Kirjoittaja Aihe: Kuinka vaarallisia akut on ?  (Luettu 7469 kertaa)

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Kuinka vaarallisia akut on ?
« : 09 Elokuu, 2007, 20:18:12 »
Tässä on kuvia ja tarina kun meinasi minulla käydä ensimmäinen vahinko akkujen kanssa, olen aina pitänyt pieniä akkuja kohtalaisen vaarattomina. En tiedä mitä tein väärin ? voi olla että oli väärä latausohjelma tai jotain muuta. Onneksi en jättänyt akkua yksin lataantumaan ja lähtenyt huoneesta pois.Akkua olin ladannut noin 3-5min kun huomasin että lämpeää tosi nopeasti, onneksi oli sammutus liina kaapissa johon otin sen heti ja vein kylpyammeeseen. Sormeni paloi liinan läpi joka oli moninkerroin ja sain sen ammeeseen jossa se räjähti voimakkaasti kaksi kertaa.Kyseessä oli nikkelimetallihybridi akku joka oli vain 600mah kokoinen paketti mutta olisi vapaasti räjähtäen aiheuttanut läsnä oleville ikäviä/pysyviä vaurioita. Nyt päätin rakentaa itselleni kunnollisen lataus kaapin jossa 6 pakkaset li-po akkut voi turvallisesti lataantua aiheuttamatta vaaraa minulle taikka perheelleni. Olisi kiva lukea muitten kokemuksista tilanteista jossa on ollut vaaraa ladatessa akkuja.
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Petri P

  • Vieras
Vs: Kuinka vaarallisia akut on ?
« Vastaus #1 : 09 Elokuu, 2007, 21:05:01 »
Pahaa jälkeä. Onneksi huomasit tilanteen ajoissa.

Itse laitaillut Lipoja autotallissa Liposäkissä ja peltilaatikossa, ilman vahtimista välillä, vielä ei ole tapahtunut mitään tramaattista ja toivottavasti ei tapahdukaan.

Joskus kanssa lataillut noita NiMh akkuja ja kyllä ovat välillä lämmenneet aika vahvasti, mutta vasta latauksen loppupuolella. Pitääpä joskus mitata mihin saakka lämpiävät.

Poissa Julle

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Vuoristo
Vs: Kuinka vaarallisia akut on ?
« Vastaus #2 : 09 Elokuu, 2007, 22:16:03 »
Itsellä kopteri-tupa alakerrassa. Jätän lipot useasti latautumaan huoneen ovi auki (jos syttyy niin savu leviää nopeasti muualle). Tosin huoneessa on myös korkea paineista happea... ;D Olen harkinnut erillisen lataus pömpelin tekoa jossa sähkön automaattinenkatkaisu ja automaattinen sammutusjärjestelmä. Täytyy vissiin laittaa töpinäksi ennen kuin tupsahtaa. PVDF sopisi kopin materiaaliksi kun ei syty palamaan ja on aika sitkeää jos joku sirpaloituu räjätäessään. Lataus kipoksi joku metallinen kannelinen astia tms. tai keraaminen kuppi.
Align T Rex 250SE, DS410, DS420 GP750, AR6100
JP Twister Bell 47
MiniZoom Genius 180, Hitec 50, LGT2100T+3100G, AR6100 (myytävänä)
Align T Rex 600NP, Align Hyper 50, DS620, LGT6100T+6100G, AR9000
Align T Rex 700NP, YS90, MP, 8717, G770+DS8900G, AR7000 Hirobo SST Eagle, OS61FX, DS821, GY-401, DS620 Futaba 9C + Futaba TM7 + Spektrum DM8

Ali

  • Vieras
Vs: Kuinka vaarallisia akut on ?
« Vastaus #3 : 10 Elokuu, 2007, 08:28:18 »
Itselläni on laturissa naaras Micro Deans micro plugi ja siihen sitten erilaisia "johto sarjoja"..
Eräänä päivänä piti sitten ladata startterin NiCd akku ja oli johdot hieman sekasin pöydällä ja LiPo akku saikin sähköt..
Jonkun aikaa oli mennyt niin kuului pamaus kun lähti akusta kortsu päältä turpoamisen takia. Onneksi olin liki vieressä eikä päässyt räjähdyspisteeseen asti...
Kuvasta voi arpoa kumpi sai kipeetä ;) Pitäis vaan tuolle risalle akulle keksiä jokin näyttävä loppu,esim 12v 6a lataus :)


Poissa Yippo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Kuinka vaarallisia akut on ?
« Vastaus #4 : 10 Elokuu, 2007, 15:00:51 »
NiMH-akkuja (ja NiCD) on tullut aika pitkään käytettyä autopuolella enkä ikinä ole vastaavaa nähnyt, vaikka niitä kisahommissa rääkätään tosi kovilla lataus (pahimmillaan 10A) ja purkuvirroilla (huiput purussa on kai jotain 300A luokkaa). Kerran kerholla kaveri lataili akkua (ehkä oli jo osittain täysi) ja unohti laittaa lämpöanturin paikalleen. Akkuun oli mennyt jotain reilu 5000mAh kun akun kapasiteetti oli 3000mAh kieppeillä ja se ei siis ollut tyhjä latauksen alkaessa. Kutistesukat kyllä hävisi, muttei ne räjähtäneet tai edes pullistelleet.

Mitä tuossa on voinut tapahtua, on että kenno on päässyt jotenkin oikosulkuun tms tai siinä on ollut jokin rakenteellinen vika. Tai sitten se on ollut pakettiinsa nähden poikkeuksellisen hyvä kenno, eli se ei koskaan pääse purkautumaan kunnolla ja se ladataan aina yli, kun akkua puretaan ja ladataan paketissa. Autopuolella käytetään myös yleensä tasauslaitteita, kun halutaan pitää akut kunnossa. Ne vain toimivat siten että ajettu akku tasauspuretaan ennen seuraavaa latausta, jolloin kaikkien kennojen tilanne on sama latauksen alkaessa.

Poissa mokkis

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kuinka vaarallisia akut on ?
« Vastaus #5 : 10 Elokuu, 2007, 22:44:21 »
Itse latailen lipoja takassa,näin kesällä kun takan polttelu on vähemmällä.
Luulis latauspisteen kestävän pienen palon.Eikä tarvi vahtia.
Trex 600 N
Trex 500 Esp
Trex 500 FBL

7C 2.4gigaa

Poissa Silli

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • VLK, KELKO, Loviisan ilmailijat
    • Galleria
Vs: Kuinka vaarallisia akut on ?
« Vastaus #6 : 13 Elokuu, 2007, 16:56:10 »
Toissapäivänä yritettiin posauttaa yks vanha lipo kepardin kanssa antamalla sille 12v akusta mutta ei saatu aikaan kun lämpötyyny  ???
Seuraavaks invertteri mukaan kentsulle  ;D
« Viimeksi muokattu: 14 Elokuu, 2007, 17:06:20 kirjoittanut Silli »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Kuinka vaarallisia akut on ?
« Vastaus #7 : 14 Elokuu, 2007, 14:06:28 »
huh.

Pitäisi ehdottomasti minunkin kehitellä joku hyvä latailupaikka, nyt on hieman riskialttiissa paikassa lipot latautumassa. Mistähän saisi noita liposackeja ostettua mahdollisimman edullisesti? Onko turvallista käyttää alkuperäisen lipo pussin kopioita?

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa sniiki

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Hei me lennettiin
Vs: Kuinka vaarallisia akut on ?
« Vastaus #8 : 15 Elokuu, 2007, 17:57:04 »
Ite käytän unitedhobbiesilta tilattuu halpaa pussia. Ei se ainakaa heti sytkärillä syty :)
T-Rex 700G Helibug
Spektrum DX7
PhoenixRC

Poissa Yippo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Kuinka vaarallisia akut on ?
« Vastaus #9 : 15 Elokuu, 2007, 18:06:53 »
Samanlainen mulla käytössä. Kuvien perusteella niillä on uutta pussimallia nykyään.

Poissa sniiki

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Hei me lennettiin
Vs: Kuinka vaarallisia akut on ?
« Vastaus #10 : 17 Elokuu, 2007, 11:49:54 »
Tuuppasin BatteryHobbyn yhteen 2200mAh lipo kennoon 24V 10A. Ei kummoista efektiä syntynyt; savus ja tollahti palamaan. *pettymys*  :'(
T-Rex 700G Helibug
Spektrum DX7
PhoenixRC

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Kuinka vaarallisia akut on ?
« Vastaus #11 : 17 Elokuu, 2007, 20:54:03 »
Sain viimein Bantamiin lämpötila anturin, mikä maksimi lämpötila kannattaa laittaa kun lataa nikkelikennoja? Kuumaksihan ne yleensä tulee, mutta mikä on vaarallisen korkea lämpötila?

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Silli

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • VLK, KELKO, Loviisan ilmailijat
    • Galleria
Vs: Kuinka vaarallisia akut on ?
« Vastaus #12 : 17 Elokuu, 2007, 21:18:04 »
Sain viimein Bantamiin lämpötila anturin, mikä maksimi lämpötila kannattaa laittaa kun lataa nikkelikennoja? Kuumaksihan ne yleensä tulee, mutta mikä on vaarallisen korkea lämpötila?

-op-
Mulla on katkasu 43.Valmistaja ilmoitti optimin 42 c.(Sanyo kennot)
Kai se jossain siellä on kaikissa.

Poissa flykari

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Kuinka vaarallisia akut on ?
« Vastaus #13 : 12 Joulukuu, 2007, 22:26:06 »
Kaveri latasi T-Rex e600:n vastarilipoa, (pieni kuin mikä) vahingossa Ni-Mh ohjelmalla.
Tuloksena melkoinen posaus ja metriset liekit, onneksi ehti heittää parvekkeelle ennen liekkejä.

Lataan akut isossa kukkaruukussa, tosi turvallinen ja toimiva ja HALPA.

Osta iso perinteinen saviruukku ja aluslautanen.
- laita akku lautaselle
- ruukku päälle väärinpäin
- johdot menee hienosti ruukun pohjassa olevan valmiin reijän kautta sisään

... jos palaa niin ainoastaan haju ja savu jää...

- ei pala sormet kun kantaa ruukun ikkunalle ja heittää ulos

Kari

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
14 Vastauksia
11417 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Tammikuu, 2012, 18:00:58
kirjoittanut Simo_M
2 Vastauksia
2864 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Lokakuu, 2013, 01:57:25
kirjoittanut Teo Mähar
12 Vastauksia
5435 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Helmikuu, 2014, 11:48:30
kirjoittanut TeroS
22 Vastauksia
5913 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Marraskuu, 2014, 20:46:36
kirjoittanut Pohjola
27 Vastauksia
31590 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Huhtikuu, 2015, 10:02:33
kirjoittanut mop