Puhutaanko tässä siis jostain nicd akuista?
Ei NiMH:it nuo ovat. NiCD akkujen myynti tullaan käsittääkseni kieltämään ihan justiinsa.
Itselläni ainakin oli sellainen käsitys tuosta lipolaturista että se lataa koko akkua ja purkaa tiettyjä kennoja tasausliittimestä, ei se niistä ainakaan kovin suurela virralla ladata voi koska johtimet ovat niin ohueet, purkaa voi pienellä virralla.. itsellänikin nicd akut lämpenee, lipot ei kyllä nimeksikään.. ehkä ihan vähän latauksen lopussa.
Joo, lipoja ei ole minulla missään muualla kuin ns. integroiduissa laitteissa, joten niiden latauksesta ei ole mitään käytännönkokemusta irtoakkuina. Käsittäkseni myös lipoissa on kehittyneempi latauselektroniikka, etteivät ylilataa ilmeisen räjähdysvaaran vuoksi. Vaikka pitäshän kennojen silti osata päästää paineet hallitusti.
Pitääkin tutustua tuohon tasausliitin asiaan, en ole siitä koskaan kuullutkaan. Aina sanotaan että lipoilla ei ole tuota ongelmaa että kennot joutuvat eri varaustasoihin, mutta ilmeisesti sitten on kuitenkin kun sitä varten on on olemassa tasausproseduuri. Mielenkiintoista.
Monesti myös tuota kennojen eri varaustasoissa olemista kutsutaan täysin virheelisesti muisti-ilmiöksi, jota se ei ole. Muisti-ilmiö vaatii useita satoja latauksia ja purkuja NiCD akuilal samaan varaustasoon. Jolloin se aiheuttaa kemiallisia muutoksia NiCD akuissa. Uskon että useimmilla käyttäjillä ei ole ainakaan kotikäytössä tuollaista ongelmaa. Ongelma ilmenee lähinnä satelliiteissa joissa pimeällä puolella maata puretaan ja aurinkoisella puolella ladataan. Aina suurin piirtein samanmittaisissa jaksoissa useita satoja kertoja.
Tässähän se vastaus:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-polymer#Prolonging_life_in_multiple_cells_through_cell_balancingEli valheita noi että LiPo akkuja ei koske tuo kennojenvaraustason eritasoisuus ajanmyötä. Eihän se koske NiMH akkujakaan tai NiCD:tä, niin kauan kun kennot ladataan yksitellen eikä sarjassa. Koska esim Braunin sähköhammasharja lataa sarjassa, niin nyt on juuri tuo ikävä tilanne että kolmesta kennosta yksi kuukahtaa paljon aikaisemmin. Eikä latauselektroniikka anna pakkoladata sitä väkisin täyteen samaan tasoon muiden kanssa. Mutta tämähän on täysin normaalia, valitettavasti. Pitänee vain koittaa ladata mahdollisimman usein, jos pikkuhiljaaa muiden kennojen ylilataus johtaisi tuon yhden kennon toipumiseen.