän vetoratas voi hyppiä autorotaatiorattaan yli, ainakin 600:ssa melko helposti. Sitä klappia kun ei voi edes säätää.
Hmm... täytyy tutkailla tätä. Mielestäni välys ei kovin suuri ole. Purin nyt perän atomeiksi ja vaihdan samalla peräputken siihen hiilariyhdistelmään (se on muuten kevyempi, 74g vs alumiinisen 86g, varmaan ratkaiseva ero ;D). Mitään erikoista en ole löytänyt. Kaikki rattaat on ihan priimaa. Päärattaassakin kulumaksi luulemani olikin likaa ja rasvaa.

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 700N rusahteli ilmassa piron pysäytyksessä
« Vastaus #5 : 06 Heinäkuu, 2009, 17:07:20 »
Juttelin kaverin kanssa puhelimessa ja se heitti sivulauseessa, että jospa perälavat on menny flutteriin siinä pysäytyksessä ja se on pörissy. Vaikea tarkkaan muistaa miltä ääni kuulosti siitä moottorin melun yli, mutta voisi olla mahdollista. Gaui EP200:sen päälavat meni kerran flutteriin ku laskin sitä negatiivisilla ja kokeilin pysäyttää täysillä kulmilla (ja oli liikaa pitchiä käytössä) ja sekin pörisi aika voimakkaasti. Ehkä tuo ääni oli hieman korkeampi sävyinen (tosin perällä sikana kiekkoja ja pienemmät lavat, joten ääni voisi olla korkeampi), joten heti kävi rattaat mielessä. Tosi nopea piro ja siitä hidastamaton pysäytys -> gyro tarjoo täydet vastakkaiset kulmat -> voisko flutteri olla mahdollinen?

Sovittelin sitä tail boom mouttia paikalleen ja välys autorotaatiorattaaseen jää niin sopivaksi, että luultavasti menis kyllä hampaita poikki, jos siitä välistä pääsis yli pomppaamaan.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
6 Vastauksia
3101 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Heinäkuu, 2008, 14:31:10
kirjoittanut TTM
11 Vastauksia
5869 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Elokuu, 2008, 17:52:01
kirjoittanut Petri P
1 Vastauksia
2330 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Heinäkuu, 2009, 23:35:59
kirjoittanut kaardian
0 Vastauksia
2281 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Huhtikuu, 2012, 19:11:26
kirjoittanut Jonnis
4 Vastauksia
6955 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Marraskuu, 2014, 11:31:33
kirjoittanut Petsku