Kirjoittaja Aihe: Äänenvaimentajan kiillotus  (Luettu 8149 kertaa)

Poissa opa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Äänenvaimentajan kiillotus
« : 26 Toukokuu, 2007, 23:42:20 »
Elikkä kyseessä Hirobo Shuttlen vakio änkkäri.
Onko mahdollista kiillottaa ja kestääkö kiillotus käyttöä (lämpö/löpö)?
Jos onnistuu niin millä kiillotus / käsittely?

JuhaH

  • Vieras
Vs: Äänenvaimentajan kiillotus
« Vastaus #1 : 27 Toukokuu, 2007, 02:34:17 »
Elikkä kyseessä Hirobo Shuttlen vakio änkkäri.
Onko mahdollista kiillottaa ja kestääkö kiillotus käyttöä (lämpö/löpö)?
Jos onnistuu niin millä kiillotus / käsittely?

Hirobon änkkäriä en ole nähnyt kuin kuvissa, mutta
ruostumaton teräs kiillottuu samoin kun perusalumiini eli erityisellä kiillotustahnalla jossa on jotain hienojakoista hiontapölyä joukossa joka hioo pintaa hangattaessa esim jollain kankaalla, säämiskällä tai kiillotuslaikalla, ns. rättilaikalla. Tahnalla saa aivan peilipinnan kun vain jaksaa hinkata. Jos änkkärin pinta on valettua alumiinia, eli on semmoinen karhea, niin melkeinpä hioisin isoimmat karheudet hienolla (600) hiekkapaperilla ja sitten loppu tahnalla. Pinta pysyy kyllä kiiltävänä pitkään eikä ota nokkiinsa lämmöstä eikä polttoaineista. Valu-alumiinin kyvyistä en osaa sanoa.



Poissa JJA

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Äänenvaimentajan kiillotus
« Vastaus #2 : 27 Toukokuu, 2007, 14:52:59 »
Dremeli on aika näppärä tuossa kiillotuksessa. Jos sulta vaan löytyy kotoa hammastahnaa   ;D niin voit kokeilla onko siitä mitään apua. Se voi olla vaan turhan hienojakoista ja vaatia rankkaa puunausta. Kännykän näyttö tuli joskus kiillotettua hammastahnalla, mutta muovi onkin huomattavasti pehmeempää kuin alumiini.

Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Äänenvaimentajan kiillotus
« Vastaus #3 : 27 Toukokuu, 2007, 22:37:55 »
Alumiinia olen menestyksellä kiillottanut Autoglymin krominkiillotustahnalla ja Dremelin laikalla. Myös käsin kiillotus tuolla aineella onnistuu.
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

Poissa Silli

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • VLK, KELKO, Loviisan ilmailijat
    • Galleria
Vs: Äänenvaimentajan kiillotus
« Vastaus #4 : 03 Kesäkuu, 2007, 14:54:27 »
Tossa on käytetty huopalaikkaa 3600 kiekkoilla ja rosterikiillotus vahaa(Tankokamaa)
Pinta sitten ajettu rättilaikalla ja kuparivahalla.Rosterivah an kanssa kannattaa olla tarkkana kun se syö alumiinia aika rapiaan.Mitä enemmän siinä seoksessa on sinkkiä niin sen huononpi siitä loppupeleissä tulee.
Selviää kokeilemalla.
Muoks.Pinta ei ole moksiskaan mistään aineista mutta hapettuu ajan kanssa jolloin siitä tulee matta.Sitten taas kiillotusta.Lakata ei voi niinkun esim vanteita  ;D
« Viimeksi muokattu: 03 Kesäkuu, 2007, 14:56:09 kirjoittanut Silli »

sWaltsu

  • Vieras
Vs: Äänenvaimentajan kiillotus
« Vastaus #5 : 03 Kesäkuu, 2007, 20:24:53 »
Lakkaa en käyttäisi mihinkään kiilloitettuun alumiiniin.
VAHA on päivän sana, mutta sekään ei sovellu vaimentimeen... taitaa polttaa vahat pois?
Hartsivahan kestävyydestä en tiedä?


Tuossa alla alumiinin kiilloituskuvaa.
Yhtään en ole koneita käyttänyt, vaan käsin joka osan.
aloitus kohdasta riippuen ~200 paperilla ja lopuksi 4000 sienellä
Viimeistely autoglymin hiomatahnalla
huomasin että monet alumiinit alkavat kupruilla todella helposti koneella ajaessa (alumiineissa hurjia eroja)
http://www.kolumbus.fi/mauri.eerola/kuvat/900rr/runko/7.JPG

Poissa Silli

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • VLK, KELKO, Loviisan ilmailijat
    • Galleria
Vs: Äänenvaimentajan kiillotus
« Vastaus #6 : 03 Kesäkuu, 2007, 22:21:47 »
Lakkaa en käyttäisi mihinkään kiilloitettuun alumiiniin.
Hmm.Mä oon kyllä tyytyväinen että noi mun auton kiillotetut reunavanteet on tehtaalla muistettu lakata.
Alumiinista tehdyt "käyttöesineet" on aina lakattu sen takia ettei niistä irtoa sinkkiä joka sotkee paikat ikävästi.Lisäksi ne kestävät kulutusta paremmin naarmuuntumatta koska lakka on kovempaa kun alumiini.(Riippuu seoksesta)
Esim vaikka vanteet,tuopit,ratit,poikkituet ja muut.
Vahauksella saa paremman loppukiillon mutta se ei sovellu kulutukselle tai lämmölle kohdistuviin paikkoihin.
Esim noita mopon osia kun tekee alumiinista niin vahaus on ihan hyvä mutta ne naarmuuntuu sitten käytössä.
Asiaan takas eli työn alle lähtee seuraavaks nuppi joka on vihonviimeinen kiillotettava.Saattaa olla että vien ne keramiikka rumpuun koska siellä on paikkoja joihin ei pääse edes dremelin laikalla.Rummutus jeesais tossa alussa....tuskanen homma tulee olemaan.

Ainiin putket ja muut pyöreet saa hyvin loppukiillotettua vaimon sukkahousuilla.

Jos joku on kiillottanut nupin niin vinkkiä tulemaan millä niihin pikkukoloihin pääsee käsiks ? Pitääkö laittaa topsipuikon päähän vahaa  ;D

Poissa JJA

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Äänenvaimentajan kiillotus
« Vastaus #7 : 03 Kesäkuu, 2007, 22:38:19 »
Elektrolyyttinen kiillotus toimii ainakin rosterissa, mutta alumiinista ei ole tietoa. Homma tosin voi olla diy:nä aika vaikeeta, mutta tuskin tollasen kiillotus mahottomia maksa. Siinä on vielä se miinuspuoli että suojaamattomista pinnoista saattaa lähteä muutama satanen pois-näin ainakin haponkestävällä teräksellä.

Poissa Silli

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • VLK, KELKO, Loviisan ilmailijat
    • Galleria
Vs: Äänenvaimentajan kiillotus
« Vastaus #8 : 05 Kesäkuu, 2007, 00:47:05 »
Elektrolyyttinen kiillotus toimii ainakin rosterissa, mutta alumiinista ei ole tietoa. Homma tosin voi olla diy:nä aika vaikeeta, mutta tuskin tollasen kiillotus mahottomia maksa. Siinä on vielä se miinuspuoli että suojaamattomista pinnoista saattaa lähteä muutama satanen pois-näin ainakin haponkestävällä teräksellä.
Moi.Elektrolyysi tosiaan on vaan rosterille.Alumiinille on sitten eloksointi tolla sähköllä mutta kiillotus ei onnaa.
Diynä aika mahdoton noitten käytettyjen virtojen takia.Aikanaan kun tein noita rosterihommia päivätöinä niin hiomexin altaassa missä käytettiin osat kiillotuksessa, tais olla 400-500 amp käytetty virta(saatan muistaa väärin).Laari on luokkaa 1.5x4x1.
Taannoin yritin eloksointia puikkokoneella ja suolaliuos seoksella.....tuli karsee käry ja mustia palikoita...
Vaimo bioalan ihmisenä valisti että olin saanut aikaan vetykaasua  ::)
Ihme että naamaa kutitti noi kokeilut... en kokeile toiste  ;D

Poissa opa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Äänenvaimentajan kiillotus
« Vastaus #9 : 20 Marraskuu, 2007, 10:52:02 »
Nyt tuli sit kokeiltua sitä kiillotusta ja kyllähän se onnistuu kiitoksia vinkeistä.

Aloitus oli kyl ihan rälläkällä ja lamellilaikalla jolla hioin enimmät rösöisyydet jonka jälkeen paperia karkeudet 200-400-800-1200 loppukiillotus metallin kiillotustahnalla ja kankaalla koneita ei ole käytetty paitsi rälläkkää alussa.

Kokeilin hammastahnaa mut todella työlästä ja aikaaviepää hommaa.

Lopputulos olisi vieläkin parempi kun kiillottaisi lisää mut kelpaa mulle ja on orkkista nätimpi. Aikaa tuohon tuhraantui 4-6 tuntia, seuraava luultavasti sujuisi nopeammin kun tietää mitä karkeuksia käyttää.