Kirjoittaja Aihe: Eco8  (Luettu 8728 kertaa)

Ecoisti

  • Vieras
Eco8
« : 15 Helmikuu, 2008, 13:01:44 »
Ollos tervehdityt te "linkkusiipeilijät"
Koskapa olen täällä uusi, ensin sana muutama: Olen nelikymppinen, aikoinaan RC lennokkeja lennätellyt (25v sitten) ja sain kesällä herätyksen lähinnä kaveripiiristä ryhtyä taas "harrastamaan". Ostin tuolloin Futaban 6exp radiot ja Beaverin sähkölennokin (ehjä vielä, kiireideni vuoksi). No nythän työkaveri möi mulle tuon Ikaruksen Eco8 sarjan joka oli puolivalmis, siinä on "Ikaruksen" sport moottori, Simpropin RS 38-10 AP nopeudensäädin ja Simpropin piezo Gyro SPG-05, akku puuttuu. Servoina Hitec:n mg82:t pääroottorilla ja hs81 puomilla, kopteri on nyt lähes valmis muuten mutta kun olen nyyppäri näiden koptereiden kanssa niin juutuin tuohon swash 90/120 ongelmaan, eli kun ECO tukee vain 90:stä ja Radio: 120:stä, käänteistä 90:stä tai kaikki pääroottorin servot erikseen...Tiedän kyllä että Ikarukselta saa 90€:llä+pk alumiinisen 120 swash:n mutta onko tähän mitään ns. halpaa ratkaisua?

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eco8
« Vastaus #1 : 15 Helmikuu, 2008, 17:37:43 »
...käänteistä 90:stä...
Elikkä siinäkö radiossa on ne servot eri järjästyksessä kun kopterissa (puoli kierrosta väärin)? Sillon se ei ole ongelma, käännät vaan servoreverseillä ja ARF-valikolla suuntia niin että toimii oikein päin.
-flybarless, sedative stabilized head-

Ecoisti

  • Vieras
Vs: Eco8
« Vastaus #2 : 15 Helmikuu, 2008, 18:08:45 »
Kiitos nopeasta vastauksesta, jep siis Futabassa (3E swash 90) kaava kulkusuuntaan katsottuna on Elev ylhäällä, aile vasemmalla ja pitch oikealla, Eco:ssa Elev alhaalla, aile oikealla ja pitch vasemmalla, mun pitää siis kytkeä vastaanotin kanavat niinkuin Futaballa on ja muuttaa elev. servon liikesuunta mutta eikös se silloin toimi pitch:llä väärinpäin kun myös sen pitäisi nostaa swash levyä?

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Eco8
« Vastaus #3 : 15 Helmikuu, 2008, 19:47:40 »
Radion valikosta etsi se Hermiksen neuvoma SWASH AFR- valikko ja muuta elevator kanavan suunta vaihtamalla prosenttiluvun merkki vastakkaiseksi, eli jos on -50 muuta +50 ja toisinpäin. Tämä säätö ei vaikuta pitchiin. En ole varma onko ko. toiminto juuri tuolla nimellä valikossa, mutta pitäisi löytyä. Read da manual, it helps.


-op-
« Viimeksi muokattu: 15 Helmikuu, 2008, 19:49:25 kirjoittanut vispilä 1 »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Ecoisti

  • Vieras
Vs: Eco8
« Vastaus #4 : 15 Helmikuu, 2008, 20:43:29 »
Joo, RTFM! se vaan ei tuohon vastannu, kiitos teille! Kyselen taas jos ei toimi.

Ecoisti

  • Vieras
Vs: Eco8
« Vastaus #5 : 18 Helmikuu, 2008, 16:59:12 »
Ajoin kakarat ulos ja tankkasin manuaalia uudestaan ajatuksella, siellähän se ihan selvästi luki kuten sanoittekin, joten nyt liikesuunnat toimivat oikein. Lapakulmat pitää vielä säätää, kun silmämääräisesti tarkasteltuna jäävät kaasu kiinni asennossa +-0, käppyrät on 0,25,50,75,100 pitch+thrott. Tuosta nopeudensäätimestä kysyisin, että voiko sen kanssa käyttää LiPo akkuja? Valmistajan sivut on mulle ainakin hepreaa..

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eco8
« Vastaus #6 : 18 Helmikuu, 2008, 22:43:04 »
Joo, eli toihan kestää jännitystä 12V, eli kolmekennonen 11,1v lipopakka kyllä kävis sen puolesta. Tuossa vaan ei ole Lipo-cutoffia, eli se katkaisee virran vasta kun lipo on liian tyhjä. Voit toki käyttää tuota jos pidät huolen että tulet heti alas kun alkaa teho hiipua.

Lapakulmat laita kopterista niin että kun pitch on 50%, kulmat on nolla. Sitten voit käyrillä säätää leijuntaan jonkun -4 - +10 asteen käyrän.
-flybarless, sedative stabilized head-

Ecoisti

  • Vieras
Vs: Eco8
« Vastaus #7 : 19 Helmikuu, 2008, 17:08:43 »
Selvä, pitää vielä huolella tuumata sitä akkupolitiikkaa, kun ymmärtääkseni NiMh akkujen paino olisi hyväksi näin harjoitteluvaiheessa, muttei sitten myöhemmin, lisäksi 8x1.2v kennoilla päästäisiin 9.6v joka sopisi tuon 10 hampaisen pinjonin kanssa. LiPon vaurioituminenkaan ei oikein houkuta kun tuo cutoff puuttuu säätimestä. Hämmentyneenä vain ihmettelen noita lapakulmia, kun kaikki nuppiin menevät tangot ovat piirrustusten mittaiset, servopyörätkin oikeaa kokoa ja silti kulmat tahtovat liikaa positiiviselle (swash jo nyt alempana kuin piirustusten 17mm), pitää tukia mistä noita tankoja lyhentäis. Idleup mulla on aseteltuna 90% kaikissa pisteissä kun pitch samalla 0-25-50-75-100%

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eco8
« Vastaus #8 : 19 Helmikuu, 2008, 22:02:45 »
Ei siitä Nikkelien painosta ole hyötyä missään vaiheessa ;). Toki painava kone leijuu vakaammin, mutta nikkeleillä harjoittelu tyssää juuri siihen kun alkaa päästä vauhtiin.

Jos säätimessä ei oo governöriä (=vakiokierrosäädintä) niin idlessä käyrän päät pitää olla korkeemmat, kun nupissa on enemmän kulmaa(=vastusta) kuin keskellä.

RCGroupsissa suositeltiin vähintään 10 nikkelikennon käyttöä, luulen että se 8 kennoa on valmistajan mainosjekku. Kyllä se sillä varmasti lentää mutta kivempaa on yli 10 voltilla... ;D
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=185742
-flybarless, sedative stabilized head-

Ecoisti

  • Vieras
Vs: Eco8
« Vastaus #9 : 22 Helmikuu, 2008, 21:53:00 »
Lipo:lla sitten siis aletaan, 2000 mAh 3s olisi Atalassa 49€, semmonen varmaan käypi. Noista ohjaimen käppyröistä käsitin, että kopteri otetaan "ilmaan" asetuksin N-TH 0-25-50-75-100, N-PI 0-25-50-75-100 (jossa lapakulmat n.-4-+10) Ja sitten "ajossa" sisältäen villiä 3d liikehdintää käytetään I-TH 100-80-70-80-100, I-PI 0-25-50-75-100...Noin esimerkkinä, lausukaa toki vapaasti jos oon hakoteillä  :o REVO:n käyttö olisi ohjaimen puolesta mahdollista mutta mites toi mun pilipali Simpropin piezo, asettelenko REVO:lle jotain? Kiitoksia tähänastisista jelpeistä!

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eco8
« Vastaus #10 : 22 Helmikuu, 2008, 22:08:35 »
N-PI pitäs olla jotain 25-10-0-75-100. Jos kerran 0 tarkoittaa -10 astetta lavoissa, saat sen -4 tuolla 25% käyrällä. Idlekäyrä on sitten oikein. (jos sulla on molemmissa käyränä 0-25-50-75-100, niin miten muka toisessa tulee -4 - +10 ja toisessa -10 - +10 astetta ;) ?)

Jos gyrossa ei ole HeadingHold-ominaisuutta, niin revoa kehiin. Jos se on HH, niin ei ikinä revoa
(tavan rate-gyro tekee siis pelkän korjauksen, HH-gyro ei lopeta korjaamista ennenkuin kopteri on palannut alkuperäiseen asentoonsa)

Toi akku varmasti käy, kAtala RC:n akkujen kanssa varaudu siihen että ne on tarraviritettyjä, mutta kevyessä leijunnasssa ei amppeereja kuitenkaan kulu niin hirveesti. Verticalhobbysta saa sitten tehoakut...

Edittiä: koska LiPo säästää painoa, mikä estää panostamasta lentoaikaan? Esim. joku 2500mAh 11,1v...
« Viimeksi muokattu: 22 Helmikuu, 2008, 22:15:10 kirjoittanut Hermis »
-flybarless, sedative stabilized head-

Ecoisti

  • Vieras
Vs: Eco8
« Vastaus #11 : 22 Helmikuu, 2008, 23:35:33 »
Njaa...no hyvät noi käppyrät kai sitten on aluksi, olis varmaan pitäny laittaa pisteitä (...) siihen väliviivan tilalle (-4"-"+10), kiitos palautteesta.
Toi REVO on vissiin aseteltava kaasu alas nn% ja kaasu ylös nn%, kompensoinnista lienee kysymys, mitäs pantais aluksi kysyisin? Muuten mikä on tarraviritys, jaa kennot toisissaan kiinni tarralla vai? Käynpä vilkaisemassa tuolta toisestakin...





Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Eco8
« Vastaus #12 : 23 Helmikuu, 2008, 10:49:26 »
Heh, tarraviritys tarkoittaa että tuotetta on parannettu vain pistämällä isommat numerot myyntipakkaukseen  ;).

Revon prosenttiarvot riippuu vähän gyrosta ja setupista, o mahotonta sanoa suoraan mitkä arvot sinne pitäs laittaa. Pistä ekana suora käyrä -10:stä +10:een prosenttiin ja muuta sitä sitten keskikohdilta jos ei leiju suorassa ja plussan puoleisesta päädystä jos ei pysy suorassa kun annetaan täydet kulmat. Näissä vaan tahtoo olla sellanen onkelma että kun akku hiipuu niin perä alkaa vaeltaa ja sitten pitäs taas muokata käyrää. Tän saa periaatteessa vältettyä kun ostaa tarpeeks isokapasiteettisen akun ja lopettaa ennen kuin jännite pääse paljon tipahtamaan.

Kyl se luultavasti pitää perän kun saa säätöihin mut jos haluut päästä helpommalla ja perän pitoa paremmaksi niin HH gyro on hyvä ostos joka helpottaa opetteluakin kummasti, esim. gy401


-op-
« Viimeksi muokattu: 23 Helmikuu, 2008, 10:51:04 kirjoittanut vispilä 1 »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Ecoisti

  • Vieras
Vs: Eco8
« Vastaus #13 : 28 Helmikuu, 2008, 18:46:26 »
Kävin sitten silmäilemässä tuolla Vertikaalin sivuilla LiPoja, nuukana tietysti silmiini otti tuo -> 4100 mAh 15C 3s1p 11,1 v
Vislero 4100 mAh 15/30C 62A jatkuvaa, 123A hetkellisesti, paino: 340g Joudunkos mä nyt kadotukseen, tai syökö heinäsirkat mun ekovillat vintiltä jos ostan "kiinanpatterin".

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Eco8
« Vastaus #14 : 28 Helmikuu, 2008, 19:40:00 »
Kaikki verticalin tuotteet on kyllä ihan laadukkaita ja tuskin sen Visleron kanssa tulee mitään pullistumis ongelmia.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eco8
« Vastaus #15 : 29 Helmikuu, 2008, 16:47:51 »
Vislero 4100 mAh 15/30C 62A jatkuvaa, 123A hetkellisesti, paino: 340g Joudunkos mä nyt kadotukseen, tai syökö heinäsirkat mun ekovillat vintiltä jos ostan "kiinanpatterin".
Luuletko ettei 688W jatkuvaa tehoa piisaa näin alkuun (11,1V*62A) ;) Kyllä se akku kestää Ecossa ihan hyvin, mulla itteläkin on Visleroita, hyvin toimivat.
-flybarless, sedative stabilized head-

Ecoisti

  • Vieras
Vs: Eco8
« Vastaus #16 : 29 Helmikuu, 2008, 21:07:11 »
Vislero 4100 mAh 15/30C 62A jatkuvaa, 123A hetkellisesti, paino: 340g Joudunkos mä nyt kadotukseen, tai syökö heinäsirkat mun ekovillat vintiltä jos ostan "kiinanpatterin".
Luuletko ettei 688W jatkuvaa tehoa piisaa näin alkuun (11,1V*62A) ;) Kyllä se akku kestää Ecossa ihan hyvin, mulla itteläkin on Visleroita, hyvin toimivat.
Ei mua noi ilmoitetut arvot luuletuta, vaan "tarrapelko" ja valmistusmaa  ;) tilasin sitten eilen tuon akun....ECO:lla alkaa kohta kovat ajat. Simua varmaan pitäisi ajaa ensin, kun löytäisi soppelin interface -kaapelin. Kiitoksia taas neuvoista...palataan.

Ecoisti

  • Vieras
Vs: Eco8
« Vastaus #17 : 19 Maaliskuu, 2008, 09:02:52 »
Kivasti vinkas, kun koeponnistin ohjaimien liikeratoja...olin kyllä ottanut pääroottorin lavat pois mutta olisi näköjään pitänyt ottaa myös pinjoni. Noh kaasu toimi tietysti väärin päin ja löytyi myös sellainen kasausvirhe, että toisen ohjainsiiven kiinnitysruuvi ei ollutkaan vedetty akselissa olevaan reikään vaan ohi, jolloin se lensi seinään ja epätasapaino aiheutti pyrstöpuomin katkeamisen...Huh olipa tuuria ja oppia tulee!  ;D

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Eco8
« Vastaus #18 : 19 Maaliskuu, 2008, 23:59:52 »
Hui tauti, hyvä ettei tullut sen pahempia osumia.

No, samat temput ollaan minä ja Vispilä1:kin tehty, vaikkakin astetta pienemmillä vekottimilla. Tosin minä ammuin sen stabbarilavan kohti uusia ulottuvuuksia koneen ollessa lennossa... ::)

Normia aloittelutouhua, kannattaa tarkistaa myös pääakseli ja spindle, toispuoleinen nuppi vääntää ne helposti.

Sellaista vielä kaasusta että elektronisen nopeudensäätimen kanssa kaasu on aina oikein päin "NOR" asennossa, paitsi Futaban lähettimissä pitää kaasun olla "REV". Hienoimmissa sen kaasun saa käännettyä vielä niin että se on "standardinmukaisesti" kuten muissakin. Ko. toiminto siis kääntää kaikkien ( tyhjienkin ) mallimuistipaikkojen kaasun pulssipituuden ympäri. Löytyy samasta valikosta kuin lähettimen tikkumoodi ja kielivalinnat.
-flybarless, sedative stabilized head-

Ecoisti

  • Vieras
Vs: Eco8
« Vastaus #19 : 20 Maaliskuu, 2008, 07:52:16 »
Kyllä se näin "hämäläiselle" yllättävän nopeasti vatkas, noh menohan vaan parani kun naksautin Throttle Holdin  ::) Nuppi oli samoin kasattu mutta sen bongasin jo aiemmin kun kävin kasausohjeet läpi ja pistokokein tarkastelin paikkoja, noita "tynkiäkin" vääntelin ja kääntelin mutta nyt huomaan olleeni liian hentokätinen. Tässä EXP:ssä ei ole tuota hienompaa toiminnetta, vaan kädet vapisten pistin kanavan REV-tilaan heti kun sain ECO:n hiljaiseksi. Pyrstöpuomi menee siis vaihtoon ja mulla onkin siihen jo kandidaatti mutta saa nähdä että saanko sillä kopterin järkevästi tasapainoon, kun se on hieman painavampi. (alsaa sekin mutta paksumpi seinämä) Pitää katsoa todellakin taas kiinnityksiä ja suoruuksia sieltä sun täältä ja varsinkin noista mainitsemistasi paikoista....

Ecoisti

  • Vieras
Vs: Eco8
« Vastaus #20 : 25 Huhtikuu, 2008, 22:07:42 »
Terve taas!
Ei hekoilu vallan unohtunu ole, mutta noi kiinteesiipiset ottaa kans osansa, eli oon lennättäny Beaveria paristi (jäi ehjäksi :o) ja tulin hankkineeksi Alfa-Modelin Focke Wulff d9:n, jota olen nyt rakennellu lentovalmiiksi. Ecosta ei oikeestaan puutu muuta kun tasapainotukset ja kopan vimeistely kylse tästä...

Ecoisti

  • Vieras
Vs: Eco8
« Vastaus #21 : 21 Elokuu, 2009, 21:45:53 »
Hupsista!
Rakentelin ECO:n nyt sitten vihdoin valmiiksi ja kävin sitä tuossa takapihalla koeponnistamassa. Hyvin tuntu toimivan, mutta nyt pitää tietysti alkaa säätämään ;). Lapakulmat ei ainakaan ole lapojen välillä identtiset, koska ne sivultapäin katsottuna menee erirataa. Mun pitää nyt sitten koittaa säätää niitä käsivaralta, vai kandeeko ostaa jonkinlainen lapakulmamittari? Lisäksi kopteri pyrkii nousuhetkellä kiertymään roottorin vastasuuntaan, Gyro on se sama Simprop...

Ecoisti

  • Vieras
Vs: Eco8
« Vastaus #22 : 22 Elokuu, 2009, 21:24:56 »
Taas lätkytettiin. Tolla stabbarisiivistöllä tuntuu olevan ihan oma elämänsä, se kun pääsee aika tavalla liikkumaan vapaasti ilman mitään mekaanista estettä? Tarkastin myös nuo roottorin lapakulmat puomista roikottamalla, enkä lavoissa rinnatusten vertaamalla mitään kulmaeroa havainnut.
Sehän on aika vikuri laitos muuten  ::) Kun saa hieman ruohoista irti, heti alkaa pyörimään ja kun "millin" korjaa pyörii toisinpäin  :( Onko tämä nyt mielestänne Gyron syy, vai pitääkö servopyöriltä muuttaa vastetta?

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2395 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Toukokuu, 2007, 00:56:59
kirjoittanut veksi