Kirjoittaja Aihe: trex 500 pää-akseli kieroon?  (Luettu 3325 kertaa)

Poissa vimpu

  • Tavallinen torppari
  • ***
trex 500 pää-akseli kieroon?
« : 31 Toukokuu, 2009, 22:53:20 »
moi.

joskus aikasemmin petti ilmassa toinen leparin lapa ja lähti irti. siittä johtuen meni päämastokin kieroon, joka ilmeni (stapparin lavat korjattuani) idle 2 leijuttamalla ravistuksena/tärinänä kun kierrokset olivat huipussaan.

tänään lennettyäni huomasin saman ilmiön. idle 2 lapakulmat liki 0 tietämissä kopteri rupeaa tärisemään. luulen että taas sama vika. idlessä mulla on hurjat kierrokset. mutta on sellaisilla toiminut kumminkin reilusti yli 100 lentokerran.  koskaan kopteria ei ole torpattu.

onko kellään mitään arvailua mistä moinen johtuu?

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: trex 500 pää-akseli kieroon?
« Vastaus #1 : 01 Kesäkuu, 2009, 00:08:42 »
joskus aikasemmin petti ilmassa toinen leparin lapa ja lähti irti.

Voisitko suomentaa tuon pätkän? Eli mitä tapahtui? Lentelit ja jotakin irtosi (lapa?) mutta et ole torpannut, ja täristää?

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Poissa vimpu

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: trex 500 pää-akseli kieroon?
« Vastaus #2 : 01 Kesäkuu, 2009, 07:59:25 »
joo, joksenkin epäselvästi kirjotettu  ::), kumminkin, aikoinaan huomasin tosiaan samanlaisen tärinän stappari onnettomuuden jäljiltä,  nyt kumminkin lensin mielestäni joksenkin rajulla tyylillä, ja huomasin akun lopussa kun leijutin paikallaan tärinän. alkaa/voimistuu kun leijuttaa idle päällä.  purin kopterin eilen ja totesin ottä pää-akseli on kiero. ja tämä siis osumatta mihinkään, mitään ei ole irronnut jne. eli siis aivan yht.äkkiä humasin koptrerin ravistavan.

en tiedä onko yhtään selvemmin selitetty mutta koittakaa ymmärtää.. :D

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: trex 500 pää-akseli kieroon?
« Vastaus #3 : 01 Kesäkuu, 2009, 13:59:26 »
No kannattaa vaihtaa jos pääakseli on kiero tsekkaa laakerointi myös... Mutta itsellä oli tärinää joka johtui trackingista. Pyöräytin yhden kierroksen blade holderiin tulevaa linkkijointtia, ja loppui tärinät siihen paikkaan.. Ei voi sanoa kuin että on se pienestä kiinni.

Oireet oli: Pyrstö tärisi ja keinui hieman ylös alas, koko kopteri vipatti landareita myöden, kierroksia nostamalla helpotti hieman mutta silti tärinää. Eli aika voimakasta oireilua noin pienestä säädöstä.

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Poissa vimpu

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: trex 500 pää-akseli kieroon?
« Vastaus #4 : 01 Kesäkuu, 2009, 23:15:00 »
no niin, vaihdoin siis leparin, pää-akselin ja yks suunta laakerin. ihan vaan sen takia että joskus piti pienen sirklauksen. kävin testaan.  pari ekaa akullista toimi, 3 nella tuntui vain leijuttaessa että alkaa tekeen sitä mutta lensin akun loppuun, ongelmaahan ei ilmene kuin leijussa korkeilla kierroksilla.
4 akulla ei mitään ongelmaa. tuntui pelaavan taas kuin ihmisen mieli. uskomaton vika. lapaura oli ns. vieheetön. muutenkin kopteri on hyvässä tikissä. tarvii käydä se läpi vielä.  laakerin vaihdoin kaikki viime "huollon" yhteydessä, kaikki muut paitsi suuntalaakerin jonka siis vaihdoin tänään. ja moottorin laakereita en ole vielä koskaan vaihtanut. lentoja on takana noin 160-180.

tosin ei pidä mitään ylimääräistä ääntä eikä tunnu välyksiä moottorissa.

Poissa vimpu

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: trex 500 pää-akseli kieroon?
« Vastaus #5 : 01 Kesäkuu, 2009, 23:25:20 »
tuli mieleen että mitä kopteri tekee jos menee "ylikierroksille"? moottori on vakio, kuten myös säädin. akut on align 2500mah 6s ja pinjoni 13 hampainen.  kaasukäyrä on idle 2 suora 100%, ja jos kysytte miksi niin tykkään lentää sillain. ennen on pelannut hyvin moonia kertoja, mutta sitä en osaa sanoa miksi nyt niin tekisi.  kumminkaan idle 1 ei ole mitään ongelmaa. käyrä pienempi v-mallinen silloin.

Poissa vimpu

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: trex 500 pää-akseli kieroon?
« Vastaus #6 : 07 Kesäkuu, 2009, 23:25:02 »
moi.

nyt purin kopterin. kävin kaikki laakerit jne läpi huolellisesti. aikasemmin vaihdoin leparin, päämaston jne. sittemmin perän akselin. ei muutu tärinä mihinkään. nyt vaihdoin perän "lepatus-akselin" ja nyt ei tärinää ilmennyt. vaihdoin myös mustat pienemmät alkuperäiset perälavat samalla. tosin olen useimmilla lavoilla testannut.

huomenna testi jatkuu. toivoittavasti vika oli nyt siinä. uskomatonta sinällään ettei perä ole saanut siipeensä oikein missään, eikä kopteri muutenkaan, toistaiseksi torppaamaton.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
13 Vastauksia
18986 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Huhtikuu, 2012, 12:31:31
kirjoittanut Speedy
Hirobon 6mm perä akseli

Aloittaja Einari Lindberg Hirobo Sähkö

0 Vastauksia
2135 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Heinäkuu, 2013, 22:07:35
kirjoittanut Einari Lindberg
4 Vastauksia
6046 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Joulukuu, 2015, 09:41:22
kirjoittanut TeroS
11 Vastauksia
12811 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Heinäkuu, 2016, 06:45:56
kirjoittanut Hayabusa
3 Vastauksia
13547 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Elokuu, 2016, 19:51:07
kirjoittanut Bnito