Kirjoittaja Aihe: 600n tärisee  (Luettu 24964 kertaa)

keijon

  • Vieras
Vs: 600n tärisee
« Vastaus #25 : 18 Elokuu, 2009, 15:50:31 »
Kiva lisää vinkkejä. Joo onhan toi MZ14 aika monipuolinen ( ehkä liiankin )....Pystyy valitsemaan millä trimmillä säädellään mitäkin kanavaa. Itse olen ottanut gainista ja ruddenista ton kokonaan pois päältä ettei tule vahingossa napsauteltua. Pitää juu itteensä hillitä, ettei turhaan säätele linkkikaapelilla gyroa ettei saa aivan sekaisin vaikka taisi olla mahdollisuus palata aina default tilaan tai download aikaisemmat asetukset takaisin. Kuinkas tärkeä toiminnan kannalta toi servokiekon 90 asteen kulma tikku keskellä. Meinaan kun mekaanisesti ei aivan kohdallaan niin voiko keskittää sub trim toiminnalla ? Mottia pitää illalla koittaa ettei kuitenkin liian rikkaalla vaikkei röpötäkkään. os50 jossa ei taida olla kuin toi pääneula. Huomannut kyllä, että vaikutusta gyrolle röpötyksessäkin on. Hyomasi myös kun olin liian heikosti liimannut laakerin kardaaniin ja pääsi irti eikä ollut enään siellä missä piti.Hmm klo 19.00 Vaasan lentokentälle testailemaan.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: 600n tärisee
« Vastaus #26 : 18 Elokuu, 2009, 15:57:28 »
Lainaus
Meinaan kun mekaanisesti ei aivan kohdallaan niin voiko keskittää sub trim toiminnalla
Ei kannata, kun tuossa on se gyro välissä niin subtrimmattu rudderkanava tulkitaan bootissa uudeksi keskikohdaksi. Voi ajatella, että radiosta ei ole mitään keinoa suoraan jutella peräservon kanssa. Radio kertoo gyrolle millä nopeudella ja mihin suuntaan pilotti pyytä kopteria kääntymään ja gyro sitten tekee taikatemppujaan servon kanssa jotta tavoite saavutetaan.
Kaikki trimmaukset, sub tai normi, tullaan tulkitsemaan uudeksi nollakohdaksi kun gyro bootataan.

Nyt tulee mutua, mutta mielestäni tuossa spartanin PC softassa on tuo midpoint-asetus juuri servon keskittämistä varten. Radiosta sitä ei voi tehdä.

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: 600n tärisee
« Vastaus #27 : 18 Elokuu, 2009, 16:41:10 »
Lainaus
Meinaan kun mekaanisesti ei aivan kohdallaan niin voiko keskittää sub trim toiminnalla
Ei kannata, kun tuossa on se gyro välissä niin subtrimmattu rudderkanava tulkitaan bootissa uudeksi keskikohdaksi. Voi ajatella, että radiosta ei ole mitään keinoa suoraan jutella peräservon kanssa. Radio kertoo gyrolle millä nopeudella ja mihin suuntaan pilotti pyytä kopteria kääntymään ja gyro sitten tekee taikatemppujaan servon kanssa jotta tavoite saavutetaan.
Kaikki trimmaukset, sub tai normi, tullaan tulkitsemaan uudeksi nollakohdaksi kun gyro bootataan.

Nyt tulee mutua, mutta mielestäni tuossa spartanin PC softassa on tuo midpoint-asetus juuri servon keskittämistä varten. Radiosta sitä ei voi tehdä.


En ehkä tajunnut mitä Keke tarkoitti, mutta siis kyllähän sub-trimmiä (siis sitä millä mekaanisen servopyörän keskityksen jälkeen hienosäädetään servon armi 90 asteeseen) voi käyttää peräservossa kunhan sitä ei tehdä käynnistyksen jälkeen (kalibrointi).

Midpoint trimmi tuolla kyllä Spartanissa on. Itse tein hienosäädön sub trimmillä radiosta ja lensi ok.

Tän löysin Helifreakista, tiedä sitten paljon toi "very little on":
Edit:
Lainaus
Finless did a video proving that subtrim normally can be used on rudder with a gyro, but I realize that the DS760 relies on there being very little or no subtrim to start its calibration process. That's why I asked the question.

-
« Viimeksi muokattu: 18 Elokuu, 2009, 16:46:54 kirjoittanut Maikko »

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: 600n tärisee
« Vastaus #28 : 18 Elokuu, 2009, 18:23:07 »
Lainaus
En ehkä tajunnut mitä Keke tarkoitti, mutta siis kyllähän sub-trimmiä (siis sitä millä mekaanisen servopyörän keskityksen jälkeen hienosäädetään servon armi 90 asteeseen) voi käyttää peräservossa kunhan sitä ei tehdä käynnistyksen jälkeen (kalibrointi).
Ei se mitään, en minäkään aina ymmärrä mitä tarkoitan.

Mutta nyt en kyllä keksi miten subtrimmin napsuttelu toisi mitään apua tuohon keskittämiseen?  Gyronhan kuitenkin bootissaan tulkitsee saamansa subtrim signaalin taas nollaksi. Minusta gyro antaa servolle "standardinmukaista" keskityssignaalia riippumatta mitä on trimmeistä naputeltu.
Pienestä subtrimmin napsuttelusta ei varmasti ole paljoa haittaakaan (gyron bootin jälkeen). Kokeilepa ottaa subtrimmi taas nollaan niin veikkaan että hh modessa lentää ihan yhtä hyvin?

Jotain kyllä varmaan ajattelen väärin, olenkohan liian headinghold-aikakauden harrastajia, mutta en itse keksi missä kohtaa ajatus menee pieleen.

keijon

  • Vieras
Vs: 600n tärisee
« Vastaus #29 : 18 Elokuu, 2009, 21:41:24 »
Kentältä koneelle.heh. Pientä valonpilkkua. Ensin hävis peräohjaus satunnaisesti " servo kaputt". Vaihdoin päitensä kaasuservon kanssa joka oli samanlainen JR   DS8417 . Ja takasen ilmaan....nykii ja eikun alas...neulaakin joutui sääteleen joten selvisi syy....Pakoputki löysällä, eli toisesta pultinreijästä jengat pois. Olikaan moka kun tein sinne tiivisteen. No pidemmällä pultilla johon mutteri ja takaisin ilmaan. Toimi jo hyvin mutta ihmeen herkkä suuttimelle. Luulin, että haittaa vain jos liian rikkaalla mut haittasi näköjään myös liian laihalla. Pakoputken löyhyys ainakin teki hallaa gyrolle ( terävää nykimistä ) sekä myös toi servo joka pätki ja kokonaan jumiutui välillä. Ei edes vanha servo. Nyt tietenkin jännittää et mikä sen on rikkonut.....voiko olla gyro jonka soveltuvuustaulukosta tuota servoa ei löydy. Hmm joutuuko satsaan uuteen. On mennyt taasen monta gallonaa hukkaan.voih. Subtrimmin pistin defaulttiin ja srartan gyrossa linkkikaapelin välityksellä löytyy kyllä tuohon pieni säätö joten siitä säätäen. Ilmeisesti gyron säätöjä höylätty turhaan eli viat muualla.Kiitoksia taasen ja koitan jaksaaaaaaa

keijon

  • Vieras
Vs: 600n tärisee
« Vastaus #30 : 20 Elokuu, 2009, 21:33:11 »
Valonpilkkua tuli elämään kun sain uuden peräservon Futaban s9256 Joka lähettää servolle puolet enemmän käskyjä (560hz) kun toi jr 8417 (250hz). Toi Futaba löytyi myöskin tuolta spartan valikostakin joten sille asetukset valmiina. ATV laitoin 100% molempiin suuntiin jonka jälkeen tuolta gyro setupista tiputin gainia 60%. Servopyörän keskitin tuolta spartan valikosta. Linkin laitoin n.14mm, mutta olisiko parempi laittaa lähemmäksi 10mm ja nostaa gain herkkyyttä lähelle 80% ?? Perä käyttäytyi hienosta näin tuulettomalla ilmalla. Yksi ongelma vielä on. Ihan noin leijunnassa tulee normaali korkean äänen lisäksi matalaa huminaa humm huh hummm ja peräputken tuetkin hieman värisee...mitäkään tuo voisi olla. Tulee mieleen joku laakeri , motti tai kytkin ?? Onko ollu kellään vastaavaa ????

keijon

  • Vieras
Vs: 600n tärisee
« Vastaus #31 : 24 Elokuu, 2009, 17:07:44 »
Aina vaan paranee. Ylimääräiset äänet poistui. Kasaamisvirhettä. Kun otin pääakselista kiinni niin liikkui ylös / alas n.1mm joten lukitusrengas löysälle....akselista nosto ja kiristys sekä pääakselin laakereiden rasvaus niin johan huminat hävis. Hyvä yhdistelmä toi spartan ds760 ja futaban S9256. Toimii kuin unelma. Ainut varjopuoli ton läppärin tarve kentällä säätövaiheessa. No kun kohdallaan niin eihän sitä enää tarvi.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
8 Vastauksia
4400 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Elokuu, 2007, 22:39:07
kirjoittanut seppomikael
5 Vastauksia
3508 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Elokuu, 2012, 16:21:02
kirjoittanut reittila
5 Vastauksia
3342 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Heinäkuu, 2013, 12:45:26
kirjoittanut 338federal
6 Vastauksia
4909 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Syyskuu, 2015, 13:20:27
kirjoittanut oskuk
2 Vastauksia
2931 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Maaliskuu, 2018, 07:48:07
kirjoittanut Toeh