Kirjoittaja Aihe: Kennojen jännitteet 4.19, 4.10, 4.12 hetken käytön jälkeen. Ongelmaa?  (Luettu 3804 kertaa)

Poissa Halfelf

  • Opetteleva torppari
  • **
Loppukevääsät kaksi akkua pullistui ja lopetin niiden käyttämisen. Ostin kaksi tilalle ja niistä toinen pullistui noin viiden käyttökerran jälkeen. Otti sen verran päähän tuo akkujen kuluminen että olen käyttänyt sitä edelleen kun laturi on suostunut lataamaan ja aina on ollut se 4.2v latauksen jälkeen. (akkujen pullistumisen syynä on ollut väärä käyttö = liian tyhjäksi ajaminen)

Kyseisellä akulal kävi viime lennolla parin minuutin jälkeen niin että kesken lennon moottorista katkesi virta, kone alkoi tulemaan alaspäin ja hetken kuluttua virta palasi. En ole enää varma katosiko virta vielä ennen maahan osumista, mutta runko meni mm. poikki ja muuta pientä kivaa.

Olen nyt käynyt kaikki liitokset ja johdot nopparista moottoriin lävitse, enkä saa siitä virtaa katkeamaan. Epäilen nyt akkua. Käytin sitä tuossa minuutin ja sain otsikon mukaiset jännitteet kennoihin. Onko kennojen jännite-ero puretulla akulla normaalia? Onko noin suuret erot normaaleja? Ennen en ole pahemmin puretun akun kennojen jännitteitä tutkaillut.

Kuhan täsäs kerkeän puran akkua lisää ja katson miten kennojen jännitteet muuttuu.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Ei ole normaalia paitsi p*skalle akulle, itse olisin huolissani 0.1V erosta, ja sun akussa on eroa 0.9V kahden kennon välillä.. Uusia akkuja ostaessasi sijoita rahat kunnon akkuihin, ja pidä niistä huolta. Akuissa on eroa, suurimman tehon ja lentoajan lisäyksen saa hyvillä akuilla. Akut kestää, kun lataa balansoiden, ei anna akkujen ylikuumentua, ja kun ei koskaan lennä kapasiteetistä yli 70-80%. Eli 2200mAh akusta max ~1700mAh.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Yrttikari

  • Aloitteleva torppari
  • *
Ei ole normaalia paitsi p*skalle akulle, itse olisin huolissani 0.1V erosta, ja sun akussa on eroa 0.9V kahden kennon välillä.. Uusia akkuja ostaessasi sijoita rahat kunnon akkuihin, ja pidä niistä huolta. Akuissa on eroa, suurimman tehon ja lentoajan lisäyksen saa hyvillä akuilla. Akut kestää, kun lataa balansoiden, ei anna akkujen ylikuumentua, ja kun ei koskaan lennä kapasiteetistä yli 70-80%. Eli 2200mAh akusta max ~1700mAh.


-op-

Moi !

Olisikohan pieni pilkkuvirhe tai luettu huolimattomasti koska kyseessä näyttäisi olevan 0,09 V:n ero parin kennon välillä...
Tuollainen ero ei käytännössä merkitse vielä mitään, koska jopa uusilla akuilla näyttää kokemuksien mukaan tuollaisia kennojännitteen eroja !


Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Niinpä onkin, mullahan on matikka hyvin hallussa  ;D. Ei nyt satu olemaan yhtään purettua akkua mitattavana, pitää seuraavan lennätyskerran jälkeen mitata noiden vanhimpien akkujen jännitteet.


-op-

Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Halfelf

  • Opetteleva torppari
  • **
Nyt kerkesin käyttämään kyseistä akkua pidemään ja tässä tulos.

11,68v on jännite ja kennojen jännite on 3,82, 3,87, 3,99. Eli eroa isoimmillaan jo 0.17V. Paska akku siis, ei se turhaan pullistele.
Vastaava uusi akku "saman" käytön jälkeen on 11.7v ja kennot tasaset 3.9v.

Kiinostaa nyt tietää se, että olisiko tuo kennojen jännite-ero voinut olla syynä sihen että koneesta katosi virrat kesken lennon? Mitään muuta outoa en ole löytänyt. En nyt aikaa ottanut, mutta en ollut konetta lennättänyt niin pitkään että akku olisi ihan tyhjäksi kerennyt mennä. En myöskään tajunnut mitata jännitteitä kunnes latasin akun täyteen. Luultavasti tuo jännite-ero vain kasvaa tuosta jos käyttäisin akkua pidemmälle.

Poissa Yrttikari

  • Aloitteleva torppari
  • *
Akkusi vaikuttaa todellakin saaneen hieman "kipeää" mutta syynä juuri mainitsemasi liian tyhjäksi purku.  Tuohon moottorin sammumiseen liittynee noparin oma toiminta, eli...

Oletko katsonut ESC:in ohjeen ja varsinkin kohta "Battery protection mode" tms.  Joillakin kun on tuo aseteltava purkuraja 65%, 75%, 85% tms. ja useimmiten sitten se erittäin pienellä ilmoitettu teksti:

"Säädin katkaisee moottorin virrat hetkeksi (1-2 sek.) jotta käyttäjä huomaa tuon purkurajan saavuttamisen" ja jos ajaa akkua vielä tyhjemmäksi on usein seurauksena tuo kennojen pullistelu.

Itse suhtautuisin kyseiseen akkuun jo hieman varauksella, toimii kyllä mutta tuo yksi kenno saattaa "nyrjähtää" jolloin jännite menee helposti tuohon noparin tunnistamaan suojarajaan jolloin moottori voi hetkeksi sammua.  Jossain muussa laitteessa sitä kyllä voi vielä käyttää.

Itse olen käyttänyt huimemmillakin eroilla olevia akkuja mutta en kopteriin vaan muihin sähköisiin laitteisiin joita valitettavasti kertynytkin melkoinen röykkiö.

Vaikuttaa siltä että pääset jälleen akkukauppaan...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
11 Vastauksia
6493 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Maaliskuu, 2009, 07:46:17
kirjoittanut jpietari
12 Vastauksia
3257 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Helmikuu, 2014, 11:18:05
kirjoittanut 3J
13 Vastauksia
5988 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Tammikuu, 2015, 12:41:47
kirjoittanut robofly
7 Vastauksia
5156 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Heinäkuu, 2015, 15:20:28
kirjoittanut Certi
1 Vastauksia
3241 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Maaliskuu, 2016, 05:07:00
kirjoittanut bngbng