Kirjoittaja Aihe: kopterina hk 250 gt  (Luettu 6122 kertaa)

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
kopterina hk 250 gt
« : 16 Marraskuu, 2008, 11:10:18 »
Ajattelin laittaa tänne myös jonkinmoisen sepustuksen harrastuksesta minun kohdalla  :)

Aloitin harrastamaan tuossa kesällä, menin tilaamaan hbk2:sen joka lensi muutaman kerran epäonnistuneesti, sen jälkeen investoin honey been kiinteillä lapakulmilla ja clear view-simulaattorin jolla kensin aika ahkerasti..

Niinhän siinä kävi, että jäi hb:kin käyttämättömäksi ja tilaukseen meni jonkin ajan päästä t-rex 450gf versio johon laitoin alignin rc-9xp servot, vastarin, gyron  ja radion sain hbk2:sesta ja akut ostin käytettynä  :)

Kai se täytyy myöntää, että kuitenkin ennen t-rexiä ahnehdin ostamalla foorumilta käytetyn quick japanin, jonka sitten torppasin niin hyvin että into siihen lopahti, nyt se on hyllyn koristeena ja suunnitelmissa on kunnostaa se vielä kun on tuo peruslentely hanskassa  :)
Eipä siitä paljon osia puutu, lavanpitimet, peräputki ja muutama muu pikkuhilu. Lisäksi vielä moottori ja muut sähköosat.

Tuolla t-rexillä lentelin sitten ahkerammin, siinä jo oli vakautta verrattuna hb:hen joka vaelsi joka suuntaan.. Sillä lensin useita leijutus-treenejä ja torppailinkin sitä aika ahkerasti, lopuksi se tippui kuitenkin peltoon josta se löytyi vasta puimurin alle jääneenä  :(

Purin sen osiin ja sainkin siitä hyvän määrän varaosia uutta samanlaista t-rexiä varten  8)

Nyt on uusi reksi, siinä on samat rc-9xp servot, eskyn rategyro, eskyn vastari ja 2.4G radiot sekä yksi alignin 2200mah akku  :D
Noilla olen lennellyt jo pientä taivaslentoa, aina muutama ympyrä ja sama toiseen suuntaa, mutta ei ihan kahdeksikkoa vielä lennellä  8)

Tuohon reksiin hankin vielä alumiinisen flybar-holderin ja alumiinisen swashplaten muovisten hajottua.
Kovan simulaattorilennon johdosta onnistuu jo tuo taivaallapörräyskin, koitan tänään kuvata vähän ja laittaa tänne vaikka pätkän, tai youtubeen tai johonkin  :)

Täälä on vielä muutama kuva: http://lh5.ggpht.com/_20lepT9vd40/SR_aQXZ0WXI/AAAAAAAAAhM/fjNr0ynz75I/s512/IMG_0002.JPG
                                         http://lh4.ggpht.com/_20lepT9vd40/SR_abUiTlLI/AAAAAAAAAhU/lR61Kr340mI/s512/IMG_0003.JPG

Täälä videonpätkä:


Digikameralla kuvattiin kyllä jossa pitäisi olla ihan hyvä kuvanlaatu mutta mitä tuosta nyt sanoisi  :o
« Viimeksi muokattu: 19 Toukokuu, 2010, 08:25:47 kirjoittanut Nube »

Happymen

  • Vieras
Vs: t-rex 450 gf tarinointia
« Vastaus #1 : 16 Marraskuu, 2008, 11:34:31 »
itselläni saman värinen canopy (fluoresoiva oranssi) kyllä muuten näkyy taivaalla, säällä ku säällä.  :)

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Vs: t-rex 450 gf tarinointia
« Vastaus #2 : 16 Marraskuu, 2008, 15:53:42 »
Joo, täytyy kokeilla tuotakin koppaa, enemmän lentelen tuolla tehdasmaalatulla mutta sattui olemaan muovinen valkoinen canopy niin maalasin senkin  ;D

:Krööh:

Mitenhän näin kävi: Lentelin normaalisti tuossa taannoin reksillä, innostuin sitten revittelemään muutaman lentominuutin jälkeen niin että annoin hanaa aia välillä vähän enemmän, sitten lopetin kun tuntui perässä outoa.. No siellä oli sitten hihna löystynyt.

Lopetin lentelyn ja ajelin kotiin, akku laturiin ja perä kireälle.. Seuraavalla lentokerralla tuntui jotenkin oudon tehottomalta? Katoin että kaikki pelaa pöydällä niinkuin pitääkin eikä missään pitäisi mitään outoa olla joten voiko se vika olla akussa? ihmeelliseltä tuntuu että uusi akku (alle 20 lentoa) tuollaisesta kilahtaa kun virtaakin akussa olisi vielä piisannut edelliskerralla..

Laturina on eskyn ah niin laadukas laturi joka lataa 0.8A virralla.. Osaisiko joku sanoa jotain viisasta? akku on Alignin 11.1V 2200mah 20C
:eritti:
Mahtoi olla taas korvien välissä se ongelma, tänään tuntui lentävän hienosti  8)
« Viimeksi muokattu: 20 Marraskuu, 2008, 20:29:29 kirjoittanut Nube »

seppomikael

  • Vieras
Vs: t-rex 450 gf tarinointia
« Vastaus #3 : 25 Marraskuu, 2008, 08:19:44 »
Minusta tuntuu että taikasanat on tuo ajelin kotiin ja perä kireälle.
Olit kiristänyt kylmän putken ja se oli pidentynyt lämmetessään ja hihna olisi käynyt kitaran kielestä.
Ja kun menit seuraavan kerran lennättämään niin oli leudompi sää ja hihna jäi kireälle.

Nyt viimeisellä lennolla oli taas viileämpää?

Eli hihnavetoisissa pitää hihnan kireys katsoa kun kopu on jäähtynyt lentolämpötilaan ja se täytyy sisään vietäessä muistaa löysätä.

Tässä yksi arvaus syyksi...

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: t-rex 450 gf tarinointia
« Vastaus #4 : 25 Marraskuu, 2008, 10:02:23 »
jep, nuin on käynyt, kireä hihna aiheuttanut tarpeettoman paljon kitkaa niin on tuntunut tehottomalta.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Vs: t-rex 450 gf tarinointia
« Vastaus #5 : 25 Marraskuu, 2008, 16:38:22 »
jaa,paha sanoa kyllä. Hihnaa olen kokeillut sormella aina kun olen raahannut kopteria ulos tai sisälle, mutta tuolloin hihna oli todella löystynyt.. Kopteri oli lämpimässä autossakin useamman minuutin ja kotona pöydällä, joten paha sanoa. Pääasia että nyt toimii!  :)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: t-rex 450 gf tarinointia
« Vastaus #6 : 25 Marraskuu, 2008, 16:45:30 »
Sen putken muttuminen voi ottaa enemmän kuin useamman minuutin :P

Itse taisin huomata rexässä joskus 2 akun lopulla... jos oikein muistan :)

Niin pää asia että toimii, itse laitoin hiilarin ;)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Vs: t-rex 450 gf tarinointia
« Vastaus #7 : 31 Tammikuu, 2009, 13:04:09 »
Heehe hehheh, ajattelin laittaa muutaman kuvan tänne, en ole hetkeen mitään laittanut/kirjoitellut  :)

Reksi on saanut nuppiin hitecin hs 56 hb:t, dx6i radiot ja alumiinia perään sekä nuppiin.
Nuppi on nyt lavanpitimiä lukuunottamatta alumiininen.

Lisäksi tuli lisää spektrumeiden kaveriksi efliten blade mcx  :D






Tällästä tänään, pitää pian mennä ulos kokeilemaan miten lentää, tosin sielä on melkein -10 astetta >:(

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Vs: t-rex 450 gf tarinointia
« Vastaus #8 : 01 Joulukuu, 2009, 17:53:59 »
Noniin, kunnon nosto mutta on valtion kustantaman loman vuoksi jäänyt vähän harrastaminen  >:( >:( Torppasin kopterin tuntemattomasta syystä tuossa joskus elokuussa, mahdollisen servovian vuoksi kopteri kippasi kyljelleen iloisesti laskeutuessa ja paukahti tuhannen päreiksi ;D Lopuksi vauriot oli minimaaliset :)  Siitälähtien reksi oli lentämättä aina viimeperjantaihin asti(27.11) ajanpuutteen vuoksi.

Kopteri on saanut muutosta jonkinverran, moottori vaihtui savuttuaan DualSky XM2830CH-9 moottoriin ja kopteri sai hiilikuitua ja alumiinia runkoonsa niin että se vastaa SEv1:stä :) Lisäksi kopteriin on vaihtunut koppa ja akuiksi hyperionin VX G3 2200mah 30C akut joita lataa myös hyperionin laturi 8)  Lennostakin on mukavia videoita joita uppaan viikonloppuna katseltavaksi, koitan saada myös kuvia foorumilaisten iloksi :)

Haaveissa on ollut myös isompi sähkökopteri mutta armeijan päivärahan voimin taitaa jäädä haaveeksi ja hamaan tulevaisuuteen  ;D

Kuvia:









« Viimeksi muokattu: 01 Joulukuu, 2009, 18:36:26 kirjoittanut Nube »

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Vs: t-rex 450 gf tarinointia
« Vastaus #9 : 27 Helmikuu, 2010, 07:31:15 »
Nojoo, voisipas laittaa tähän jotain ajan kuluksi. Armeijan vuoksi on jäänyt vähemmälle harrastaminen. Myin trexin pois ja tilalle ostin halvalla kyosho caliber 30 kopterin. Kopterissa on tuttu O.S max 32 sx-h moottori ja perällä futaban gy-401. Peräservoksi on tulossa s9254. Nupissa on jotkin vanhemmat Hitecit,kuitenkin 6V:lla nopeus riittävä ainakin alkuun  :)

Kuvaa ei tähän hättään ole laittaa,eikä kopteri ole lentänytkään vielä varsinaisesti vaikka pientä kokeilua on ollut ilmassa. Heti kun loma valtion leivissä loppuu(tj40 ;D) saa taas aikaa uhrata tällekin  :)

Laittelen lomalla jonkin kuvan kopterista uteliaille :)

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Vs: t-rex 450 gf tarinointia
« Vastaus #10 : 08 Maaliskuu, 2010, 20:05:43 »
Jeps, nyt on kopterin perä säädetty ja gy-401 pelaa mukavasti. Moottorikin on säädöissä ja nuppi säädetty nyt viimeisen päälle hyväksi  :)
Tässä kuva vekottimesta. Nyt vaan lentokelejä odotella,tuuli lähinnä haittaa. Muutama aste pakkasta nyt ei tunnu missään ;)

« Viimeksi muokattu: 08 Maaliskuu, 2010, 20:09:49 kirjoittanut Nube »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: t-rex 450 gf tarinointia
« Vastaus #11 : 08 Maaliskuu, 2010, 22:51:04 »
Kunnon sukkula  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Vs: t-rex 450 gf tarinointia
« Vastaus #12 : 24 Maaliskuu, 2010, 19:23:17 »
Joopajoo, tuli harjoteltua autorotaatioita ja kaatui kopteri kyljelleen kun hanki petti. Seuraamuksena hajosi toinen lavanpidin.
Eipä haittaa, saa samalla laittaa headertankin kun sammui kopteri selkälennosta. Ja kun osia tilataan niin kai sitten täytyy vaihtaa lavatkin,ei puulavat ole oikein häävit..

Samaan syssyyn tuli tilattua sitten antennikin radioon,toki katki sekin varmaan on kohta!
Mitä pienistä,armeijassa on aikaa odottaa osia ja pian on kesä ;D

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Vs: kyöstitarinointia
« Vastaus #13 : 23 Huhtikuu, 2010, 11:38:58 »
No nyt on valtion loma ohi ja sotilaspassi kädessä, saa keskittyä harrastamaan.
Kyoshoon pitäisi hankkia lavat,omat puiset on aika kamalat  ;D ;D Samaten perälavat on semmoista kumia että teki mieli itkeä, no tilalle laitoin
Alignin 600 nitron perälapaset,muoviset on niin paljon kovemmat ja jäykemmät että täytyy varmaan tehdä oikein kuva  :D

Nyt laittelin nupiskaankin sitten 600 nitron linkit kun kyoshon insinöörit ovat valmiiksi mitoittaneet vakiot,saa vähän paremmin säädettyä.
Nyt on kopteri headertankkia vailla että olisi kivaa lennättää, mutta kyllä se pyörii ilmankin kunhan tankissa on kolmasosa löpöä. Pysyy paremmin klunkki mukana menossa :)

Kivaa,lavoista irtoilee muovipinnoite,on ne hienot puulavat joo  ;D myös canopy on saanut maalia naamaan, vaikkei siitä kovin hienoa saakkaan. Suunnitelmissa olisi värkätä itse jostakin aineesta oma koppa,kunhan keksisi mistä ja miten :)

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Vs: kyöstitarinointia
« Vastaus #14 : 25 Huhtikuu, 2010, 20:26:13 »
Jes, lennossa ilmeisimmin irtosi jokin nupin linkeistä,tuloksena kopteri idlellä peltoon.
Muisto jäi ja paljon ehjiä sähköjä,saa nähdä mitä tulee tilalle..

::EDIT::

Ommaga,tilalle ilmestyy nyt sitten hk 250 gt,myöhemmin varmaan kaveriksi jälleen 450 kokoista :) Taas saa ketju täytettä,josko joskus raaskisi poistaa jotain  8)
« Viimeksi muokattu: 17 Toukokuu, 2010, 22:01:39 kirjoittanut Nube »

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Vs: kopterina hk 250 gt
« Vastaus #15 : 19 Toukokuu, 2010, 08:29:42 »
Eilen sain hk 250 pikkupörriäisen postista, hyvän oloinen värkkihän se on  :D
Availin kaikki ruuvit ja laitoin lukitetipalla kiinni, tein setupin ja kokeilin keittiössä. Taas piti pökätä idle päälle vahingossa,onneksi ei käynyt kuinkaan ja sain nupista kädellä kiinni. Yksisuuntalaakeri sai kuitenkin toimimattomuusvälyksen,se antoin moottorille periksi ;D 3s lipolla olisi tullut vielä parempi,nyt oli vain 2s.

Yksi taiteenlaji asetella sähköt tuohon runkoon,joskus kun manasin 450 trexin kanssa että ompa ahdasta  ;D
Sopiiko trex 250 yksisuuntalaakeri tähän rattaaseen suoraan ja miten sen saa irti? Vai täytyykö ostaa pääratas laakerin kanssa,se taisi olla 9€

ps. Kuva tulee myöhemmin :)

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Vs: kopterina hk 250 gt
« Vastaus #16 : 23 Toukokuu, 2010, 14:33:34 »
näköjään menee peräremmi uusiksi,surkea laatuinen tuo oma. Linkkejäkin täytyy ostaa nuppiin,meneepä ne helposti rikki  ;)
Noo ensiviikollahan tulee palkka 8)

Kuvaakaan ei ole, ennenkuin ehdin sen emännään puhelimesta ottamaan..