Kirjoittaja Aihe: Perä alkoi elää omaa elämäänsä  (Luettu 8356 kertaa)

tuupola

  • Vieras
Vs: Perä alkoi elää omaa elämäänsä
« Vastaus #25 : 11 Lokakuu, 2009, 14:56:52 »
Vaihdoin vastariksi 6100:n. Ja lentämään. Seitsemän akullista lennetty ilman minkäänlaisia ongelmia. Luulin jo että ongelma ratkaistu mutta sitten kahdeksannella akulla kopteri pomppasi puoli metriä ylöspäin. Leijutin  hieman lähemmäs. Sitten vain kopteri kallistui vasemmalle. Ohjaus ei totellut. Vähän ennen maata throttle hold päälle. Sekään ei totellut. Kuulin kuin moottori söi rattaasta kaikki hampaat. Noin sekunti myöhemmin tuntui että throttle hold meni päälle ja moottori sammui.

Voeh...

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Perä alkoi elää omaa elämäänsä
« Vastaus #26 : 11 Lokakuu, 2009, 15:04:01 »
Eli edelleen kuulostas vastarin ja lähettimen kommunikointi häikältä?
Voisko vika olla lähettimen päässä, jos eri vastarillaki tekee?
Vai toimiiko muiden koptereiden kanssa ok?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Anders

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Perä alkoi elää omaa elämäänsä
« Vastaus #27 : 12 Lokakuu, 2009, 12:20:53 »
Eikös lähettimen signaalin katketessa vastarin pitäisi mennä fail-safe-tilaan ja sammuttaa kone jos olet bindannut vastarin kaasutikku ala-asennossa?

Ellei  lähetin lähettele omia aikojaan virheellistä ohjauskäskyjä vaikuttaa, että kopterin päässä on sähkövikaa. Joko vastari saa sähköiskuja joita edes ar6100 ei kestä tai sitten syy piilee noparissa  itsessään. Voisiko vaurioitunut nopari tehdä tuota lyödä hanat tiskiin ja sitten katkaista vastarilta virrat?

Tälläiset epämääräiset sähköhäiriöt kyllä harmittavat enemmän kun turpeeseen päätyvät rehelliset näppivirheet.

450 Pro, Flier 450SE, Storm 450 & Mini Titan

Pertti

  • Vieras
Vs: Perä alkoi elää omaa elämäänsä
« Vastaus #28 : 12 Lokakuu, 2009, 12:38:16 »
Musta toi kyllä kuulostaa siltä että sielä on jotain vikaa radion ja vastarin välillä.

Eikös holdi oo vaan radion päässä oleva asia, eli sulkee kaasu kanavan, ettei vastarin tai moottorin pitäisi päästä vaikuttaan siihen. Tulee vain käsky radiolta, että sulje kaasu.
Ekassa viestissä olit laittanu, että vaihdoit govin low-asetukselle. Koitappas pistää takas sille millä se oli ennen.

Ja hullu idea: Onko moottorin johdot kunnolla kiinni ja eristetty, etteivät pääse yhteen?

tuupola

  • Vieras
Vs: Perä alkoi elää omaa elämäänsä
« Vastaus #29 : 13 Lokakuu, 2009, 22:35:21 »
Vaihdoin vastariksi 6100:n. Ja lentämään. Seitsemän akullista lennetty ilman minkäänlaisia ongelmia. Luulin jo että ongelma ratkaistu mutta sitten kahdeksannella akulla kopteri pomppasi puoli metriä ylöspäin. Leijutin  hieman lähemmäs. Sitten vain kopteri kallistui vasemmalle. Ohjaus ei totellut. Vähän ennen maata throttle hold päälle. Sekään ei totellut. Kuulin kuin moottori söi rattaasta kaikki hampaat. Noin sekunti myöhemmin tuntui että throttle hold meni päälle ja moottori sammui.

Debuggaessa totesin että vastarin vaihdon yhteydessä olin bindannut väärin. Koska mulla oli CC:n governoria varten kolme flatti käyrää (100, 75 ja 25) jäi failsafessa nähtävästi tuo 75 kaasukäyrä päälle. Nyt olisi varmaa ainakin se että vastari on bootannut ja mennyt failsafeen. Väärin bindauksen vuoksi failsafessa kuitenkin kierroksia noin 2700 joka ehti tuoda hammaspeikon. Kun vastari sai uudelleen yhteyden meni failsafe (sekunnin kuluttua) päälle.

Vastarin boottauksen on aiheuttanut joko staattinen sähkö tai brownoutti. Brownoutti voisi johtua siitä että staattisen sähkön aiheuttama glitchi heittää kaikki servot johonkin ääriasentoon ja aiheuttaa väliaikaisen virtapiikin joka puolestaan aiheuttaa BEC:in antaman volttimäärän tipahtamisen alle 3.8 joka aiheuttaisi brownoutin ja boottaamisen.

Noh kohta on kopteri kasassa ja sitten tyyntä ilmaa odottelemaan.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
1 Vastauksia
3145 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Kesäkuu, 2009, 18:11:02
kirjoittanut Jussi Savolainen
8 Vastauksia
4668 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Heinäkuu, 2009, 11:55:07
kirjoittanut SJo1
18 Vastauksia
8153 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Huhtikuu, 2012, 07:10:20
kirjoittanut vee73
32 Vastauksia
12872 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Toukokuu, 2012, 22:29:59
kirjoittanut Matti Häkkinen
3 Vastauksia
2996 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Huhtikuu, 2018, 21:13:30
kirjoittanut Dutchman