Kirjoittaja Aihe: Caliber 3 lapakulma- ja kaasukäyrät  (Luettu 2893 kertaa)

Jussi Savolainen

  • Vieras
Caliber 3 lapakulma- ja kaasukäyrät
« : 12 Kesäkuu, 2009, 15:43:16 »
Säädin ohjekirjan mukaan lapakulma- ja kaasukäyrät, mutta kopteri säntää ylös kuin ampiainen, kun tikkua hiljalleen työntää eteen. Ja alas tulee kuin rukkanen, kun yhdenkin naksauksen pienentää kaasua tikusta.
Onkohan nuo käsikirjan käyrät tempaistu hatusta?

Kaasukäyrä normaali modessa: 3 %  50 %  67 % 77 % 100 %

Lapakulmat vastaavasti: 40 %  54 %  62 % 67 % 80 %

Minusta kopteri pitää saada alas hissukseen ja tasaisesti, niin että laskutelineen kappaleet eivät kirpoaisi sinne tänne.

Ja noilla arvoilla kopteri käyttäytyy tosi agressiivisesti.

Lapakulmat tikku takana -2     tikku keskellä +5,5   tikku edessä +9


Siis säätö apua tarvitsen.

Poissa Karkkis

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Markku Kärkkäinen RC-Kopterit Ry
Vs: Caliber 3 lapakulma- ja kaasukäyrät
« Vastaus #1 : 12 Kesäkuu, 2009, 16:53:02 »
Säädä lapakulmat silleen että tikku keskellä ois nolla astetta, alhaalla vaikka se -2 ja ylhäällä vaikka se 9 astetta
niin pitäis jo rauhoittua.. Ei kannata uskoa noita manuaaleja..
Kaasukäyrääkin varmaan joudut vähän hieromaan!!
T-Rex 600NSP
T-Rex 600E PRO
T-Rex 250
Spektrum DX7

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Caliber 3 lapakulma- ja kaasukäyrät
« Vastaus #2 : 12 Kesäkuu, 2009, 17:05:05 »
Lapakulmakäyrä kuulostaa olevan oikein, kaasukäyrä voi olla ok tai päin metsiä. Minulla oli kerran kaasukäyrän huippu 90%, mutta kun säädin kaasun linkin uudestaan, 43% riitti. Se siis riippuu tosi paljon linkistä. Joko kaasulinkkisi on niin että se ei anna moottorista kaikkia tehoja ja tarvitset sen 100%, tai sitten kierroksesi hyppivät aivan hirveästi. Säädä käyrää korvakuulolta niin että kierrokset pysyy vakiona, vielä parempi jos saat käyttöön kiekkamittarin...

Toisekseen... Naksausta? Naksuuko sinun kaasutikkusi? Siinä on siis se lennokkikäyttöön tarkoitettu "räikkälevy" kiinni. Sillä ei pysty kopteria lentämään tarkasti, avaa radio ja vaihda sinne suora levy. Ohje-osiosta pitäsi löytyä juttua tuosta...

Tuo Karkkiksen ehdottama 0 astetta tikun keskelle lisää kyllä sitä aluetta jossa kone laskeutuu, ja helpottaa näin ollen laskuja, mutta samalla nostava alue siirtyy tikussa yhä pienemmälle alueelle yläosaan, ja koneen pitäminen paikallaan voi vaikeutua. Loppujen lopuksi on makuasia lentääkö niin että tikku keskellä leijuu (kuten sulla noitten aste-arvojen perusteella pitäisi olla...) vai sitten niin että keskellä on nolla.
-flybarless, sedative stabilized head-

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
13 Vastauksia
7879 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Lokakuu, 2007, 19:31:00
kirjoittanut Mikaelni
Caliber M-24

Aloittaja Tohtori1000 Kyosho Helikopterit

4 Vastauksia
3739 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Tammikuu, 2008, 20:01:10
kirjoittanut veksi
34 Vastauksia
12921 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Joulukuu, 2008, 00:25:27
kirjoittanut Jussi.
36 Vastauksia
15214 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Heinäkuu, 2009, 13:02:56
kirjoittanut Sammy
4 Vastauksia
2814 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Lokakuu, 2013, 20:15:20
kirjoittanut varis